Pistorasian vaihto uuteen?
Melko kallis lasku, kun jopa rikkinäisen pistorasian vaihto maksaa 250 €? Melkoinen huijaus firma. No, tästä oppi sen, että kyseiseen firmaan ei oteta enää yhteyttä.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen itse sähkäri, niin ei tarvitse maksaa noita riistohintoja. Tuollaisen pistorasiaan vaihtaa vartissa ja osa maksaa muutaman euron. Kaikkien kulujen jälkeen ei kukaan vaihda sitä alle 100€.
Vartissa!? 5min max ja siinä on mittauksetkin tehty pöytäkirjaan.
Kahdeksan tunnin työpäivän aikana sähköasentaja käy 96 eri asiakkaan luona vaihtamassa yhden pistorasian. Sitä tarkoittaa tuo sinun viisi minuuttia. Tuo olisi mahdoton määrä pistorasian vaihto keikkoja edes viikossa tehtäväksi.
Pölvästi. Matkoihin menee suurin aika ja ne laskutetaan normaalisti.
Aloittajan ja näiden "hoituu viidessa minuutissa" tyyppien mielestä vissiin sähköasentajan pitää omalla ajalla talkootyönä käydä hakemassa tukusta uusi pistorasia ja ajella työkohteeseen. Auton muitakaan kuluja ei varmasti ole kiva asiakkaalta laskuttaa. Joten niistäkään ei tarvitse maksaa. Eikä työaikaa mene asiakkaan kanssa käynnistä sopimiseen, työn suunnitteluun, laskuttamiseen, kirjanpitoon, palkanlaskentaan. Asiakkaalta ei myöskään pidä laskuttaa tulevista lomakorvauksista tai sairauslomista. Nekin yrittäjä voi tottakai maksaa hyvää hyvyyttään omasta pussista. Eihän nyt asiakkaan pidä mistään mitään maksaa! Asiakas on kuningas!
Ja sun mielestä kohtuullista on, että joku opiskelee monta vuotta sähköasennuksia, hankkii pakettiauton ja työkalut, hakee sähkötukusta tarvikkeet, sopii käynnistä sinun kanssa, tulee tekemään työn, hoitaa laskutuksen, maksaa verot ja muut oheiskulut.
Tämä sitten pitäisi tehdä muutamalla kympillä talkootyönä?
En ole sanonut aloituksessa, että muutamalla kympillä tulisi hoitaa, mutta kohtuullinen lasku tästä 100-150 €. Lasku, joka oli 250 € jonkun pienen rasian vaihtamisesta on todella kohtuuton hinta. Valitettavasti en osannut pyytää tarjousta, kun luulin, että ne pysyvät kohtuu hinnoissa. Mutta ahneudella ei näköjään ole mitään rahaa? Ap
Vierailija kirjoitti:
En ole sanonut aloituksessa, että muutamalla kympillä tulisi hoitaa, mutta kohtuullinen lasku tästä 100-150 €. Lasku, joka oli 250 € jonkun pienen rasian vaihtamisesta on todella kohtuuton hinta. Valitettavasti en osannut pyytää tarjousta, kun luulin, että ne pysyvät kohtuu hinnoissa. Mutta ahneudella ei näköjään ole mitään rahaa? Ap
Sähköasennusfirma on konkurssissa jos alkaisi sun hinnoilla tekemään töitä. Kuka sen jälkeen ne työt tekee?
Tosiaan, apn ahneudella ei ole mitään rahaa. Kaikki pitäisi nollahintaan saada.
Vierailija kirjoitti:
250€ on kyllä liikaa tuosta hommasta. T:sähkäri
Vai menee sähkäriltä vartti pistorasian vaihdossa. 😯Meitsi eri alan eläkeukko vaihtaa 5-10 minuutissa, eikä maksa mitään.
Minä poistin naapurin yh-äidin pyykinpesukoneesta rautalangan pätkän, oli pessyt rintaliivit ja tukilanka oli irronut pesun aikana. Yksi la ilta kun kakrut olivat isällään niin hoidettin maksu luonnossa ja tämä tarina on tosi. Enää en asu edes siinä kaupungissa ja aikaa on jo mennyt yli 10 vuotta mutta kiva on tämmöisiä muistella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmaiseksi kuvittelit jonkun tulevan töitä tekemään?
Oletko oikeasti näin tyhmä, että ei sitä ilmaiseksi kukaan ole pyytänytkään, mutta kohtuullinen maksu suhteessa työhön.
Ja sun mielestä kohtuullista on, että joku opiskelee monta vuotta sähköasennuksia, hankkii pakettiauton ja työkalut, hakee sähkötukusta tarvikkeet, sopii käynnistä sinun kanssa, tulee tekemään työn, hoitaa laskutuksen, maksaa verot ja muut oheiskulut.
Tämä sitten pitäisi tehdä muutamalla kympillä talkootyönä?
AP varmasti juristi tmv kovapalkkainen kun noin pahasti pihitauti iskenyt.
No mulle taas tuli mieleen, että ap on hoitsu kuka kuvittelee, että se asentaja tienas siitä 250€ ja on siksi vittuuntunut. Hoitsujen mielestä sähkärit, putkimiehet, rekkakuski yms tienaa liikaa.
Kukaan ei enää osaa tehdä käsillään mitään. Joten kaikki tämmöiset perinteiset haalarihommat maksaa ihan sikana. Oli kyseessä sitten putkiasentaja, sähköasenta tai mikä vaan vastaava.
Sähköasennuksissa toki on vielä tämäkin puoli, ettei niitä periaatteessa saisi itse tehdä. Pistorasian vaihto alkaa jo olemaan vähän siinä rajalla. Jatkojohdon saisi vielä itse tehdä kuka tahansa, mutta jos se on kiiinteästi seinään asennettu niin se muuttuu luvanvaraiseksi.
Aloittajan ja näiden "hoituu viidessa minuutissa" tyyppien mielestä vissiin sähköasentajan pitää omalla ajalla talkootyönä käydä hakemassa tukusta uusi pistorasia ja ajella työkohteeseen. Auton muitakaan kuluja ei varmasti ole kiva asiakkaalta laskuttaa. Joten niistäkään ei tarvitse maksaa. Eikä työaikaa mene asiakkaan kanssa käynnistä sopimiseen, työn suunnitteluun, laskuttamiseen, kirjanpitoon, palkanlaskentaan. Asiakkaalta ei myöskään pidä laskuttaa tulevista lomakorvauksista tai sairauslomista. Nekin yrittäjä voi tottakai maksaa hyvää hyvyyttään omasta pussista. Eihän nyt asiakkaan pidä mistään mitään maksaa! Asiakas on kuningas!
Talkoo työt? Mitä ihmettä nyt puhut? Eikö sähkömies osaa kysyä asiakkaalta, että ostaako itse uuden pistorasian ja käykö se sähkömies hakemassa kaupasta? Kun ei kerro lainkaan asiakkaalle, että mitä maksaa kulut? Mitä tarkoittaa työn suunnittelu tässä? Pitääkö sähkörasian vaihto ihan suunnitella? Ehkä se suunnittelu ihan tietokoneella vai? Etkö ole käynyt kouluja lainkaan? Mikä aika kuluu siihen asiakkaan kanssa suunnitteluun oikeasti, että uusi pistorasia ja sillä selvä. Montako minuuttia tähän kului työaikaa sinulta? Että ihan kirjanpitoon, kun lähetät laskun asiakkaalle, että montako minuuttia tähän kului oikeasti. Ja lasku aikaa 3 päivää? Täytyy olla aika köyhä firma, joka vaatii näitä laskuja aika nopeasti. Ei asiakas maksa sähköfirman lomakorvauksia, ne kuuluvat itse firmalle.
Joo kysyn seuraavaksi sähkömieheltä, tai siltä yrittäjältä seuraavaksi, että kuinka paljon laitan rahaa sun tilille lomakorvauksia, että saa viettää lomaa rannalla? Maksaako myös kuluttaja sun drinkit ja kaljat hotellin ym? Mitä muuta se sähkömies yrittäjä haluaa jatkossa, niin kerro ihmeessä? Mitä sun toivelistalla on vielä jatkossa? Maksanko sun matkat Thaimaaseen vai kuinka? Ja maksanko sun sairaslomat, kun vedät lonkeroa ym.
Vierailija kirjoitti:
Vai menee sähkäriltä vartti pistorasian vaihdossa. 😯Meitsi eri alan eläkeukko vaihtaa 5-10 minuutissa, eikä maksa mitään.
Boomerit kehuu aina itseään, mutta tositilanteissa eivät sitten osaa mitään. Eläkeukolle tiedoksi, että meitä sähkäreitä velvoittaa sähkölaki tekemään asiat turvallisesti ja lisäksi mitata sekä dokumentoida työt.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen itse sähkäri, niin ei tarvitse maksaa noita riistohintoja. Tuollaisen pistorasiaan vaihtaa vartissa ja osa maksaa muutaman euron. Kaikkien kulujen jälkeen ei kukaan vaihda sitä alle 100€.
Aika kallis äijä oot. Mun sähkäri vaihtaa ton max 50 eurolla + osa 15e päälle.
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä työpäivässä on 480 minuuttia. Vaihdatko päivässä 48 yksittäistä pistorasiaa ympäri kaupunkia olevissa asunnoissa? Ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei enää osaa tehdä käsillään mitään. Joten kaikki tämmöiset perinteiset haalarihommat maksaa ihan sikana. Oli kyseessä sitten putkiasentaja, sähköasenta tai mikä vaan vastaava.
Sähköasennuksissa toki on vielä tämäkin puoli, ettei niitä periaatteessa saisi itse tehdä. Pistorasian vaihto alkaa jo olemaan vähän siinä rajalla. Jatkojohdon saisi vielä itse tehdä kuka tahansa, mutta jos se on kiiinteästi seinään asennettu niin se muuttuu luvanvaraiseksi.
Olen sähköalalla ja kovat hinnat johtuu siitä että ala on luvanvaraista. Firmojen omistajat ahneuksissaan laskuttavat levottomia summia, kun tietävät ettei ketä tahansa saa tehdä niitä töitä. Koulutus ei riitä, vaan Suomessa luvat myöntää SETI. Se asentaja ei siinä rikastu. TES:n tuntipalkka lähtee 15€ ylöspäin. Mäkissä saat saman, eikä tarvitse pelätä että kuolet sähköiskuun.
Täytyy ymmärtää, että työn hinta on Suomessa todella kova. Tuossa pistorasian vaihdossa menisi pieneläkeläiseltä lähes kahden viikon tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kallis äijä oot. Mun sähkäri vaihtaa ton max 50 eurolla + osa 15e päälle.
Mahtaa olla kannattava sähköasennusliike noilla hinnoilla. Moni laskuttaa yli kaksinkertaisin hinnoin ja tekee silti tappiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
250€ on kyllä liikaa tuosta hommasta. T:sähkäri
Onhan se kallis hinta, muttei mikään pöyristyttävä. Itse veikkaisin 150 € olevan keskihinta jos tarjouksia pyytäisi parista firmasta. Toisaalta "pistorasian vaihto" on työnä aika epämääräinen. Riippuu ihan mitä tehdään ja minne jotta voi sanoa miten iso työ se on. Onhan tuossa voinut joutua vetämään uuden kaapelin keskukselta saakka ja tekemään vikavirtasuojaukset sun muut nykymääräysten mukaisesti. Silloin 250 € on jo halpa hinta!
Juntti kun olet, et osannut tehdä tarjouspyyntöä tai edes hinta-arviota kysyä etukäteen matkoineen, alveineen. Mikä esti, miessukupuoli, kädettömyys, maalaisuus?