Masentavaa luettavaa Kevan työeläkeote
Olen 47 -vuotias varhaiskasvatuksen opettaja. Tehnyt lapset nuorena, mutta mennyt kokopäivätöihin 27 - vuotiaana ja 30 vuotiaana sain ensimmäisen vakinaisen työpaikan ja 36 -vuotiaana toisen, jossa edelleen työskentelen.
Ei työttömyyskausia, yksi leikkaus ja puolen vuoden sairausloma.
Eläkekertymäni on 667€.
Mitä helvettiä.
Kommentit (97)
Suosittelen aloittamaan sijoituksen, jos et ole jo aloittanut. Suomessa pitäisi olla mahdollisuus kieltäytyä eläkkeestä ja näin olisi mahdollista saada pakollisten eläkemaksujen rahat itselleen. Sijoittamalla on jopa maltillisten tuotto-odotusten mukaan laskettuna mahdollista saada itselleen vaikka viisinkertainen eläke verrattuna siihen mitä valtion kautta saa. Jos saa. Suomen eläkejärjestelmä on tehoton huijaus, joka tulee romahtamaan hyvin pian.
Vierailija kirjoitti:
Lukio-opena myös 27-vuotiaasta vakiduunissa, pari äitiyslomaa. Eläkettä kertynyt runsaat kolme ja puoli tonnia, vajaan kahden vuoden päästä voisi jäädä 3750 euroa kuussa eläkkeelle.
Varhaiskasvatuksen open työ on varmasti yhtä ihanaa, mutta palkka on sysipaska!!
Onkohan tuo nyt ihan totta? Onko sinulla ollut kymppitonnin tulot muka kuussa? Ja siitä 27-vuotiaasta saakka? Vaikea uskoa, koska olen ammatillinen opettaja täysillä työvuosilla, ja minulla eläkekertymä nyt 50-vuotiaana 1200€/kk. Miten lukion opettajan kertymä voisi ola edes eläkkeelle jäädessä 3750€?
Keskimäärin eläke on puolet siitä tulosta, mikä on eläkkeelle jäännin hetkellä. Eli heillä joilla on tulot 3000€, tulee keskimäärin eläkettä 1500€. Siitä verot pois. Tietenkin työstä poisssolot vähentävät kertymää. Naisilla on huonompi eläke kuin miehillä, jos on ollut perhevapaita.
Vierailija kirjoitti:
Lukio-opena myös 27-vuotiaasta vakiduunissa, pari äitiyslomaa. Eläkettä kertynyt runsaat kolme ja puoli tonnia, vajaan kahden vuoden päästä voisi jäädä 3750 euroa kuussa eläkkeelle.
Varhaiskasvatuksen open työ on varmasti yhtä ihanaa, mutta palkka on sysipaska!!
Hah, hyvä vitsi,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmaan alkaa johon indeksirahastoon säästämään vaikka 50 euroa kuussa eläkepäivile. Tai sen verran mihin on varaa. Tai olisi kannattanut jo 20 vuotta sitten..
Olisi varmasti kannattanutkin. No nyt on myöhäistä itkeä asiaa.Eihän ole. Nyt kun alat sijoittaa niin 30 vuoden päästä olet jo hyvin rahoissasi.
Aloittaja on 47 v, 30 vuoden päästä on jo 77.
Eri vastaaja, mutta on se silti parempi kuin että ei aloita sijoittamista ollenkaan.
81-ikäinen sukulainen on nyt eräissä sijoituksissaan 280 000 miinuksella, toisissaa taas vastaavasti voitolla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tuo nyt ihan totta? Onko sinulla ollut kymppitonnin tulot muka kuussa? Ja siitä 27-vuotiaasta saakka? Vaikea uskoa, koska olen ammatillinen opettaja täysillä työvuosilla, ja minulla eläkekertymä nyt 50-vuotiaana 1200€/kk. Miten lukion opettajan kertymä voisi ola edes eläkkeelle jäädessä 3750€?
Vuoteen 2005 asti kunnan ja valtion töissä eläkettä karttui isommalla prosentilla kuin muissa töissä (muistaakseni 2 % vuodessa). Jos kirjoittaja on jäämässä kahden vuoden päästä eläkkeelle, on hän ehtinyt nauttia tästä isommasta prosentista ainakin 16 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka huonolla palkalla olet tehnyt töitä? Olen ollut yläkoulun opettajana kohta 30 v ja yksi äitiysloma sekä sen päälle vanhempainvapaa välissä ja eläkettä on kertynyt noin 2400 e/kk. Vielä täytyy olla 10 vuotta töissä!
Hyvä palkka sulla on ollu, n. 6000e/kk koko työssäoloaikasi. Ettet vaan nyt sotke kertymää ja ennustetta?
Loppuvuodesta 1998 lähtien työelämässä, eläkekertymä nyt 1622 €. Mulla on myös kesätöitä ja lukion jälkeinen välivuosi, joista ei ole kertynyt eläkettä. Mutta en tiennytkään, että ammattikorkeakoulututkinnosta kertyi eläkettä, sehän on hauska, kun suoritin tutkinnon työn ohessa, joten siltä ajalta tuli sitten tavallista isompi kertymä.
Mutta onhan se surullista katsoa eläkearviota, ei niinkään ehkä niitä summia vaan ikärajoja. Alin eläkeikäni 66 v 2 kk, tavoite-eläkeikä 67 v 10 kk.
-tänä vuonna 50v
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia. Eläkkeet alkoivat jossain vaiheessa kertyä toisin. Ennen eläke oli 75% palkasta. Tämä koskee vain yli seitsemänkymppisiä. Jollain ex- kunnanjohtajalla-lääkärillä on järkky eläke.
Mies oli töissä 25 vuotta, eläke 1500.
Kyseessä oli maatalousala. Opettajilla on huonopalkka 😄
Äidilläni, joka kuoli jo viime vuosikymmellä oli eläke 1700€, opettaja, työuraa 40 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on mahdollista. Tässä IS:n jutussa
yhttps://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000010147538.html
ihan omalla nimellä ja kuvan kanssa lukio-opettaja kertoo yli 3000 euron eläkkeestään. Kyllähän lukion opettaja tienaa hyvin. AMK:ssa ainakin täällä päin on kovat palkat. Voittavat yliopistolehtorit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka huonolla palkalla olet tehnyt töitä? Olen ollut yläkoulun opettajana kohta 30 v ja yksi äitiysloma sekä sen päälle vanhempainvapaa välissä ja eläkettä on kertynyt noin 2400 e/kk. Vielä täytyy olla 10 vuotta töissä!
Hyvä palkka sulla on ollu, n. 6000e/kk koko työssäoloaikasi. Ettet vaan nyt sotke kertymää ja ennustetta?
Ei se noin toimi. 30 vuoden työuralla ei todellakaan ole tarvinnut työuran alussa tienata 6000 euroa kuussa tuohon kertymään. Edellisten vuosien eläkekertymiä korotetaan 80% palkkakertoimella 20% inflaatiokertoimella vuosittain, kun henkilö ei ole vielä eläkkeellä. Se tekee paljon, kun ajetellaan sitä alkuperäistä tietyn vuoden eläkekertymää 30 vuotta aiemmin.
Sitten kun henkilö pääsee eläkkeelle, niin eläkettähän tämän jälkeen korotetaan päinvastaisillä prosenteilla. Eli 20% palkkakehityksestä ja 80% inflaatiosta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo tulee sitten peruseläkkeen päälle.
Minkä ihmeen peruseläkkeen? Onko perussuomalaiset luomassa uutta eläkettä. Suomessa on kansaneläke ja takuueläke. Ja niitä maksetaan, jos työeläke on kovin pieni täydentävästi, mutta ei niitä täysimääräisenä saa, jos saa työeläkettä.
Lukio-opet saa ihan kohtuullista liksaa, mun vuositulot on noin 70 tonnia. Eläkekertymästä huomaa, että indeksillä korjattu palkka on ollut parempikin eli lukion opettajien palkat ovat jääneet jälkeen. Toki noi viimeisimmät eläkkeiden inflaatiotarkistukset auttoi kivasti. Tippuuhan tulot siis 30 000 vuodessa nykyisestä ja ei tule mitään lomarahoja eikä ekstrapalkitsemisia. Verotuskin eläkkeestä on kova.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellisen vastauksen tarkoitin tähän
Ap:lle on siis 20 vuodessa kertynyt 667 e eläkettä.
Siis 33 e/vuosi, joka tarkoittaa pikaisesti laskien keskimäärin alle 1800 euron kk palkkaa 20 vuoden ajan. Käytännössä vielä alempaa, koska kertymiin on kuitenkin tehty jo indeksikorotuksia..
Olen kyllä tiennyt, että varhaiskasvatuksen palkat ovat huonoja, mutta että noin huonoja, on yllätys.
Tilille maksettava korko on pienempi kuin inflaatio.