Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Niin missäs sä ootkaan töissä?"

Vierailija
28.01.2025 |

Mitä te muut vastaatte, joilla ei ole työtä? Tai ehkä (orja)työ joka ei lainkaan vastaa sitä mihin olette kouluttautunut? 

Nuo tilanteet on niin noloja. Alan sopertamaan jotain tyhmää missä ennen olin töissä ja miten sen jälkeen ei ole löytynyt... En haluaisi että kukaan enää löy mua vyön alle tuolla kysymyksellä! Miten ohittaa se? 

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sitä saa olla työttömänä, siis kotona. Eikö ne jollekin työllisyyskurssille passita?

länkky-linnkuleuka jonninjoutava horopää mee pois

Vierailija
42/70 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sitä saa olla työttömänä, siis kotona. Eikö ne jollekin työllisyyskurssille passita?

Ei, jos ei nosta tukia. Kukaan ei patista mihinkään. 

Ei ne taida enää nykyään liiemmin passittaa. Ihan vapaasti taitaa saada olla työttömänä, jos ei itse löydä työpaikkaa kunhan rustaa ne 4 hakemusta kuukaudessa.

Kaikenlaisista työllisyyskursseista ja pupuleikeistä syntyy kustannuksia, mutta ne eivät enää vapauta kuntaa maksamasta osaa työttömyysturvasta niin kuin vielä viime vuonna vapautti. Monessa paikassa on jo vähennetty rajusti esim. kuntouttavan työtoiminnan paikkoja, koska kunta ei hyödy niistä enää rahallisesti mitään. Kunnat eivät enää juurikaan työllistä myöskään palkkatuella samoista syistä, mikä on kurja tilanne monelle ikääntyneemmälle pitkäaikaistyöttömälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

YAMK-opinnot toki voi tehdä ilman työpaikkaa, mutta koska tehtävät ovat sisällöltään työpaikan kehittämistehtäviä, niin totta kai melkein jokainen on töissä. Lisäksi sulla tulee olemaan vaikeaa tehdä sitä varsinaista kehittämistehtäviä eli opinnäytetyötä, kun et voi tehdä sitä työpaikalla. Mutta tsemppiä opintoihin kuitenkin!

Vierailija
44/70 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kun minulta kysytään, missä olen töissä ja kerron firman, se ei sano ihmiselle mitään. Ja kun kysyvät, mitä siellä teen työkseni, se siitäkään kukaan mitään tajua. It-alalla, ulkomaisessa konsulttifirmassa. Parempi sanoa vaan, että teen atk-hommia. :D

Vierailija
45/70 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis tuo kysymyshän on ihan yleinen, diiba daaba kampaajatuolissa tms jossa ei oikein tiedetä mitä muuta juttelisi, kysytään mitä sä teet työksesi tai missäs sä oot töissä.

Itse en kerro tuntemattomille koskaan missä olen töissä, mutta kuittaan tuon että 

"teen hallinnollisia toimistotöitä, jätetään tarkemmat yksityiskohdat, en nyt viitsi firmaa mainita". Siitä usein kysyjä jo tajuaa että älä kysele enempää.

Vierailija
46/70 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin työtön, niin vastaisin:

valtion leivissä ja sit jatkokysymyksiin vastaisin että en välitä puhua työasioista tai työpaikastani yleisesti.

tai jos kysyjä olisi joku tutumpi jolle ei ehkä kehtaa töksäyttää tolleen, niin vastaisin et xxx henkilöstövuokrauksella. Miettisin hlö vuokrausfirman nimen etukäteen jotta se tulee sujuvasti. Sitten jos joku kysyy siis että mitä sä teet, niin sitten vastaa sen mitä on aiemmin tehnyt tai mille alalle on kouluttautunut.

Vierailija
47/70 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa kuin ennenkin ja sitte kovalla äänellä " kuulin että oot taas työttömänä". 

Vierailija
48/70 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työkyvyttömyyseläkkeellä syystä joka ei näy päällepäin, joten tuomitsevat katseet välttääkseni valehtelen aina jotain ympäripyöreätä etätöistä kotoa käsin. Keneltäkään ei voi edellyttää terveystietojen raportoimista jokaiselle kysyjälle, joten en koe toimivani millään tavalla väärin valehdellessani asiasta. Lähipiiri tietää tilanteen ja se riittää.

Olen samantyyppisessä tilanteessa. Ei voi kuin kummastella puolituttujen halua urkkia asioitani. Jotkut kai haluaisivat nähdä epikriisini ja työcvoimaviranomaisten lausunnot. Osa ihmisistä luulee, että elän jotakin unelmaelämää ja kadehtivat kuviteltua elämääni.

Vierailija
49/70 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YAMK-opinnot toki voi tehdä ilman työpaikkaa, mutta koska tehtävät ovat sisällöltään työpaikan kehittämistehtäviä, niin totta kai melkein jokainen on töissä. Lisäksi sulla tulee olemaan vaikeaa tehdä sitä varsinaista kehittämistehtäviä eli opinnäytetyötä, kun et voi tehdä sitä työpaikalla. Mutta tsemppiä opintoihin kuitenkin!

No kiitti! Mitäs vaikeaa siinä tulee olemaan ettei ole omaa työpaikkaa missä tehdä oppari? Aika moni tekee ihan eri paikkaan missä on töissä. Ei mun ammattitaito alalla ole kadonnut, vaikka ei juuri nyt ole työnantajaa. Ohjestuksessakin nimenomaan sanotaan, ettei opinnäytetyö saa olla mikään jo työssäsi olemassaoleva projekti minkä muutenkin tekisit, vaan ihan oma juttunsa opiskeluja varten. Ap 

Vierailija
50/70 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"vaativalla alalla asiantuntijana"

noh,apinoille kaikki on vaativaa

Vierailija
51/70 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kiitti! Mitäs vaikeaa siinä tulee olemaan ettei ole omaa työpaikkaa missä tehdä oppari? Aika moni tekee ihan eri paikkaan missä on töissä. Ei mun ammattitaito alalla ole kadonnut, vaikka ei juuri nyt ole työnantajaa. Ohjestuksessakin nimenomaan sanotaan, ettei opinnäytetyö saa olla mikään jo työssäsi olemassaoleva projekti minkä muutenkin tekisit, vaan ihan oma juttunsa opiskeluja varten. Ap 

Hei, sama tilanne. Tein opparin viimeiseen työpaikkaan kuvitteellisena, näin sovimme open kaa.

Eli muodosta kuvitteellinen työ, ja tee sen mukaan.

Vierailija
52/70 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opinnäytetyön yksi kriteeri on, että sitä voidaan hyödyntää siellä missä sen tekee. En sanonut, ettei ole mahdotonta tehdä opparia muualle, mutta kyllä ne, ketkä ovat töissä, tekevät tietenkin sellaisen kehittämistyön, joka hyödyttää a) omaa työpaikkaa ja b) omaa ammatillista kehittymistä. 

t. Juuri saanut YAMK-opparin tehtyä

Vierailija
53/70 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ihme sinulta ap tuota kysyy? Perheesi, sukulaisesi, ystäväsi ja tuttavasihan tietävät tilanteesi. Tuiki tuntemattomien utelulle voit kohauttaa olkiasi.

Opiskelen siis yamk-tutkintoa ja yhdenkin kurssin alussa opettaja käski jokaisen esittäytymään ja kertomaan mitä tekee työkseen. Ap 

No ehkä voisi aloittaa esittelyn vaikka omalla koulutuksella, ja sitten mainita, että olen ollut tällaisissa työpaikoissa kuin x ja y, ja nyt etsin uutta työtä, mieluiten työtä / erityisesti kiinnostaa työ z. Eiköhän tuossa ole siis tarkoitus esitellä itsensä pääpiirteittäin ammatillisesti, ja esittelyn tarkoitus on antaa osaamisesta, kouluksesta ja kiinnostuksen kohteista jonkinlainen yleiskuva.  

Muihin kyselyihin tuon koulutuksen puitteissa voi ehkäpä vastata lyhyesti, että tällä hetkellä en ole töissä, haussa on nyt työ x. Ei tuossa ole mitään häpeilemisen aihetta. Pää pystyyn.  

Vierailija
54/70 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on nykypäivänä tahditon small talkin aihe. Prosentuaalisesti on aika iso mahdollisuus, että se osuu epämukavaan kohtaan. Tökeröön kysymykseen voi vastaukseksi mielestäni satuilla ihan mitä tahansa.

Vierailija
55/70 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä opiskelen, mutta tätä ennen olin pitkään työelämän ulkopuolella sairauksien takia. Sanoin ihan vain, että en ole töissä. Jos kyselivät lisää, kerroin, että on terveysvaikeuksia. Olin onnistunut sisäistämään asenteen, että jos joku tuosta tuomitsee, kertoo se heistä, millaisia ihmisiä ovat enkä sellaisten kanssa haluakaan olla tekemisissä.

Vierailija
56/70 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on jostain randomista tyypistä johon ei tule sen kummemmin tutustumaan, niin suosittelen lainia "tilanteeni on semmoinen, ettei tarvitse tehdä töitä". Loksauttaa leuat eikä kukaan kysele enempää.

Vierailija
57/70 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita määritellä identiteettisi uudelleen, älä määrittele sitä työn kautta.

Se on ikävää mutta todellinen ilmiö, että ihmiset joksus määrittelevät itsensä puutteiden kautta. Kertoo huonosta itsetunnosta tai jostain traumasta tai vähintäänkin siitä, että miten iso osa työ tai sen puuttuminen on ko henkilön identiteettiä.

Jotkut määrittelevät mielessään itsensä koulukiusatuksi tulemisen kautta.

Kysyjälle se on ehkä vain small talk kysymys eikä siihen liity sen suurempia latauksia.

Vierailija
58/70 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo on kiusallisia.

Muistan kun työttömänä ollessa harrastuksessa tuli uusilta ihmisiltä noita kyselyjä. Ja osa kysyjistä oli lapsia, eli aika syvään on kulttuuriin "missä sä oot töissä" juurtunut.

Vierailija
59/70 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos olet valinnut olla taakka yhteiskunnalle, niin sitten vaan sanot, että et käy työssä. Tarviiko tuohon mitään kiertoteitä? Käypähän kysyjälle heti selväksi oletko tutustumisen arvoinen vai et.

Vierailija
60/70 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka/ketkä sulta sitä sitten usein utelee? Vanhemmat? Kaverit? Naapurit? 

Ohita se: mit vit se sulle kuuluu?

Sinä olet ainakin ohittanut jonon missä järkeä jaettiin.