Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keittiöremontti edessä - Millainen olisi käytännöllinen ja hyvä keittiö? Neuvoja pyydän

Vierailija
28.01.2025 |

Meillä on mahdollisesti pian edessä keittiöremontti. Tuntuu, että olen pihalla kuin lintulauta 2020-luvun keittiöistä. Tiedän, että haluan valkoisen keittiön, vetimelliset ovet ja ehkäpä lasia välitilaan, mutta siihen se sitten jääkin. Tarvitsen neuvoja käytännölliseen keittiöön. Visuaalisuus ei ole se ykkösjuttu. Millainen keittotaso olisi hyvä? Entä kodinkoneet? Lattiamateriaalit? Vedettävät laatikostot vai kaapit? Olisin kiitollinen kaikista konkreettisista neuvoista. 🙏

Kommentit (301)

Vierailija
101/301 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Induktioliedet sitten hurisevat ja piippailevat. Tiesittekin varmaan toki.

Ja osa puhaltaa inhottavasti viileää ilmaa nivustaipeisiin, kun jäähdyttää laitteen sisässä olevaa elektroniikkaa, etenkin jos siinä liedessä on uuni alapuolella ja sen laittaa päälle.

Vierailija
102/301 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Millainen tämä kuumankestävä taso on, mitä materiaalia?"

Kivitasokin toimii. Mutta jos jostain syystä haluaa keittiöön puutasot, niin tuollaisia kuumankestäviä irtonaisia kivitasoja on myös ostettavissa. Meillä on sellainen, kun on edellisen omistajan tekemä keittiö puutasoilla. Eihän sitä kuumankestävää tasoa tarvita metrikaupalla, vaan juuri siinä uunin vieressä. 

Kivitaso ollaan laitettu kyllä niihin keittiöihin, mitkä on rempattu tai mitkä on tulleet uudiskohteen mukana. Kivi on jotenkin niin armollinen ja huoleton, ei ota pienestä nokkiinsa.

Tai jos haluaa päästä halvalla, niin ostaa tällaisen

https://www.ikea.com/fi/fi/p/laemplig-kattilaritilae-ruostumaton-teraes…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/301 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä uusittiin keittiön pinnat syksyllä. Ovet mittojen mukaan,uusi tiskiallas, pari uutta vitriiniä ja lisätaso. Alkuperäiset 70-luvun rungot olivat kunnossa joten jätettiin ne .

Kalliiksi (oikeasti todella kalliiksi) tuli mutta kannatti. Ehkä olisin nyt valinnut vähän tukevammat vetimet, muuten olen tykännyt. Alakulmakaappiin olisin myös ottanut lemans-kattilahyllyt mutta ne ehtii asentaa myöhemminkin. 

Uusi valaistus on parasta, asennettiin led-listat yläkaappien pohjiin. Suosittelen panostamaan valaistukseen ja oikeaan järjestykseen.  Hyllytilaa tarpeen mukaan.

Ai niin,rosterinen tiskikone oli ihan kiva mutta siinä näkyy lika ja jäljet enemmän kuin valkoisissa kodinkoneissa,tämä toki vain oma mielipide. 

Vierailija
104/301 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me mietittiin aikoinaan astianpesukoneen nostamista käyttökorkeudelle. Olisihan se kiva kun olisi käyttökorkeudella. Mutta luovuttiin kuitenkin, koska siinä olisi mennyt työtasotilaa. Iso työtaso oli meidän tapauksessa tärkeämpi. Eikä meillä ole selkävaivoja, niin onnistuu kuitenkin ihan hyvin se kumartelu lattian rajastakin. Ehkä sitten joskus eläkeiän lähestyessä mietitään asiaa uudelleen, jos vielä tehdään keittiöremppaa. 

Mä en ymmärrä näitä astianpesukoneen ja uunin nostamista. Astianpesukonehan on jo hyvin optimilla korkeudella suurimmaksi osaksi. Alataso on yleensä kuitenkin luokkaa 20cm korkeudella, eihän siihen nyt mahdottomia joudu kumartelemaan. Ja ylemmät tasot korkemmalla aikalailla ideaalitasolla.Sama uunin kanssa, ja siinä alaritilä on vieläkin korkeammalla.

Jos näitä nostaa reilusti ylemmäs, on jo hankala saada sisältö ulos niin korkealta. Itse olen asunut parissakin asunnossa jossa uuni oli nostettu ylemmäs, ja jouduin aina hakemaan Keittiötikkaat että sain kuuman pellin ulos. Sellaisen nostaminen ylhäältä alas, vielä kun ovi on tiellä käsien edessä, on paljon vaikeampaa kuin alhaalta ylös (oven jäädessä nostoreitin alapuolelle). Se tulikuuma ovi meinasi osua aina käsivarsiin kun uuni oli hartioiden tasolla.

Ja olen ihan keskimittainen 165cm nainen. Ehkä 180+ senttisille voisi vielä toimia. 

Vierailija
105/301 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon riippuu keittiön mallista. Itselläni u- keittiö. Parasta ovat olleet kaksi isoa teräsallasta ja kivitasot. Eivät ole menneet miksikään. Niillä on hyvä leipoa. Meillä on paljon kulmia. Kulmakaapit niissä hyvät. Pyrolyysi toiminta uunissa ehdoton. Jos haluaa kaikki valkoista, niin kannattaa ottaa huomioon, että eri valkoiset pinnat elävät eri tavalla. Esim ajan kuluessa pinnat voivat kellastua eri tahtiin. Meillä menossa mikro vaihtoon, kun on kellastunut paljon.

Kannattaa valita aika kylmä valon väri, jos keittiö on valkoinen. Mies osti vahingossa lämpimän väriset lamput ja meillä oli retro keltainen keittiö sen jälkeen. 

Vierailija
106/301 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiön lattialle työtason eteen kannattaa laittaa matto. Meillä on ollut matto siinä koko ajan ja lattia(laminaatti) on oikein hyvässä kunnossa sen alla. meillä on muovimatto, kuivuukin nopeasti.

Vierailija
107/301 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on välitila?

Vierailija
108/301 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei avokeittiötä, niin voi käyttää ääntä käyttäviä laitteita ja tehdä hajuja päästäviä ruokia, vaikka olohuoneen telkkarissa pyörisi joku kauniita ja rohkeat tai lätkän mm kisojen loppuottelu.

Vierailija
109/301 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti itse mitä haluat ja seuraile miten työskentelet keittiössä ja tee sitten mieleisesi keittiö . Laita myös kaapit ja tasot oman mittasi mukaan ja mikä tuntuu hyvältä.

Vierailija
110/301 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään avohyllyä, niiden siivoaminen on vihoviimeistä hommaa! Vetolaatikot on in, niihin tosin mahtuu vähemmän kuin kaappeihin. Mutta kätevämpi kaivella tarvitsemansa. Meillä on kuumankestävä taso, ihanaa kun voi nostaa suoraan uunista pöydälle ilman mitään pannunalusia! Lasisessa välitilassa näkyy jokainen roiske ja pisara. Itse kaipaan nätisti sulkeutuvia saranoita, nyt ne paukkuu jos ei varovasti sulje.

Millainen tämä kuumankestävä taso on, mitä materiaalia? 

Ap

Vanha kunnon kivitaso. Mutta luulisi nykyään olevan muitakin materiaaleja!

Meillä on kovitaso, kestävä ja nätti. Mutta kolahtaa äänekkäästi aina kun siihen jotain laittaa. En laittaisi keittiöön leivänleikkuu laatikostoa, en muista/tiedä sen oikeaa nimeä mutta se missä on leikkuulauta vedettävässä laatikossa. Samalla paikalla voi olla ihan tavallinen veto laatikko.

Vierailija
111/301 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tehtiin syksyllä keittiöremontti. Näihin olen ollut tosi tyytyväinen:

- mattapintaiset kaapinovet - sormenjäljet eivät näy

- kivitasot ja samaa materiaalia välitila - helpot pitää puhtaana

- isot vetolaatikot kaappien tilalle

- iso suorakaiteen mallinen teräksinen tiskiallas - sinne mahtuvat myös pellit

- hyvät, integroidut kodinkoneet - eron huomaa käytössä mm. induktiotasossa, uunissa, mikrossa ja apk:ssa.

Hyvä suunnittelu takaa hyvän lopputuloksen. Mieti rauhassa mitä haluat! 

Vierailija
112/301 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumankestävä laskutila lieden molemmilla puolilla (voi olla pienemmässä keittiössä vaikka tiskipöytä, kunhan siihen voi nostaa suoraan hellalta kuuman astian). Katselen itse uutta kämppää nyt, ja katson kuvista ensin ne keittiön kuvat. Ilman tuota laskutilaa en edes katsele eteenpäin.

Vierailija
113/301 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä liputan ruokakomeron puolesta jos vaan mahtuu. Rakennettiin sellainen keittiöremontin yhteydessä ja se on ihan paras. Sinne menee kaikki kuiva-aineet ja alaosaan harvoin käytetyt isommat kattilat ja laitteet. 

Vierailija
114/301 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle oli kyllä visuaalisuus melkein tärkeimpiä juttuja kun suunnitteli keittiötä. Yhtä tärkeä kuin käytännöllisyys. Minusta olisi ollut tosi ankeaa jos käytännöllisyydelle olisi uhrattu esim meidän kaappien ihanat peiliovet sileiden puolesta kun ne on kuulemma helpompi pyyhkiä tai tapetti jonka sanotaan olevan epäkäytännöllinen keittiössä. Tuskin olisi tullut valittua välitilaan maalattua helmiponttipaneeliakaan. 

Vierailija
115/301 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kannata tuota korkealla olevaa uunia. Jos on uunipellillä jotain vielä juoksevaa ainetta, jota pitis vaikka sekoittaa, niin on todella inhottsvaa yrittää ottaa sitä peltiä pois kun pitää pelätä kippaavansa sen kuuman aineksen päälleen!

Vierailija
116/301 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä tingi kunnollisen kokoisesta tiskialtaasta. Sinne pitää suosiolla mahtua isotkin kattilat pesuun. Ison ja syvän altaan vieressä kannattaa olla yksi pienempi allas, sekin on tarpeen.

No hyi. On kokeiltu, ja se iso allas + pikkuallas oli kyllä ihan vihon viimeinen. Eihän sitä pikkuallasta voi käyttää mihinkään muuhun kuin perunankeitinvesien kaatamiseen. Kaksi tavallista allasta on käytössä meillä joka päivä, ja molemmille on käyttöä. Mahtuisi kai niihin kattilatkin, mutta kattilat pesen kuitenkin tiskikoneessa. 

Se pikkuallas on minimivaatimus ison altaan rinnalle, kaksi isoa allasta on vielä parempi. Jos on yksi ainoa allas ja siinä tiskaa jotain, niin ei ole sitten paikkaa mihin kaataa jotain vesiä tms jos on useampi homma menossa samalla. Ikävä lähteä kaatam

Me laitettiin tarkoituksella yksi iso allas. Tuo kuvailemasi tiskaaminen ei ole onglema koska 99 % tiskeistä menee suoraan tiskikoneeseen. Ei ikinä tiskata mitään sillä tavalla, että olisi altaan tulppa kiinni. Jos jotain pesee käsin niin ne on yksittäisiä juttuja. Paistinpannu tai vastaava.

Aikaisemmin oli toinen pikkuallas vieressä. Joka oli täysin käyttämättä. Yksi isompi allas on kätevämpi kun siinä on helppo pestä uunipeltejä tai isoja leikkuulautoja ja sen sellaisia.

Käsin jos tiskaa niin silloin kaksi allasta on hyvä. Tiskikoneen kanssa asia on eri. Tämä riippuu siitä miten keittiötä käyttää. Ei tämä ole kilpailu siitä kumpi on parempi. Pitää miettiä omia tarpeita.

Vierailija
117/301 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä liputan ruokakomeron puolesta jos vaan mahtuu. Rakennettiin sellainen keittiöremontin yhteydessä ja se on ihan paras. Sinne menee kaikki kuiva-aineet ja alaosaan harvoin käytetyt isommat kattilat ja laitteet. 

Ruokakomero on hyvä jos on paljon neliöitä. Se on tosi tehotonta tilankäyttöä ja sen puolesta soveltuu harvaan kotiin. Jos suunnittelee isoa tilavaa omakotitaloa niin sitten se on vaihtoehto. Tai jos remontoi jotain maalaiskartanoa.

Vierailija
118/301 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle oli kyllä visuaalisuus melkein tärkeimpiä juttuja kun suunnitteli keittiötä. Yhtä tärkeä kuin käytännöllisyys. Minusta olisi ollut tosi ankeaa jos käytännöllisyydelle olisi uhrattu esim meidän kaappien ihanat peiliovet sileiden puolesta kun ne on kuulemma helpompi pyyhkiä tai tapetti jonka sanotaan olevan epäkäytännöllinen keittiössä. Tuskin olisi tullut valittua välitilaan maalattua helmiponttipaneeliakaan. 

Funktionaalisuus on ajattoman kaunista. Sehän on ihan oma tyylisuuntansa! Yleensä kaikenlaiset krumeluurit mitkä on olemassa vain visuaalisuuden vuosi ikääntyy kaikkein nopeimmin. Kymmenen vuoden kuluttua ne on jo vanhanaikaisen näköiset ja 20 vuoden kuluttua ihan kamalia.

Vierailija
119/301 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin erilaista suunnitella isoa, kuin pientä keittiötä. 20 m2 keittiöön oli kiva lätkiä kaappeja keittiönsuunnitteluohjelmalla, sai kaksi allasta ja riittävästi työtilaa helposti.

Mutta nyt tehtiin remontti tupakeittiöön, jossa kaapit piti mahtua kahden metrin pätkälle, ja asioita piti miettiä aivan eri tavalla. Todellakin yläkaapit kattoon saakka, ylähyllyillä on harvemmin tarvittavia astioita ym.

Ei alakaappeja, vaan laatikostot. Meille ei tullut kulmakaappia, koska se olisi "syönyt" liikaa tilaa, eikä sitten olisi mahtunut yhtäkään laatikostoa. Ne on tärkeämmät kuin mikään hölmö karuselli. Meillä ei nostettu pesukonetta, koska työtasoa tarvitaan. Myös liesi/hella on hieman sivussa, koska työtasoa tarvitaan.

Yleisesti tärkeitä asioita ehdottomasti kunnolliset valot ja riittävä määrä pistorasioita. Meillä on tässä 2m matkalla 6 pistokkeen paikkaa + alakaapissa yksi pesukoneelle. Koska liika määrä ei haittaa mitään, liian vähäinen ärsyttää paljon.

Meillä myös aina ollut lautalattia. En ikinä ottaisi kotiini laattalattiaa, etenkään keittiöön. 

Värit ym on sitten makuasia. Itse pidän väreistä, mutta jostain ihmeen syystä ajattelin että valkoiset kaapit olisi "raikkaat". Ja olen nyt jo niihin kyllästynyt. Aion vaihtaa kaappien ovet värillisiin.

Vierailija
120/301 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On niin erilaista suunnitella isoa, kuin pientä keittiötä. 20 m2 keittiöön oli kiva lätkiä kaappeja keittiönsuunnitteluohjelmalla, sai kaksi allasta ja riittävästi työtilaa helposti.

Mutta nyt tehtiin remontti tupakeittiöön, jossa kaapit piti mahtua kahden metrin pätkälle, ja asioita piti miettiä aivan eri tavalla. Todellakin yläkaapit kattoon saakka, ylähyllyillä on harvemmin tarvittavia astioita ym.

Ei alakaappeja, vaan laatikostot. Meille ei tullut kulmakaappia, koska se olisi "syönyt" liikaa tilaa, eikä sitten olisi mahtunut yhtäkään laatikostoa. Ne on tärkeämmät kuin mikään hölmö karuselli. Meillä ei nostettu pesukonetta, koska työtasoa tarvitaan. Myös liesi/hella on hieman sivussa, koska työtasoa tarvitaan.

Yleisesti tärkeitä asioita ehdottomasti kunnolliset valot ja riittävä määrä pistorasioita. Meillä on tässä 2m matkalla 6 pistokkeen paikkaa + alakaapissa yksi pesukoneelle. Koska liika määrä ei ha

Ja vielä jatkan sen mitä moni sanoo, eli mieti rauhassa. Mulla oli puolisen vuotta aikaa miettiä, ja sinä aikana suunnitelmat meni moneen kertaan ympäri. Nyt lopputulos on järkevä, kun ei huomioida valkoisten ovien rumuutta.