Mistä johtuu, että ketoosissakin on kova nälkä?
Olen nyt karpannut viikon ja nälkä on erityisesti iltaisin aivan mahdoton. Syön päivän aikana runsaasti kasviksia ja riittävästi proteiinia. Rasvaakin tulee proteiininlähteiden mukana jonkin verran, joskin vähänpuoleisesti, koska rasvasta tulee huono olo.
Olen karpannut aiemminkin ja silloin tämä sama tunne oli lievempi. Mistä johtuu, että iltaisin iskee tällainen kova nääntymisen tunne, vaikka olen ketoosissa? Aina hoetaan, ettei ketoosissa olisi nälkä.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap: tiedän kyllä paljonko syön makroja
Ap myös: taidanpa alkaa punnitsemaan ruokani jatkossa.
Tonninseteli karppaajalle.
Olen laskenut ruokien proteiinimäärät vähän aikaa sitten. Nyt en jaksa enää laskea grammalleen, vaan arvioin suunnilleen. Syön samoja asioita kuin tuolloinkin.
ap
Oletko laskenut makrojen suhteen? Sillä on oikeasti merkitystä.
Voi hyvä luoja näitä dieettejä. Syökää terveellisesti ja liikkukaa.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä liian vähäinen elektrolyyttien/suolan saanti tekee nälkää. Samoin liian vähän juominen. Vaihdon keton vhh ruokavalioon ja aiempi alle 20 gr hiilareita/pvä on nyt alle 50 gr/pvä.
Helpotti itsellä.
Keto on yksi vhh:n laji. Et siis vaihtanut ketoa vhh-ruokavalioon, vaan lisäsit hiilarien saantia.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä luoja näitä dieettejä. Syökää terveellisesti ja liikkukaa.
Vhh-ruokavaliossa syödään terveellisesti.
Oletko ap edelleen samalla ruokavaliolla mistä 30.1.-25 aloitteessasi kirjoitit? Ketoosissa pysyminen, jotta siihen liittyvä todella tehokas painonpudotus lähtisi käyntiin, niin keho tarvitsee rasvaa, vähiksi jääneiden hiilareiden tilalle. Toki laadukkaita rasvoja tarvitsemme muulloinkin. Kerroit, että rasvasta tulee huono olo. Olen käyttänyt vhh:lla ravintorikkaana rasvan lähteenä myös kananmunia, keitettynä sekä paistettuna. Paistoissa käytän hyvin kuumennusta kestävää avocadoöljyä jonka makukin on neutraali. Mausteena jauhettua mustaa pippuria (pippurimyllystä). Kuumentamista hyvin kestävä on myös kookosöljy, mutta paistoksessa kookoksen ihana maku/tuoksu maistuu mielestäni liian makealle, mutta muuten soveltuu hyvin paisto/uuniruokiin.
Hyvä ap, pidät puoliasi, pärjäät mielestäni hyvin. Palstoille tulee vääjämättä, myös nujertamisyrittäjiä, mutta sehän tiedetään mistä sellaisten yrittäjien tarkoitukset juontuu.
En lukenut koko ketjua, mutta itse teen niin, että syön vain iltapäivisin ja iltaisin . Aamu, aamupäivä ja päivä vain nesteillä sinne n. klo 16 saakka. Sitten päivällinen ja iltapala klo 20/21. Illalla saatan napostella vielä porkkanaa/omenaa tmv. Näin ei ole nälkä kun menee nukkumaan eikä aamuisin/aamupäivisin. Kokeile auttaisiko sinullakin ruokarytmin muutos.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä liian vähäinen elektrolyyttien/suolan saanti tekee nälkää. Samoin liian vähän juominen. Vaihdon keton vhh ruokavalioon ja aiempi alle 20 gr hiilareita/pvä on nyt alle 50 gr/pvä.
Helpotti itsellä.
:: On todellakin totta, että hiilareita voi lisätä alun tiukan max. 20g tai alle spurtin jälkeen. Jotkut jättää aloituksessa hiilarit kokonaan pois. Itse kuitenkin pystyy seuraamaan milloin nostoa ei kannata jatkaa, ettei painonpudotus stoppaa. Ketoositason mittaus luonnollisesti auttaa seurantaa. Ehkä jotkut eivät tavoittele ketoosia, mutta tässä ketjussa lähden oletusarvona siitä, että ketoosin kautta olisi tarkoitus pudottaa painoa.
Koska syöt päin persettä. Sanot syöväsi runsaasti kasviksia, saat siis toisen sanoen ihan liikaa hiilareita ja täten elimistösi ei mene kunnon ketoosiin. Kun on kunnon ketoosissa, niin ei varmasti ole nälkä. Itse saatoin syödä paketin kananmunia ja kilon lihaa päivässä, plus jonkin verran esim raejuustoa päälle. Ei ollut todellakaan nälkä ja olo oli kevyt ja loistava, eikä ollut ruokailun jälkeistä sokeriväsymystä. Terveystarkastuksessa arvot olivat myös kauttaaltaan parantuneet kahden vuoden takaisiin. Paino tippui 14kg alle kolmessa kuukaudessa. Mutta hiilareiden määrä on todella tarkkaa. Jos syöt esim 20g päivässä, niin toimii, mutta jos syöt vaikka 60g päivässä, niin paino ei tipu yhtään eikä elimistä mene kunnon ketoosiin.
Perustan oletukseni sille, että lihakseni joutuvat lujille, kun poljen pyörällä samaa reittiä kuin esim. puoli vuotta aiemmin. Silloin se meni tuosta vain, mutta nyt yhtäkkiä lihakset eivät enää jaksakaan sitä. Aiemmin näin on käynyt vain kerran ja se johtui vaikeasta raskauspahoinvoinnista, jonka aikana en pystynyt syömään riittävästi. Silloin ongelmakin kyllä oli pahempi: jo 200 m tasaisella ajoa sai reisilihakset maitohapoille, kun tuon raskauden jälkeen lähdin taas pyöräilemään.
Nyt en ole ollut raskaana moneen vuoteen, mutta kuukautisista ja kuumista aalloista päätellen minulla on ollut esivaihdevuodet nyt puolisentoista vuotta. Tuona aikana on myös ilmaantunut lihasten kramppaaminen niinä päivinä, joita edeltävän päivän aikana en ole syönyt tarpeeksi proteiinia. Mitä enemmän on krampannut, sitä heikommin on jonkin ajan päästä sujunut ylämäen polkeminen, joten krampit saattavat liittyä lihasten surkastumiseen.
Vanhoilla ihmisillähän lihakset surkastuvat, joten ei tämä mitenkään kummallista ole. Niitä joutuu treenaamaan eri tavalla kuin nuorena. Näköjään myös ruokavaliosta täytyy pitää tarkempi huoli.
ap