Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi et katso silmiin keskustellessasi jonkun kanssa?

Vierailija
29.01.2025 |

Häiritsee kovasti mies, joka on kuuleman mukaan kiinnostunut minusta ja tuleekin juttusille joka kerta. Aina on tikusta asiaa minulle mutta kun keskustelen hänen kanssaan, tuijottaa hän aivan johonkin muualle kuin silmiini tai minuun päin. Katse vaeltelee puiden oksissa, ohikulkevissa ihmisissä, pilvissä missä tahansa mutta ei vahingossakaan minussa.

Mikä tällaisen takana oikein on? En voi ottaa tyyppiä oikein vakavasti, kun ei osaa katsoa edes silmiin.

Tuttua?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuijotat minua? Koko ajan?

Vierailija
42/56 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on näitä persuuksilleen kaatujia ja tolppiin törmäilijöitä nämä tuijottajat! Katso eteesi kävellessä. Mitä etsit silmistäni? Oletko kanssa näitä jotka toistelevat toisen nimeä silleen jenkkiläisen pakonomaisesti? Kuvittelet että se saa minut lankeamaan jalkoihisi? Kaikkihan tästä näkee läpi :D Säälittävä yritys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmiin katsominen on seksuaalista häirintää.

Vierailija
44/56 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta silmiin katsominen on jotenkin liian tunkevaa ja tulee sellainen friikki olo jos liian pitkään ainakaan tuijottaa. Myös kuuntelu ja puhuminen on helpompaa kun katsoo muualle.

Olen toisaalta ymmärtänyt, että pitää välillä väkisin katsoa silmiin ja suunnata katse toisen naamaan vähintään. Muuten toinen voi pitää välinpitämättömänä ja että ei olisi kiinnostunut toisen seurasta.

Ehkä omaan sitten autistisia piirteitä ja olen ujo.

Vierailija
45/56 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen opettanut lapsenikin ihan pienestä pitäen katsomaan ihmistä joka häntä puhuttelee. Siis kasvattanut lapseni käytöstavoille.

Mistä lähtien toisen loppumaton tapitus kertoo hyvistä käytöstavoista?

Autistit eivät reagoi katseella, kun kuulevat että heitä puhutellaan, neurotyypilliset lapset poikkeuksetta nostavat katseensa siitä mitä olivatkaan tekemässä, ja katsovat heitä puhuttelevaa ihmistä.

-opettaja

Okei, mitä sitten? En itsekään nosta välttämättä katsetta jostain jos minua puhutellaan, kun tiedostan kuuntelevani esimerkiksi äännähtämällä tai nyökkäämällä. 

Vierailija
46/56 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin ihmisten kohdalla en kuule mitään mitä sanovat jos katson silmiin. Jotenkin aivot analysoi kasvoja ja ilmeitä niin suurella intensiteetillä etten vain pysty. Aina ihmetellyt tätä, mutta ei voi mitään.

Vierailija
47/56 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos mä alan selittää jtn pitkästi, tykkään kattoa välillä seinään tai ohi, mutta sitten katsahdan taas silmiin. jos lyhyesti, katon silmiin. kun kuuntelen toista niin katon silmiin

Vierailija
48/56 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko niin, että ihastunutta miestä vähän ujostuttaa. Ei uskalla katsoa silmiin siksi, että pelkää näyttävänsä tunteensa, ehkä hän ei ole varma oletko sinä hänestä kiinnostunut.

Vierailija
49/56 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ihmisen, joka on asiallinen, mutta häntä jos katsoo silmiin, tulee oikeasti pahaa jälkeä. Raivostuu ja voi yltyä tekoihin, joita täällä ei voi mainita.

Vierailija
50/56 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi? Liiallinen katsekontakti tuntuu erittäin epämukavalta, varsinkin jos se on jonkun muun kuin perheen tai hyvän ystävän kanssa. Miksi pakottaa ihmisiä vahtaamaan toista kuin haukka? 

Minusta myös. Lapsesta asti on minullekin opetettu, että kuuluu katsoa suoraan silmiin, kun toiselle puhuu, mutta itse koen epämukavana pidemmän silmiin tuojottelun. Hetkellinen suora katsekontakti on minusta riittävä. 

Vierailija
51/56 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en "osaa" katsekontaktin sääntöjä. Joko tuijotan liikaa tai sitten käännän katseeni sivuun (huomattavasti fiksumpi idea). Enkä ole tiettävästi millään tavalla autistinen, sos. ahdistusta on jonkin verran.

n 38

Vierailija
52/56 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö muka katso ollenkaan?

Harvinaista, mutta todella häiritsevää. Muutama harva on puhunut tisseilleni (oikeasti vain pari kolme tyyppiä koko elämäni aikana, ja minulla on G-kupin ihmekaksoset), ja jokunen on vain niin ujo, ettei katso kuin korkeintaan kynsiään. 

Alallani on myös muutama sahaja yoga -lahkolainen, jotka eivät saa katsoa ulkopuolisia silmiin. Asioin heidän kanssaan vain, jos on aivan välttämätöntä. Jostain syystä katseen välttely riepoo minua aivan älyttömästi, kun tiedän syyn. 

Vierailija
53/56 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän ihmisen, joka on asiallinen, mutta häntä jos katsoo silmiin, tulee oikeasti pahaa jälkeä. Raivostuu ja voi yltyä tekoihin, joita täällä ei voi mainita.

Kun kirjoitit asiallinen, tarkoitit varmaan psykoottinen :0

Vierailija
54/56 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmiin katsomiseen liittyy valta-asetelma. Esimerkiksi kun nainen katsoo silmiin kauniilla silmillään miestä, sellainen eteerinen utu silmissään, mies on tämän vallassa, halusi sitä tai ei. 

Vierailija
55/56 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset vaatii mikroilmeitä, ymmärrystä, honey-babyä, tunnesiirtoa ja mitä kaikkea. Siinä on suosittu partajätkäliigapelaajakin ihmeissään miten nämä asiat pitää hanskata ettei naisen mieliala mene ihan vihkoon.

Psst. Me miehet ei oikein näitä juttuja tajuta. Ainakaan keskenään ei mitään huolta toisen öögään tuijoittamisessa.

Vierailija
56/56 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla yksi työkaveri (molemmat olemme naisia) ei juurikaan katso minua päin kun juttelemme. Todella outoa. Ikävästi tuntuu siltä, ettei hän voi sietää minua ja siksi ei kärsi edes katsoa minua :(  Usein myös juttelun jälkeen näpyttelee kännykkäänsä ja silloin heti ajattelen, että tämä haukkuu minua toisen työkaverimme kanssa whatspissa... 

Olen varmaan harhaluuloinen :D Mutta niin sitä alkaa miettimään vaihtoehtoja kun on niin hämmentävää käytöstä.