Vaipattomuuteen opettelusta
Meillä on toukokuussa 2 täyttävä tyttö, joka on jo vajaan vuoden päivät käynyt aamuisin ja iltaisin potalla ja tarhassa myös päivällä useamman kerran, mutta saalista ei olla juurikaan saatu. Nyt olis kuitenkin tarkoitus, että keväällä tai viimestään kesällä yritettäis ottaa vaipat pois. Tyttö ei kuitenkaan osaa vielä kertoa hädästä etukäteen. Onko jollakin siis kokemusta toimiiko tässä tapauksessa vahingosta oppiminen? Siis voidaanko aloittaa harjoittelu vai pitäskö odottaa, että lapsi ilmoittaa ensin itse tarpeesta? Kokemuksia ja mielipiteitä otetaan mieluusti vastaan!
aino-kaino
Kommentit (11)
Tämä ei nyt vastaa sinun kysymykseen koska meilläkin tyttö joka täyttää toukokuussa 2, ja sama asia edessä eli kuivaksi opetteleminen. Meilläkin tyttö käy aamuin, illoin potalla ja pari kertaa tullut iso asia myös pottaan.
Mutta minulla oli sinulle ap kysymys. Koska mun tytöllä ei ole saman ikäisiä tyttö kavereita (poikia kyllä) niin haluasin kysyä tyttösi mitat. Eli viimeisimmän neuvolakäynnin pituus/paino. Mun tyttöä sanotaan neuvolassa tosi pitkäksi (1v8kk oli 92 cm pitkä ja 14.5 kg). Eli ihan uteliasuuttani kysyn, olis kivaa tietää minkä kokoiset tytöt muilla on. Tiedän että kaikki lapset yksilöitä ja ei saa vertailla, mutta jos olisit ystävällinen ja kertoisit:)
Kiitos etukäteen!
Kiitoksia kokemuksista ja vinkeistä Simasuulle! Potalle siis on mentävä alussa sit joka välissä! ;)
Fanni05 kyselit tytön mittoja. En osaa valitettavasti auttaa. Me asutaan nimittäin ulkomailla ja täällä käydään lääkärillä 1-vuotistarkastuksessa ja seuraava tarkastus on vasta 2-vuotiaana. Huhtikuun lopulla olisin siis viisaampi.. ;) Ehkäpä voisit kysellä asiasta toukokuisten pinosta?
aino-kaino
vaikka et minulta kysynytkään, kerron oman kokemuksen.
Meidän tytöt on kasvaneet keskikäyrää pituuden puolesta ja ovat molemmat olleet 2v. tarkastuksessa 86cm, esikoinen oli 92,3cm kolmevuotiaana! Joten pitkä lapsesi on!
simasu tiedosta. Tämähän varmisti sen mitä olen epäillytkin. Minulla on tosi pitkä tyttö. Pitää varmaan etsiä koripallo joukkue tytsälle kun sen aika on:)
Terv Fanni05
meidän tyttö nyt 1v10kk ja noi 82cm ja 11kgvähä päälle...on taas tavallista lyhyempi....
meillä kans yritetään kesällä vaippaa pois...nyt käy potalla ja pöntöllä..mut vaipat koko ajan...
kiitos tiedosta. Tässähän sitä näkee että vaihtelua lasten pittudessa löytyy laidasta laitaan:) Jotenkin luulen kuitenkin että kaikista meidän lapsista tulee ihan normaali kokoisia, ne vaan kasvavat eri vauhtia. Jostain syystä mun tytöllä näyttää olevan tosi kiire:)
Terv Fanni05
Tosi pitkä tyttö teillä! Tai sitten on ottanut aikamoisen spurtin ja lepää sitten vähän aikaa pituuskasvusta. Meillä tyttö oli juuri 3-vuotisneuvolassa 94,5 cm ja 13,9 kg. Puolentoista vuoden neuvolassa ovat kaikki kolme olleet väliltä 80cm-82,5cm, mutta niin minäkin olen keskimääräistä lyhyempi 157 sentilläni! Eikä ukkokaan mikään hongankolistaja ole, joten mitenkäs ne lapset sitten koripallonpelaajiksi kehittyisivät.
Kuopus täyttää heinäkuun lopulla 2 vuotta ja ajattelin alkaa opettamaan potalle ja pöntölle kesällä kun saa olla ilman vaippaa. Esikoisella ja keskimmäisellä olen kummallakin aloittanut ihan ilman pottaa pari päivää, että ensin saadaan nimi sille pissalle ja pissaamiselle ja että mitä se on kun tulee pissa. Sitten on jotenkin selkeämpi potallakin kysellä että tuleeko se pissa kun tietää että lapsikin tietää mitä se on. On toiminut ainakin meillä hyvin tämä tapa ja kesällä ei ne pienet lirut niin haittaa kun ollaan paljon ulkonakin.
tiia ja lapset 4v, 3v ja 1v7kk
Meidän esikoinen on syntynyt kesällä ja oppi vähän ennen 2-vuotissynttäreitä kuivaksi. Kesällä on helppoa kulkea pikkareissa ja vähillä vaatteilla ja potalla käyminen on helppoa. Meillä kuivaksi oppimiseen ei mennyt kovin montaa päivää..muutama vahinko sattui, mutta tyttö oppi nopsaan itsekin pyytämään potalla käyntiä.
Kuopus täytti juuri 2-vuotta ja kesällä meinaamme hänekin kohdallaan käydä saman homman läpi. Tyttö kyllä tekee jo nyt aamupissat hyvin pottaan, mutta muuten aikalailla satunnaisesti.
Nyt tähän pottailun aloittamiseen vielä aika tyhmä kysymys: Pitääkö potan olla " hollilla" kokoajan (kun ollaan ilman vaippaa), jotta lapsi ymmärtää että siihen tehdään ne asiat, vai onko potan parempi olla vessassa, missä tulevaisuudessakin tulee olemaan?
Meillä poika 1v 7kk ja pottaharjoittelut käynnissä. Nyt ollaan neljä päivää oltu päiväkuivia eli näyttäis sujuvan hyvin. Pottailtu on muutaman kuukauden ajan tosi ahkersti ja ennen sitä aina silloin tällöin. Yhdessä vaiheessa tuntui ettei potalla käyminen ole vielä ajankohtaista, kun poika ei siinä viihtynyt, nousi saman tien pois, mutta yhtäkkiä rupesikin istumaan ja pissaamaan pottaan.
Meillä pottaa pidetään vessassa. Poika hoidossa päivisin mummin luona ja siellä pottaa pidetään keittiössä. Molemmissa paikoissa pottailu sujuu. Ei osaa ilmoittaa hätää ja minusta tuntuukin että olen koko ajan kyselemässä pojalta onko pissahätä ja viemässä potalle. Aika hyvin sen huomaa kun lapsella on vessahätä. Joskus on osannut kakkahädän ilmoittaa. Meillä on annettu pojan olla pikkukalsareissa aina jonkin aikaa sen jälkeen kun on pottaan pissattu ja uskon että hän oppi pitämään siitä ja se vauhditti pottailua. Ja tietysti saa sitten vetää itse vessan kukn sinne on tulos kaadettu. Jos pissa tulee housuun niin ei juuri pääse eteenpäin liikkumaan kun se häiritsee niin paljon.
pitää vaan varustautua siihen, että niitä vahonkojakin tulee ainakin alkuun. jos tyttö sit alkaa tajuta mistä on kyse, sen kyllä huomaa eli alkaa ilmoitella sitä hätää itsekin. alkuun täytyy vaan vahtia pissan tuloa ja oppia itse merkit... ja tietty laittaa potalle aamulla, ennen ulkoilua, ulos tultua, ennen ruokaa, ruoan jälkeen jne. jos siis tyttö siihen suostuu istumaan. Jos ei suostu istumaan, kannattaa jättää painostus pois ja odottaa kunnes itse alkaa kiinnostua.
Meillä tyttö itse aloitti yhtäkkiä pottailun (oli suunniteltu ja puhuttu siitä kyllä jo). Aikaisemmin ei istunut ollenkaan potalla ja sit yhtäkkiä homma loksahti kerrasta tytölle, istui isän kanssa potalla lukien pari kertaa kunnes hätä tuli sinne ja siitä lähtien jäi vaippa sisällä pois ja tyttö alkoi ilmoittaa hätänsä.
Kesäaika on paras vaipattomuusopetteluun kun ei tarvi ulkonakaan pitää vaippaa ja vaatteita on vähän päällä, eli on nopea puskapissattaa/pyykkiä tulee vähän.
Meillä molemmat on ' oppinneet' kesäaikaan päiväkuivaksi ihan viikossa-parissa, ikää ollut neideillä tuolloin 1v9kk. Mutta pelkän opettelun lisäksi on kyse valmiudestakin, kuopus oli valmiimpi, oppi ihan hetkessä ja yökuivaksi lähes samantien! Yökuivuus tuli esikolla paljon myöhemmin, vaikka päiväunikuiva hänkin oli kuukauden jälkeen.