Mistä johtuu, että ketoosissakin on kova nälkä?
Olen nyt karpannut viikon ja nälkä on erityisesti iltaisin aivan mahdoton. Syön päivän aikana runsaasti kasviksia ja riittävästi proteiinia. Rasvaakin tulee proteiininlähteiden mukana jonkin verran, joskin vähänpuoleisesti, koska rasvasta tulee huono olo.
Olen karpannut aiemminkin ja silloin tämä sama tunne oli lievempi. Mistä johtuu, että iltaisin iskee tällainen kova nääntymisen tunne, vaikka olen ketoosissa? Aina hoetaan, ettei ketoosissa olisi nälkä.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Ei vielä viikon päästä kyllä pitäisi olla, mutta itse kun olen 2 kertaa yrittänyt ketogeenisellä laihduttaa, niin olen huomannut, ettei se ketoosikaan loputtomiin pidä nälkää pois, vaan kun tarpeeksi pitkään on miinuskaloreilla, niin kyllä se nälkä ja muut energiavajeen oireet tulee, vaikka kuinka olisi ketoosissa. Mulla se on alkanut yleensä noin 5 viikon päästä aloituksesta.
:: En muista kuinka pitkään olen ollut valikoiduilla hiilareilla (ketoosissa) yhtäjaksoisesti. Jossain vaiheessa siirryin pätkäpaastoon joka tuntui sopivan mun rytmiin tosi hyvin. 8/16 on mulla sopivin ja tyhjät hiilarit jätin pääsääntöisesti ruokavalinnoista pois. Mitään ei välttämättä tarvitse kokonaan poistaa, saatan joskus valita myös mm. patonkia mikäli sitä on kotiin ostettu. Pikaruokaa ei ole meille haettu/tilattu moneen vuoteen. Nyt on tarkoitus poistaa ostoslistalta tuotteet jotka eivät luontaisesti kuulu terveelliseen ravintorikkaaseen ruokavalioon. Esim. ultra-prosessoidut ruoat/rasvat sekä keinotekoiset makeutusaineet. Niitä tuskin kukaan tarvitsee voidakseen hyvin/pysyäkseen terveenä.
Vierailija kirjoitti:
Puhut ilmeisesti karppauksesta ja siihen liittyvästä tiedosta. Karppaajat uskovat kaiken mitä joku satunnainen laihdutuselämäntapaa MYYVÄ taho keksivät PLOKIINSA kirjoittaa, ja tutkittu tiede ja terveystieto on heidän mielestään "THL salaliittoja". Sama karppausporukka myös hurahti rokotevastaisuuteen ja hopeavesiin.
Ehkä "paras" kommentti jonka olen hurmoshenkiseltä karppaajalta kuullut kotibileissä, juodessaan valkoviiniä, meni näin: "Amerikkalaiset keksivät hiilihydraatit 1900-luvun alussa. Sitä ennen kukaan ei syönyt hiilareita eikä ihminen niitä mihinkään tarvitse."
Moisen syvällisesti itse konstruoidun tyhmyyden edessä ei voi enää tieteellisin argumentein väitellä.
Ihan kuin sinulla olisi jotain tieteellisiä argumentteja - toisin kuin sinulla, niin näillä ns. vaikuttajilla on yleensä lääketieteellinen tutkinto ja tutkimuksia mielipiteidensä pohjana :D
Sinulla ei ole mitään muuta kuin himosi hiilarien mussutukseen.
Se nyt on ihan höpönpöpönpöppöä, että hiilarit olisi keksitty 1900-luvun alussa. Älkää hyvät ihmiset uskoko kaikkea mitä netissä lukee. Meillä on ihan oikeita vähintään 5 vuoden yliopistokoulutuksen käyneitä ravitsemustieteilijöitä olemassa. Ravitsemustiede on ihan oma tieteensä btw. Joku ortopedi tietää yhtä paljon ravitsemuksesta kuin insinööri.
Vierailija kirjoitti:
Itsehän tuossa kirjoitatkin, että rasvaa ei tulisi riittävästi?
Kannattanee kuitenkin merkata syömäsi ruuat johonkin ilmaiseen kalorilaskuriin, ja tsekata, tuleeko proteiinia ja rasvaa riittävästi, jotta keho saa riittävästi ravintoaineita. Muutenhan varmasti on nälkä.
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Proteiinit olen laskenut jo aiemmin. Nyt syön vähän enemmän kuin välttämättömän. Minunkokoiseni tarvitsee noin 103 g vuorokaudessa ja saan tällä hetkellä vähän enemmän.
Nälkä johtuu aika varmasti ihan vain energiavajeesta. Sehän on toki tarkoituskin, sillä haluan muutaman kilon ylipainoa pois ja takaisin normaalipainon puolelle. Mutta nyt vaje taitaa olla liian suuri ja siksi iltaisin iskee nääntymisen tunne. Hankaluus onkin, miten saada syötyä päivän aikana riittävästi, jottei illalla ole nälkä, mutta riittävän vähän, jotta paino laskee tai ei ainakaan nouse liialla proteiinilla.
Minulla on nykyään nielemisvaikeuksia ja siksi syöminen ei ole ihan niin suoraviivaista kuin nuorempana. Jossain kohtaa en vain pysty nielemään enempää, vaikka olisi millainen energiavaje.
Täytyy kokeilla punnita ruokia, jotta näen, paljonko makroravintoaineita oikeastaan tulee.
ap
Vierailija kirjoitti:
Nälkä on vain tunne. Kuten kylmä ja kuuma.
Periaatteessa. Kuitenkin jos mikä tahansa tunne käy liian voimakkaaksi, siitä yrittää pakonomaisesti päästä pois. Perusnälkä eli tyhjyyttään kurniva vatsa on aika helppo ohittaa, ainakin minun, mutta energiavajeen aiheuttama nääntymisen tunne on paljon kokonaisvaltaisempi ja voimakkaampi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Minä en pystynyt ketoilemaan kun piti syödä niin älyttömän paljon, sain vaivoin syötyä n 70% ruokaohjelman (8 vkoa) ruuista. Sinänsä ok, kasvispohjainen ruokavalio mutta kaalia ja paprikaa ihan liikaa. Enkä laihtunut tuolla kuitenkaan
Sovellan mieluummin suht niukkaa sekaruokavaliota vhh:na ja lisään kylläisyyttä oliiviöljyllä, pähkinöillä ja avokadolla. Hyvällä rasvalla
Mulla ei paino enää laske ns. normaalilla ruokavaliolla. Syynä on joko lievä ylipaino tai sitten esivaihdevuodet. Normaalipainoisena laihduin ihan vain sillä, että lopetin sokerin syömisen ja vähän katsoin, mitä söin. Nyt se ei ole enää muutamiin vuosiin onnistunut. Siksi aloitin aikanaan karppaamisen. Äsken pidin pienen tauon ja nyt jatkan taas.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ketoilu = kansan tyhmempi väestönosa kuluttaa aivokudostaan ja lihaksiaan vielä vähemmälle ja tyhmistyy entisestään.
Mutta jokainen saa tehdä länsimaisessa maailmassa itselleen mitä tahtoo. Se "ketoosi" kun polttaa ensimmäisenä lihakset, jos et aktiivisesti liiku ja saa rasvanpolttoa päälle liikunnalla. Sitten vanhuksena maataan viimeiset 7 vuotta laitossängyssä kun ei jaksa nousta kun ei ole lihaksia.
Ja apn kysymykseen: NÄLKÄ LÄHTEE SYÖMÄLLÄ. Se on vatsan reaktio tyhjyyteensä, sitä ei mikään ketoosi poista.
Tuo minun nälkäni ei ole vatsan tyhjyyttä, jonka senkin kyllä tunnistan. Tämä on paljon kokonaisvaltaisempi tunne, ja johtuu mitä ilmeisimmin siitä, etten ole saanut riittävästi energiaa.
Hiilareita syömällä saan kyllä nälän pois, mutta lihakseni surkastuvat, koska en pysty silloin syömään riittävästi proteiinia - ei vain mahaan mahdu.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattanee kuitenkin merkata syömäsi ruuat johonkin ilmaiseen kalorilaskuriin, ja tsekata, tuleeko proteiinia ja rasvaa riittävästi, jotta keho saa riittävästi ravintoaineita. Muutenhan varmasti on nälkä.
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Proteiinit olen laskenut jo aiemmin. Nyt syön vähän enemmän kuin välttämättömän. Minunkokoiseni tarvitsee noin 103 g vuorokaudessa ja saan tällä hetkellä vähän enemmän.
Nälkä johtuu aika varmasti ihan vain energiavajeesta. Sehän on toki tarkoituskin, sillä haluan muutaman kilon ylipainoa pois ja takaisin normaalipainon puolelle. Mutta nyt vaje taitaa olla liian suuri ja siksi iltaisin iskee nääntymisen tunne. Hankaluus onkin, miten saada syötyä päivän aikana riittävästi, jottei illalla ole nälkä, mutta riittävän vähän, jotta
Tunnut perustavan ruokavaliosi proteiinin ympärille ja syöt sitä liikaa. Liiallinen proteiini saattaa aiheuttaa juurikin nälkää. Annan yhden esimerkin: jos syön kolme kananmunaa, mulla tulee nopeammin nälkä kuin söisin kaksi kananmunaa.
En tiedä kokoasi, mutta proteiinintarve lasketaan rasvattomasta painosta, ei siitä, mitä vaaka näyttää, jos on ylipainoinen ja rasvaproentti on suuri.
Ketoosissa ja yleensäkin vhh:ssa makrojen suhde merkkaa ja prosentuaalisesti hiilareita on vähiten, proteiinia tarpeen mukaan (ei yli) ja rasvaa eniten.
Uskon, että pääset hyvään tulokseen kun mietit näitä. Tsemppiä jatkoon!
Mitä rasvaa? Ei kai jotain kasvirasvoja? Syö paljon tyydyttynyttä eläinrasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä rasvaa? Ei kai jotain kasvirasvoja? Syö paljon tyydyttynyttä eläinrasvaa.
Mikä sitten mahtaa olla "paljon"? Ei sitä rasvaakaan ylenmäärin tarvita, sen verran kuin energiansaantiin halutaan.
Margariinit ja siemenöljyt kannattaa heivata, mutta kyllä oliivi- ja kookosöljy on ihan hyviä eläinrasvojen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ketoilu = kansan tyhmempi väestönosa kuluttaa aivokudostaan ja lihaksiaan vielä vähemmälle ja tyhmistyy entisestään.
Mutta jokainen saa tehdä länsimaisessa maailmassa itselleen mitä tahtoo. Se "ketoosi" kun polttaa ensimmäisenä lihakset, jos et aktiivisesti liiku ja saa rasvanpolttoa päälle liikunnalla. Sitten vanhuksena maataan viimeiset 7 vuotta laitossängyssä kun ei jaksa nousta kun ei ole lihaksia.
Ja apn kysymykseen: NÄLKÄ LÄHTEE SYÖMÄLLÄ. Se on vatsan reaktio tyhjyyteensä, sitä ei mikään ketoosi poista.
En oo ap, mutta mulla on naiseksi niin paljon isoja lihaksia, ettei haittaisi vaikka puolet siitäkin massasta otettaisiin pois. Haluaisin siis sutjakamman ja notkeamman varren, akrobaattisemman ja joustavamman. Tää lyhyt painijajötikkäruho on järkyttävä naisella. Voimaa kyllä toki on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nälkä johtuu aika varmasti ihan vain energiavajeesta. Sehän on toki tarkoituskin, sillä haluan muutaman kilon ylipainoa pois ja takaisin normaalipainon puolelle. Mutta nyt vaje taitaa olla liian suuri ja siksi iltaisin iskee nääntymisen tunne. Hankaluus onkin, miten saada syötyä päivän aikana riittävästi, jottei il
Tää voi olla hyvä neuvo. Olen nimittäin joskus ajatellut, että pitäisi kokeilla laihduttaa niin, että söisi vaan sen mukaan, mitä tavoitepainoinen ihminen söisi.
Ei Ap
Mulla on aina iltaisin tai öisin nälkä. Johtunee vuorotyöstä. Fasting on tosi vaikeaa, kun tulee illalla 23:n jälkeen kotiin ja on hirveä nälkä. Töissä ei taas viitsi syödä hirveästi, kun ähkyssä fyysinen työ on turhan raskasta.
Liian vähän rasvaa ruokavaliossa. Pitäisi olla noin 70% kokonaisenergiasta.
Ap: tiedän kyllä paljonko syön makroja
Ap myös: taidanpa alkaa punnitsemaan ruokani jatkossa.
Tonninseteli karppaajalle.
Hurriganeshan lauloikin tästä aiheesta: ketoon, beibi, ketoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo minun nälkäni ei ole vatsan tyhjyyttä, jonka senkin kyllä tunnistan. Tämä on paljon kokonaisvaltaisempi tunne, ja johtuu mitä ilmeisimmin siitä, etten ole saanut riittävästi energiaa.
Hiilareita syömällä saan kyllä nälän pois, mutta lihakseni surkastuvat, koska en pysty silloin syömään riittävästi proteiinia - ei vain mahaan mahdu.
En tiedä minkälaiseen hintelien lihaksettomien sukuun sinä olet syntynyt, mutta normaalien ihmisten lihakset eivät "surkastu" sekaruokavaliolla. Proteiinin puute ei ole ollut ongelma Suomessa sitten 1800-luvun pulavuosien.
THL sivuilta voit tarkastaa normi-ihmisen proteiinin tarpeen, siellä on myös annettu ruokasuositukset paljon urheileville. Se että se karppiploki väittää sinun tarvitsevan 4x suuremman määrän proteiinia on vaan sumutusta jolla myydään proteiinijauheita.
Vierailija kirjoitti:
Ap: tiedän kyllä paljonko syön makroja
Ap myös: taidanpa alkaa punnitsemaan ruokani jatkossa.
Tonninseteli karppaajalle.
Olen laskenut ruokien proteiinimäärät vähän aikaa sitten. Nyt en jaksa enää laskea grammalleen, vaan arvioin suunnilleen. Syön samoja asioita kuin tuolloinkin.
ap
Itsellä liian vähäinen elektrolyyttien/suolan saanti tekee nälkää. Samoin liian vähän juominen. Vaihdon keton vhh ruokavalioon ja aiempi alle 20 gr hiilareita/pvä on nyt alle 50 gr/pvä.
Helpotti itsellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nälkä johtuu aika varmasti ihan vain energiavajeesta. Sehän on toki tarkoituskin, sillä haluan muutaman kilon ylipainoa pois ja takaisin normaalipainon puolelle. Mutta nyt vaje taitaa olla liian suuri ja siksi iltaisin iskee nääntymisen tunne. Hankaluus onkin, miten saada syötyä päivän aikana riittävästi, jottei il
Tunnut perustavan ruokavaliosi proteiinin ympärille ja syöt sitä liikaa. Liiallinen proteiini saattaa aiheuttaa juurikin nälkää. Annan yhden esimerkin: jos syön kolme kananmunaa, mulla tulee nopeammin nälkä kuin söisin kaksi kananmunaa.
En tiedä kokoasi, mutta proteiinintarve lasketaan rasvattomasta painosta, ei siitä, mitä vaaka näyttää, jos on ylipainoinen ja rasvaproentti on suuri.
Ketoosissa ja yleensäkin vhh:ssa makrojen suhde merkkaa ja prosentuaalisesti hiilareita on vähiten, proteiinia tarpeen mukaan (ei yli) ja rasvaa eniten.
Uskon, että pääset hyvään tulokseen kun mietit näitä. Tsemppiä jatkoon!
Ruokavalioni pyörii proteiinin ympärillä siksi, että lihakseni kramppaavat, jos en saa sitä tarpeeksi. Lisäksi lihakset myös ovat aiempaa heikommat, kun esim. pyöräilen. Luulen, että syynä ovat osittain esivaihdevuodet. Villi veikkaukseni on, ettei kropassani ole ihan riittävästi testosteronia, se kun voisi saada aikaan tuon. Proteiinista tulee kuitenkin nopeasti kylläinen olo, joten sitä on vaikea syödä kovin paljon. Joudun tasapainoilemaan näiden kahden asian välillä. Tarvitsen siis riittävästi, jotta lihakset eivät kutistu ja kramppaa, mutta nieleminen käy vaikeaksi, jos yrittää syödä kerralla paljon.
Minulla on ylipainoa vain muutamia kiloja, ja olen laskenut tarpeen normaalipainon ylärajan mukaan. On minulla lihasmassaakin enemmän kuin nuorena riukuna, sillä olen nostellut lapsiani ja jaksan edelleen nostaa reilut 20 kg painavan kuopukseni aika helposti. Esikoisen saadessani jo 3,5 kg oli vähän liikaa silloisille käsivarsilihaksilleni.
Kiitos tsempeistä!
ap
Ihan kuin sinulla olisi jotain tieteellisiä argumentteja - toisin kuin sinulla, niin näillä ns. vaikuttajilla on yleensä lääketieteellinen tutkinto ja tutkimuksia mielipiteidensä pohjana :D
Sinulla ei ole mitään muuta kuin himosi hiilarien mussutukseen.