Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt tuli ensimmäinen yhteydenotto kunnan uusista te-palveluists

Vierailija
29.01.2025 |

Heti heitettiin siihen hemmetin typpiin tai siis sillä on joku uus nimi. 

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi annatte puhelinnumeron työllisyyspalveluun?

Vierailija
42/77 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei soitettu yli vuoteen. Nyt sitten soitti ilman mitään erillisvaroitusta (eli tekstaria).

Virkailija oli vaihtunut viime kerrasta. Ennen oli nuori tyttö, nyt oli sellainen kuuskymppiseltä vaikuttava täti-ihminen. En tiiä mitä sanktioita olis tullu, jos en olis vastannut puhelimeen.

Ne ei lähetä tekstareita, koska tekstarit maksaa ja ennen maksajana oli valtio, nyt kunnan pitäisi maksaa itse, mutta ne ei halua maksaa. Ja niin se nyt on, että julkisen vallan liittymissä ei ole mitään rajatonta maksutonta tekstarimäärää. Vuodessa tuollaiset varoitustekstarit maksaisi noin 4 000 000 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotan itsekin kauhulla tämän uuden kuntakokeilun yhteydenottoa. Suunnitelman voimassaolo päättyi jo vuoden lopussa. Uskon linjan koventuneen. Toisaalta olen monista syystä johtuen jo sosiaalityöntekijän tehovalvonnassa ja joudun tapaamaan sosiaalityöntekijää noin 2- 3 viikon välein. Tästä hyvästä saan toki bussilippurahaa, jonka sosiaalityöntekijä myönsi oma-aloitteisesti.

Mikä uusi kuntakokeilu, en ole edes kuullut. Työkkärit lakkautettiin ja työttömien asiat siirtyi kunnille, mutta ei kai tämä kokeilu voi olla?

Kuntakokeilut päättyivät viime vuoden lopussa eikä nyt ole mitään uusia meneillään. En tiedä mistä tuo puhuu.

Rautalangasta väännettynä tarkoitin sitä kotikaupunkini entistä kuntakokeilua, mikä putiikin nimi ja titteli nykyään sitten ikinä onkaan. Tuon entisen kuntakokeilun asiakkaana olen ollut pitkään, mutta mitään hyötyä siitä ei ole ollut. Ainoa syy siihen, että olen ollut kirjoilla näissä ns. palveluissa on ollut ja on raha eli työmarkkinatuen saaminen. Muihin tukiin en ole oikeutettu, enkä viitsi kokeilla sitä saisinko mahdollisesti toimeentulotukea.

Vierailija
44/77 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jaa, alkaakos kunnat nyt laittamaan työttömät tievarsia siivoamaan? aina pitää muistaa kysyä että onko vakuutukset kunnossa jos/kun jotain sattuu. ja ihmisellehän aina sattuu kaikenlaista, joka johtaa työkyvyn alentumaan. kuka korvaa?

Ei laita kun Riikka ja Petteri vei varat. Oma aikuinen lapseni tuossa kyseli pääseekö tekeen jotain kunnalle, kun on ennenkin ja hänelle riittää elämiseen se työkkärin korvaus ja 9e niin ei nyt pääse kukaan tekemään mitään vaikka kummallakin puolella olisi halukkaita ihmisiä.

Kunta ei oikein voi ottaa työkokeilijaa, koska sama instanssi ei voi tehdä päätöstä asiasta ja olla kahtena osapuolella kolmen osapuolen sopimuksessa.

Työttömän ja kunnan välillä se sopimus on. Ei siinä sen enempää osapuolia ole ennenkään ollut.

Vierailija
45/77 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistämistä edistävä monialainen yhteispalvelu = TYP

Vierailija
46/77 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jaa, alkaakos kunnat nyt laittamaan työttömät tievarsia siivoamaan? aina pitää muistaa kysyä että onko vakuutukset kunnossa jos/kun jotain sattuu. ja ihmisellehän aina sattuu kaikenlaista, joka johtaa työkyvyn alentumaan. kuka korvaa?

Ei laita kun Riikka ja Petteri vei varat. Oma aikuinen lapseni tuossa kyseli pääseekö tekeen jotain kunnalle, kun on ennenkin ja hänelle riittää elämiseen se työkkärin korvaus ja 9e niin ei nyt pääse kukaan tekemään mitään vaikka kummallakin puolella olisi halukkaita ihmisiä.

Tämä. Kuntien pitää nyt itse maksaa kaikki kulut tukityöstä ja työttömien koulutuksesta. Niitä ei enää ole varaa järjestää. 

Valehtelevat vassarit iskee taas. Hävettääkö ja nolottaako jumalatar Mariinin taitamattoman porukan mokailu niin paljon että sekin pitää yrittää nakittaa nykyisen hallituksen niskoille. Ei sillä, hävettäisi muakin. Buahahaa.

https://tem.fi/kysymyksia-ja-vastauksia-te-palvelut-2024-uudistuksesta#….

Mikä on TE-palvelut 2024 -uudistus? Pääministeri Sanna Marinin hallitus päätti puoliväliriihessä keväällä 2021 jatkaa valmistelua TE-palvelujen siirtämiseksi kunnille. Palvelut siirtyvät kunnille 1.1.2025.

Vierailija
47/77 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei soitettu yli vuoteen. Nyt sitten soitti ilman mitään erillisvaroitusta (eli tekstaria).

Virkailija oli vaihtunut viime kerrasta. Ennen oli nuori tyttö, nyt oli sellainen kuuskymppiseltä vaikuttava täti-ihminen. En tiiä mitä sanktioita olis tullu, jos en olis vastannut puhelimeen.

Ne ei lähetä tekstareita, koska tekstarit maksaa ja ennen maksajana oli valtio, nyt kunnan pitäisi maksaa itse, mutta ne ei halua maksaa. Ja niin se nyt on, että julkisen vallan liittymissä ei ole mitään rajatonta maksutonta tekstarimäärää. Vuodessa tuollaiset varoitustekstarit maksaisi noin 4 000 000 euroa.

4 000 000 euroa..?

Vierailija
48/77 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älähän nyt höpäjä omiasi. Kyllä kunnat tekee niin kovan kilpailukierroksen puhelinliittymistä, että tekstarit ovat yleensä aina maksuttomia.

Sitä paitse se tekstari lähtee tietokoneohjelmasta, ei kenenkään puhelimesta.

Vierailija
49/77 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole edelleenkään ymmärtänyt että mikä tuossa nyt muuttuu kun siirrytään valtiolta kunnalle? Asun keskikokoisessa kunnassa ja ainakin oma työmarkkinatori sivustolla minun virkailija on edelleen sama kuin viime vuonna. Joudunko johonkin työkokeiluun? Olen ollut ja se oli ihan ok. Olipahan jotain tekemistä. 

Vierailija
50/77 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle soittavat kolmen kuukauden välein päivittääkseen "työllistymissuunnitelmaa". Siinä lukee suurin piirtein kiteytettynä että haen neljää paikkaa kuukaudessa. Tämä siis varmistetaan aina kolmen kuukauden välein. Ikää 57 vuotta ja tiedän etten tule työllistymään mutta kun on määrätty näin niin pitää leikkiä mukana. Nykyään en viitsi edes miettiä mihin haen vaan poimin neljä paikkaa listalta johon lähetän hakemuksen. Näin se käytännössä on varmaan monella muullakin.

Minulla sama tilanne. Olen tehnyt turhien hakemusten lähettämisen helpoksi: haen vain kuntarekrupaikkoja. Mulla on siellä valmiiksi täytetty lomake.  Sitä lähettelen 2 kpl/kk. Minun ei tarvitse hakea kuin kahta paikkaa. 

Julkishallinnon paikkojen hakeminen on helppoa jurikin tuosta syystä. Itsellä se on neljä paikkaa/kk joten en pääse hyödyntämään täysin. Täytän kohta 60v joten turhaa sirkusta tämä tietnekin on. Ei tämä ikäistä kukaan enää palkkaa. Hassua kun en tunne itseäni vanhaksi, opiskelen koko ajan itse lisää netissä ja tutkintokin on ajantasainen. Osaamista löytyy samoin työhalua. En kaipaa erityiskohtelua enkä -järjestelyjä. Kova työvoimapula kuulemma. Kumma juttu että 100t viis- ja kuuskymppistä saa silti roikkua työttömänä vuodesta toiseen.

Vierailija
51/77 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunta ei oikein voi ottaa työkokeilijaa, koska sama instanssi ei voi tehdä päätöstä asiasta ja olla kahtena osapuolella kolmen osapuolen sopimuksessa.

Työttömän ja kunnan välillä se sopimus on. Ei siinä sen enempää

Kyllä siinä on/oli kolmas taho, te-toimisto teki sopimuksen kunnan kanssa asiakkaan ottamisesta kokeiluun.

Vierailija
52/77 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ainakin olisi ihan sama mihin laittavat jos muuten olisin ollut useita kuukausia työtön. Jos olisin ollut pätkätöissä tai opiskelemassa, niin sitten en sulattaisi kuntouttavaan laittamista. 

Mun äiti oli ysärillä/nollarilla suurimmaksi osaksi työtön ja jossain vaiheessa työkkärissä miettivät kuntouttavaa työtoimintaa. Eivät sitten löytäneet veruketta millä sinne laittaa, kun ei ollut mitään ongelmia työkyvyssä tai elämäntavoissakaan, kotiäitinä pääosin puuhaili. Mitkähän kriteerit tuolla nykyisin on, joutuuko/pääseekö kuntouttavaan jos ei ole muita ongelmia kuin työhön kelpaamattomuus? 

En ole varma onko nykyään mutta minulle sanottiin, että jos on saanut toimeentulotukea joskus ja kun on saanut työmarkkinatukea 500 päivää.

Vierailija
53/77 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös voimassaoleva Tieturva 1 

Vierailija
54/77 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin typpiin? Mikä se on? Koskaan kuullutkaan vaikka vuosia ollut työttömänä.

Tarkoittaa varmaan vetyä eli velvoitetyöllistettävää.

Vierailija
55/77 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotta siellä on ollut tietää mitä se on: TYP Stasi-menettelyyn etenee ainakin suoraan pitkäaikaistyöttömät, joilla on liikaa työmarkkinatuki päiviä takana. Myös "vaikeat" asiakkaat moni koordinaattori nostaa listalle jotta itse pääsee helpommalla. Oman koordinaattorin kanssa pitää olla samaa mieltä ja jotain omaa juttua esittää miten edistyä työttömänä. Muistakaa.

Siellä typ:issä on pöydän takana kuntakokeilukoordinaattori ja ainakin yksi soskutäti/setä/muu sukupuolinen valmiina revolverikuulusteluun.

Paras asia itsesi kannalta on kieltäytyä tuosta oman mielenterveyden säilyttämiseksi.

Typissä pengotaan kaikki seikat jotka estää työllistymisen ja "lääke" on kuntouttava työpajatoiminta vuosiksi, ainakin sen verran mitä on työmarkkinatukea nostanut. Sieltä ei monikaan enää nouse avoimiin palkallisiin töihin.

Ei TYP tule kyseeseen jos kykenee hakemaan 4 työpaikkaa kuukaudessa. TYP on todellisuudessa täysin turha sosiaalipalvelu, joka joutaisi ajaa alas. Ei sieltä kukaan ole työllistynyt.

Vierailija
56/77 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon lomautettuna ollut jo yli vuoden ja sieltä joku soitteli, että pitää hakea kolmea työpaikkaa/kuukausi. Ei kukaan ota yli 60 vuotiasta enää töihin.

Jos laissa sanotaan, että pitää hakea töitä niin oletko sitä mieltä, että just sun ei tarvitse?

Eihän tuossa sellaista sanottu, vaan todettiin vain, että työllistyminen yli 60-vuotiaana on aika mahdotonta.

Ei myöskään kertonut, etteikö olisi hakenut töitä.

Minullekin, monisairaalle, laki ja te-virkailija sanoi, että pitäisi töihin innolla hakea, mutta kun kukaan ei kyynärsauvalla köpöttelevää ja tämän tästä kuukahtelevaa (verensokerit, diabetes, verenpainetauti, iskias jne.) halunnut. Joutuivat sitten kovasti pettymään, kun yksi viisas lääkäri hommasi minut sairaseläkkeelle. Olin silloin 63 -vuotias. Työeläkkeeseen oikeutettu ikä 64,5v.

Aika harvoin sai kokea moista vihan määrää, mitä minullekin puhelimessa syydettiin. Tuli jostain syystä Schindlerin lista -elokuva ja juutalaisvainot mieleen. Todellisia hirviöitä jotkut, ihan kuin heidän jääkaapillaan olisin ollut.

Vierailija
57/77 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömän ja kunn

Sopimus tehdään sosiaalipalveluiden, eli kyseisen hyvinvointialueen, TE-palveluiden ja "kuntouttavan työtoimintapaikan" välillä. Tärkeintä on se, että työ ei saa olla työtä, jota joku voisi tehdä. Esimerkiksi lähihoitajaopiskelija TYP:ssä ei voi mennä kuntouttavaan työtoimintaan edes avustajaksi sairaanhoitoon tms. Tästä syystä kuntouttava työtoiminta voi olla virkkausta, vanhojen huonekalujen maalaamista sun muuta täysin järjetöntä.

Vierailija
58/77 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heti korvauksia hakemassa! 😂

No äkkiäkös siellä ojanpenkoilla ja tienvarsilla tapaturmia sattuu...saasteinen ilmakin, voi astma puhjeta, isot rekat ajaa  ylinopeutta, pelottaa kovin, johan sitä traumatisoituu, sateinen ilma aiheuttaa masennusta, pujo allergisoi, punkit purevat, sääsket syövät jne.

Sosiaaliturva tulee lakkauttaa kaltaistesi johdosta täysin.  Nälkäiset köyhät hoidelkoot kaltaisesi loiset henkilökohtaisesti.

Mä olen töissä käyvä. Et sitten sarkasmia ymmärrä? :D

Vierailija
59/77 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trumputtajat muuten vihaavat narkkeja, mutta tätä Muskia eivät - sellanen logiikka heillä.

$$$

Vierailija
60/77 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mitä tulee. Juuri ilmoitin sinne ettei ole matkapuhelinta, hoidetaan etanapostilla kaikki. Toki välillä voi kirje hukkuakin ;) on se Suomen Posti sellainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme