Opettajille kysymys leirikouluista
Siis leirikouluista, joissa ollaan yön yli. Tai vaikka useampia päiviä.
Saavatko opettajat niistä jotain erityiskorvausta, kun kuitenkin ovat "töissä" koko yön tai vaikka parikin vuorokautta? Tia vähennetäänkö se jotenkin opetustunneista?
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Mukana on vanhempia, jotka vastaavat lapsista, kun open työaika päättyy.
Opettajilla ei ole työaikaa. Me olemme todellakin työaikalain ulkopuolella. Meidän työpäivän pituudesta tai tauoista ei ole mitään lakeja tai sääntöjä. Opettajan vastuu on jakamaton. Kukaan vanhempi ei ole virallisesti vastuussa kenestäkään muusta lapsesta kuin omastaan. Jos jotain tapahtuu, vastuu on opettajan.
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen päiväraha, ei muuta erikorvausta 24/7h reissusta. Siksi en lähde enää yhdellekään retkelle oman kaupungin rajojen ulkopuolelle.
Itse olen vetänyt rajan ulkomaan reissuihin, niille en lähde.
. Kuvitelkaa esim leirikoulu lukiolaisten kanssa jossain Espanjassa, kun porukka ryyppää ja rällää. Selvittelet asioita poliisin ja sairaalan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Entäs iltaisin järjestettävä kevätjuhla? Tuleeko siitäkään iltakorvausta?
Tää oli hauska. Iltakorvausta opettajalle🤣. Kas kun ei sunnuntailisiä arviointitöistä.
T. Ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen päiväraha, ei muuta erikorvausta 24/7h reissusta. Siksi en lähde enää yhdellekään retkelle oman kaupungin rajojen ulkopuolelle.
Itse olen vetänyt rajan ulkomaan reissuihin, niille en lähde.
. Kuvitelkaa esim leirikoulu lukiolaisten kanssa jossain Espanjassa, kun porukka ryyppää ja rällää. Selvittelet asioita poliisin ja sairaalan kanssa.
Ryyppää ja rällää mukana?
Opettajat saavat koko koululaisten kesäloman ajalta eli 2,5 kuukautta, lisäksi viikon syysloma, parin viikon joululoma sekä viikon talviloma. Lomaa on siis 3,5 kk vuodessa eli 14 viikkoa. Ja sitten joku jaksaa valittaa, jos joutuu olemaan 5 päivää leirikoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat saavat koko koululaisten kesäloman ajalta eli 2,5 kuukautta, lisäksi viikon syysloma, parin viikon joululoma sekä viikon talviloma. Lomaa on siis 3,5 kk vuodessa eli 14 viikkoa. Ja sitten joku jaksaa valittaa, jos joutuu olemaan 5 päivää leirikoulussa.
Saavat siis täyden palkan noilta loma-ajoilta. Tavallista työtä tekevällä palkallista lomaa on 5 viikkoa, joista 4 kesällä ja 1 viikko talvilomaa.
Vierailija kirjoitti:
Opettajille maksetaan palkka pidetyistä tunneista, ja se korvaus maksetaan koko vuodelle jaettuna. Lomaa ei opettajilla normaalin työaikalain mukaisesti ole ollenkaan. Laskennallinen loma on, josta maksetaan lomaraha, mutta ei lomapäiviä. Tämä tietysti näkyy vain esim vanhempainvapaan osuessa koulun lomien kohdalle, opettajalle ei kerry siirtyviä lomapäiviä kuten muille työssäkäyville.
Kuvitelkaa, monet vanhemmat tekevät tuota ihan ilman mitään palkkaa eri harrastusten yhteydessä ja matkoja suunnataan myös ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat on kiittämättömiä!
Vierailija kirjoitti:
Kuvitelkaa, monet vanhemmat tekevät tuota ihan ilman mitään palkkaa eri harrastusten yhteydessä ja matkoja suunnataan myös ulkomaille.
Siis vanhemmat hoitavat lapsensa ilman palkkaa? No tietenkin. Se on vanhemman työtä. Opettajan työ on opettaa, ei hoitaa ilmaiseksi toisten ihmisten lapsia. Älytöntä rinnastaa näitä kahta toisiinsa mitenkään.
Minä olen sekä opettaja että äiti. Omista lapsistani olen vastuussa. Muiden lapsia opetan työni puitteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis vanhemmat hoitavat lapsensa ilman palkkaa? No tietenkin. Se on vanhemman työtä. Opettajan työ on opettaa, ei hoitaa ilmaiseksi toisten ihmisten lapsia. Älytöntä rinnastaa näitä kahta toisiinsa mitenkään.
Minä olen sekä opettaja että äiti. Omista lapsistani olen vastuussa. Muiden lapsia opetan työni puitteissa.
Niin, nämä aikuiset toki ovat vastuussa kaikista parista kymmenestä lapsesta ja välttämättä omia lapsia ei edes ole mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, nämä aikuiset toki ovat vastuussa kaikista parista kymmenestä lapsesta ja välttämättä omia lapsia ei edes ole mukana.
No, se on itse valittu harrastus. Ei siihen kukaan ketään pakota eikä painosta. Ei liity opettajan työnkuvaan mitenkään.
Aika monessa muussakin työssä ollaan eri laisilla retkillä ja leireillä vastuussa yötä päivää lapsista. Opettajilla kuitenkin on vuodessa vain se yksi leirikoulu..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saavat siis täyden palkan noilta loma-ajoilta. Tavallista työtä tekevällä palkallista lomaa on 5 viikkoa, joista 4 kesällä ja 1 viikko talvilomaa.
Toisaalta heillä ei ole varsinaista työaikaa. On opetustuntien määrä, josta palkka lasketaan, mutta kaikki suunnittelu, kokeiden korjaaminen, yhteydenpito vanhempiin jne. tehdään opetustuntien ulkopuolella. Moni opettaja ottaisi 8 tunnin työpäivän ja luvan olla tekemättä töitä illalla. Jos vanhemmilla on asiaa, voivat jättää viestin ja siihen vastataan, kun ehditään. Kevätjuhla olisi vasta juhannuksena, vaikka koulu päättyisi jo kesäkuun alussa, koska ennen kesää ei olisi aikaa sitä valmistella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, se on itse valittu harrastus. Ei siihen kukaan ketään pakota eikä painosta. Ei liity opettajan työnkuvaan m
Eiköhän opettajan työkin ole ihan valittu ja haettu paikka.
Vierailija kirjoitti:
Aika monessa muussakin työssä ollaan eri laisilla retkillä ja leireillä vastuussa yötä päivää lapsista. Opettajilla kuitenkin on vuodessa vain se yksi leirikoulu..
Näissä töissä maksetaan yleensä päivärahat, ja saa lisäksi vapaita päiviä. Joissakin saa jopa palkkaa kaikilta työtunneilta. Ope saa vain niiltä tunneilta, mitä olisi opetusta sinä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkun pienen päivärahan saa. Mitään lisäpalkkaa ei saa suunnitteluun käytetystä ajasta, vanhempainilloista tmv. Periaatteessa rahankeruun ynnä muun pitäisi olla vain vanhempien vastuulla, mutta on siinäkin käytännössä opelle koordinoitavaa.
Olen kuullut kollegoilta kauhujuttuja, miten on yötkin valvottu, jotta teinit pysyisivät hotellihuoneissaan jne. Jotkut sitten kiipeilivät parvekkeiden kautta, kun opet partioivat käytävillä. Mitä tahansa voi tapahtua, päihteitä, seksiä, karkailua, eksymistä...
Opetus jatkuu ihan normaalisti leirikoulun jälkeen, eikä siitä mitään vähennetä.
Leirikoulut ovat opettajilta puhdasta hyväntekeväisyystyötä.
Eivät kaikki kunnat maksa päivärahoja. Pitäisi maksaa, mutta perinteisesti opettajille ei ole maksettu. Nykyään OAJ kannustaa kyllä vaatimaan niitä.
Kyllä pitää maksaa, jos reissuun määrätään valvojaksi.
Kunnia kyllä opettajille jotka jaksavat kestää nykyajan helvetin rasittavia kersoja. Itse en koskaan jaksaisi ja onneksi en ole opettaja.
Ymmärrän jos talkootyö ei kiinnosta, mutta kuka ne opettajien ylimääräiset palkat maksaisi? Niin, me veronmaksajat. Ei leirikouluja kiitos.
Saavat ainakin vapaapäiviä, ja päivärahat.