KESÄNUPUT 15.-21.9.
Alotellaampas uutta viikkoa..
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (48)
Mistä aloitte epäillä allergiaa? Miten allergiat on tutkittu ja todettu? Onko oireet nyt pysyneet kurissa?
Meillä on vielä kaikki mun omien havaintojen varassa. Lääkäriin ollaan menossa. Tehdäänkö näin pienille ihopistokokeita? Verikokeita? Altistuksia? Onko teillä ne näyttäneet mitään?
Meillä on myös tuo 6v ollut tosi allerginen tapaus (ei onneksi ole enää), joten vähän on kokemusta. Mutta hoito ja tutkimuskäytännötkin on varmaan muuttuneet. Hänellä verikokeessa näkyi vain kananmuna ja maito ja maito tutkittiin vielä altistuksella (tuttelia iholle, josta välitön reaktio). Mitään muita kokeita ei tehty ja loppu oli sitten mun salapoliisityön varassa. Hänen kanssaan jouduttiin aika niukalle dieetille ennen kuin oireet alkoivat helpottaa. Hänellä tosin alettiin tutkia ½ vuoden iässä, jolloin kiinteätkin oli kehissä. Imetyksen jouduin lopettamaan, kun hän oli 8kk kun meni niin vaikeaksi allergisoivien aineiden jahtaaminen.
ananas: Mä aloin epäilee allergiaa kun vauva kätisi tai huusi koko ajan, oli siis maha koko ajan kipee, vääntelehti ja ähisi, ilmavaivoja, maito tuli kaarella ulos... tää oli siis rintamaidon aikana. Sit korvikkeet pysy aluksi sisällä ihan hyvin, mutta sitten alkoi nekin tulla ulos ja kakka oli limaista ja vihreää ja sitä tuli paljon... Minähän lopetin sen imetyksen sillon 2kk koska en jaksanut alkaa paastoileen ;), vaan otin siis ns helpoimman kaavan kautta ja marssin apteekkiin ja lääkäriin (vaikka kalleimman mukaanhan tämä sit meni). meillä siis meni apteekin korvike 2,5viikkoa ja nyt ollaan takas nannilla. Luulen, että maitoallergiaa on, mutta lievänä, ilmavaivat on takas ja kakka on taas vihretävää, mutta luulen, että tytöllä on ehkä kuitenkin jokin muu allergia pahempi kuin se maito. Olen konsultoinut allergialääkäriä päivittäin tämän maitokokeilun aikana ja ens viikolla on "tuomio", hänkin epäilee ehkä viljaa pääsyylliseksi kuitenkin, kun oireet oli niin rajut, oireet oli siis niinku koliikki oireet kertaa kaks, huuto ei ajoittunut esim iltaan, vaan sitä oli koko ajan. NAN tulee pukluna yhä, varmaan pakko antaa gavisconia jo pian kun niin puklaa, mut muuten meillä on ollut aika tyytyväinen tyttö nannista huolimatta, herkkävatsainenkin tuo aikankin on. Niin ja hengitystiet rohisi ja rohisee edelleen koko ajan, aivan kuin jotain ylimääräistä ois hengitysteissä ja nenässä koko ajan. Vauvoilla ei ne verikokeet ja muut yleensä näytä mitään, että altistuksilla mennään, ainakin meillä. Iholla tyttö ei reagoi ollenkaan. Ihme kyllä, kovasta puklailusta huolimatta tyttö kasvaa 1kg/kk vauhdilla, vaikka ei edes järin paljon syö, n 7dl päivässä menee maitoa.
ei viihdy meidänkään tyttö vaunuissa kauaa, onneks on ne travelsystemssit niin korkealla kaukalossa tyttää tillottaa ja seurata maailmaa kun mennään kaupungille.
Tyttö ei oo syöny tänään koko päivänä kuin 2dl, pelkään pahoin et viime viikon korvatulehdus on takas tai ei koskaan parantunut, raskaista kirosanoja. Ei ole vakuutusta ja näin alkoi tämänkin lapsen elo korvatulehduksilla. Esikoinen ei vakuutuksia Englannissa kaipaillut kun kaikki on ilmaista, joten en osannut viisastua siitäkään, no ei auta kitinä markkinoilla.
Lauantain jatkoja kaikille.
Kix
kamalat tummanvihreet liejut vaipassa ja tyttö pieree ja huutaa..................... siis aivan absoluuttisesti maitoallergia!
Huomasin vasta nyt, että täällähän on samanikäisiä muksuja enemmänkin kuin meidän Leo :) Lexa syntyi 22.6 (3 viikkoa etuajassa, kun la oli 10.7 ) eli maanantaina tulee 3kk täyteen, kamala kun aika onkin mennyt nopeasti!
Lueskelin tämän viikon jutut läpi, mutta aiempiin en enää kajonnut eli jos kyselen tyhmiä vanhoista jutuista, niin älkää lyökö ;D
3kk neuvola on myös maanantaina eli sitten tiedetään tänhetkisiä mittoja. Syntyessä painoa oli 2945g ja pituus 47 cm + pää 33,5cm. Edellisessä nlassa painoa oli jo 5,4 kg ja pituuttakin 56 cm eli kovasti on jätkä kasvanut. Varmasti ainakin 6 kg jo täynnä :)
Leo on syönyt korviketta jo parin kuukauden ajan, kun parin ekan viikon täysimetyksen jälkeen maito väheni niin että oli pakko antaa lisäksi pullosta pakastettua tissimaitoa ja korviketta sekaisin. Kuukauden ikäisenä tissi ei sitten kelvannutkaan enää ollenkaan, vaan vain itki ja raivosi rinnalla joten päätin olla kiusaamatta sekä vauvaa että itseäni. Pumppauskin loppui kun maitoa tuli enää muutamia tippoja.. Nyt siis syödään semperiä ja nania + eilen ostin kokeiltavaksi tutteli omneota (normaali tutteli tulee ulos samantien), kun poika on nyt pari viikkoa puklannut ihan kamalasti (aiemmin ei juuri ollenkaan) =/ Tuntuu, että koko ajan saa olla vaatteita vaihtamassa. Sekä Leon että omia *huoh*
Tuolla oli puhetta vauvajumpista yms., mutta käykö kukaan muu vauvauinnissa?? Ollaan nyt oltu 3 kertaa ja taitaa olla uusi janisievinen tulossa :D Ensi viikolla alkaa myös vauvahieronta, jos saisi vähän virikkeitä muuhunkin kuin vain jalkojen pumppausta masua vasten.. =)
Mitä kääntyilyyn tulee, Leo kääntyi vatsalta selälle ja kyljelle jo kuukauden ikäisenä (teki sitä niin usein ja monta kertaa peräkkäin jos käänsi takaisin, että tuskin oli vahinkoja), mutta nyt parin viikon ajan vain sätkii ja potkii ja kiukustuu kun ei käännykään. Ihan kuin olisi unohtanut kääntymisen taidon?! Kovasti vetää kyllä jalkoja mahan alle (muka) konttausasentoon, mutta kun kädet ei vaan tule mukana niin siitä sitten kiukustuu :) Selältä vatsalleen ei edes vielä yritä.
Meillä myös katsellaan ja kuunnellaan telkkaria eikä ole tullut mieleenkään etteikö saisi sitä "katsoa" kunhan ei koko päivää töllötä ruutua =D
Jeps, nyt sauna kutsuu.. Ja Leo huutelee ilmeisestikin kakkavaipan vaihtoa.
Vitsit kun mies olisi jo kotona niin välttyisi taas siitäkin hommasta.. :)
Ananas, meillä epäily lähti oikeastaan siitä, että esikoinen on maitoallergikko. Poika alkoi pulautella valtaisasti 3 vkon:n ikäisenä, lisäksi tuli aamuyön kipuähinät kuvioihin sekä vihreä limainen kakka monta kertaa päivässä. Jätin heti maidon pois itse ja se auttoi, mutta ajoittain poika pulautteli edelleen runsaasti. Meillä oli esikoisen allergialääkäri, kun poika oli noin 1,5 kk ja lääkäri katsoi poikaa samalla, ja totesi, että iho-oireet (näpyt) näyttivät siltä, että jokin allergisoi edelleen ja jätettiin kananmuna pois. Se helpotti iho-oireita.
Luulin, että näin pienille ei tehdä allergiatestejä, mutta meidän allergialääkäri määräsi testeihin. Meillä oli allergiatesti ihopistot 6:lle ruoka-aineelle, joista plussaa näytti kananmuna sekä maapähkinä. Maidolle ei ihotestissä reagoinut eikä myöskään vehnälle. Lisäksi tehtiin maidosta altistus, joka lopetettiin heti 2 ml:n jälkeen, kun poika lehahti jo tuosta määrästä. Meillä on maidottoman ja munattoman jälkeen edelleen ollut oireita eli runsas pulauttelu sekä suolisto-oireena vihreä, aika ajoin limainen kakka. Sen vuoksi allergialääkäri ehdotti kaikkien viljojen poisjättämistä, olin itse testaillut vehnän poisjättämistä jo muutaman päivän tuolloin, mutta se ei kuitenkaan vielä ainakaan vienyt oireita pois, ja epäilin itse myös kauran aiheuttavan ongelmia. Nyt siis testauksessa kaikkien kotimaisten viljojen poisjättäminen ja sitten niitä yksitellen takaisin minulle tai jos pääsemme korvikkeen kanssa vauhtiin, niin sitten kiinteiden aloittamisen kanssa suoraan pojalle.
Olen nyt ollut maidottomalla, munattomalla ja viljattomalla ruokavaliolla reilun viikon ja poika on ollut pääasiassa itse tyytyväisyys. Yksi päivä on ollut todella hankala, enkä tiedä, johtuiko ruokailuistani vai mistä. Mutta kakka on edelleen ollut vihreää, tänään tosin on ollut jo vähän sinappistakin sekä hiutalemaista. Eka purkki Almiron Pepti 1:stäkin on hankittu, mutta en ole vielä kokeillut, kun maitoa tuntuu riittävän ja haluan katsoa jonkin aikaa, miten tilanne tästä kehittyy/tasoittuu. Aika rankaksi olen itse kokenut tämän imetysdieetin ennen kaikkea henkisesti, tosin on reilussa viikossa painokin pudonnut kaksi kiloa. Nyt olen samoissa kiloissa kuin ennen raskautta eikä ihan hirveästi ylimääräistä ole. Painon putoaminen on kyllä ihan suoraan leivän syönnin vähenemisestä johtuvaa.
Jaksamista allergiaepäilyjen kanssa painimiseen! Minulla on ihan skitso olo aina, kun syön jotain...
Tonttu08 ja poika kohta 3 kk
Evian - tervetuloa joukkoon mukaan!
Minäkin olisin tämän(kin) vauvan kanssa halunnut mennä taas vauvauintiin mutta piti se nyt suosiolla jättää väliin. Alkaa olla vähän haastavaa yksin neljän lapsen kanssa terapia-altaassa pulikointi kun yksikään ei vielä niin hyvin näistä osaa uida jotta voisi ilman kiinnipitämistä siellä syvässä antaa porskutella. Kolmen kanssa se kyllä sujui: vauva oikeassa kädessä, sisarus vasemmassa ja kolmas reppuselässä. Nyt loppuu kädet kesken ;-)
Odotellaan vielä muutama kuukausi ja käyn sitten koko porukalla muuten vaan uimassa.
Mulla olisi maanantaina tähystys tuolla sairaalassa ja kappas kummaa, nyt sitten huomasin että imetys onkin kielletty tyhjennyslääkkeen kanssa. Pitäisi puolitoista vuorokautta olla imettämättä, en tahdo! Eihän tuo läskiposki ole pullonkaan kanssa lutrannut lainkaan, saatika sitten että olisi omaa maitoa pakkasessa! Nyt sitten nolona ma aamuna joudun perumaan toimenpiteen ja siirtämään sitä tuonnemmaksi. Tämän siitä saa kun aina jättää kaiken viimetippaan, olisi pitänyt käydä ostamassa ne litkut jo aiemmin. Ei sillä että nyt niin innokkaasti haluaisin ko operaatiota käydä muutenkaan läpi, mutta noloa se on samana päivänä perua se aika... Täytyy nyt alkaa pumppailemaan ja totuttamaan tuota töyhtistä pullolle ja menen puoskaroitavaksi sitten myöhemmin.
Ja taaperoita kuristamaisillaan täälläkin! Ai että osaakin kolmevuotias sitten käydä hermoille!!!!! Eli komppaan täysin Tytteli(kös se nyt olikaan vai kukas...), aivan tuttua on tuo tunne. Meillä ihan räjähtänyt käsiin tuon uhmakkaan kohtaukset nyt syksyn aikana, selvää reagointia siihen kun isosisarukset aloitti eskarin. Tänään ekaa kertaa jouduin luuttuamaan Prisman lattioita tuolla kirkuvalla kolmivuotiaalla kun heittäytyi leluhyllyn eteen makaamaan, vauva röhnötti sylissä joten ei taidot riittäneet tuon sätkivän makarooninkin noukkimiseen lattialta. Kumma kyllä mua ei edes hävettänyt, lähinnä yritin pidätellä naurua koska tilanne oli mulle aivan uusi ja koominen. Ja niin näköjään nauratti montaa muutakin - sossuntätejä ei ehkä niinkään jos olisivat paikalle osuneet näkemään miten kolmivuotiasta laahattiin perässä vaakatasossa pitkin käytäviä...(ei ollut edes kärryä mihin olisin voinut sen viskata)
Loppuilta sujuikin sitten rauhallisesti, lähti jopa mun mukaan lähirantsuun koekuvia ottamaan ja oli niin aurinkoista typykkää että :)
Vauva sen sijaan käy nyt läpi tiheän imun kautta, ei nuku kuin muutaman kerran päivässä vartin kerrallaan, herää aamuisin aiemmin kuin ennen ja muutenkin rähisee rinnalle. Ja hyvin on muutenkin sisäistänyt meidän huushollin mentaliteetin: täällä ei hiljaiset pärjää, tsiisus sentäs että on kovaääninen typykkä. Rähisee ja karjuu ja kirkuu päivät läpeensä (hyväntuulisena siis, testailee vaan äänijänteitään)
Pärjääpähän hyvin huutokonserteissa tuon kolmeveen kanssa jatkossa.
Mutta nyt riittä tämä romaani tältä päivältä ja vällyjen väliin nukkumaan :)
nappula ja töyhtis 3,5kk
Meidän vauvalla on nuha. Voi raukkaa. Välillä on vaikea syödä kun nemä on niin tukossa, mutta luulen kuitenkin että on saanut ruokaa ihan hyvin. Tai mistä sitä itetää. Tänään on lisäksi ollut kiukkuisempi kuin tavallisesti. Huomenna olisi 3kk neuvola, pitää katsoa miten sen kanssa nyt sitten toimitaan, rokotukset yms.
poltsi: en ole vielä baby-latin tunnilla käynyt, ilmoittauduin vasta. Kurssi on tosin lakanut jo syyskuun alussa. Helsingin aikuisopisto (jos muistan oikein, toimisto töölöntullinkadulla) järjestää, hinta on 56euroa, mutta opiskelijana sai työttöman alennuksen joka on 50euroa. Riittääköhän alennuksen saamiseen se settä on äitiyslomalla, koska multa ainakin kysyttiin vain että olenko töissä ja kun sanoin että en ole niin sain alennuksen. Tule sinäkin! Ilmoittauduin A-ryhmään.
Vauva-uinnista: haluaisin mennä kokeilemaan, mutta mies ei halua ja ajattelin että tarvitsee aina olla kaksi aikuista, mutta jos nappulakin on käynyt yksin kolmen lapsen kanssa....
pitääpi taas mennä!
sroigh
Irvistyshän siitä seurasi, mutta se puoli teelusikkaa, minkä annoin, meni kyllä mahaan eikä tullut ulos. Huomenna sitten kokonainen teelusikka.
Nyt on jotenkin sellainen seesteinen vaihe menossa vauvan kanssa. Öisin ja päivisin imetän, illalla annan pullosta nannia (siis juuri ennen nukkumaan menoa). Tällä tavoin vauva tietää aina että illalla tulee pulloa eikä hyljeksi sitä. Ja samoin tuo korvike kelpaa. Myös tissi kelpaa, mutta iltaisin ei itse asiassa edes halua rintaa. Silloin tissit on jo aika lusut ja herumisessa kestää tosi kauan. Lisäksi sitä maitoa ei tule yhdellä herumiskerralla tarpeeksi hänelle (päivällä kyllä tulee). Nyt vielä aloiteltiin noita kiinteitä, jospa yösyötöt pikkuhiljaa vähenis.
Aloitettiin tosiaan perunalla. Keitin vaan pottua ja lypsin siihen suoraan tissistä maitoa. Pistin loput perunat jääkaappiin, huomenna lämmitän mikrossa ja lisään sitten taas maidon. Katselin valmissoseiden hintoja ja ne on kyllä nousseet ihan törkeästi. Kun esikoinen oli pieni, niin hedelmäsoseet ja kasvissoseet oli 0,19e. Nyt ne oli yli 0,30e. Kyllä mie jaksan sen verran perunoita ja porkkanoita keitellä, etten osta noita valmissoseita. Hedelmäsoseet aion kyllä ostaa purkissa.
Ihana ilta jokseenkin, vauva meni nukkumaan jo klo 19 ja esikoinenkin on ollut aika rauhallinen (todella ihme kun jäi vielä päiväunetkin väliin). Ai niin, kohta alkaakin Idols! Mie oon ihan totaalisen koukussa siihen. Huomenna alkaa se sairaala-sarja. On jo menossa nauhalle kun mie oon just silloin jumpassa. Kiinnostaa kun on itse sillä alalla. Se sairaalan syke on miusta ollut vähän tylsä, vaikka sellaistahan se työ kieltämättä on.
Tässä nautiskelen yhtä lasia viiniä. Nyt voi huoletta sen lasillisenkin juoda kun vauva juo sen korvikkeen illalla. Kyllä sillä nukkuu yleensä ainakin sen 5 tuntia putkeen.
Tytteli-83 ja neiti viikon päästä 4kk
Tervetuloa evian!
Mansikkapirkko:
Meillähän on kanssa väännetty kättä, koska mies antaa poikiensa kanssa matkustaa autossa tuollalailla vyötettynä ja minä en antaisi. Mutta vähän huonosti menee mun kiukuttelu asiasta perille, koska ovat antaneet poikien matkustaa noin jo ajalla ennen minua ja äitinsä antaa myös pitää vöitä noin.
Siitä pidän kyllä kiinni vaikka mihin asti, että tämä vauva tulee pitämään vöitä tismalleen oikein, siinä en anna periksi. Onneksi sitten on jo ikäeroa sen verran että ei ehkä ole pojille kade eikä kiukkua siitä miksi he saa olla erilailla.
Meillä alkaa olla flunssa voitettu.
Me ollaan kauhean rikollisia; tyttö oli eilen hyppykiikussa 5min (niin ettei ylettynyt ollenkaan lattiaan). Sehän on kantanut päätään jo melkein kuukauden ikäisestä todella hyvin ja tuo kiikkumalli tukee niskaa. Maissivelliä on tosiaan kanssa iltaisin lantrattu maitoon ja eilen sitten annoin puoli tl maitoon sekoitettua maissisosettakin; tuloksena se että tyttö nukkui 21.00-05.00 ja siitä tankkauksen jälkeen nukkui 9 asti! Sitä edellinen viikko on mennyt 2 tunnin välisillä heräilyillä. Aamulla oli myös niiiiin iloiset hymyt vastassa pitkästä aikaa ja koko päivä on oltu hyväntuulisia :)
Tyttö on kasvanut viikossa hurjasti ja tuntuu jo sylissä tosi painavalta. Meillä on varmasti se 6 kiloa rikki :)
Käytiin tädillä harjoittelemassa tulevaa harrastusta, ohessa kuva :) Samaisella ponilla myös minä olen pikkulapsena opetellut ratsastamaan, se oli silloin nuori poni!
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=fd9f2b64-87ff-11dd-96fe-…!
Mites te muut olette lisänneet tuota repertuaaria kiinteiden kanssa? Jos seuraavaksi laitan perunan sekaan porkkanaa, niin vieläkö lisäisin siihenkin soossiin äidinmaitoa, vai soseutanko sitä vain keitinvedellä? Ei sitä vissiin loputtomiin jaksa lypsää ruokiin sitä maitoakaan.
Nyt kyllä muistankin miksi ostin esikoiselle purkkiruokia. Se oli niin sihtkurkku, ettei omat pöperöt kelvanneet. Aina sinne jäi jotain pieniä sattumia, vaikka kuinka sauvasekoittimella sen survas. Sitten rupes yökkäilemään eikä suostunut syömään. Purkkiruuat on aina niin hienojakoisia, että ne varmaan tuntuu mukavalle suussa. Tää kakkonenkin on nyt vaan yökkäillyt miun perunamuusille. Vaikka teen siitä tosi löysää, niin huomaan että pian se onkin jo kokkaroitunut hieman. Porkkana varsinkin on miusta tosi vaikeaa saada ihan hienojakoiseksi (ainakin haarukalla). En vaan millään haluaisi tuhlata rahaa niihin purkkiruokiin. Sinne menee helposti 60-70e/kk (siis sitten kun on jo lihasoseetkin mukana). Äidilläni on sellainen Magic bullet (kirjoitinkohan oikein).. , pitänee käydä sillä hienontamassa ainakin puurohiutaleet sitten kun on sen aika. Esikoiselle ostettiin valmispuurojakin pitkään... (tunnustaa nolona).
Sitten alkaa olla niin helppoa ruuan kanssa kun lapsi täyttää sen 1v ja saa siirtyä samaan ruokaan muun perheen kanssa.
Nakkikeitto porisee kattilassa ja tiikerikakku on paistumassa uunissa. Kaveri tulee tänään käymään eikä meillä oo koskaan mitään tarjottavaa. Pitää aina hätäisesti leipoa jotain. Tiikerikakku on niin helppo ja nopea tehdä + siihen on aina tarvikkeet kaapissa.
Tytteli-83
Mä aloittelin pojan kanssa porkkanasoseella, ja ihan hyvällä omallatunnolla kaupan sellaisella - ja juurikin siitä syystä että se on niin sileää. Pitkään yökki sillekin, että ei olis kyllä itse soseutettu mennykään. Jokunen päivä mentiin porkkanalla, ja siihen kylkeen sitten otettiin päärynä. Näillä ollaan menty nyt puolitoista viikkoa. Eilen annoin ekaa kertaa perunaa porkkanan seassa, meni ehkä vähän paremmin alas kuin pelkkä peruna, tai sitten on jo vain yksinkertaisesti tottunut..
Päärynästä tuli heti suosikki, sitä syö suhteellisen mielellään, vaikka määrät meillä on edelleen pieniä. Ehkä 2-3 ruokalusikallista olen päärynää antanut enimmillään? Se tuntui tosi suurelta määrältä.
Nyt katsellaan pari päivää tuon peruna-porkkanasoseen kanssa, ja sitten aloitan joko omena-päärynän tai ruusunmarjan, persikan tms. kanssa. Yritän antaa aina yhtä kerrallansa, en vielä niitä aurinkoisia tms. missä useampaa uutta makua.
Tavoitteena olis että sitten kun tuo ruokailu lähtee käyntiin, teen enemmän soseita itse. Esikoinen söi kyllä tosi paljon purkkiruokia, se oli niin helppoa. Totta kyllä on, että hintataso on muuttunut - kymmenessä vuodessa :)
Nyt suihkuun!
Sakariini ja jätkä 3kk 3vko jotakuinkin
.. peruna-porkkanasose meni siis paremmin kuin pelkkä PORKKANA, pelkkää perunaa ei siis olla vielä maisteltu.. :)
Mä en ole koskaan lisännyt soseisiin maitoa, vaan ihan sillä keitinvedellä lantrannut. Ja perunan saa ihan sileeksi kun paseeraat sen teesiivilän läpi ja valkosipulipuristintakin voi kokeilla, sillä vaan ei ihan niin sileää tule mutta loput voi liiskata lusikalla tai haarukalla.
Nappula ja töyhtötintti 3,5kk
Mä en oo myöskään laittanu maitoa soseisiin, ihan vaan keitinvettä, siinähän ne parhaat vitamiinit lilluu...
Pojan kans aloitin baby ricellä, UK:ssa aloitetaan aina sellasella riisihiutaleella, koska ei ole samalainen pottumaa kuin Suomi ja potun on todettu olevan aika huonoa eka ruoaksi etenkin herkkämahaiselle. tuota riisiä sekoitettiin korvikkeeseen. Sit aloitin bataatilla, porkkana/bataatilla ja sit vasta perunalla, ne punaiset jauhoiset perunat menee oikein mukavasti sileäksi soseeksi. Mun pojan herkkua oli bataatti-parsakaali. Meillä ei poika tykännyt hedelmäsoseista muusta kuin avokaadobanaanisoseesta sit vähän myöhemmin ja ulkomailla ei marjasoseita juuri saanut. Ajattelin nyt kans muutaman viikon päästä alottaa bataatilla, pitää tosin olla varovainen noiden allergioiden kans ja viljoja en kuulemma saa antaa ennen 6kk. Musta kaupan valmispuuroissa ei oo mitään vikaa, niistä meidän poju tykkäs, hain aina Lontoon Suomen merimieskirkolta niitä, niitä puurohiutalejuttuja ei suostunut syömään kun usein jäi paakkuiseksi ja sit tuli oksennus. :/
Kix ja jytkäle 3kk ja 1viikkoa ja joitain päiviä päälle
Laitan tähän viime viikon pinoon, kun en jaksa uuttakaan avata... ;)
Meillä ollaan kipeinä nyt. Minuun, toiseksi nuorimpaan, vauvaan ja tuohon 9v:seen iski viikonloppuna hirveä lentsu. Toivottavasti ei mene noilla pienimmillä korviin. Poika jo valitteli lauantaina korviaan, mutta ne taisivat olla vain lukossa kuten minullakin.
Täällä on kirjoiteltu kiinteistä. Meillä nukutaan sen verran hyvin, etten ole kiinteitä vielä ajatellut. Mikäli yöt menevät jatkossakin näin upeasti, eikä korviketta ala kulumaan ihan hulluja määriä imetyksen ohella, en koe tarvetta niiden aloittamiseen ennen ½v ikää. Noiden muiden lasten kanssa olen aina aloittanut luumusoseella ja sitten vasta perunalla.
Turvavöistä: Meillä ei auto inahdakaan paikaltaan, ennen kuin kaikki, niin lapset kuin aikuisetkin ovat asianmukaisesti kiinnitettynä. Voisin olla niin ärsyttävä, että soittaisin poliisit perään jos näkisin/tietäisin, että joku tuttu ajelee lasten kanssa noin kuten Mansikkapirkko kuvaili. Toki ensin mainitsisin asiasta tiukkaan sävyyn. Vitsit, että tekee pahaa kun usein näkee ihmisiä, jotka istuvat auton etupenkillä pieni vauva sylissään. Ei taida olla arvot kohdallaan tai sitten aivot puuttuvat kokonaan... :(
Meillä on vauva alkanut imemään ihan urakalla etusormea ja peukaloa yhtäaikaa. Mietin, että onko se nälkää vai ihan vain ajanvietettä? Yölläkin lussuttelee niin, että valvottaa meikäläistä. Ei siis itke lainkaan, imee vain suu täynnä sormia.
Täällä on monet suunnitelleet tapaamista. Mitenkäs on, riittäisikö meiltä Tampereella asuvilta mielenkiintoa tapaamiseen asti? :)
Äh, nyt nuo sitten heräsivät päiväunilta. Pitää mennä auttelemaan ylös ennen kuin tulee huuto.
Kanelisokeri & nelikko
ku oon niin uuno etten osaa enkä jaksakaan uutta pinoa perustaa ;)
3kk-neuola oli meillä tänään - ikää tosin jo 3kk 6pv...Oli ukkeli kasvanu taas ihan urakalla!Pituutta oli tullu lisää 4,5cm ja painoa 1,2kg!!!!Mitat olivat siis nyt 64cm ja 6,5kg- melkonen pojan jössikkä siis :D Päänympärys 41,1cm. Rota-rokotteen tehoste annettiin ja ensimmäinen piikkikin saatiin. Pikkasen itketti, mutta ei onneksi pahasti. Eikä oo vielä mitään sivuvaikutuksiakaan ilmenny. Varalta kyllä käskin miehen tuoda apteekista suppoja jos sattuis kuume nousemaan. Nyt illalla sitten taas nauraa kikatti ääneen monta minuuttia ku mies sitä hauskuutti...Ai että se oli ihanan kuuloista ku toinen oikein sydämensä kyllyydestä nauroi :) Sain tallennettua kännykkäänkin tätä ihanaa naurun kikatusta....
Kanelisokeri: Meidän poika on kans imeskelly kättänsä ja sormiansa jo 3vkon verran...Välillä kuuluu hirveä maiskutus ku koko käsi on suussa ja sitte meinaa yökkäyttää ku tunkee sen kätensä välillä liian syvälle. Kuola myöskin valuu tosi usein. Mutta on kuulemma ihan normaalia neuvolan mukaan eikä siitä pitäis mitään haittakaan olla heidän neuvojensa mukaan :)
Mitäköhän te muuten ootte täälä jutellu ku en oo vissiin 2 viikkon "ehtiny" käydä lukemas näitä juttuja...Hö!
Rouva80: Ikävää ku et päässy viime tapaamiseen- toivottavasti pääset seuraavalla kerralla (jos ja kun sellainen nyt järjestetään...Voidaan mennä taas Pullapirttiin sen kivan myyjän iloksi :D)
Nyt lyö kyllä pää tyhjää...Ei tuu nyt jutun juurta- väsymys taitaa vaivata... Hipsinpä minäkin nukkumaan noiden 2 ukon seuraksi :)
Jee huomenna pääsen kampaajalle!!!!
Suvi ja pikku-ukkeli 3kk 6pv
Joku fiksumpi sitten varmaan perustaa uuden pinon :)
Viikonloppu meni taas ihan hujauksessa ohi, lauantaina käytiin vauvauinnissa ja loppupäivä kierreltiinkin kirppiksillä ja kaupoissa. Ei kai pitäisi käydä ihan niin usein, kun AINA tarttuu jotain pientä kivaa mukaan.. Nooh, onneksi oli miehen lompakkokin mukana ; ] Sunnuntai menikin sitten siskon kanssa omenatalkoissa, kun piti saada meidän puut tyhjennettyä ennen kuin kaikki putoaa maahan mätänemään. Harmittaa vaan, kun oma pituus ei "ihan" yllä yläoksille asti ja sinne jäi vielä omppu poikineen =/
Eilen oli Leon 3kk päivä ja samalla neuvola. Kovasti oli kasvettu täälläkin, pituutta tullut melkein 3 senttiä ja painoakin kilon verran eli mitat nyt 59,5cm ja 6,5kg ja nuppi 40 cm :) Ei siis mikään ihan pieni rotanpoikanen enää :D
Oli tarkoitus aloittaa perunan maistelu tänään, mutta eihän meillä ollutkaan potun pottua kotona :) pitää siis käydä tänään taas kaupassa ja siirtää se huomiseen. Meillä neuvolassa sanottiin, että kannattaa aloittaa perunalla (tai jos se ei millään maistu niin bataatti on hyvä vaihtis) ja sitten vaikka porkkanaa tai velliä... Yritinkin eilen kaupassa katsoa purkkimössöjä niin en löytänyt ollenkaan pelkkää porkkanaa tai pelkkää perunaa (tai yleensäkään mitään makua yksistään) vaan aina oli sotkettu jotain porkkanan kanssa?! Ok, helppohan yksi peruna tai porkkana on muussata itse maidon kanssa sekaisin mutta silti.. :D
Meillä ollaan onneksi pysytty vielä terveenä ja toivottavasti pysytään jatkossakin kun vasta aamulla hoksasin että Lexan vakuutus on edelleen ottamatta.. Kiireen vilkkaa siis nettiin tilaamaan.. Kamala kun se maksaakin hirmusti (yli 360€, oma vakuutus alle 200€), vaikka sain ihan reippaasti alennuksiakin muista vakuutuksista.
Mutta nyt toi jäpikkä huutelee sängyssä siihen malliin, että äitiä ja maitopulloa taas tarvitaan. Sen jälkeen painutaankin ulos, kun näkyy tulevan taas hieno päivä :)
Taas pyörähti uus viikko.. Mies lähti työkomennukselle viikoksi, ja mä jäin poikien kanssa kotimieheksi. Nyt jo tuntuu orvolta..!
Meillä on aloteltu kiinteät! Viime perjantaina alkoi tämä ihmeellinen matka ruoan ja makujen maailmaan, porkkanalla. Kovin vastusti - ja vastustaa edelleen- moista makumatkailua; heti työntää kielellään satsin ulos, ja jos sattuu nielua kohti valumaan niin yökkäyttää. Tänään koettiin jo vähän onnistumisen hetkiäkin -nimittäin päärynäsoseella. Sitä jo vähän makusteltiinkin ja meni jopa vatsaan asti! Näillä mennään nyt sitten jokunen päivä, katsellaan miten lähtee kulkemaan! Tämän päivän jälkeen on jo voittajaolo!
Niin, alottelin kuitenkin ne kiinteät vaikka oon täälläkin julkisesti arponut että miten edetä. Painon jämähtäminen (laskeminen, suorastaan) kuitenkin huolestutti niin, että päätin aloittaa, hitaastihan sitä edetään. Uskotaan lääkäritätiä ja tehdään kerrankin niinkuin kehotetaan!
Pojalla on tuo ääneen naureskelu lisääntynyt :) Mukavaa, kun nyt voi jo hassutella ja kikatuttaa poikaa ilmeilemällä ja äänillä :)
Ja vatsallaan kekottaa jo hienosti pitkiä aikoja kyynärnojassa,ihanainen.
Toiste lisää, nyt ei jaksa. Tarvii rauhallisen hetken tv.n ääressä ennen nukkumaanmenoa.
Hyvää viikonalkua kaikille!
Sakariini ja supermies 3,5kk
Mies meni tällä viikolla takaisin koulunpenkille ja me ollaan pitkästä aikaa kotona vauvan kanssa kahden (+kissat tietysti). Huomaa että vauvalle on tullut miehen koman aikana ikää lisää. Päivät tuntuvat sujuvan nyt ihan eri tavalla kuin ennen.
Ketkä muut ovat pääkaupunkiseudulta? Pidetään vain joku tapaaminen!
Mistä sitä keksisi rutiineja jokta toistuisivat päivästä toiseen??! Vauva nukkuu joka päivä erilaiset, erimittaiset ja eri aikoihin päiväunet. Yöunetkin vaihtelevat paljon, mutta koskaa nei nuku hyvin. Olen yrittänyt laittaa vauvan aina nukkumaan illalla kahdeksan ja yhdeksän välillä, mutta harvoin onnistuu. Toissailtana nukutin vauvaa myöhään yöhön, yhteensä käytin aikaa 3,5 tuntia!! Sitten nukkui muutamat 2h pätkät ja alkoi taas valvomaan. Hermot menee!!!!! Aamupäivällä yritin sitten mennä uudelleen vauvan kanssa nukkumaan, sain juuri unen päästä kiinni kun vauva heräsi. Vauva rauhoittui kun laiton tutin suuhun, mutta itse en saanut enää unta. Menin sitten suihkuun ja heti kun sain suihkun päälle ja sampoota päähän vauva heräsi itkemään uudelleen. Hermot menee uudelleen!
Eilen illalla kahdeksan aikoihin laskin hetkeksi vauvan meidän sängylle kun vaihdoin itse vaatteita ja sehän nukahti siihen. Katselin vähän aikaa äimänkäkenä että mitä ihmettä, kun yleensä on illalla nukahtanut vain ja ainoastaan tissille. Nostin siitä sitten pinnikseen, josta eka kerran syömään 22.30. Sitten nukkui vieressäni ja söi klo 1 ja klo 3. Neljältä heräsi ja alkoi vääntämään itkua. Puoli kuudelta sitten taas nukahti tissille ja nukkui 20 vaille kahdeksaan. Tälläisia nämä meidän yöt. Kateellisina luen teidän muiden juttuja yhden tai kehden syötön öistä. Nyt on kuitenkin taas aika virkeä olo ja katselin netistä löytyisikä meille sopivaa vauvajumppaa. Ei ihan lyötynyt, tai sitten niihin olisi pitänyt ilmoittautua jo ajat sitten. höh.
Jaksuja kaikille!
sroigh ja vauva 2,5kk tai jo kohta 3kk. Vauvalla on tosin myös nimikin, mutta edelleen sanotaan vain vauvaksi. Loptetaan varmaan vauvaksi kutsuminen vasta siinä vaiheessa kun osaa itse sanoa että minä en ole vauva!
Sroigh, missä käyt baby latin-tunneilla (ja missä on noin halpaa)? Me käydään nyt äiti-vauva-jumpassa, mutta kaikki muutkin liikunnalliset aktiviteetit kiinnostavat.
Tytteli, me revittiin tapetteja nykyisestä kämpästämme tuskalla ja hiellä, toivottavasti teillä ei ole samanlaista. Paljon paljon tapetinirrotuslitkua vaan seinille, sillä se lähtee.
Me oltiin eilen shoppailemassa pojan kanssa ja taas sai herraa kanniskella sylissä, kun vaunuissa oli tylsää. Milloinhan vauvan voisi laittaa rattaisiin, jotta se näkisi sieltä ulos? Tuli samalla reissulla kokeiltua myös syöttämistä bussissa vaunuissa, olipa sekin kokemus.
Poju heräsi, pitää mennä. Pirkolle vielä kommenttina, että hyi exääsi. Itse olen tosi tarkka autoturvallisuudesta, joten läpsisin sitä äijää poskille, kun jotain tollaista tekee.
Poltsi+poikanen