Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko nykyinen taloustilanne vain "vaihe", vai kannattaako nuoren muuttaa pois Suomesta?

Vierailija
27.01.2025 |

Olen 19v nainen ja halunnut tehdä töitä siitä asti kun täytin 16. En pääse edes harjoittelupaikkoihin hankkimaan omaa rahaa. Lukio loppuu syksyllä.

Jos se on samanlaista joskus 25 vuoden iässä niin onko järkevämpi mennä pois Suomesta?

En halua olla kenenkään elätti vaan haluan tehdä itse töitä ja ansaita. Kun se mahdollisuus annettaisiin.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen ongelma on siinä, että yksikään hallitus ei pysty oikeasti muuttamaan yhtään mitään. Yhteiskunta pitäisi suunnitella uudelleen, eikä poliitikoilla ja ay-liikkeellä ole siihen minkäänlaista halua. Siksi Suomen talous ei ole käytännössä kasvanut 17 vuoteen.

Kannattaa kuitenkin miettiä, mistä löytyisi sellainen paratiisivaltio, jossa suomalainen menestyisi Suomea paremmin. Ehkä jossain Norjassa tai Sveitsissä voisi kielitaitoinen ja ahkera ihminen saada itselleen paremman elintason. Yhdysvallat ja Brittannia ovat tylyjä paikkoja, joissa paapomiseen tottuneet suomalaiset kokevat kovan kulttuurishokin.

Vierailija
42/52 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutus ensin Suomessa ja sitten ulkomaille johonkin hyvään valtioon, EU-maahan mieluiten. Suomen talouskasvu on polkenut jo 17 vuotta paikallaan ja verotus on maailman kärkeä kokonaisveroasteella mitattuna. Kansa siis köyhtyy eikä suinkaan vaurastu, kuten suurimmassa osassa muita EU-maita. Me vanhemmat ikäpolvet olemme nyt kaikkein vauraimpia ja myös suurimpia, joten nuorten tulevaisuus on entistä synkempi.

Itse aloitin aikoinaan työnteon 11-vuotiaana ja vieläpä melko raskailla metsätöillä, enkä halua nyky Suomeen sellaista kenenkään lapsen tai nuoren kohtaloksi. Taitaa lakikin sen kieltää. Korkeakoulutus ja 35 vuoden työskentely Suomessa ja ulkomailla on nykyisen hyvän elintason ja kohtuullisen eläkkeen tausta. Kroppa ei vaan koskaan toipunut täysin ennalleen lapsuudessa tulleista vammoista, joita silloin ei yleensä edes hoidettu lääkärissä, sairaalasta puhumattakaan.   

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän mikään ole pysyvää pitkällä tähtäimellä. 

Vierailija
44/52 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on korkeasti koulutettu niin kyllä. Aivovuoto on yksi suomen isoimmista ongelmista ja sitä ei yritetä paikata mitenkään

Vierailija
45/52 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene vaihto oppilaaksi tai Au pairiksi vaikka Englantiin tai USAhan. Suosittelen.Tulet saamaan hyvän elämän. Itsekin lähdin nuorena enkä kadu päivääkään. 

Itse menisin Hollantiin tänä päivänä tai New Zeelantiin ,jos haluaa EUn ulkopuolelle. Ei Suomi tarjoa mitään teille nuorille. 

New Zeelantiin?

Vierailija
46/52 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaako siltä että vasurit tulisi just kohta järkiinsä ja rupeaisi johtamaan maata kohti menestystä vai ei? Siitä tuo on kiinni. Tähän astihan on menty esim. ay-liikkeen valtaa varmistellen lakkoillen joka tilanteessa joka vaan pahentaa talousongelmia.

Itse en usko että tuo muuttuu miksikään vuosikymmeniin. Ay-liikkeelläkin väkimäärä voi vähentyä mutta kun omaisuutta on miljardeja niin ei noilla rahat lopu lakkoillessa. Joten kannattaa sanoa hyvästit idealle suomesta ja muuttaa jonnekin muualle. Ei tää sekoilu tästä nouse pitkiin aikoihin ja jos realistisia ollaan niin tuskin koskaan ilman suurempaa rytinää. 

Mitähän oikein sekoilet ay-liikkeestä? Juurihan hallitus on murentamassa palkansaajien kaikki oikeudet. Jo ennestään irtisanominen on Suomessa halpaa. Nyt vielä työehtosopimuksista tehdään vessapaperia, niin sekö mielestäsi nostaa Suomen taloutta? 

Vierailija
47/52 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene vaihto oppilaaksi tai Au pairiksi vaikka Englantiin tai USAhan. Suosittelen.Tulet saamaan hyvän elämän. Itsekin lähdin nuorena enkä kadu päivääkään. 

Itse menisin Hollantiin tänä päivänä tai New Zeelantiin ,jos haluaa EUn ulkopuolelle. Ei Suomi tarjoa mitään teille nuorille. 

New Zeelantiin?

Itätrollit "keskustelemassa".

Vierailija
48/52 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kommentoijat tuntuvat ajattelevan että asiat on paremmin muissa maissa. No eivät ole. 

Vierailija
49/52 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa olisin itsekin tajunnut 19 vuotiaana ysärrin lamassa että Suomi on kuoleva maa. Olisi elämä voinut olla ihan toisenlaista jossain järkevämmässä maassa euroopassa tai ihan vaan Ruotsissa.

Suomesta tuskin koskaan tulee enää järkevää maata, tämä maa oli hyvä 80-luvun loppuun saakka, sitten kaikki meni päin percettä.

Vierailija
50/52 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on korkeasti koulutettu niin kyllä. Aivovuoto on yksi suomen isoimmista ongelmista ja sitä ei yritetä paikata mitenkään

Ettei vaan se aivovuoto ole tapahtunut tänne Vauva-palstan suuntaan.

Kovati tänne kirjoittelee korkeakoulutetut tulonsiirroilla elämänsä kustantavat.

Vierailija
51/52 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemattomana sain nuorena heti töitä ja olin 20 vuotta töissä. Nyt 50 vuotiaana en kelpaa enää töihin vaikka on kokemusta. En ole koskaan ollut edes sairaslomalla kun olin töissä

Vierailija
52/52 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On . Eli koulutus Suomesta ja sitten helvettiin. Täällä on matalat palkat ja korkeat verot. Jo ruotsissa tienaa helposti satoja euroja enemmän puhtaana käteen.