Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelan kuntoutus. Kokemuksia kaivataan?!

Vierailija
28.01.2025 |

Minkälaista on Kelan kuntoutus? Kestää 11 päivää ainakin. Mitä siellä tapahtuu? Onko jotain ryhmätoimintaa vai yksilölle suunnattua? Jotain lappusia tuli postissa täytettäväksi, kysyttiin liian henkilökohtaisia. Miten asuminen ja ruokailu kun joutuu toiselle paikkakunnalle?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pupuleikkejä ja opetellaan perustaitoja, kuten oikeaoppista syömistä lautaselta. 

Vierailija
2/25 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pupuleikkejä ja opetellaan perustaitoja, kuten oikeaoppista syömistä lautaselta. 

Häh? Normaali aikuinen ihminen ei tuollaista tarvitse. Eikö nuo ole jotain työkkärikurssien toimintaa eikä sairaiden kuntoutusta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin neljä päivää syksyllä ja sitten sanouduin irti sieltä. Juurikin piti täytellä kaikkea liian henkilökohtaisia asioita ja sitten hyväksyä kukin lomake henkilötunnuksella. En vaan suostu siihen, että koko mun sairashistoria luovutetaan noin vaan ja hetua piti jaella ties millä koneilla.

Noiden lisäksi mä "tein" CVtä, joka siis mulla oli jo valmiina. Alkoivat ehdottelemaan videoCV tekoa ja mä siinä vaiheessa olin myös, että joo ei kiitos.

Tuona aikana myös kävin monia työpaikkoja läpi ja mietin tarkkaan sopisko niistä mikään mulle. Pariin soitin, että kiinnostaisiko heitä ottaa mua kuntoutukseen heille. Ei kiinnostanut.

Alkuhaastattelussa sanottiin, että yhdessä tehdään ja katsotaan mun vahvuudet ja heikkoudet. Paikalla piti olla myös ammatinvalintapsykologi. Eipä häntä siinä vaiheessa vielä näkynyt ja kaiken tein itse. Sanoinkin, että jos tää on tätä, että mä vaan soittelen omalla puhelimella noita firmoja läpi, niin sen mä voin tehdä kotonakin. En halunnut vähiä taksimatkojani sitten käyttää tuolla toimistolla käymiseen.

Olen siis konkreettista kuntoutusta, ehkä uudelleen koulutusta vaille. En pysty enää olemaan jaloillani ja tekemään keittiötöitä, kuten ennen nivelsairauden takia. Tällä hetkellä olen taas pitkällä sairaslomalla töistäni. Maaliskuussa pitäisi alkaa toisenlainen Kelan kuntoutus. Jännityksellä odotan, että mitähän on vastassa. Tällä kertaa odotukset eivät ole kovin korkeella.

Vierailija
4/25 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin neljä päivää syksyllä ja sitten sanouduin irti sieltä. Juurikin piti täytellä kaikkea liian henkilökohtaisia asioita ja sitten hyväksyä kukin lomake henkilötunnuksella. En vaan suostu siihen, että koko mun sairashistoria luovutetaan noin vaan ja hetua piti jaella ties millä koneilla.

Noiden lisäksi mä "tein" CVtä, joka siis mulla oli jo valmiina. Alkoivat ehdottelemaan videoCV tekoa ja mä siinä vaiheessa olin myös, että joo ei kiitos.

Tuona aikana myös kävin monia työpaikkoja läpi ja mietin tarkkaan sopisko niistä mikään mulle. Pariin soitin, että kiinnostaisiko heitä ottaa mua kuntoutukseen heille. Ei kiinnostanut.

Alkuhaastattelussa sanottiin, että yhdessä tehdään ja katsotaan mun vahvuudet ja heikkoudet. Paikalla piti olla myös ammatinvalintapsykologi. Eipä häntä siinä vaiheessa vielä näkynyt ja kaiken tein itse. Sanoinkin, että jos tää on tätä, että mä vaan soittelen omalla puhelimella noita f

Neljä päivää minullakin ensin ja sitten 6-7 päivää. Minun on turha laittaa hakemuksia minnekään koska olen niin heikossa kunnossa että kotitöitäkään en pysty tekemään. Tuskin jaksan koko aikaa edes olla siellä. Jotenkin tuntuu että taas vaan menettää rahaa.

Tuleeko jotain karenssia jos lopettaa kesken? Haitko kuntoutustukea? Olitko sitä ennen työttömänä? Minä en saa enää sairauspäivärahaa joten pakko olla työttömänä. Ajattelin itse pysytellä työttömyyspäivärahalla jotta rahaa tulee säännöllisesti.

Vierailija
5/25 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleellista on tietenkin se, mihin vaivaan kohdennetusta kuntoutuksesta on kyse, ja onko kyse myös työkyvynarviosta.

Vierailija
6/25 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuntoutuskeskuksissa on majoitus ja ruoka. usein fysioterapiaa ja kuntosali eli ryhmäliikuntaa ja luentoja ja myös käsittääkseni lääkäri ja muut tutkimukset.

ei ole pakko vastata kaikkiin kysymyksiin. ei osaa sanoa tms.vastaus.

varmaan eniten hyötyä fysioterapiasta ja katsokaa että kirjaukset tulee oikein.

Vierailija
7/25 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuhaastattelussa sanottiin, että yhdessä tehdään ja katsotaan mun vahvuudet ja heikkoudet. Paikalla piti olla myös ammatinvalintapsykologi. Eipä häntä siinä vaiheessa vielä näkynyt ja kaiken tein itse. Sanoinkin, että jos tää on tätä,

Vähän vastaavanlaista vaivaa mullakin, ettei näitä kotitöitäkään aina pysty suorittamaan. Kuntoutustuen hakeminen olisi ollut seuraava etappi, mutta tosiaan lähdin, enkä koskaan palannut. Soitin Kelaan mun yhteyshenkilölle ja hän sanoi, että katotaan myöhemmin uudestaan. Tavattiinkin marraskuussa, eikä tullut karenssia tms.  En ollut työttömänä vaan työelämässä, mutta pitkillä sairaslomilla. Kelan sairaspäivärahaa saan... vielä hetken. Työnantaja on tässä mukana, että jos musta saisi kuntoutettua toisiin tehtäviin työntekijä. Näyttää vähän heikolta..

Tosiaan menossa maaliskuussa toisen firman tuottamaan palveluun. Tämän takia ei tullut karenssia, kun eihän kaikki paikat kaikille sovi. Sanoi se mun käsittelijä. Silti olen hyvin skeptinen.

Kaikkea hyvää sulle ja toivottavasti asiat luistaisi sujuvammin sulla. Tsemppiä päiviin. :)

Vierailija
8/25 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kuntoutuskeskuksissa on majoitus ja ruoka. usein fysioterapiaa ja kuntosali eli ryhmäliikuntaa ja luentoja ja myös käsittääkseni lääkäri ja muut tutkimukset.

ei ole pakko vastata kaikkiin kysymyksiin. ei osaa sanoa tms.vastaus.

varmaan eniten hyötyä fysioterapiasta ja katsokaa että kirjaukset tulee oikein.

Joihinkin kysymyksiin on pakko vastata muuten kaavaketta ei saa lähetettyä sähköisesti eteenpäin.

Vierailija
9/25 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oleellista on tietenkin se, mihin vaivaan kohdennetusta kuntoutuksesta on kyse, ja onko kyse myös työkyvynarviosta.

Työkykyarviosta on kyse minulla. 

ap 

Vierailija
10/25 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain rahallista tukea saa kun menee kelan kuntoutukseen mutta se pitää varmaan hakea kuntoutusjaksolta.

Vierailija
11/25 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuntoutuksesta karenssia tule, jos kyseessä on sairaudesta kuntouttaminen. Karenssihan on työttömyyteen liittyvä asia, mutta jos on niin pahassa kunnossa että kela jo tuputtaa kuntoutusta, silloin tuskin on työkkärin listoillakaan aktiivisena työnhakiajanakaan (passiivisena ehkä).

Mutta jos kuntoutuksiin ei suostu menemään, voi katketa sairaspäiväraha/kuntoutustuet tai jopa eläkkeen hakeminen. Silloin katsovat että et halua parantua. Tosin viisashan tietää tämän ja saa kuntoutuksesta "kieltäytymisen" kerrottua jotenkin liittyen siihen, että sairauden vuoksi juuri tällä hetkellä siihen ei pysty mutta tietysti on kuitenkin valmis menemään heti kun voimat vain sallivat. Eli vetoaa sairauteen ja huonoon vointiin. Siitä ei voi katkaista tukia, koska oletuslähtökohta koko ajan on, että olet niin sairas että tavalliset arkiset asiat on vaikeita ja varsinkin jos ne on jo luokkaa hyvinkin sitouttavia asioita kuten vaikka työhön tai opiskeluihin pystyminen.

Eli sairauteen liittyvien tukien kanssa on todella hankala tilanne kun samaan aikaan pitäisi olla niin sairas ettei oikein kykene mihinkään mutta samaan aikaan vaaditaan asioita joihin pitäisi kyetä ja jos on liian sairas, nostavat he helposti tumput pystyyn että nämä ei auta ja päinvastoin, jos on "liian terve" katkeaa tuet vedoten siihen, että olet jo valmis vähintään edes pieneen työskentelyynkin.

Vierailija
12/25 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap 

Okei olen siis eri joka tuon kysyi, mutta työkyvynarvio onkin jo vakavampi asia kuin jokin kuntoutuskurssi. Tämä vaikuttaa aivan suoraan sairaspäiväraha/kuntoutustuki/eläkepolkuun. Tuohan on moniammatillinen tiimi joka sinut tutkii ja tekee puolueettoman sinun lääkäristäsi riippumattoman arvion siitä työkyvystä. Täytyy muistaa että kuntoutustukea/työkyvyttömyyseläkettä ei saa sen takia että olet sairas. Vaan sitä saa sen takia kun olet työkyvytön. Nuo on kaksi täysin eri asiaa. Monet sairaudet mahdollistaa työn ainakin johonkin työhön. Työkyvytön tarkoittaa, että sairaus estää ihan kaikkien töiden teon ja se tuossa selvityksessä tarkastetaan. Sanomattakin selvää että jos olet yhteistyöhaluton niin kyllä se heille sopii, ei pakottaakaan voi, mutta ei mikään pakota heitä myöskään sulle rahaa maksamaan. Ainakaan sairauteen liittyviä tukia.

Vierailija
13/25 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuhaastattelussa sanottiin, että yhdessä tehdään ja katsotaan mun vahvuudet ja heikkoudet. Paikalla piti olla myös ammatinvalintapsykologi. Eipä häntä siinä vaiheessa vielä näkynyt ja kai

Kiitos tsempeistä. Olen kyllä aika epäileväinen että tuoltakaan mitään apua saisin. Vuosikausia jo istunut jos jonkinlaisen "asiantuntijan" edessä. Mikään ei ole edennyt eikä selvinnyt.

Vierailija
14/25 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jotain rahallista tukea saa kun menee kelan kuntoutukseen mutta se pitää varmaan hakea kuntoutusjaksolta.

Näin on mutta se Kelan käsittely kestää aina ainakin kuukauden joten jos haluaa säännöllisesti saada edes jotain, taidan pysyä työttömyyspäivärahalla. Summat ovat aika lailla samaa tasoa.

Vierailija
15/25 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuntoutuksesta karenssia tule, jos kyseessä on sairaudesta kuntouttaminen. Karenssihan on työttömyyteen liittyvä asia, mutta jos on niin pahassa kunnossa että kela jo tuputtaa kuntoutusta, silloin tuskin on työkkärin listoillakaan aktiivisena työnhakiajanakaan (passiivisena ehkä).

Mutta jos kuntoutuksiin ei suostu menemään, voi katketa sairaspäiväraha/kuntoutustuet tai jopa eläkkeen hakeminen. Silloin katsovat että et halua parantua. Tosin viisashan tietää tämän ja saa kuntoutuksesta "kieltäytymisen" kerrottua jotenkin liittyen siihen, että sairauden vuoksi juuri tällä hetkellä siihen ei pysty mutta tietysti on kuitenkin valmis menemään heti kun voimat vain sallivat. Eli vetoaa sairauteen ja huonoon vointiin. Siitä ei voi katkaista tukia, koska oletuslähtökohta koko ajan on, että olet niin sairas että tavalliset arkiset asiat on vaikeita ja varsinkin jos ne on jo luokkaa hyvinkin sitouttavia asioita kuten vaikka työhön tai opiskeluihin p

Kiitos tästä kommentista!

ap 

Vierailija
16/25 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on liian sairas ,niin ette tee liikuntajuttuja ,vaan vetoatte sairauteen ja pyydätte eläkepaperit.nää kuntoutuspaikat voi varmaan myös kirjoittaa eläkehaku b todistuksen.siis siellä voi vaan seurata sivusta asioita ja pyytää eläkepaperit.voi olla hyötyä eläkkeen saamiseen jaksosta.

burn out tms. ryhmät voi olla ok. kaisankoti jne.paikat on nättejä ympäristöltään.

Vierailija
17/25 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap 

Okei olen siis eri joka tuon kysyi, mutta työkyvynarvio onkin jo vakavampi asia kuin jokin kuntoutuskurssi. Tämä vaikuttaa aivan suoraan sairaspäiväraha/kuntoutustuki/eläkepolkuun. Tuohan on moniammatillinen tiimi joka sinut tutkii ja tekee puolueettoman sinun lääkäristäsi riippumattoman arvion siitä työkyvystä. Täytyy muistaa että kuntoutustukea/työkyvyttömyyseläkettä ei saa sen takia että olet sairas. Vaan sitä saa sen takia kun olet työkyvytön. Nuo on kaksi täysin eri asiaa. Monet sairaudet mahdollistaa työn ainakin johonkin työhön. Työkyvytön tarkoittaa, että sairaus estää ihan kaikkien töiden teon ja se tuossa selvitykse

Nyt kun katsoin papereita tarkemmin, niissä puhutaan pelkästään kuntoutuksesta. Kelan kanssa asioidessa oli kyse (moniammatillisesta) kuntoutusselvityksestä ja työkkärin kanssa työkykyarviosta. Eli järkeilen niin että ensin kuntoutusselvitys ja sen jälkeen kuntoutus ja/tai työkykyarvio. 

Joka tapauksessa kroppani ei kestä minkäänlaista rasitusta tilttaamatta moneksi päiväksi tai jopa viikoksi. Kukaan ei palkkaa ihmistä joka kykenee tunnin työpanokseen kerran viikossa tai kahdessa.

Jospa siellä lääkäri ehtisi keskustelemaan ja laittamaan lisätutkimuksia. Aika näyttää.

Vierailija
18/25 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät jumpat ja ruuat niissä on. Kannattaa mennä, jos pääsee.

Vierailija
19/25 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvät jumpat ja ruuat niissä on. Kannattaa mennä, jos pääsee.

Mitään jumppaa en kaipaa kun en niihin kykene. 

ap 

Vierailija
20/25 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkuhaastattelussa sanottiin, että yhdessä tehdään ja katsotaan mun vahvuudet ja heikkoudet. Paikalla piti olla myös ammatinvalintapsykologi. Eipä häntä siinä vaiheessa vielä näkynyt ja kaiken tein itse. Sanoinkin, että jos tää on tätä, että mä vaan soittelen omalla puhelimella noita f

Mikään mistä.pujut, ei ole kelan kuntoutusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi