Kihomatokierre -vaiettu aihe
Töissä varhaiskasvatuksessa pk-seudulla maah**muutt***-valtaisella alueella ja jatkuva kierre kihomadoista. Siis itsellä ja omalla perheellä. Asiakkaat ei hoida lääkkeillä vaikka lapsillaan oireita. Oon niin väsynyt, siivoan ja puunaan kotona. Pesen rutiinilla käsiä ja pidän kynnet lyhyenä. Vaihdan vaatteet suoraan pyykkiin heti kotiintullessa. Aina niitä munia jostain saan, huoneilmasta/lasten vaatteista pölisee. Otin joulukuussa loparit opehommista ja vaihdoin alaa. Taas löyty perseestä mato. Ja kaiken kukkuraksi terveyskeskuslääkäri ei suostu kirjoittaan reseptiä tehokkaampaan ja edullisempaan vermoxiin. Yhteen kuuriin menee meidän perheeltä taas satanen jos ostaa reseptivapaata pyrviniä. En takuulla ole yksin tän ongelman kanssa. Antakaas nyt vähän vertaistukea jos kokemusta :(
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Persettä kutittelee? Tuntuuko kivalta?
Ei oikeastaan kutittele, ennemminkin tuntuu siltä kuin joku tökkisi hellästi neulalla peräaukon suulle. Oisko kiva?
Mä pelkäsin mato- ja täitartuntoja, mutta sain lapset aikuisiksi ilman, että meille tuli kumpaakaan. Lapset meni päiväkotiin ja eskariin kun olivat 3v ja 6v. Ehkä se auttoi, että olivat taaperoajat kotihoidossa. Kun tuli täivaroitus pesimme pajunkuorishampoolla hiuksia ( täit ei tykkää) ja tyttö meni päiväkotiin huivi päässä ja tukka siellä alla leteillä. Muillakin pitkätukkaisilla oli.
Pelkkä lukeminenkin kihomadoista oksettaa. En tiedät miten päikyn työntekijät jaksaa noita pesurumpia.
Me kanssa selvittiin pitkälle ilman tartuntoja. Asuttiin pk-seudulla pienemmässä kunnassa -mut ei Hki-Espoo-Vantaa. Nuorin oli eskari kun sieltä saatiin ensin syksyllä täitartunta /kuopukselta löysin 1 aikuisen ja 2 nymfiä hiuksista kun tuli varoitus. Muilla ei. Ja sit keväällä kihomadot. Sen kuurin jälkeen olikin rauhallista seurantaa. Kunnes... Muutettiin Vantaalle ja meitsi töihin päiväkotiin jossa S2 lapsia 80%...
Vierailija kirjoitti:
Me kanssa selvittiin pitkälle ilman tartuntoja. Asuttiin pk-seudulla pienemmässä kunnassa -mut ei Hki-Espoo-Vantaa. Nuorin oli eskari kun sieltä saatiin ensin syksyllä täitartunta /kuopukselta löysin 1 aikuisen ja 2 nymfiä hiuksista kun tuli varoitus. Muilla ei. Ja sit keväällä kihomadot. Sen kuurin jälkeen olikin rauhallista seurantaa. Kunnes... Muutettiin Vantaalle ja meitsi töihin päiväkotiin jossa S2 lapsia 80%...
Niin, muistan kun keskimmäisen eskarissa jylläsi täiepidemia. Kaikki vakuutti ettei heille ole tarttunut. Itsekin kampasin aamuin illoin omien päät tarkkaan läpi ja varmuudeksi pestiin täisampoolla. Tytön hiukset letitin tiukasti hoitopäiviksi. Ei helpottanut päikyssä ennenkuin hoitajat tarkasti kaikkien lasten hiukset -kampasivat yksitellen lavuaarin päällä täikammalla. Ja useampi "paremman perheen" vesa jäi kiinni kun päästä ropisi ötiäisiä lavuaarin. Eivät vissiin olleet ees tarkistaneet.
Vaiettu?
Kirjoittakaa Kihomato" Vauva-palstan hakuun niin löytyy aiheesta noin 100 ketjua.
Sama kaikilla muilla keskustelu sivustoilla netissä ja lehtien keskusteluissa. Ja virallisilta sivuilta.
Missä ihmeen kuplassa te elätte jos koette että aihe on vaiettu?
Pirullinen vaiva. Ilmeisesti on myös lääkkeillä vastustuskykyisiä kantoja. Ainakin osa lääkkeistä vaikuttaa olevan täysin tehottomia.
Onko kokemuksia tai tietoa mikä voisi lisäksi auttaa kierteessä. Esim papaijakapselit?
Vierailija kirjoitti:
Vaiettu?
Kirjoittakaa Kihomato" Vauva-palstan hakuun niin löytyy aiheesta noin 100 ketjua.
Sama kaikilla muilla keskustelu sivustoilla netissä ja lehtien keskusteluissa. Ja virallisilta sivuilta.
Pirullinen vaiva. Ilmeisesti on myös lääkkeillä vastustuskykyisiä kantoja. Ainakin osa lääkkeistä vaikuttaa olevan täysin tehottomia.
No siinä mielessä vaiettu että ei rehellisesti puhuta noista tartu noista kun on niin 'yök ja ei mulla ainakaan voi olla'.
Jep tartuntatauti se on siinä kuin mikä tahansa muukin pöpö ja loinen. Ei katso kenen matkaan tarttuu.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ne madot tulee teille sun lapsilta. En usko että tarttuvat sulle töissä.
Tai mieheltä. Käy nuoleskelemassa jotain kihomatopersettä.
Kauhea muistella noita vuosia kun omat lapset olivat kihomato- ja täi-ikäisiä. Itse nukuin muutenkin huonosti esivaihdevuosien takia ja tuo sirkus siihen päälle. Ihmisethän saattavat erota ihan noitten vaivojen takia; kaikki aika menee loputtomaan siivoukseen ja arvailuun, että kuka kavereista niitä matoja ja täitä levittää. Itse olin ihan hysteerinen ja hajalla, sitten saatiin yksityiseltä ne vahvemmat lääkkeet matoihin ja ne auttoivat. Sen jälkeen siirryttiin kamppailemaan täiden kanssa pariksi vuodeksi. On niin ihanaa kun lapset ovat nyt aikuisia, en kaipaa yhtään vanhoja aikoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaiettu?
No siinä mielessä vaiettu että ei rehellisesti puhuta noista tartu noista kun on niin 'yök ja ei mulla ainakaan voi olla'.
No harvapa sitä kuuluttaa julkisesti, että meillä on luteita, täitä, kihomatoja tai vaikka hometta. Koska siitä joutuu armotta paaria kastiin.
Kuten tässäkin ketjussa osa väittää, niin nuo ovat merkki huonosta hygieniasta, piittaamattomuudesta tai tulokkaiden syytä.
Tosiasiassa nuo voi ilmestyä ihan keneen kotiin tai lapsiin sosiaaliluokasya riippumatta.
Erehdy kertomaan, että meidän kerrostalossa on luteita niin taloyhtiön maine siinä menee, asuntojen hinnat tippuu ja kaverit alkaa karttelemaan. Täitä tai kihomatoja, selvää wt sakkia tai lapsensa heitteille jättämiä uraputkiohjuksia. Hometalo, ei mee ikinä kaupaksi. Jne.
Mutta tietoa on kyllä tarjolla.
Tietoa tarjolla vai apua? Lääkäri ei suostunut kirjoittamaan kans meille reseptiä. Kolmas pyrvinkuuri just otettu ja pyykätty niin perkeleesti. Meillä on steriilimpää kuin monessa laitoksessa. Ottaisin kyllä käyttökelpoista jeesiä nyt. Oisko niksejä kunnon loishäätöön? Oon ymmärtänyt että madot voi kerran tartuttuaan pesiä jossain suolen mutkassa kuureista huolimatta.
Kyllä mä veikkaan että suhtautuminen loisiin on myös kulttuurista riippuva tekijä näissä epidemioissa. Vaikka tarttua voi kenen tahansa matkaan, niin todennäköisemmin länsimainen ihminen hakee lääkkeet jos huomaa sen tartunnan... Hinnasta viis.
Vierailija kirjoitti:
valkosipuliöljy on afrikkalainen tapa hoitaa loisia, vanha sellainen. en tiedä onko se lapselle tarpeettoman kivulias tapa. voisitteko kertoa heille apteekin lääkkeistä?
Mun asiakasperheet jotka on tolla valkosipulilla hoitaneet vaivojaan, on olleet Nepalista, Srilankasta, Filippiineiltä ja Afganistanista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ne madot tulee teille sun lapsilta. En usko että tarttuvat sulle töissä.
Sori mutta mun lapset on jo niin isoja teinejä että osaavat pestä kätensä, toisin kuin sun porsimat räkä nokat.
Kukas ne sun möllikät on porsinut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persettä kutittelee? Tuntuuko kivalta?
Ei oikeastaan kutittele, ennemminkin tuntuu siltä kuin joku tökkisi hellästi neulalla peräaukon suulle. Oisko kiva?
Uuh aah, olisi.
Vierailija kirjoitti:
Onko kokemuksia tai tietoa mikä voisi lisäksi auttaa kierteessä. Esim papaijakapselit?
Tunge valkosipuli hanuriin.
Kosketteleeko ne lapset paljon toisiaan tai tarhantädit/sedät vai miten tommoset pervosairaudet oikein tarttuu?
Sori mutta mun lapset on jo niin isoja teinejä että osaavat pestä kätensä, toisin kuin sun porsimat räkä nokat.