Keittiöremontti edessä - Millainen olisi käytännöllinen ja hyvä keittiö? Neuvoja pyydän
Meillä on mahdollisesti pian edessä keittiöremontti. Tuntuu, että olen pihalla kuin lintulauta 2020-luvun keittiöistä. Tiedän, että haluan valkoisen keittiön, vetimelliset ovet ja ehkäpä lasia välitilaan, mutta siihen se sitten jääkin. Tarvitsen neuvoja käytännölliseen keittiöön. Visuaalisuus ei ole se ykkösjuttu. Millainen keittotaso olisi hyvä? Entä kodinkoneet? Lattiamateriaalit? Vedettävät laatikostot vai kaapit? Olisin kiitollinen kaikista konkreettisista neuvoista. 🙏
Kommentit (301)
Ihan ensimmäisenä keittiön suunnittelussa on hyvä lähteä liikkeelle budjetista. Kuinka paljon sinulla on rahaa laittaa keittiöremonttiin?
Kuinka paljon enintään saa mennä yli suunnitellun budjetin? Koska jokainen remontti mitä ikinä on tehty menee aina yli suunnitellun budjetin. Pitää olla varalta ylimääräistä sen varalta, että näin joka tapauksessa tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Minä en kannata tuota korkealla olevaa uunia. Jos on uunipellillä jotain vielä juoksevaa ainetta, jota pitis vaikka sekoittaa, niin on todella inhottsvaa yrittää ottaa sitä peltiä pois kun pitää pelätä kippaavansa sen kuuman aineksen päälleen!
Puhumattakaan, että esim. joulukinkku rasvoineen pitäisi saada nostettua ns. ylhäältä alas!
Älä laita välitilaan peilipintaa, jos et halua olla hinkkaamassa sitä koko ajan puhtaaksi. Tutullani on sellainen ja hän katuu sen laittamista. Kaikki roiskeet näkyy siinä, eikä se jää siistin näköiseksi, ellei ikkunaliinalla joka kerta sitä huolella pyyhi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensimmäisenä keittiön suunnittelussa on hyvä lähteä liikkeelle budjetista. Kuinka paljon sinulla on rahaa laittaa keittiöremonttiin?
Kuinka paljon enintään saa mennä yli suunnitellun budjetin? Koska jokainen remontti mitä ikinä on tehty menee aina yli suunnitellun budjetin. Pitää olla varalta ylimääräistä sen varalta, että näin joka tapauksessa tapahtuu.
Ai jaa. Minä olen remontoinut keittiötä pienissä erissä vuosien varrella. Ilman budjettia. Ei ole rahat loppuneet ja aina olen saanut mitä olen halunnut. Ei varmaankaan ole pakko tehdä kaikkea kerralla, jos jollain lailla toimiva keittiö on kuitenkin olemassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan kannata laittaa yhtä pyöreää tiskiallasta. Siinä ei pysty pesemään edes uunipeltejä.
No ei tietenkään pyöreää, yksi iso suorakaiteen mallinen ja sellainen komposiittiallas sitten...
Ja musta tietenkin. Hieno semmoinen musta karkea pinta mihin kaikki roiskeet tarttuu eikä lähde ikinä irti
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti erillinen uuni ja induktioliesi, uunin taustaa tai sivuja ei tarvitse juuri koskaan siivota, ihan parasta! Toinen ehdottomuus on ei alakaappeja vaan vetolaatikot.
Noista vetolaatikoista olen eri mieltä. Niitäkin on hyvä olla, mutta kaikkia kaappeja ei kannata minusta muuttaa laatikostoiksi. Ainakin roskakaappi kannattaa säilyttää ehyenä, ja voihan se toki olla tavallaan yksi iso vetolaatikko, eteenpäin aukeava. Toinen kaappi mistä tykkään, on sellainen kaappi, missä on sivussa kolo leivinlaudalle. Jos kattiloita ja patoja säilyttää vetolaatikoissa, niin kannattaa panosta hyviin kiskoihin, koska painavia laatikoita on joskus ikävä vetää auki.
Vierailija kirjoitti:
"Meillä myös aina ollut lautalattia. En ikinä ottaisi kotiini laattalattiaa, etenkään keittiöön."
Isot laatat keittiössä ja eteisessä on tosi näyttävän näköinen ja käytännönen vaihtoehto. Lattialämmitys tekee niistä mukavan tuntuiset talvellakin jalan alla.
Tosi helppo pitää puhtaana ja kestää pesua ihan toisella tavalla kuin puu tai laminaatti (=pahvi).
Minulla on kokemusta myös isoista laatoista, ja niiden likaantuvista saunoista, joita ei tosiaan ole helppo pitää puhtaina. Riippuu kuitenkin mitä materiaalia talon muu lattia on, laittaisin samaa, eli puuta tai laattaa. Mutta itse siis tykkään enemmän puusta.
Ei liikaa vetolaatikoita. So last season, mennyttä. Kohta kaduttaa, jos laitat kaikki alakaapit vetolaatikoiksi. Niitä vaihdetaan jo pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin lattiamateriaalia. Itselläni on kokemusta parketista, muovilattiasta, kivilaatoista ja puulattiasta. Kaikissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Eniten olen tykännyt parketista ja puulattiasta, vaikka kyllä ne keittiössä kuluvat nopeammin kuin muissa tiloissa.
Ei hitossa parkettia keittiöön! Keittiössä voi supersiistilläkin ihmisellä vahingossa tippua joku kattila nesteineen lattialle, siellä liemet sitten tulvii parketin alle, samoin voi keittiöveitset tippua jne.
Mitäs sitten suosittelisit?
Vinyylilankku. Hiljainen, pehmeä ja helposti putsattava.
Ei oikein tunnu siltä, että vinyylilankku kuitenkaan sopisi meille. On se vaan niin muovisen oloinen. Jotenkin tökkii myös se, että kun se jäljittelee puuta, olematta kuitenkaan aidosti. Siitä tulee helposti vähän halppis, laminaattitasojen pari.
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään avohyllyä, niiden siivoaminen on vihoviimeistä hommaa! Vetolaatikot on in, niihin tosin mahtuu vähemmän kuin kaappeihin. Mutta kätevämpi kaivella tarvitsemansa. Meillä on kuumankestävä taso, ihanaa kun voi nostaa suoraan uunista pöydälle ilman mitään pannunalusia! Lasisessa välitilassa näkyy jokainen roiske ja pisara. Itse kaipaan nätisti sulkeutuvia saranoita, nyt ne paukkuu jos ei varovasti sulje.
Saranoihin on saatavilla stoppareita. Ei maksa montaa euroa per kpl. Meillekin ne hommattiin jälkeenpäin. Seuraavaan keittiöön tulee sitten laatikoihin kiskot, joiden avulla laatikosto menee hiljaa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyi. On kokeiltu, ja se iso allas + pikkuallas oli kyllä ihan vihon viimeinen. Eihän sitä pikkuallasta voi käyttää mihinkään muuhun kuin perunankeitinvesien kaatamiseen. Kaksi tavallista allasta on käytössä meillä joka päivä, ja molemmille on käyttöä. Mahtuisi kai niihin kattilatkin, mutta kattilat pesen kuitenkin tiskikoneessa.
Se pikkuallas on minimivaatimus ison altaan rinnalle, kaksi isoa allasta on vielä parempi. Jos on yksi ainoa allas ja siinä tiskaa jotain, niin ei ole sitten paikkaa mihin kaataa jotain vesiä tms jos on us
Me laitettiin tarkoituksella yksi iso allas. Tuo kuvailemasi tiskaaminen ei ole onglema koska 99 % tiskeistä menee suoraan tiskikoneeseen. Ei ikinä tiskata mitään sillä tavalla, että olisi altaan tulppa kiinni. Jos jotain pesee käsin niin ne on yksittäisiä juttuja. Paistinpannu tai vastaava.
Aikaisemmin oli toinen pikkuallas vieressä. Joka oli täysin käyttämättä. Yksi isompi allas on kätevämpi kun siinä on helppo pestä uunipeltejä tai isoja leikkuulautoja ja sen sellaisia.
Käsin jos tiskaa niin silloin kaksi allasta on hyvä. Tiskikoneen kanssa asia on eri. Tämä riippuu siitä miten keittiötä käyttää. Ei tämä ole kilpailu siitä kumpi on parempi. Pitää miettiä omia tarpeita.
Kyllä meilläkin tiskikone on, mutta kaksi allasta ja teräspöytä on minusta silti kaikkein toimivin yhdistelmä. Tykkään, että toiseen altaaseen voi koota tilapäisesti esim. likaisia astioita, mitä ruokaa valmistaessa tulee, niin pysyy keittiö työn aikana suhteellisen siistinä ilman että tarvitsee joka välissä laittaa jotain tiskikoneeseen, ja toiseen voi vaikka kuoria perunat ja vihannekset. Myös esimerkiksi viherkasvien multien vaihdossa kaksi allasta ja teräspöytä on aivan tosi kätevä: ruukut riviin teräspöydälle, toiseen altaaseen multapussi ja toisessa altaassa mullanvaihto ruukku kerrallaan. Voisi tuon muuallakin tehdä, vaikka pihalla, mutta tykkään tehdä keittiössä. Mutta tosiaan kannattaa miettiä, mihin itse käyttää, tai haluaisi käyttää, niitä altaita ja tasoja.
Meillä on vuonna 2000 rakennettu talo. Alun perin valitsin laadukkaat kaapistot, joissa ovet aitoa luonnonväristä koivua, ei valkolakkausta eikä varsinkaan sen ajan trendin mukaista punaista pyökinväriä. Työtasot puuta, tiskipöytä rosteria ja kaksi allasta. Roskakaappi on jätevaunukaappi ja alakaapeista puolet on vetolaatikoita ja puolet ovikaappeja. Olen kaappeihin edelleen tyytyväinen. Tässä 25 vuoden aikana on uusittu nämä:
- koivuiset työtasot vaihdettiin uusiin, olivat jo vähän kulahtaneen ja likaisen näköiset, olisi ne voinut hioakin, muttei jaksettu
- asennutettu työtason sisään menevä pistorasia
- tavallisen keraamisen keittolevyn ja tavallisen uunin tilalle induktioliesitaso ja pyrolyysiuuni, ei olisi ollut pakko vaihtaa, mutta haluttiin paremmat
- vaihdettu uusi tiskikone
- ostettu erilaisia vempaimia ja pienkoneita, joille pitäisi löytää tilaa, esim. jäätelökone, smoothiesekoitin ja airfryer
Seuraavien 5 vuoden sisään on suunnitteilla jääkaappi-pakastimen vaihto ja mahdollisesti yhden alakaapin sisustaminen niin, että tavallisten hyllyjen tilalle vetohyllyt, jolloin siitä voisi tehdä kätevästi toimivan pienkonekaapin.
Ehdottomasti laatikostot tasojen alle, yläosat kaappeja ei avohyllyjä, ne kerää likaa ja pölyä. Jätekaappikin ulosvedettävä kaksi laatikkoa päällekäin
Vierailija kirjoitti:
Budjetti ei kuitenkaan saisi mennä toimivuuden edelle, sen keittiön kanssa pitää toimia kauan. Kaikki jännät krumeluurit viinihyllyineen ja maustekaappeineen, jännät kahvinurkkaukset sun muut tilanviejät unohtaisin, jos haluaa kompaktin keittiön eli keep it simple. Vaikka na alalaatikot maksaa enemmän, niin niistä ai kannata tinkiä ja laittaa kaappeja, joiden perälle hukkuu kaikki.
"Myös esimerkiksi viherkasvien multien vaihdossa kaksi allasta ja teräspöytä on aivan tosi kätevä"
Tykkään tehdä mullalla sotkemis hommat kesällä ulkona nurmikolla. Jos tekisin sisällä niin levittäisin sanomalehtiä lattialle ja tekisin siinä päällä. Kaikkein vähiten sotkua ja siivottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa. Minä olen remontoinut keittiötä pienissä erissä vuosien varrella. Ilman budjettia. Ei ole rahat loppuneet ja aina olen saanut mitä olen halunnut. Ei varmaankaan ole pakko tehdä kaikkea kerralla, jos jollain lailla toimiva keittiö on kuitenkin olemassa?
Keittiöremonttiin kuuluu minusta kaappien uusiminen. Aivan järjetön ajatus tehdä sitä vuosien varrella kaappi kerrallaan. Toki pienempää pintaremonttia voi tehdä, mutta jos puhutaan isommasta uudistuksesta niin on se lähestulkoon pakko tehdä kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti erillinen uuni ja induktioliesi, uunin taustaa tai sivuja ei tarvitse juuri koskaan siivota, ihan parasta! Toinen ehdottomuus on ei alakaappeja vaan vetolaatikot.
Noista vetolaatikoista olen eri mieltä. Niitäkin on hyvä olla, mutta kaikkia kaappeja ei kannata minusta muuttaa laatikostoiksi. Ainakin roskakaappi kannattaa säilyttää ehyenä, ja voihan se toki olla tavallaan yksi iso vetolaatikko, eteenpäin aukeava. Toinen kaappi mistä tykkään, on sellainen kaappi, missä on sivussa kolo leivinlaudalle. Jos kattiloita ja patoja säilyttää vetolaatikoissa, niin kannattaa panosta hyviin kiskoihin, koska painavia laatikoita on joskus ikävä vetää auki.
Ehdottomasti kannattaa ottaa roskis isona vetolaatikkona. Siinä omat lokerot erilaisille roskille. Muovi, sekajäte, yms. Paljon parempi kuin mikään vanhanmallinen systeemi.
Huomioi myös kodinkoneitten käyttö, pistorasioiden riittävyys, valaistus ym. sähköiset asiat...terv. sähkäri
Vierailija kirjoitti:
Jos laittaa induktiotason, niin kaikki pannut menevät uusiksi. Esim. Teflon ei käy induktiolle.
Minäkin ihmettelen noita induktio innovaatioita...monta kertaa menee sitten uusiksi myös pannut ja kasarit, ja yleensä turhan takia...
Mitäs jos opettelisit lainaamaan. Muuten ei kukaan voi mitenkään tietää, mihin kommentoit.