Keittiöremontti edessä - Millainen olisi käytännöllinen ja hyvä keittiö? Neuvoja pyydän
Meillä on mahdollisesti pian edessä keittiöremontti. Tuntuu, että olen pihalla kuin lintulauta 2020-luvun keittiöistä. Tiedän, että haluan valkoisen keittiön, vetimelliset ovet ja ehkäpä lasia välitilaan, mutta siihen se sitten jääkin. Tarvitsen neuvoja käytännölliseen keittiöön. Visuaalisuus ei ole se ykkösjuttu. Millainen keittotaso olisi hyvä? Entä kodinkoneet? Lattiamateriaalit? Vedettävät laatikostot vai kaapit? Olisin kiitollinen kaikista konkreettisista neuvoista. 🙏
Kommentit (301)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me mietittiin aikoinaan astianpesukoneen nostamista käyttökorkeudelle. Olisihan se kiva kun olisi käyttökorkeudella. Mutta luovuttiin kuitenkin, koska siinä olisi mennyt työtasotilaa. Iso työtaso oli meidän tapauksessa tärkeämpi. Eikä meillä ole selkävaivoja, niin onnistuu kuitenkin ihan hyvin se kumartelu lattian rajastakin. Ehkä sitten joskus eläkeiän lähestyessä mietitään asiaa uudelleen, jos vielä tehdään keittiöremppaa.
Mä en ymmärrä näitä astianpesukoneen ja uunin nostamista. Astianpesukonehan on jo hyvin optimilla korkeudella suurimmaksi osaksi. Alataso on yleensä kuitenkin luokkaa 20cm korkeudella, eihän siihen nyt mahdottomia joudu kumartelemaan. Ja ylemmät tasot korkemmalla aikalailla ideaalitasolla.Sama uunin kanssa, ja siinä alaritilä on vieläkin korkeammalla.
Jos näitä nostaa reilusti ylemmäs, on jo hankala saada sisältö u
Ei kai niitä reilusti tarvikaan nostaa. On muitakin vaihtoehtoja kuin lattian rajassa tai katon tuntumassa. Mulle ehdottomasti seuraavaksi n.40cm korkeammalle molemmat, ja pyykkikone myös!
Vierailija kirjoitti:
Paljon riippuu keittiön mallista. Itselläni u- keittiö. Parasta ovat olleet kaksi isoa teräsallasta ja kivitasot. Eivät ole menneet miksikään. Niillä on hyvä leipoa. Meillä on paljon kulmia. Kulmakaapit niissä hyvät. Pyrolyysi toiminta uunissa ehdoton. Jos haluaa kaikki valkoista, niin kannattaa ottaa huomioon, että eri valkoiset pinnat elävät eri tavalla. Esim ajan kuluessa pinnat voivat kellastua eri tahtiin. Meillä menossa mikro vaihtoon, kun on kellastunut paljon.
Kannattaa valita aika kylmä valon väri, jos keittiö on valkoinen. Mies osti vahingossa lämpimän väriset lamput ja meillä oli retro keltainen keittiö sen jälkeen.
Mulla taas on kellastunut yli 23v mikro, eikä ole lähdössä todellakaan vaihtoon ennen kuin lakkaa toimimasta 😁 Maksoi aikoinaan 50 markkaa alennuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei avokeittiötä, niin voi käyttää ääntä käyttäviä laitteita ja tehdä hajuja päästäviä ruokia, vaikka olohuoneen telkkarissa pyörisi joku kauniita ja rohkeat tai lätkän mm kisojen loppuottelu.
Samaa mieltä. Mutta jos olemassaolevaa keittiötä remontoi, niin avokeittiötä on hankala muuksi muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle oli kyllä visuaalisuus melkein tärkeimpiä juttuja kun suunnitteli keittiötä. Yhtä tärkeä kuin käytännöllisyys. Minusta olisi ollut tosi ankeaa jos käytännöllisyydelle olisi uhrattu esim meidän kaappien ihanat peiliovet sileiden puolesta kun ne on kuulemma helpompi pyyhkiä tai tapetti jonka sanotaan olevan epäkäytännöllinen keittiössä. Tuskin olisi tullut valittua välitilaan maalattua helmiponttipaneeliakaan.
Funktionaalisuus on ajattoman kaunista. Sehän on ihan oma tyylisuuntansa! Yleensä kaikenlaiset krumeluurit mitkä on olemassa vain visuaalisuuden vuosi ikääntyy kaikkein nopeimmin. Kymmenen vuoden kuluttua ne on jo vanhanaikaisen näköiset ja 20 vuoden kuluttua ihan kamalia.
Kymmenenkin vuotta on pitkä aika. Ja miksei omaan kotiin voi suunnitella asioita joista pitää NYT eikä aina aja
Samaa mieltä! Laitoin keittiöön 70-luvun tyylisen vihreän sävyisen retrotapetin. Monikin epäili valintaa, mutta minä tykkään siitä edelleen kaikkien näiden vuosien jälkeen😁
Kuulemma väreihin kyllästyy. Mä taas kyllästyn valkoiseen. Värissä on aina jotain mielenkiintoista. Muutenkin meidän keittiö on ns. Erilainen. Matot, lamput, verhot, seinäkellot ovat retroväreissä ja kuoseissa, ja vanhoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle oli kyllä visuaalisuus melkein tärkeimpiä juttuja kun suunnitteli keittiötä. Yhtä tärkeä kuin käytännöllisyys. Minusta olisi ollut tosi ankeaa jos käytännöllisyydelle olisi uhrattu esim meidän kaappien ihanat peiliovet sileiden puolesta kun ne on kuulemma helpompi pyyhkiä tai tapetti jonka sanotaan olevan epäkäytännöllinen keittiössä. Tuskin olisi tullut valittua välitilaan maalattua helmiponttipaneeliakaan.
Funktionaalisuus on ajattoman kaunista. Sehän on ihan oma tyylisuuntansa! Yleensä kaikenlaiset krumeluurit mitkä on olemassa vain visuaalisuuden vuosi ikääntyy kaikkein nopeimmin. Kymmenen vuoden kuluttua ne on jo vanhanaikaisen näköiset ja 20 vuoden kuluttua ihan kamalia.
Kymmenenkin vuotta on pitkä aika. Ja miksei omaan kotiin voi suunnitella asioita joista pitää NYT eikä aina aja
Samaa mieltä! Laitoin keittiöön 70-luvun tyylisen vihreän sävyisen retrotapetin. Monikin epäili valintaa, mutta minä tykkään siitä edelleen kaikkien näiden vuosien jälkeen😁
Kuulemma väreihin kyllästyy. Mä taas kyllästyn valkoiseen. Värissä on aina jotain mielenkiintoista. Muutenkin meidän keittiö on ns. Erilainen. Matot, lamput, verhot, seinäkellot ovat retroväreissä ja kuoseissa, ja vanhoja.
Yksi viisaus ainakin: Työpöytää ei ikinä ole liikaa. Kannattaa pyrkiä maksimoimaan pöytätason määrä. Etenkin vesipisteen molemmin puolin ja lieden molemmin puolin vapaa pöytätilä on erityisen arvokasta.
Itse karsastan ajatusta tiskikoneen (tai muun) nostamisesta ylemmäs jos sen takia joutuu menettämään pöytätasoa. Silloin siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Kannattaa myös tapauskohtaisesti harkita tarvitseekö kaiken pöytätason olla samalla korkeudella. Ihmisiä on eri pituisia ja keittiöhommia on monenelaisia. Joskus on kätevämpää jos on vähän alempana tai ylempänä oleva pöytätaso minkä ääressä työskennellä. Aika usein ihmiset ajattelee, että on olemassa joku yksi ainoa oikea korkeus millä pöydän pitää olla.
Parhaita asioita omassa noin 4 vuotta vanhassa keittiössä ovat:
- korotettu tiskikone, joka on osa ylös asti nousevaa kaappia eikä siten erotu keittiöstä mitenkään erityisesti. Avatun koneen pesunjälkeinen höyry ei ole aiheuttanut ainakaan tässä ajassa mitään ongelmia.
- noin 70% tiskikoneen astioista saa tyhjennettyä kaapin ja saarekkeen vetolaatikoihin ottamatta askeltakaan ja 20% on vain muutama askel. Tiskikoneen tyhjentämistä joutuu tekemään niin monta kertaa, että ihanaa kun se käy helposti ja nopeasti.
- erillinen uuni, joka on korotettu (noin pöytätason korkeudelle)
- ehjä, iso saareke, jossa ei ole liettä tai allasta. Hyvä työtila ja helppo kattaa tarjoiluja varten.
- tiskiallas ison ikkunan ääressä ilman kuivauskaappia tai muuta yläkaappia. Huomasin jo aiemmassa kodissa, että kuivauskaappi oli enemmän säilytyskaappi ja sinne vaan kertyi aina kaikenlaista turhaa. Enkä ole sitä nykyisessä kodissa kertaakaan kaivannut, sillä kuivaan pyyhkeellä sen mitä käsin tiskaan.
- isot ikkunat keittiössä tuovat paljon luonnon valoa keittiöön.
- hyvä valaistus on todella tärkeää ja että valo tulee suoraan ylhäältä päin eikä jää (itseni) taakse.
Vierailija kirjoitti:
- tiskiallas ison ikkunan ääressä ilman kuivauskaappia tai muuta yläkaappia. Huomasin jo aiemmassa kodissa, että kuivauskaappi oli enemmän säilytyskaappi ja sinne vaan kertyi aina kaikenlaista turhaa. Enkä ole sitä nykyisessä kodissa kertaakaan kaivannut, sillä kuivaan pyyhkeellä sen mitä käsin tiskaan.
Minä taas pidän kuivauskaappia ihan ehdottomana! Kaikki mitä tiskaan käsin menee suoraan kuivauskaapin hyllylle. Enkä käytä sitä säilytyskaappina. Koska sillä pitää olla vapaata tilaa käden ulottuvilla. Minusta pyyhkeellä kuivaaminen on täysin turhaa työtä jolta välttyy kokonaan kuivauskaapin ansiosta. Sen takia kuivauskaappi on keksitty! Ettei tarvitse käsin kuivata mitään.
Toki tiskikone hoitaa lähes kaikki tiskit. Usein tulee silti käsin pestyä leikkuulauta, paistinpannu, kattiloita, veitsiä...
Jos vaikka keitän pastaa niin en välttämättä viitsi laittaa kattilaan tiskokoneeseen tilaa viemään kun sen tiskaaminen käsin kestää pari sekuntia. Kun se ei varsinaisesti ole edes likainen. Vähän sitä tärkkelystä kattilan reunoissa. Niin ja suoraan kuivauskaappiin kuivumaan. Ei tartte erikseen kuivata pyyhkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me mietittiin aikoinaan astianpesukoneen nostamista käyttökorkeudelle. Olisihan se kiva kun olisi käyttökorkeudella. Mutta luovuttiin kuitenkin, koska siinä olisi mennyt työtasotilaa. Iso työtaso oli meidän tapauksessa tärkeämpi. Eikä meillä ole selkävaivoja, niin onnistuu kuitenkin ihan hyvin se kumartelu lattian rajastakin. Ehkä sitten joskus eläkeiän lähestyessä mietitään asiaa uudelleen, jos vielä tehdään keittiöremppaa.
Mä en ymmärrä näitä astianpesukoneen ja uunin nostamista. Astianpesukonehan on jo hyvin optimilla korkeudella suurimmaksi osaksi. Alataso on yleensä kuitenkin luokkaa 20cm korkeudella, eihän siihen nyt mahdottomia joudu kumartelemaan. Ja ylemmät tasot korkemmalla aikalailla ideaalitasolla.Sama uunin kanssa, ja siinä alaritilä on vieläkin korkeammalla.
Jos näitä nosta
Ei kai niitä reilusti tarvikaan nostaa. On muitakin vaihtoehtoja kuin lattian rajassa tai katon tuntumassa. Mulle ehdottomasti seuraavaksi n.40cm korkeammalle molemmat, ja pyykkikone myös!
Mutta pienessä keittiössä tuo vähentää työtasoa, ja alle jäävä 40.cm jää melkein hukkatilaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymmenenkin vuotta on pitkä aika. Ja miksei omaan kotiin voi s
Juuri näin! Omiin lempiväreihin ei kyllästy, rohkeasti vaan käyttämään värejä. Olen laittanut vaaleat seinät (ei silti ikinä valkoisia) vähän epäröiden, samoin valkoiset keittiökaapit, ja nuo on olleet isoja virheitä. Uusiksi meni, koska noihin kyllästyi hetkessä. Sen sijaan oman maun mukaisiin värillisiin seiniin ja kaappeihin en kyllästynyt 10 vuodessakaan!
Meillä on varmaan aika saman tyyliset kodit 😉
Vierailija kirjoitti:
Muista ettei keittiöremontti koskaan maksa itseään takaisin 👍
Tämä koskee toki vain ihmistä joka ei osaa laskea omalle elämänlaadulleen ja ajankäytölleen mitään arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä näitä astianpesukoneen ja uunin nostamista. Astianpesukonehan on jo hyvin optimilla korkeudella suurimmaksi osaksi. Alataso on yleensä kuitenkin luokkaa 20cm korkeudella, eihän siihen nyt mahdottomia joudu kumartelemaan. Ja ylemmät tasot korkemmalla aikalailla ideaalitasolla.Sama uunin kanssa, ja siinä alaritilä on
Lainaamallani henkilöllä tuo ei ollut syynä. Lukekaa hei vähän mitä vastaatte ja mihin, kiitos
Peltinen tiskipöytä on käytännöllinen. Pintojen siivoaminen ja vesikalusteiden lähellä olevien materiaalien veden kestävyys, ml. lattiamateriaali on tärkeää huomioida. Kiviset huokoiset pöytälevyt ovat vihtahousun keksintö ja imevät itseensä värillistä likaa helposti. Lieden lähialueiden roiskeiden siivoaminen kannattaa myös huomioida.
Lieden ympärillä oleva tila on hyvä huomioida. Sen tarve riippuu siitä, millainen kokki olet.
Hukkatilan huomiointi on hyvä tehdä myös. Useinhan esim. kaappien yläpuolelle jää kuollutta tilaa, koska rakenteissa kulkee joku liesituulettimen poistoputki tms. Voisiko sitä hyödyntää jotenkin? Sokkelit on toinen asia, ne vievät tilaa ja niissä sopii sokeritoukat lisääntymään, jos niihin ei pääse käsiksi.
Valkoisilta pinnoilta näkyy kaikki roiskeet hyvin, joten pidä hauskaa.
Helpointa on tilata kotiin parilta keittiötoimittajalta edustaja kotiin. Suunnittelette yhdessä hyvän, toimivan ja kauniin keittiön. Älä ota halvinta, jos haluat hyvän ja kulutusta kestävän.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on välitila?
Keittiössä työtasojen ja kaapiston välinen seinätila, se missä usein on laatat. Nykyään voi olla vaikka esim. peilipinta,tai jotain muuta .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei avokeittiötä, niin voi käyttää ääntä käyttäviä laitteita ja tehdä hajuja päästäviä ruokia, vaikka olohuoneen telkkarissa pyörisi joku kauniita ja rohkeat tai lätkän mm kisojen loppuottelu.
Samaa mieltä. Mutta jos olemassaolevaa keittiötä remontoi, niin avokeittiötä on hankala muuksi muuttaa.
Seinä keittötilan ja olkkarin väliin. Jos ei saa kunnollista seinää, sitten joku seinäke. Sillähän se on ratkaistu, tosin keittiön hajut ja äänet leviävät olkkariin, mutta saa ainakin tiskikasat pidettyä sohvallaistujien silmien ulottumattomissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä liputan ruokakomeron puolesta jos vaan mahtuu. Rakennettiin sellainen keittiöremontin yhteydessä ja se on ihan paras. Sinne menee kaikki kuiva-aineet ja alaosaan harvoin käytetyt isommat kattilat ja laitteet.
Ruokakomero on hyvä jos on paljon neliöitä. Se on tosi tehotonta tilankäyttöä ja sen puolesta soveltuu harvaan kotiin. Jos suunnittelee isoa tilavaa omakotitaloa niin sitten se on vaihtoehto. Tai jos remontoi jotain maalaiskartanoa.
Ei tarvitse aina olla iso keittiö ruokakaapille. Meillä vanha kerrostalo jossa on suhteellisen pieni mutta hyvin suunniteltu keittiö (kiitos edellisille omistajille) ja niin ihana ruokakaappi. Talvella vielä sopivasti viileäkin.
Ehdottomasti erillinen uuni ja induktioliesi, uunin taustaa tai sivuja ei tarvitse juuri koskaan siivota, ihan parasta! Toinen ehdottomuus on ei alakaappeja vaan vetolaatikot.