Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masentavaa luettavaa Kevan työeläkeote

Vierailija
27.01.2025 |

Olen 47 -vuotias varhaiskasvatuksen opettaja. Tehnyt lapset nuorena, mutta mennyt kokopäivätöihin 27 - vuotiaana ja 30 vuotiaana sain ensimmäisen vakinaisen työpaikan ja 36 -vuotiaana toisen, jossa edelleen työskentelen.

Ei työttömyyskausia, yksi leikkaus ja puolen vuoden sairausloma.

Eläkekertymäni on 667€.

Mitä helvettiä. 

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on mennyt 30 vuotiaana töihin. Ei se eläkekertymä voi olla kovin suuri kun on 17 työvuotta takana. 

Alle 25 vuotiaana tehty työ ei kerrytä eläkettä. Menin 27 vuotiaana kokopäivätöihin.

ap

Vierailija
62/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on mennyt 30 vuotiaana töihin. Ei se eläkekertymä voi olla kovin suuri kun on 17 työvuotta takana. 

Alle 25 vuotiaana tehty työ ei kerrytä eläkettä. Menin 27 vuotiaana kokopäivätöihin.

ap

Alle 23 vuotiaana tehty työ ei kerryttänyt. Nykyään kerryttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuohon 677e päälle tule vielä kansaneläke?

Onhan nuo pieniä summia.

Vierailija
64/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuohon 677e päälle tule vielä kansaneläke?

Onhan nuo pieniä summia.

Tulee. Mutta ap ehtii kyllä kerryttää sellaisen eläkkeen, ettei kansaneläkettä tarvi.

Vierailija
65/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio-opena myös 27-vuotiaasta vakiduunissa, pari äitiyslomaa. Eläkettä kertynyt runsaat kolme ja puoli tonnia, vajaan kahden vuoden päästä voisi jäädä 3750 euroa kuussa eläkkeelle. 

Varhaiskasvatuksen open työ on varmasti yhtä ihanaa, mutta palkka on sysipaska!!

Vierailija
66/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä kun toiset 20 vuotta teet töitä, saat 1200€. Jos et sairastu.

Näinhän se on, tuolla alalla todennäköinen eläke... 

Ala ap säästämään JA sijoittamaan. Itse olen pari vuotta vanhempi, vasta havahduin tähän että eläke tulee olemaan surkea. Mutta koskaan ei ole myöhäistä aloittaa sijoittamaan eläkepäiviä varten. 

Vierailija
67/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös eläke ala kertyä vasta 25 v jälkeen. Tämä tulee monelle yllätyksenä. Työnantajille nämä on siksi edullista työvoimaa. 

Ei, vaan se kertyy nykyään heti. Ennen oli sellainen systeemi että alle 23 v ei kertynyt, mutta se poistettiin jo parikymmentä vuotta sitten. 

Noin nuoremmilla, 1980 luvun alun jälkeen syntyneillä. Olen itse 1976 syntynyt ja eläke alkoi kertymään 23 vuotiaasta. Uudistus tuli 2005.

Vierailija
68/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla Keva-eläke 2100e/brutto. 44 vuoden työura takana, ei ammattikoulutusta, ei lapsia, ei pahemmin sairauslomiakaan.

Oletpa onnellinen- ei lapsia, ei ammattikoulutusta. Jos minä saisin valita, onko mulla  lapsia vai paljon rahaa- valitsen 1000x enemmän lapset, tietysti. 

Eli surkea tulee sulla olemaan loppuelämäsi rahoissasi:(

Ai hänellä surkeaa? Kyllä sinä tässä vaikutat surkea olevan, kun toisen tilanne noin pistää ärsyttämään. Hoh hoi miten kateellinen voi ollakaan. 

Mistä edes keksit laittaa lapset ja rahan vastakkaisiin vaakakuppeihin? Eihän se aina niin mene. Toiset tykittää hyväpalkkaisessa työssä vaikka olisi lapsiakin. Paitsi ilmeisesti sinä. 

Vierailija
69/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös eläke ala kertyä vasta 25 v jälkeen. Tämä tulee monelle yllätyksenä. Työnantajille nämä on siksi edullista työvoimaa. 

Ei, vaan se kertyy nykyään heti. Ennen oli sellainen systeemi että alle 23 v ei kertynyt, mutta se poistettiin jo parikymmentä vuotta sitten. 

Mutta meillä ei ole vielä vanhuuseläkkeellä yhtäkään sukupolvea, jolla eläke olisi kertynyt 18v iästä alkaen.

Vierailija
70/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkemaksuja pitää (piti aikanaan) maksaa, ei olleet sen edullisempaa työvoimaa kuin muutkaan.

Vierailija
71/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanonut jo parikymmentä vuotta että Suomen eläkejärjestelmä on pyramidihuijaus. Viime vuosina aihe on tullut tapetille ja mm. Puopololla on hyviä videoita aiheesta. Järjestelmä oli susi jo syntyessään ja se tulisi pitkällä aikavälillä suunnitelmallisesti ajaa alas niin, että sillä katetaaan vain alhainen perusturva ja loput eläkkeestä perustuisi henkilökohtaisen eläketilin kartuttamiseen yksityisillä eläkesäästöohjelmilla.

Vierailija
72/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta keltä se alta 23v saatu eläkekertymä poistui ei enää sitä saa takaisin. 

Vierailija
73/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka huonolla palkalla olet tehnyt töitä? Olen ollut yläkoulun opettajana kohta 30 v ja yksi äitiysloma sekä sen päälle vanhempainvapaa välissä  ja eläkettä on kertynyt noin 2400 e/kk. Vielä täytyy olla 10 vuotta töissä! 

Paljonko sulla on palkka? Siis tuo on nyt kertymä eikä ennuste? Tai olet juuri saavuttamassa eläkeiän? 

Vierailija
74/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika surkea palkka on Ap:lla. Itse olen 10vuotta nuorempi ja 17vuotta työuraa takana. Ensimmäiset 6vuotta pätkä töitä ja silloin oli useita lyhyitä työttömyys pätkiä. Nyt 11vuotta vaki töissä ja eläkertymä 815€/kk 

Luulin omaa kertymää huonoksi, mutta onhan tässä vielä työuraa 30vuotta jäljellä jos pääsen eläkkeelle 67vuotiaana

Siis miten hyvä palkka sinulla on, jos on vasta 17 vuotta työuraa ja niistä 11 vuotta kokoaikaisesti? Minulla on 21 vuotta työuraa ja eläkekertymä on noin 830€. Yksi äitiysloma ja sen päälle puoli vuotta hoitovapaata.

Vierailija
75/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret: alkakaa sijoittaa jo ensimmäisestä palkasta alkaen. Toivon, että olisin itse sen hoksannut nuorena. Nyt 47-vuotiaana sijoitan kyllä turvatakseni eläkkeeni, mutta hoksasin sen vähän myöhään kuusi vuotta sitten. Sijoitukset olisi aivan eri tasolla, jos olisin säästänyt ensimmäisestä palkasta alkaen. 

Vierailija
76/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siellä sivuilla arviota lopullisesta eläkkeestä, jos jatkat työssäsi eläkeikään asti? Minulla ainakin se arvio on kohtalaisen hyvä, vaikka nyt onkin kurja summa kerättynä. Eläkeiän lähestyessä eläke kasvaa nopeammin. 

No se on noin puolet palkasta (ennen työstä poisjääntiä). Täytyy muistaa, että esim. 2500 euron arvo on erilainen 20 vuoden päästä kuin nyt, eli emme voi verrata, että ihan hyvinhän sillä pärjää. Se saattaa olla sen hetken tilanteessa pieni summa, koska kaikki kallistuu,

Vierailija
77/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kertyy heti ensimmäisestä työpaikasta lähtien, iästä riippumatta. Ennen alkoi eläkettä kertyä vasta 23-vuotiaana. Minullakin meni kymmenen vuoden kesätyöt ja postikantamiset ilman eläkekertymää.

Eikä valtio meinaa mitenkään kompensoida tätä vääryyttä meille, jotka teimme töitä 23 vuotiaaksi asti ilman eläkekertymää? 

Vierailija
78/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siellä sivuilla arviota lopullisesta eläkkeestä, jos jatkat työssäsi eläkeikään asti? Minulla ainakin se arvio on kohtalaisen hyvä, vaikka nyt onkin kurja summa kerättynä. Eläkeiän lähestyessä eläke kasvaa nopeammin. 

No se on noin puolet palkasta (ennen työstä poisjääntiä). Täytyy muistaa, että esim. 2500 euron arvo on erilainen 20 vuoden päästä kuin nyt, eli emme voi verrata, että ihan hyvinhän sillä pärjää. Se saattaa olla sen hetken tilanteessa pieni summa, koska kaikki kallistuu,

Vanhat eläkertymät nousevat indeksin mukaan. Myös tulevaisuudessa karttuva eläke on nimellisarvoltaan ennustetta suurempi, jos palkka nousee inflaatiota vastaavasti. Jos eläkearvio on nyt 2500 euroa, niin se ei tarkoita 20 vuoden päästä 2500 euroa, vaan 20 vuoden päästä sitä summaa, jonka arvo vastaa nykyistä 2500 euroa.

Vierailija
79/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sanonut jo parikymmentä vuotta että Suomen eläkejärjestelmä on pyramidihuijaus. Viime vuosina aihe on tullut tapetille ja mm. Puopololla on hyviä videoita aiheesta. Järjestelmä oli susi jo syntyessään ja se tulisi pitkällä aikavälillä suunnitelmallisesti ajaa alas niin, että sillä katetaaan vain alhainen perusturva ja loput eläkkeestä perustuisi henkilökohtaisen eläketilin kartuttamiseen yksityisillä eläkesäästöohjelmilla.

Se olisi pyramidi, jos eläkkeet kertyisi pelkästään työssäkäyviltä, ja työssäkäyvien määrähän vain pienenee. 

Mutta tosiasiassa eläkeyhtiöthän sijoittaa varojaan ja tienaa jatkuvasti lisää rahaa ulkopuolelta. Ne ovat miljardiyhtiöitä. Kyllä niillä on varaa eläkkeitä maksaa, ei ne eläkerahat ole jossain holvissa, vaan sijoitettuna. 

Katso huvikseen vaikka miten työeläkeyhtiö Varma sijoittaa rahansa. Tai Fennia. Ihan mikä vaan. Esim Varman pelkkä sijoituksissa kiinni oleva varallisuus on 59 mrd euroa. Ja se on vain yksi yhtiö. Eläkeyhtiöt ei ole ihan heti kaatumassa kassavajeeseen. (vertailun vuoksi, valtion koko budjetti vuonna 2024 oli 87,9 mrd.) 

Varma Toimintakertomus ja tilinpäätös 2023

Vierailija
80/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalle tilille säästettäessä ja rahaa makuuttaessa rahan arvo laskee jatkuvasti.

Miten se sillai, jos joka kuukausi säästää vaikka tonnin tai enemmänkin. Maksaahan ne nykyään pientä korkoakin.