KESÄNUPUT 15.-21.9.
Alotellaampas uutta viikkoa..
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (48)
Meille kuuluu ihan hyvää. Olemme kaikki sentään terveitä. Viime pinossa olikin jonkun vauva ollut adenoviruksen kourissa. Jaksamista teille, nimimerkki ei nyt tule mieleen, vaikka se oli äsken vielä muistissa. Aivot pätkivät kyllä ihan kunnolla :S.
Meillä oli eilen 3kk neuvola. Pituuskasvu oli nyt ottanut spurtin ja paino oli jäänyt vähän jälkeen. Pituutta 59,5cm, painoa 6280g. Rotarokote saatiin ja se toinen myös, jonka nimi ei nyt tähän hätään taas tulekaan mieleen...vitsit, että olen pahvi!
Heti illalla neiti olikin sitten kainaloitaan myöten kakassa. Näin kävi sen ekan rotasatsinkin kanssa, joten uskon, että syy oli rokotteessa.
Olin tänään meidän pojan kanssa oikomishoidon alkukäynnillä. Valoivat muotin niistä hampaista ja sen mukaan sitten tekevät kuulemma oikomiskojeet. Jostakin syystä hampulääkäri puhui kojeista monikossa...lieneekö niitä sitten useampia käytössä vuorokaudenajasta riippuen? No se selviää sitten Lokakuussa, seuraavalla käynnillä.
Meillä ei Aurora vielä naura ääneen. Pari naurahdusta saattaa tulla kun neitiä kutittelee leuan alta, muttei niistä ole vielä saanut oikein kuvaa siitä, millainen nauru hänellä on. Sitä odotellessa.
Minulla on nyt ollut vähän vaivaa hormonikierukasta. Olen vuotanut nyt yli viikon verran enemmän tai vähemmän. Joko nämä ovat megapitkät kuukautiset tai sitten jokin hormonihäiriö. Kierukan langat tuntuvat sormiin, joten kyllä se vielä kohdussa on. Kai sitä pitää varata aika ultraan ja lääkäriin, jotta selviää mikä on homman nimi.
Jollakulla on vauvakuumetta? :) Mekin halusimme nämä kaksi viimeistä lyhyellä ikäerolla ihan tarjoituksella. Olen ollut kyllä tosi tyytyväinen, vaikka viimeisillään raskaana ollessa ja heti vauvan synyttyä olikin ajoittain sellaisia hetkiä, että mitä sitä on taas tullutkaan tehtyä... :D Nyt on jo muutamien viikkojen ajan tuntunut siltä, että olen taas löytänyt arjen punaisen langan ja olenpa saanut sitä omaakin aikaa kun vauvalla ja tuolla parivuotiaalla on päikkärit samaan aikaan. Nukkua porskuttavat molemmat 3-4h päivällä :)...aikani kuluu kyllä kaikkeen muuhun, paitsi ei siivoamiseen :p
Nyt kahvinkeittoon ja Kodin Kuvalehden lukuun, väsyttääkin ihan mielettömästi, vaikka saan nukkua jo suhteellisen pitkiä öitä.
Kanelisokeri & Aurora 3kk 4pv
Sakariini, meillä on aika samanlaista, paitsi että yöt menevät ihan hyvin. Päivisin nukutaan ihan miten sattuu, jokaikisille päiväunille mennään itkun kera ja sitten herätään maksimissaan puolen tunnin päästä. Ensin siis nukutan puolisen tuntia lohduttaen sitä itkua ja sitten kaveri nukkuu 20 minuuttia. Huoh. Kadehdin niin paljon teitä, joilla lapset nukkuvat oikeasti päiväunia. No, meillä on tilanne parantunut sikäli, että ennen poju ei nukkunut juuri ollenkaan, eikä missään muualla kuin sylissä. Nyt sentään nukahtaa sitteriin, jos vaan on otollinen aika.
Oltiin vauvajumpassa, mutta poju ei oikein tykännyt. Taisi olla liikaa virikkeitä ja ihmisiä, oli vähän hädissään, vaikka oli koko ajan tiukasti minun sylissäni. Ehkä iän myötä tykkää enemmän.
Joko teidän vauvat katselevat käsiään? Meillä on tuijoteltu käsiä jo muutaman päivän ajan, saa nähdä, milloin alkaa ojentaa niitä kohti leluja :)
Poltsi+poju huomenna 3 kk
kylläpä aika juoksee nopeaan. Loppukesä on vaihtunut syksyksi aivan varkain. Nyt tuntuu jo olevan ilmassa aavistus tulevaa pitkää ja mustaa kautta jota kai talveksi nykyään kutsutaan. Odottelen sitä hieman kasvavalla kauhulla, sillä viime vuonna pimeä vuodenaika oli minulle tosi raskas ja vaikea. Sitä myöten varmasti koko perheelle, kun joutuivat kannattelemaan minua. Nyt olisi aivan kauheeta jos kävisi taas niin.
No, nyt kuitenkin energisiä syyspäiviä elellään ja yritetään olla murehtimatta turhia tulevaisuudesta. Tai menneestä.
Varasimme eilen talvilomaksi matkan! Teneriffalle ja siellä semmoiseen Blue jotain-hotellisysteemiin. Olen aina ollut suuri kanariansaarille matkaavien pilkkakirveen heiluttaja, mutta näin sitä joutuu elämässä oman pilkkakirveensä nielemään... Kolmen lapsen kanssa ei houkuta ruuhkainen kaupunkikohde. Budjetti taas olisi pitänyt tuplata Thaimaahan lähtiessä. Aurinko, rannat ja uima-allas houkuttavat. Tieto paikasta jossa voi vain olla, ei tarvitse siivota, kokata, huolehtia mistään sen kummemmin. Näin sitä muuttuu elämäntilanteen mukaan matkustushalutkin...
Me ei ollakaan perheenä matkustettu yhdessä vielä missään ulkomailla, vaikka vanhin poika on jo eppuluokalla. Eli jo on aikakin lähteä. Lapset eivät ole olleet lentokoneessa koskaan. Itse haluaisin lähteä Italiaan, mutta sieltä ei rantalomakohdetta talviaikaan löydy. Itse olen matkustanut viimeksi Roomassa ja se olisi kyllä ihan jees lapsiperheen kaupunkikohdekin turistikauden ulkopuolella, paitsi liikenne tekee omat vaaransa, tarkkana saa olla. Se pitäisi perheelle kylä näyttää.
Eli tieto tulevasta lomasta saa mielen hymyilemään. Muuten arki jyllää, kun pitää muistaa neuvolat ja fysioterapiat ja kuka on mihinkin aikaan minäkin päivänä koulussa, kerhossa, harrastuksissa, töissä, muissa menoissa... Kohta 2kk täynnä täällä uudessa kodissa asumista ja järjestely- ja sisustushommaakin on vielä ihan kiitettävästi. Tällä viikolla maalataan pari seinää jotka jäivät kesällä maalaamatta, sinänsä pieni homma kunhan saa sen sävyn valittua *repii hiuksiaan*
Hiuksista puheen ollen, mulla on alkanut kiihtyvään tahtiin irtoilla... Mites muilla?
Maarmeladi
Me jouduttiin menemään vauvan kanssa uudelleen sunnuntaina sairaalaan kun paino vaan laski. Oli sitten taas su-ma välisen yön tipassa ja sen jälkeen paino nousikin hyvin ja ruoka alkoi maistumaan. Eilen söikin tosi tiuhaan tahtiin ja isoja määriä, hyvin tuli täyteen tarvittava nestemäärä. Eikä enää ripuloitte, puklauttelua on vielä vähän, mutta sekin on jo vähentynyt. Ja tänäänkin on tankkaillut vähän väliä, on jo kaksoisleukakin tullut takaisin : ) Ihana kun pikkuinen on taas kunnossa! Ikäviä tuollaiset mahataudit, mutta eipä niitä mitenkään voi estää jos on tullakseen.
No niin sieltäpä se vauva taas heräilee. On tullut sylivauva sairastelun aikana ja hermot menee jos ei heti tule joku nostamaan syliin kun herää.
Tuikku ja vauva kohta 3kk
Meille ei mitään ihmeempiä kuulu, taaskaan. Tavallista arkea vaan.
Mulla lähtee hiuksia ihan hirveesti, muistelen ettö just sama homma oli silloin esikoisen ollessa pieni. Eli ohi menevää hormooneista johtuvaa :)
Neuvolassa annettiin meillekin lupa aloitella kiinteitä, kun näyttää siltä ettei rintamaidolla pärjää. Toistaiseksi ollaan pärjätty hyvin, yöt pääsääntöisesti koisattu läpeensä. Esikoisella aloitettiin kiinteät, kun hän oli n. 5kk.
Miehen kaa menee hyvin, ollaan saatu läheisyyttä ja seksiä nyt. välillä nämä lapset piti mietä niin tiukoilla, että ihan pääsi unohtamaan, miten ihanaa on käpertyä kultansa kainaloon. Nyt varattiinkin lemmenloma Kuusamon Tropiikkiin, paitsi ei sitä ihan kaksistaan olla, kun en raaski jättää vauvaa muille hoitoon. Luka saa jäädä mummon hoiviin :)
mutta mukavaa viikkoa kaikille!
t:Rouva ja poijjaat 3kk1vk ja 2v8kk
Maarmelaadi: me oltiin viime talvena teneriffalla jossain blue systeemissä, all inclusive, en vaan voinut niitä ilmaisia alko juomia hyväksi käyttää kun olin raskaana. ;)
Tuikku voi harmi et semmosen taudin teidän neidille pukkas! Onneks kaikki ok nyt.
Kanelisokeri meillä on kyllä hirmu saman kokoiset tytöt ja sama synttäripäiväkin, meidän tytöllä on pituutta 60cm ja painoa 6410kg, pikkasen tukevampi on meidän neiti.
Meillä menee NAN kokeilu nyt, huominen päivä pitäis mennä kokonaan nannilla, saapa nähdä tuleeko mitään. Hankala sanoa, mikä on nyt nannin aiheuttamaa ja mikä antibioottikuurin, niin sanoinko et tytöllä sit ihka eka korvatulehdus... tästä se alkaa (esikoinen oli korvakierteessä 3,5vuotta!)
Tyttö on tarttunut viikko sitten leluun kiinni eka kerran kun sen sille ojensin, ihmeissään katsoo ja vie suuhun. Suuhun menee siis nyrkki ja kaikki mitä käteen saa, käsiä on katsellut jo jonkin aikaa ihmeissään. Naura ei vielä ääneen, mutta kaikenlaisia muita ääniä päästelee. Mua alkaa ahdistaa yöheräily, meillä kun meni kivasti yhdellä syötöllä yö, niin nyt on viikon herännyt 2-3tunnin välein, eka ne korvat ja oisko nyt se NAN tai sit joku kasvuspurtti, itse en meinaa saada unta syöttöjen välissä, joten hieman ressaa... Huomenna molemmille lapsille piikit ja rotaakin, saa nähdä saako vauva kun on ollut siinä korvatulehduksessa, tänään vika päivä antibitoottia.
Mun pitäs lähtä tänä viikonloppuna vähän viihteellä käymään, kaveri täyttää pyöreitä. Mähän oon jo kerran käynyt muutama viikko sitten ja oli ihan kivaa, mut tyttelikö se siitä puhui, et ei kyllä ole ihan järkevää touhua enää nykyään ja ihan onnellisempi olen kotona ukon ja lasten kans ja juon vaikka ennemmin kotona se sidun tai punkun, entä tuolla baareissa roikkusin ja maksan maltaita, mut on se kiva joskus päästä tuulettumaan.
Tukka lähtee mullakin, en tiedä onko cerazeten vaikutustakin, mut todella paljon varisee, en muista että ois lähteny näin paljon sillon 4v sitten.
Oulun mammat nähdään perjantaina ellei lapset ole jossain taudissa taas, pojalla olis kyl tarhapäivä..
Adios
Kix ja ongelmatapaukset, mutta ihanat sellaiset
Moikka,
kirjoittelen tässä yksikätisesti ja vieläpä oikealla kädellä, joka ei ole minun "käyttökäteni" lainkaan. Aurora imee tässä samalla, joten kirjoittaminen on hieman hankalaa...
Kix: kylläpä meillä onkin samanoloiset tytöt tosiaan :) Tuosta korvakierteestä minulla on kokemusta esikoisen kanssa myös. Hänen kierteensä kesti 10v ja vasta nyt voimme sanoa olevamme kuivilla. Häntä piinasi liimakorvatauti, vaikkei ollut mitään flunssia tmv. jäi vähän epäselväksi, että mikä sen aiheutti. Nyt hän on ollut noin ½v terveenä, enkä osaa vielä ihan uskoa siihen, että olisimme muka kuivilla asian suhteen...korvia on putkitettu kolmesti. Onneksi putket ovat pysyneet paikoillaan aina max. 2½ vuotta kerrallaan, joten ihan jatkuvalla syötöllä ei ole korvia tarvinnut putkittaa.
Tänään on ensimmäinen sellainen päivä, jona ei tarvitse mennä mihinkään. Maanantaina juoksin verenmaku suussa koko päivän milloin milläkin asialla, eilen oli pojan oikomishoidon alkutarkastus ja vielä illalla judo. Judon aikana kävimme kaupassa, mutta kylläpä olin väsynyt illalla. Kahden pienen lapsen pakkaaminen mukaan alkaa olla jo näillä viileillä keleillä melkoisen työlästä ja aina sattuu ja tapahtuu ennen kuin pääsemme ovesta ulos .
Tänään olisi Painonvartijoissa punnituskin, jos vain jaksaisin lähteä käymään siellä. Onneksi olen kunniajäsen, joten minun ei tarvitse ihan joka viikko käydä punnituksessa.
Jep, nyt pitää lopettaa...
Kanelisokeri & tytöt 1v 10kk ja 3kk 5pv
Täälläkin on sitten ilmat kylmenneet, ja lämpöisempiä vaatteita on pitänyt etsiä jostain muuttolaatikoiden seasta, kun osa tavaroista on edelleen purkamatta (voi mua laiskuria...) Osittain se johtuu siitä, ettei vaatekaappeja ole vielä saatu kaikille hommattua, ne kun eivät täällä kuulu vakiovarusteisiin kaikissa taloissa. Tuo pukemisjuttu onkin hauska, täällä saa nimittäin olla tarkkana, mitä tuonne päiväkotiin lapsille mukaan laittaa. Eilenkin mein 5- ja 4-vuotiailla oli kyllä fleesit ja takit, pipot ja hanskat mukana, mutta kun sitten tytöltä kysyin, että mitä oli päällä, niin ei kuulema tarvinnut takkia. Hanskoja lapset harvoin käyttävät, eikä ulkovaatteita ole erikseen vaan samat vaatteet ulos kuin sisällekin. Leikkipuistoissakin äidit sitten koko ajan komentavat, että älä sotke vaatteita, kun siisteissä farkuissa ja takeissaan lapset leikkivät. meidän ryönääjät kun eivät osaa siististi olla ollenkaan;) Ja tyttö onkin nyt tarkkana, kun muillakaan ei ole erikseen ulkohousuja, niin eipä suostu hänkään niitä jalkoihinsa laittamaan. Huoh! Noh, maassa maan tavoilla...
Mä olen tosi väsynyt, vaikkei pikkuneiti herää kuin kerran yössä syömään. Johtuu siitä, että kun jännitän tuosta pullosta yöllä antamista, enkä sitten sen syötön jälkeen saa enää unta. Mistäköhän johtuu? Imettäessä simahdin aina heti syötön jälkeen, en tainnut kunnolla herätäkään. Varmaan tuo lääkekuuri vielä lisää väsymystä. Ihottuma on häipynyt totaalisesti.
Olispa ihana ehtiä jumppaan tai lenkille, mutta mies reissaa niin paljon, ja mä ajan kuskaamassa tätä porukkaa eestaas, etten ehdi mitään. Viihteelle pääsykin olisi kyllä mieluisaa.
Maarmelaadi, me ollaan oltu kaksi kertaa tommosessa Blue-hotellissa jossain päin Kanariansaaria, vaikka mäkin aina sanoin, ettei koskaan Kanarialle;) Oli se vaan lasten kanssa hyvä ratkaisu, lapsilla paljon tekemistä päivisin ja iltaisin, kaikki palvelut lähellä ja ympäristö lapsiystävällistä. Suosittelen, teille tulee varmasti hirmu kiva reissu!
Mutta nyt lähden taas neidin kanssa ruokakauppaan. Ostin muuten eilen uuden autokopan, ja matkarattaat, joihin kopan saa kiinni. Tyttö kun herää aina, kun siirrän kopasta vaunuihin, eikä niissä viihdy. Kopassa tykkää katsella hereilläkin. Mies kyllä purnasi, kun meillä on kuulema rattaita jo ihan riittämiin, mutta sanoin, että minähän se kaiken hoidan tämän neidin kanssa, ja jos haluaa mun käyvän kaupassa yms, niin paras vaan ostaa;) Mustahan tulee oikein pirttihirmu!
Mukavaa päivää kaikille!
Selma
Näköjään kävin ma iltana vuodattamassa tänne ja lahjakkaasti tuohon edelliseen pinoon. No, sieltä voi joku lukea jos kiinnostaa mun perhepulmat. En viitsi alkaa niitä tänne enää siirtämään.
Jouduin tilaamaan lääkärille ajan kun tää ihottuma vaan kutisee ja järki meinaa jo lähteä. hiuksetkin pitää pitää kiinni ponnarilla kun leukapieliin kun koskettavat niin alkaa semmoinen syyhy että oksat pois.
Huomenna avoimessa päiväkodissa valokuvaus, ajattelin yhyttää kaikki nassikat yhteiskuvaan. Ja Samposta jos jollain ilveellä saisi kuvat myös niin seinälle laittaisin.
Muuten menee ihan mukavasti. Tississä riittää maito ja Sampo on taas vaihteeksi nukkunut 23-24 -> 03 -> 07 eli kunnon väleillä. Tuntuu, että on enempi isin poika kun Sepolle juttelee ja naureskelee töistä tultua. Eilen illalla pysyi jo helistin kädessä. Heilutteli käsiään ja lyödä nasautti itseään sillä sitten otsaan. Vähän itketti. :D
Jees mutta taidan mennä opiskelemaan bussiaikatauluja. Toivottavasti osuu kohdalle semmoinen matalalattiabussi kun täällä nuo bussikuskit eivät kauheasti nostele apuna vaunuja.
- Pirkko ja punkerot
Mie täällä teen laminaattivertailuja. Hirveä himo ois just nyt lähteä katsastamaan tän kaupungin tarjonta, mutta lasten kanssa keskenään se voipi olla aika inhottavaa.
Jaahas, neiti heräs just. Kirjoitan nopsaan. Pari päivää ollaan nyt maisteltu korviketta. Tuntuu että kakka on ollut ihan tosi löysää, imeytyy heti vaippaan. No, jatketaan vielä. Kerran päivässä juo yhden satsin sitä korviketta. Kunhan tottuu siihen, niin maistatan velliä. Jos rupeis sitten iltaisin antamaan sitä velliä.
Juu ei auta kuin mennä, palailen paremmalla ajalla.
Tytteli-83
Meillä on ollut tän flunssan ajan sellaisia ongelmia päivittäin, että tyttö kun juo pullosta, niin puklaa aina samantien maidon ulos. Oli sitten omaa tai korviketta. Liittyyköhän flunssaan vai mistä voisi olla kyse? On siis nälkä nytkin, mutta kun pulloa tarjoaa, niin imaisee pari kertaa tohkeissaan ja puklaa heti maidon rinnuksille. Välillä taas sitten juo ihan oikein ilman ongelmia.
Eipä tässä tiedä nytkään mitä tekisi, kun huutaa tossa nälkäänsä mutta annettu maito tulee heti ulos... Nenä on putsattu, joten ei senkään pitäisi olla tukossa.
Taas on viikko vierähtänyt palstailematta. Vaan kun ei mitään ihmeitä meillä tapahdu niin tuntuu ettei osaa mitään kirjoitellakaan.
on toki ollut kiireitäkin, viikonloppu meni koiranäyttelyissä juosten vauvan kanssa (ja anopin...tuskaa..) ja kyläillessä sun muuta. Muutaman keikankin olen vauvelin kanssa tässä vetänyt - vauvan ehdoilla tietenkin ja ihan tutun tutuille tms.
Kukas se sanoikaan että vauvaa vauvaksi edelleen kutsutaan - niin meilläkin! Minä puhun vauvasta, lapset Lillipullasta. Saa nähdä kuinka kauan kestää ennenkuin sitä nimellä aletaan kutsumaan, tai sitten siitä jää Lilli :-)
(tuo meidän kolmevee ei taida vieläkään tietää omaa nimeään, työnimellä kun sitä tähän päivään saakka on haukuttu ;-))
Tukkaa lähtee tukuttain, ihan itkettää miten kaljuksi sitä tälläkin kertaa tulee. Jotenkin elättelin toiveita että nyt ei lähtisikään kun syystalvella lähti kanssa puoli päätä tyhjäksi, mutta turha toivo. Hiustukkoja lentelee melkein enemmän kuin korankarvoja tässä läävässä. Ja se on jo paljon se :-) Täytynee alkaa googlata peruukkifirmoja talvea vasten ;-)
Kävin ekaa kertaa kokeilemassa äiti-vauvajumppaa ja voi veljet kuulkaas kuinka joku voi olla rapakunnossa :-D Ja tottakai vauva päätti menomatkalla TAAS vääntää kunnon niskikset ja soosia tursusi sitten kainaloista ja hyvä ettei varpaitten välistäkin - arvaatte varmaan ettei mulla ollut vaihtovaatteita mukana!!! Ulkohaalari ihme kyllä säästyi sinapilta joten jumpattiin sitten sillä ja lennäteltiin puklua kaaressa mun mustan paidan päälle, ei siis tarvinnut ajatellakaan esim kahvilaan menoa jumpan jlk. Milloinhan sitä ihminen oppii kantamaan mukana vaihtorompetta???? (ei milloinkaan...)
Paranemisia pienille (ja isoille) potilaille ja leppoisaa viikonjatkoa kaikille!
(ja jos pääkaupunkiseutulaiset tapaamista järkkäilee niin täällä yksi osanottaja lisää...)
Nappula ja Töyhtis 3kk ja jotain...
Aatu löys viime viikolla uuden unirytmin :) oli ihanaa..heräs vaan 2 kertaa yössä ja päivällä oli enemmän hereillä, mut en saanut nauttia tästä ku pari päivää..sit oli neuvola ja sai ensimmäisen piikin! ei itketty yhtään..paitsi pikkaisen kotona ja vanha uni rytmi palas :( nukutaan 5-6h päivällä ja 20.00 mennään nukkuun ja herätään 1,5-2 tunnin välein!!! eilen annettiin maissivelliä et nukuttais paremmin, mut ei ainakaan vielä tuottanut kunnolla tulosta 23.00 herättin syömään ja siitä taas 1,5-2h välein!! ei tätä enään kauvaa jaksa!! pitää taas illalla kokeilla antaa velliä!! pitäiskö mun pitää aatua illalla enemmän hereillä..auttaisko se?? nukkuu vikat päiväunet 16-18 ja väsy tulee jo 19.30 ja laitan nukkuun 20.00
AUTTAKAA mitä mä teen?? haluaisin joskus nukkua!
Täällä kans tukka lähtee!! se taitaa olla normaalia, mut välillä tuntuu ettei tää voi olla normaalia ku harja ihan täynnä hiuksia joka harjauksen jälkeen!!
olen hukannut toisen itkuhälyttimen :( en löydä mistään!! hyvä et löydän itseni aamuisin!! tänään eken kerran nukahdin aamulla sohvalle ku laitoin pojan leikkimatolle! ihan säikähdin ku heräsin! tais poikakin nukkua matolla..koska nukahdin..ku yleensä herään pieneenki ääneen!
ei tästä kirjoittamisesta tule mitään ku pitää juosta vähän väliä kuuntelemassa onks poika herännyt vai nukkuuko! eikä oikein ajatus kulje..pitäis mennä nukkuun, mut ei voi ku poika nukkuu ulkona ja itkuhälytin kateissa!!!!! Aargg!!
iloisia uutisia kans..ens vuodenalusta meidänkunta alkaa maksaa kuntalisää :)
JEEEE :) voin sit vaan tehdä keikkaluontoisesti töitä..pari päivää viikossa :)
Tintti ja Tiitiäinen 3kkja risat
Nyt on taas hetki kun voi kirjoitella. Sanoin, että on ollut tosi löysää kakkaa. No tänään tulikin sitten oikein kunnon keltaiset ryynikakat. Eipä ookaan tuollaisia näkynyt pitkään aikaan. Sellaistahan sen olla pitäisi. Eipähän pitäisi ainakaan olla mitään maitoallergiaa =).
Alcatraz: Etpä sie paljoa muuta voi tehdä kuin tarjota sitä maitoa. Jos alkaa päivässä mennä tosi vähän maitoa ja vauva nuutuu, niin sitten hetpikaa terkkulaan. Kyllähän tuo meidänkin neiti puklailee toooosi paljon, mutta hyvin kasvaa. Tuntuu että ihan joka ikisen maitoaterian jälkeen tulee kunnon puklut.
Tintti: Sama sulle että et kauheasti voi tehdä asioita toisin. Kyllä se vauva jossain vaiheessa alkaa ne yöt nukkumaan. Meillä on ihan sama rytmi, tosin iltaisin ei kyllä nuku noin pitkiä unia. Torkahtaa ehkä puoleksi tunniksi noin klo 17 ja sen jälkeen valvoo sinne iltaunille asti. Viedään kylpyyn noin klo 19.30 ja sen jälkeen iltamaito ja nukkumaan. Herää yleensä eka kerran 01.30 ja seuraavan kerran klo 04. Eli noin 5,5 tuntia on tuo pisin unijakso. Meillä kun tulee jo pian 4kk ikää, niin aloitan ihan sen puolesta vellin. Esikoinen oli ainakin ihan vellihirmu. Tykkäs siitä tosi paljon. Eiköhän me pian aleta maistelemaan soseitakin.
Esikoinen tais alkaa nukkumaan täysiä öitä 5kk ikäisenä. Tietysti aika ajoin oli kausia kun herättiin useammin. Jossain vaiheessa alkoi öisin tuttiralli. Se helpotti kun opetti vauvan laittamaan tutin itse suuhun. Sit tais tulla nää liikkeelle lähdöt ym, mitkä valvotti. Sit välillä sairasteltiin mikä valvotti. Puh, yövalvomisia riittää vielä pitkäksi aikaa, joten en edes vielä haaveile pääseväni niistä. Tosin sitten kun tää kakkonen alkaa nukkumaan, niin ei enää tartte alkaa kaikkea alusta =)
Ens viikolla tuleekin äp-raha, juhuu! Paitsi menee kyllä aika pitkälti noihin laskujen maksuihin. Ei rahat riitäkään laittaa laminaattia koko kämppään kerralla. Täytyy tehdä ekaks makkarit ja myöhemmin sitten olkkari, eteinen ja keittiö.
Nälkähän tässä alkaa tulla. Ja mulla on iskenyt noiden polttareiden jälkeen ihan mahdoton makeanhimo. Joka päivä pitää saada suklaata. Nyt vielä voi kun imettää... Kauheaa taas totutella vähempään syömiseen sitten kun lopettaa imettämisen. Nyt voipi aika huoletta syödä. Pitänee vaan lisätä vielä liikkumista.
Tytteli-83 ja typykkä 3,5kk ja risat
Täällä myös pääkaupunkiseutulainen ilmoittautuu, mielellään tullaan tapaamiseen, jos osuu sopivalle päivälle. Meidän takia ei kannata alkaa päivää veivaamaan ja etsimään, kun ollaan sellaisia tuuliviirejä menojen kanssa. Parhaiten sopisi ma, ti tai ke, kun ollaan pojan kanssa kaksin. Mutta ilmoitelkaa siis!
Voimia kaikille erilaisten syömis- ja tautiongelmien kanssa painiville! On niin stressaavaa, kun on ylimääräistä huolta, ja se syö voimia kovasti. Uniasioihin ei voi oikein sanoa muuta kuin jaksamista myös, ovat nämä vauvat niiiiiin erilaisia, ettei mitään rajaa -jopa saman perheen vauvat.
Aika pitkä syksy on edessä, jos ei tule yhtään kirkkaampia jaksoja! Joku jo mainitsikin, että syksy oli ollut viime vuonna vaikeaa aikaa, ja kyllähän sitä saa vähän töitä tehdä, jos meinaa mieli virkeänä taas nämä seuraavat kuukaudet olla. Ollaan lokakuun eka viikko Espanjassa, se vähän katkaisee tätä kaamosta.
Lisäksi mulla on nyt sellainen vaihe, että vaikka kaikki sujuu kotona ihan mainiosti, en viihdy ollenkaan pelkästään kotioloissa. Odotan, että aika vähän kuluu ja pääsee taas töihinkin. Sitten oon tietty ihan rikki, kun on niin rankkaa ja muistelen kaiholla tätä aikaa -mutta tämmönen tapaus mä vaan olen.
MansikkaPirkolle tsemppiä suvun kanssa, on se niin raivostuttavaa kuunnella epäasiallisia kommentteja läheisiltään. Mun äitini on kova ottamaan aina kantaa, mutta ilmeisesti isäni oli pitänyt jo esikoisen syntymän aikaan sellaiset saarnat asioihin puuttumisesta, että nyt hänen kanssaan on sujunut hyvin mitä näihin lapsiin ja niihin liittyen tulee. Sen sijaan mulla on besserwisser-sisarus, joka osaa kyllä sanoa joskus ettenkö sanoisi veemäisesti. Mun mies onneksi osaa valikoida sanansa aika hyvin ja nauttii jonkinasteista luottamusta meidän perheessä, joten tilanne on parantunut sinnekin suuntaan. Suku on pahin.
Tonttu08 ja poika kohta 3 kk
Pääkaupunkiseutulaisten tapaamisesta: meille käy melkein milloin vain. Paitsi ehkä keskiviikko (aamupäivä), jos nyt aletaan käymään vauvajumpassa.
Tänään olin siis ekaa kertaa vauvan kanssa vauvajumpassa, vauva oli koko jumpan aja nihan kiltisti. Katseli vain ja välillä hymyili. Ei edes häiriintynyt muiden itkuista. Vähän ihme juttu kun yleensä on ollut säikympi. Matkat sitten eivät menneetkän niin hyvin, huusi vaunuissa molempiin suuntiin mentäessa. Ei auttanut edes se että kävin prismassa imettämässä. Välillä kannoin vauvaa kädessä ja työnsin vaunuja toisella kädellä. Rankkaa hommaa pidemmän päälle. Sylissä oli aika rauhallinen, mutta vaunuissa tuli heti itku. Lopulta kuitenkin sitten nukahti.
Tintti: vähän smanlaiset yöt täälläkin. Mä haaveilen että saisin joku yö nukkua 4h putkeen, mutta turha toivo kun jätkä haluaa ruokaa 2h välein, välillä herää useamminkin.
Mies osaa sitten taas olla ärsyttävä. Kun valitin että vauva oli iteknyt matkalla, sanoi että et sitten voi tehdä tuollaisia reissuja vauvan kanssa. Ai laittaa vaunuihin ulkona vai? Äsken taas kun vauva ei meinannut nukahtaa päiväunille sanoi että sun täytyy mennä sen kanssa kävelylle niin nukahtaa. Ei ainaskaan aamupäivällä toiminut! Lisäksi taas ottaa päähän kun miehen mielestä en voi mennä siis vauvan kanssa mihinkään, enkä myöskään ilman vauvaa koska vauva alkaa huutamaan heti jos lähden johonkin. En kyllä ajatellut 24h sisälläkään istua. Mies tulee kuitenkin lukemaan tän tekstin ja saa nähdä mitä sitten sanoo. No pitää sen eduksi sanoa että äsken taas imurio koko kämpän :)
Pitäisi mennä tekemään kakkua kun olen kutsunut kavereita syömään sitä. Noloa tarjota olematonta kakkua;)
sroigh ja vauva kohta 3kk
Meilläkin on alettu huutaa vaunuissa, ja nyt uutena ihanuutena on se, että huudetaan myös autossa kunnes nukahdetaan. Ikinä ei ole ennen huutanut autossa, mutta nytpä huutaa. Jee jee, meikäläisen liikkuminen on jokseenkin stressaavaa, kun pikkukaveri ei oikein viihdy missään enää. No, toivottavasti se on vain ikäjuttu.
Täälläkin yksi pk-seudulla asuva, ilmoittaudun mukaan mahdolliseen tapaamiseen. Ollaan melko joustavia päivisin, vauvajumppaankin voidaan mennä eri päivinä.
Eilen oltiin kolmekuukautisneuvolassa. Poju on kasvanut mainiosti, 7110 kg ja 64 cm. Terkkarisijainen moitti, kun poju ei vielä käänny masulleen. No pyh, ei kai tässä iässä tarvikaan vielä kaikkea osata, kääntyyhän tuo jo kyljelleen ja katselee käsiään. Ja puolentoista viikon kestänyt flunssa verotti aika hyvin kaikkea fyysistä toimintaa.
Tukka lähtee täälläkin. Se on normaalia ja loppuu jossain vaiheessa, mutta ikävä tulee niitä tuuheita raskausajan hiuksia.
Täällä mahaläski ei ole pienentynyt ollenkaan, kun herkut maistuvat vähän liikaa. Nyt olenkin täydessä herkkulakossa, muuten ei tule mitään. Ärsyttää, kun mitkään vaatteet eivät mahdu päälle. Ja takit eivät mene kiinni tisseistä. Koskakohan ne tissit pienenevät omaan kokoonsa, lopetin imettämisen jo pari kuukautta sitten... Muutenkin on iso koko, joten nyt on kunnon pamelat.
Mitä muuten laitatte vauvoille päälle vaunuihin tähän aikaan vuodesta? Laitatteko äitiyspakkauksen makuupussin? Entä onko vanupuku vielä liiottelua vai voisiko jo laittaa? Entä hanskat? Mitä jalkoihin, ei kai mitään kenkiä?
Poltsi+poju eilen tasan 3 kk
Poltsi siis mitä??? moitti kun 3kk ei käänny vatsalleen.........?? empäs ole moista kuullut, eikös niiden pitäis kääntyä vasta 5kk tienoilla, toiset aiemmin, toiset jopa myöhemmin? Meillä mitattiin ja punnittiin tyttö viime viikolla 3kk päivänä ja oli sen 60cm ja 6.4kg, eilen rokotusten yhteydessä eri terkkari mittas ja punnitsi eri vaa'alla ja sai lähes 6.7kg ja 63cm, laittaen tytön aivan yläkäyrille molemmissa. Sanoi, että muutenkin on jotenkin vanhemman oloinen vauva ja kooltaan vastaa 4kk ikäistä. Nehän synnärillä kyselikin oliko laskettu aika väärin kun tyttö oli niin tomera jo syntyessään, eikä yhtään vastasyntyneen olonen, no tiedä häntä, iso matami se ainakin on ja ei kyllä todellakaan käänny vatsalleen, vatsalta selälleen kyllä ja tavaroita vie suuhun jne, mutta ei kyllä yritäkkään kääntyä selältä vatsalleen vielä, eikä edes kyljelleen. Mä olin kyylä itsekin lapsena pitkä (esim 4vuotiaana olin 116cm kun mun poika on nyt 102cm :)), aina koulussakin poikien kans saman mittanen ja nyt oon jotain 168cm eli en niin hirveen pitkäks kasvanu sittenkään..mies on melkein 190cm joten kai ne geenit kuitenkin sit vähän määrää :). Mulla on ihan hyvin lähteny kohta 20kg :) mulla kun tuli 23 tai jotain raskausaikana ja eilen puntari näytti ekaa kertaa pikkasen alle 70kg, vielä siis 5kg olis pudotettavaa. omista vaatteista mahtuu vain joitain tuulihousuja ja verkkareita, puserot on yhä tosi lyhkäsiä, huppareissa ja tuulareissa siis kuljen, ihanaa.
Meillä on vaunuihin sellanen paksu fleece puku, mutta ei ihan niin paksu kun talvipuvut, eikä ihan ohkanenkaan, en osaa selittää :). Kuiteskin, ilman makuupussia ollaan tähän asti menty, mut jos tänään lähtään ulos ja mittari näyttää 5 astetta, niin kai se sinne pussiin pitää tunkea. Meillä on sellaset Reiman fleece tumput ja töppöset, kaupungilla tai muualla ihmisten ilmoilla sit eri vaatteet, takki ja "tennarit" (vauvatennarit) jne.
Mullakin on tisseissä vielä kokoa, onneks sain imetysliivit heitettyä jo pois ja tungen nää tissini vanhoihin rintsikoihin, vaikka vähän tursuaakin, mut on ne kyllä jo pari kuppikokoa pienentynyt, imetys loppui 4viikkoa sitten.
Pian on viikonloppu ja parilla kaverilla synttärit nyt viikonloppuna mut mä taidan lähtä autolla käväseen vaan.
Kix ja isokokoinen tyttövauva ;) 3kk ja viikko, nannia muuten mennyt nyt 3 päivä ja ei muuta oiretta vielä kuin vihertävä kakka.
Mie en jaksaisi yhtään tuota esikoista. Enkä tällä hetkellä vauvaa. Enkä kotona oloa, enkä miestä.
Viime yönä heräiltiin sitten kuusi kertaa. Mies oli TAAS jättänyt astiat tiskipöydälle. Kumma kun ne ei koskaan löydä tietään astianpesukoneeseen. Esikoinen hyökkäs kimppuun kuin hyeena heti kun nousin sängystä ja on seurannut minua siitä asti. Yksinään ei voi missään olla. Oon vaan tiuskinut ja huutanut koko päivän. Vauva ei suostu nukahtamaan ja huutaa.
Yritin antaa velliäkin mutta sylki kaiken ulos. Nyt on ollut monta yötä niin, että uudestaan nukahtaminen tuntuu olevan vauvalle vaikeaa. Herää niin tuhottoman monta kertaa, että virkistyy siinä samalla. Ja joka kerta on pitänyt saada maitoa, tutti ei riitä.
Meitsi on ihan tooooosi väsynyt. Ja vittuuntunut. Ei tosiaankaan hotsita lähteä edes ulos kun tietää että siitä ei KOSKAAN seuraa mitään hyvää. Esikoinen jumittaa ekan puskan kohdalle istumaan eikä suostu liikkumaan.
Mies oli eilen kuin räjähdys, siitä tää olotila mullekin tuli. Ärsyttää kun herra on niin pahalla tuulella ja tartuttaa sen muihinkin. Mullahan on niin tosi helppoa täällä kotona, etten mie saa valittaa koskaan mistään.
Pistin jo korvatulpat korviin. että pääsen edes vähän pakoon tätä härdelliä. Harmittaa ehkä esikoisen puolesta mutta mie en vaan tällä hetkellä jaksa välittää. Koko päivän kun joku roikkuu lahkeessa ja toinen tississä, niin iltaisin tekisi mieli vaan olla jossain hiljaisessa huoneessa.
Tytteli-83
ps, ei meilläkään käännytä mahalleen. Kyljelleen vasta. Ja ihan normaalia on.
Ihan älyttömiä nää päivät. Poika on ruennut nukkumaan vain puolen tunnin päiväunia, ja hereilläollessaan vaatii jo kunnolla seurustelua. En siis saa tehtyä itse mitään kotihommia... Vähäiset lelut ei jaksa poikaa kiinnostaa kovin kauaa, vaan pitää päästä syliin käveleskelemään, "hyppimään" tai sitten ihmetteleään mun syliin rapisevia leipäpusseja tai kopsauttelemaan pöydän kantta - jotain äksöniä siis. Nin ja tanssiakin saa mielihyvin.
En siis nuku ite ollenkaan päikkäreitä, kun koitan pojan nukkuessa peseytyä, pukea jne jne.. Ja tännekin pitää ehtiä kerran päivässä ainakin ;)
Taidetaan marssia katsastamaan lelukaupan valikoimia, löytyskö jotain kivaa ja värikästä, kun noi pari vanhaa lelua tuossa vanhassa lelukaaressa on vaan niin tylsiä ettei kai niitä katsele erkkikään kauaa.
ramppaan siis kahden kerroksen välillä beibi lanteilla - ryhti on sen mukainen. hierojalle pitää päästä!
Lauantaina olis tarkotus mennä miehen kans jotenkin vuosipäivää juhlistaan, tosin niin että pari tuntia saa olla mummun kanssa, sitten käyn syöttämässä ja sitten jatketaan taas pari tuntia kaksistaan. Kun se pullo ei kelpaa niin näin on tehtävä.. Jos ei mummu sitten hörppäytä maitoa mukista ;)
Keilaamaan mennään ja syömään ainakin, ja kai vähän kotona koitetaan nyhjätä vierekkäin..
Nyt meen taas, vielä ehtis jotain tehä muutaman minuutin.. pyykit!
Sakariini