Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pistorasian vaihto uuteen?

Vierailija
27.01.2025 |

Melko kallis lasku, kun jopa rikkinäisen pistorasian vaihto maksaa 250 €? Melkoinen huijaus firma. No, tästä oppi sen, että kyseiseen firmaan ei oteta enää yhteyttä. 

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olen itse sähkäri, niin ei tarvitse maksaa noita riistohintoja. Tuollaisen pistorasiaan vaihtaa vartissa ja osa maksaa muutaman euron. Kaikkien kulujen jälkeen ei kukaan vaihda sitä alle 100€.

Vartissa!? 5min max ja siinä on mittauksetkin tehty pöytäkirjaan.

Kahdeksan tunnin työpäivän aikana sähköasentaja käy 96 eri asiakkaan luona vaihtamassa yhden pistorasian. Sitä tarkoittaa tuo sinun viisi minuuttia. Tuo olisi mahdoton määrä pistorasian vaihto keikkoja edes viikossa tehtäväksi.

Pölvästi. Matkoihin menee suurin aika ja ne laskutetaan normaalisti.

Ei täällä tarvitse esittäytyä.

Vierailija
42/95 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen noita vaihtoivat talonmiehet ilman mitään erillistä veloitusta mitä nyt pistorasian hinnan ottivat. Olivat taloyhtiöllä töissä kuukausipalkalla. Nykyään täytyy olla jokaiselle pienellekin hommalle oma tekijänsä joka veloittaa erikseen kaikesta. Niin se maailma on muuttunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pitäisi järjestää kursseja, joiden jälkeen olisi lupa tehdä yksinkertaisia luvallisia tai luvanvaraisia töitä, kuten pistorasian asentaminen, astianpesukoneen vaihtaminen yms.

Vierailija
44/95 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen noita vaihtoivat talonmiehet ilman mitään erillistä veloitusta mitä nyt pistorasian hinnan ottivat. Olivat taloyhtiöllä töissä kuukausipalkalla. Nykyään täytyy olla jokaiselle pienellekin hommalle oma tekijänsä joka veloittaa erikseen kaikesta. Niin se maailma on muuttunut.

Syyllistyivät siinä samalla rikokseen rikkoessaa sähköturvallisuusmääräyksiä. Varmasti kiitosta on riittänyt niille tee-se-itse talkkareille joiden sähkötöiden ansiosta jonkun lapsi on saanut 230 volttia näpeilleen koskiessaan tiskipöytään.

Minä en ainakaan riskeeraisi omaa työpaikkaani ja tuntemattomien ihmisten henkeä tekemällä laittomia sähkötöitä. Omassa talossa voin remontin yhteydessä vaihtaa pistorasian itse. Vaikkei sitä virallisesti kai saisi tehdä. Tiedän osaavani sen tehdä vähintään yhtä hyvin kuin kuka tahansa sähköasentaja.

Vierailija
45/95 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa pitäisi järjestää kursseja, joiden jälkeen olisi lupa tehdä yksinkertaisia luvallisia tai luvanvaraisia töitä, kuten pistorasian asentaminen, astianpesukoneen vaihtaminen yms.

Minusta monessa maassa on hyvä "saat tehdä itse, mutta olet sitten kaikesta vastuussa" lakipykälä sähkötöiden osalta. Minusta on vähän typerä, että Suomessa on ehdoton kielto. Kun kyllä noita pistorasioita ihmiset vaihtaa itse joka tapauksessa. Jos sen tekee asiantuntevasti ja huolellisesti niin kyllä sen pystyy ilman monen vuoden koulutusta tekemään täysin turvallisesti. Parempi olisi neuvoa ja opastaa ihmisiä tekemään turvallisesti niitä asioita mitä ne tekee joka tapauksessa.

Vierailija
46/95 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et koskaan tiedä mitä edellinen sähkäri on tehnyt, joten tuollainen voikin olla yllättäen iso homma. Vaarallista asennusta ei saa tehdä.

Vierailija
47/95 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi todella monta tuollaista keikkaa pystyä jokaisena työpäivänä hoitamaan jotta sähköasennus yritys pystyisi toimimaan menemättä konkurssiin. Tosi vaikea olisi saada pakattua päivään tyyliin seitsemän tuollaista keikkaa. Etenkin jos pitää ajella ympäri kaupunkia kohteesta toiseen ja hakea osia.

Eikö sähkömies osaa kysyä asiakkaalta lainkaan enää, että ostaako asiakas itse sen tarvittavan välineen? Niin ei tulisi kuluja niistä auton bensoista ym. Jos ei osata kertoa asiakkaalle kuluista, niin sähköfirma varmaan menossa konkurssiin. Näin valitettavasti monella firmalla. Että ei kerrota enää asiakkaalle lainkaan yhtään mitään, kun kädet ojossa halutaan valehdella asiakkaille. Mutta toki politiikoilta täysin väärä päätös, että Alv nousee, koska se tarkoittaa monelle lisää kuluja. 

Vierailija
48/95 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä niminen firma kyseessä?

Vierailija
49/95 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sähkömies osaa kysyä asiakkaalta lainkaan enää, että ostaako asiakas itse sen tarvittavan välineen? Niin ei tulisi kuluja niistä auton bensoista ym. Jos ei osata kertoa asiakkaalle kuluista, niin sähköfirma varmaan menossa konkurssiin. Näin valitettavasti monella firmalla. Että ei kerrota enää asiakkaalle lainkaan yhtään mitään, kun kädet ojossa halutaan valehdella asiakkaille. Mutta toki politiikoilta täysin väärä päätös, että Alv nousee, koska se tarkoittaa monelle lisää kuluja. 

Jos viet auton huoltoon niin kuvitteletko, että ne odottaa sinun raahaavan sinne ämpärillisen varaosia samalla? Tottakai lähtökohtaisesti oletus on, että ammattilainen hoitaa työn "avaimet käteen" periaatteella.

Vierailija
50/95 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syyllistyivät siinä samalla rikokseen rikkoessaa sähköturvallisuusmääräyksiä. Varmasti kiitosta on riittänyt niille tee-se-itse talkkareille joiden sähkötöiden ansiosta jonkun lapsi on saanut 230 volttia näpeilleen koskiessaan tiskipöytään.

Minä en ainakaan riskeeraisi omaa työpaikkaani ja tuntemattomien ihmisten henkeä tekemällä laittomia sähkötöitä. Omassa talossa voin remontin yhteydessä vaihtaa pistorasian itse. Vaikkei sitä virallisesti kai saisi tehdä. Tiedän osaavani sen tehdä vähintään yhtä hyvin kuin kuka tahansa sähköasentaja.

Kuten sanoin niin ajat ovat muuttuneet. Jopa minä osaan vaihtaa pistorasian itse ja tehdä mittaukset vaikken ole sähköasentajaksi lukenut. Osaan jopa tehdä sähkösuunnitelman cadmaticilla ja laskea kuormitukset vaikken ole sähköasentaja. On asioita joihin jotkut pystyvät ja jotkut eivät pysty vaikka heillä olisi koulutus.

Vierailija
51/95 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos viet auton huoltoon niin kuvitteletko, että ne odottaa sinun raahaavan sinne ämpärillisen varaosia samalla? Tottakai lähtökohtaisesti oletus on, että ammattilainen hoitaa työn "avaimet käteen" periaatteella.

Itse asiassa minä ostan itse varaosat suoraan ulkomaisista verkkokaupoista ja vien ne mukana sinne huoltoon. Katson samalla kuinka kauan jonkin työn suorittaminen vie keskimäärin ja sovin hinnan etukäteen. 

-eri

Vierailija
52/95 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se kallis hinta, muttei mikään pöyristyttävä. Itse veikkaisin 150 € olevan keskihinta jos tarjouksia pyytäisi parista firmasta. Toisaalta "pistorasian vaihto" on työnä aika epämääräinen. Riippuu ihan mitä tehdään ja minne jotta voi sanoa miten iso työ se on. Onhan tuossa voinut joutua vetämään uuden kaapelin keskukselta saakka ja tekemään vikavirtasuojaukset sun muut nykymääräysten mukaisesti. Silloin 250 € on jo halpa hinta!

Sähkömies kertoi, että pistorasia on vanha ja irti seinästä. Mutta näitä on varmasti monella muilla myös, että se vanha pistorasia irtoaa seinästä ennen pitkään. Miten iso työ on vaihtaa se pistorasia uuteen? Sähkömies irrottaa vanhan rasian ja vaihtaa uuteen. Mitään kaapeleita ei vaihdettu lainkaan keskuksesta saakka, kun entinen asukas oli mies sählännyt ja kiinnittänyt sen ihan itse?!! Miten näitä mies tee itse miehiä aina löytyy, jotka eivät oikeasti osaa tehdä sähkötöitä? 

Vierailija
53/95 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juntti kun olet, et osannut tehdä tarjouspyyntöä tai edes hinta-arviota kysyä etukäteen matkoineen, alveineen. Mikä esti, miessukupuoli, kädettömyys, maalaisuus?

Täällä maalla vaihdetaan pistorasiat itse, ei siihen mitään amisviikseä tarvita mokomaan hommaan. Näin on tehty aina eikö ole kukaan vielä kuollut eikä ole mökit palanut.

Vierailija
54/95 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...

Miten iso työ on vaihtaa se pistorasia uuteen? Sähkömies irrottaa vanhan rasian ja vaihtaa uuteen. Mitään kaapeleita ei vaihdettu lainkaan keskuksesta saakka, kun entinen asukas oli mies sählännyt ja kiinnittänyt sen ihan itse?!! Miten näitä mies tee itse miehiä aina löytyy, jotka eivät oikeasti osaa tehdä sähkötöitä? 

Jos se on sinun mielestä naurettavan helppoa niin mikset vaihtanut itse?

Niin moni asia tässä maailmassa toimii. Jossei osaa itse tehdä ruokaa niin joutuu syömään moninkertaisesti kalliimmalla ravintolassa. Jossei osaa ajaa autolla niin saa maksaa itsensä kipeäksi taksikyydistä. Jossei osaa edes hintaa kysyä etukäteen töitä tilatessa niin sitten sitä joutuu maksamaan enemmän kuin ne jotka osaavat kilpailuttaa ostamansa palvelut.

Vierailija
55/95 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa minä ostan itse varaosat suoraan ulkomaisista verkkokaupoista ja vien ne mukana sinne huoltoon. Katson samalla kuinka kauan jonkin työn suorittaminen vie keskimäärin ja sovin hinnan etukäteen. 

-eri

Valtaosa autokorjaamoista ei suostu tuollaiseen. Enintään poikkeustapauksissa jos kyseessä on joku tosi harvinainen auto. Etenkään yksikään merkkikorjaamo ei ala sun Temusta tilaamia harakiri-osia paikoilleen asentamaan. Miksi mikään autokorjaamo ottaisi taakakseen hoitaa takuukorjauksia kun auto hajoaa niiden epämääräisten "tilasin netistä halvalla" osien takia?

Vierailija
56/95 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olen itse sähkäri, niin ei tarvitse maksaa noita riistohintoja. Tuollaisen pistorasiaan vaihtaa vartissa ja osa maksaa muutaman euron. Kaikkien kulujen jälkeen ei kukaan vaihda sitä alle 100€.

Vartissa!? 5min max ja siinä on mittauksetkin tehty pöytäkirjaan.

Niin, mittaukset on tehty siinä ajassa. Kynällä.

Vierailija
57/95 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisin poliisi ilmoituksen petoksesta. 

Ihan selvä kunniam petos case!

Vierailija
58/95 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmaiseksi kuvittelit jonkun tulevan töitä tekemään?

Oletko oikeasti näin tyhmä, että ei sitä ilmaiseksi kukaan ole pyytänytkään, mutta kohtuullinen maksu suhteessa työhön. 

Siinä kyllä maksetaans siitäkin, että on sellainen firma, jota ylläpidetään, että on mistä lähetetään ihminen sitä työtä tekemään. Myös matkat ja tarvikkeet maksavat.

Vierailija
59/95 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaan markkinatalouden hengessä:

Siitä sitten vaan perustamaan omaa yritystä! Jos kerran sähkötöitä tekemällä tienaa helposti ja vaivattomasti valtavan paljon rahaa. Rohkeasti vaan vuolemaan kultaa ja täyttämään taskut dollareilla.

Vierailija
60/95 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai menee sähkäriltä vartti pistorasian vaihdossa. 😯Meitsi eri alan eläkeukko vaihtaa 5-10 minuutissa, eikä maksa mitään. 

Sinunlaiset "meitsit" on yleensä vuokralla asuvia kelarottia, joilla ei ole työnteosta kokemusta päivääkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi