Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masentavaa luettavaa Kevan työeläkeote

Vierailija
27.01.2025 |

Olen 47 -vuotias varhaiskasvatuksen opettaja. Tehnyt lapset nuorena, mutta mennyt kokopäivätöihin 27 - vuotiaana ja 30 vuotiaana sain ensimmäisen vakinaisen työpaikan ja 36 -vuotiaana toisen, jossa edelleen työskentelen.

Ei työttömyyskausia, yksi leikkaus ja puolen vuoden sairausloma.

Eläkekertymäni on 667€.

Mitä helvettiä. 

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa varmaan alkaa johon indeksirahastoon säästämään vaikka 50 euroa kuussa eläkepäivile. Tai sen verran mihin on varaa. Tai olisi kannattanut jo 20 vuotta sitten..

Olisi varmasti kannattanutkin. No nyt on myöhäistä itkeä asiaa. 

Eihän ole. Nyt kun alat sijoittaa niin 30 vuoden päästä olet jo hyvin rahoissasi. 

Aloittaja on 47 v, 30 vuoden päästä on jo 77.

Eli ollut kuolleena jo monta vuotta. Juuri anoppi kuoli 67 vuotiaana. 

Joo ei nuorekkuus ja kuntosali auta, jos syöpä iskee. Mutta jatkakaa sitten kun, jos, kun, vaikka, kunnes...haaveilua.

Vierailija
42/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa varmaan alkaa johon indeksirahastoon säästämään vaikka 50 euroa kuussa eläkepäivile. Tai sen verran mihin on varaa. Tai olisi kannattanut jo 20 vuotta sitten..

Eihän ole. Nyt kun alat sijoittaa niin 30 vuoden päästä olet jo hyvin rahoissasi. 

Eli ollut kuolleena jo monta vuotta. Juuri anoppi kuoli 67 vuotiaana. 

Joo ei nuorekkuus ja kuntosali auta, jos syöpä iskee. Mutta jatkakaa sitten kun, jos, kun, vaikka, kunnes...haaveilua

Eli pitää tuhlata kaikki ja ei säästää ollenkaan? Hyvinpä tuo meni sinunkin kohdallasi..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on mutta hänen ikäiselle ei ole enää edes määritelty alinta eläkeikää, eli noin seitsemänkymppiseksi pitää olla töissä! Vuonna 1964 syntyneet eli nyt 60-vuotiaat on muistaakseni viimeinen ikäluokka, jolle on edes määritelty alin mahdollinen eläkeikä.

Vierailija
44/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskurilla voi katsoa arvion paljonko eläkettä tulee mahdollisesti saamaan.

Vierailija
45/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siellä sivuilla arviota lopullisesta eläkkeestä, jos jatkat työssäsi eläkeikään asti? Minulla ainakin se arvio on kohtalaisen hyvä, vaikka nyt onkin kurja summa kerättynä. Eläkeiän lähestyessä eläke kasvaa nopeammin. 

Vierailija
46/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on mennyt 30 vuotiaana töihin. Ei se eläkekertymä voi olla kovin suuri kun on 17 työvuotta takana. 

Vierailija
47/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vielä ehtii, kaikki on kotiinpäin. 47-vuotias ei ole ihan heti jäämässä eläkkeelle

Vierailija
48/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla Keva-eläke 2100e/brutto. 44 vuoden työura takana, ei ammattikoulutusta, ei lapsia, ei pahemmin sairauslomiakaan.

Oletpa onnellinen- ei lapsia, ei ammattikoulutusta. Jos minä saisin valita, onko mulla  lapsia vai paljon rahaa- valitsen 1000x enemmän lapset, tietysti. 

Eli surkea tulee sulla olemaan loppuelämäsi rahoissasi:(

Vierailija
49/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kurjempi katsoa työvuosia ennen kuin täytin 24v, palkka nykyrahassa 42 000 e/v, eläkevakuutusmaksua maksoin, mutta euroakaan ei kertynyt eläkettä.

Vierailija
50/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla Keva-eläke 2100e/brutto. 44 vuoden työura takana, ei ammattikoulutusta, ei lapsia, ei pahemmin sairauslomiakaan.

Oletpa onnellinen- ei lapsia, ei ammattikoulutusta. Jos minä saisin valita, onko mulla  lapsia vai paljon rahaa- valitsen 1000x enemmän lapset, tietysti. 

Nyt kyllä paistaa puhdas kateus :D

Vierailija
51/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta sijoitusasunto joka makselee itseään pois ja eläkkeelle jäädessä voit myydä asunnon.

Vierailija
52/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä olen liki 60v ja sama summa. On ollut kiva sairastaa vuosikymmeniä. Menetettyjä palkkoja satoja tuhansia euroja ja eläkkeestä puolet ainakin pois. Rollaattorimummona sitten leipäjonossa jos takuueläkettä ei makseta. Vaikka eipä sinne jaksa edes rollaattorilla kun ei pysty lääkkeitä ostamaan. Onneksi voi nakata naamaan pari kourallista lääkettä niin pääsee pois kun säästöt loppuu.

Ei hlvetti, ei 60 v ole nykypäivänä mikä rollaattorimummo! Minä ja monet tuttuni käyvät hyväkuntoisina töissä!

Vierailija
53/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olipa vähän sama kohtalo tällä..moniosaaja.Myös SOS,terv.hoitoalaa 15v.kyllä noli pienet kertymät.Ihmisen kannattaisi koko työura säästää palkoistaan eläkepäiviä varalle.No kauhistus oli muu työ osaltani, miltei 5t/kk palkka.Niin vähän eläkemaksuja otettu.Oikeesti.Keva olisi nyt kolmas tkeläkehakemus,Keva  olisi suostunut maksamaan puoli eläkkeen mutta helve..I kun oo työsuhdetta sairastuin työssä jo vuosia sitten..Kyllä ne osaa.Kela on ensiaskel ongelmiin ..oli sairastuin niin kyllä se kyykytti.Pettynyt byrokratiaan...

no jo on taas sekavaa ajatuskulkua. Koitapa harjoitella selkeää ilmaisua. 

Vierailija
54/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

42v. ja eläkekertymä alle 300e. 20 vuotta pätkätöitä, työttömyysjaksoja ja muutama ammattitutkinto. Ei säästöjä, ei omistusasuntoa. Eläkkeeltä voi suoraan muuttaa veneen alle kuolemaan. Niin, pitäisi nyt vaan ensin saada se työpaikka josta voisi jäädä eläkkeelle.

Vierailija
55/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös eläke ala kertyä vasta 25 v jälkeen. Tämä tulee monelle yllätyksenä. Työnantajille nämä on siksi edullista työvoimaa. 

Ei, vaan se kertyy nykyään heti. Ennen oli sellainen systeemi että alle 23 v ei kertynyt, mutta se poistettiin jo parikymmentä vuotta sitten. 

Eläke kertyy 18v alkaen. Näin on ollut vuodesta 2006 asti

Juu, 2006 ja sitä myöhemmin syntyneille. Miten tietämättömiä ihmiset oikein ovat?!

Kyllä se tuli voimaan heti, eli vaikutti niihin, jotka alle 23-v silloin. Täysimääräisesti niitä, jotka täyttivät 18 voimaantulon jälkeen. Myöhemmin raja muuttui vielä 17 vuoteen.

Vierailija
56/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kukapa pystyisi jäämään eläkkeelle 47-vuotiaana!

Siihen 20 vuotta lisää työelämässä, niin pärjäät siihen mennessä kertyneellä eläkkeelläsi joten kuten.

Vierailija
57/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeeseen ei ole luottamista. Jokaisen pitää itse säästää oma eläkkeensä. Vielä kun ryssykät hyökkää, niin siinä menee Suomen loputkin rahat maata puolustaessa. 

Vierailija
58/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon takia aloitin säästämisen indeksirahastoon 7 v sitten. Nyt on jo kasassa 90 000€, mutta on pitänyt laittaa 700€ joka kuuukausi säästöön, että saa riittävän nopeasti ison potin kasaan.

Rahasto voi olla jäädytetty yksi kaunis aamu.

Et selvästikään ymmärrä, mikä ero on asunto- ja indeksirahastolla.

Vierailija
59/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En valitettavasti saanut lapsia.

Vierailija
60/97 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös eläke ala kertyä vasta 25 v jälkeen. Tämä tulee monelle yllätyksenä. Työnantajille nämä on siksi edullista työvoimaa. 

Nykyään kertyy heti ensimmäisestä työpaikasta lähtien, iästä riippumatta. Ennen alkoi eläkettä kertyä vasta 23-vuotiaana. Minullakin meni kymmenen vuoden kesätyöt ja postikantamiset ilman eläkekertymää.