Kuivat ja rasittuneet silmät, ovatko aiheuttaneet teille näköhäiriöitä näyttöpäätetyössä?
Tällaista asiaa mielenkiinnosta kyselen. Varasin juuri ajan silmälääkärille, kun niin rasittuneet ja kuivat silmät näyttöpäätetyöstä ja varmaan silmälasitkin pitää uusia.
Kommentit (15)
Totta kai kuivat silmät aiheuttaa näköhäiriöitä, koska kyynelneste on mukana myös silmän taittokyvyssä, ja jos sitä on liian vähän tai koostumus on väärä, se haitttaa näkemistä. Mulla jos silmät kuivuu liikaa, kyynelneste muuttuu ikään kuin paksuksi limaksi, joka lähinnä haittaa näkemistä. Yhdellä räpäytyksellä näet hyvin kun kyynelnestettä menee sopivasti silmään, sitten räps ja harmaa paksuuntuneen kuivan kyyneleritteen kalvo peittää pupillin ja ei näe oikein mitään.
Mulla on apuna koko talvikauden ilmankostutin etätyöhuoneessa ja lipidipitoiset silmätipat useamman kerran päivässä. Niillä pärjäilen.
Kiitos vastauksesta. Minkälaisia konkreettisia näköhäiriöitä sinulla oli? Silmät ovat myös väsyneet eli tekisi mieli sulkea ne vähän väliä eli kuivat on.
Tuskinpa työskentelet näyttöpäätteellä.
Kannattaa olla myös yhteydessä työterveyteen, joka tulee tarkastamaan työergonomiasi myös silmien osalta.
Ja kyllä, rasistus oireena voi olla ns. tarkennusvaikeudet.
Käytä kosteuttavia silmätippoja ja pidä taukoja ainakin tunnin välein.
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa työskentelet näyttöpäätteellä.
Älä viitti viisastella. Kyllä yleisesti puhutaan näyttöpäätetyöskentelystä, vaikka nykyään 99,9 % taitanee käyttää PC:eitä eikä "tyhmiä päätteitä".
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Minkälaisia konkreettisia näköhäiriöitä sinulla oli? Silmät ovat myös väsyneet eli tekisi mieli sulkea ne vähän väliä eli kuivat on.
Sinulla on varmaan interner silmiesi edessä? Tämän tyyppistä turhaan kirjoittelua on syytä vältää, jos näyttöpäätteen(esim puhelin) tuijottaminen aiheuttaa oireita ja etsiä tietoa esim terveyskirjasto.
Vierailija kirjoitti:
Välillä tosiaan kun on tuota paksua limamaista kyynelnestettä, välillä näkee hyvin, välillä on kuin harmaa kalvo koko näkökentän edessä. Sitten joskus, jos ei ole tuota limamaista, mutta kyynelnestettä ei ole tarpeeksi / siitä puuttuu niitä lipideitä, näkee vaan jotenkin epämääräisen huonosti sekä lähelle että kauas. Silmätipoilla sitten korjautuu näöntarkkuus, joten tietää mistä on kyse. Mulla ehdoton on, että pitää olla lipidipitoinen tippa, koska pelkkä kosteus vaan valahtaa silmästä ulos eikä jää siihen pinnalle. Olen vaihdevuodet ohittanut nainen, ja kaltaisillani on aika tavallista, että juuri niitä lipidejä ei erity kyynelnesteeseen tarpeeksi, jolloin runsaskaan kyyneleritys ei oikeastaan kosteuta silmää vaan sitten vaan valuu kyynelinä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa olla myös yhteydessä työterveyteen, joka tulee tarkastamaan työergonomiasi myös silmien osalta.
Ja kyllä, rasistus oireena voi olla ns. tarkennusvaikeudet.
Toimistoissa liian kirkkaat valkoiset ledit joita ei voi säätää.Seuraus värikalvon tulehdus joka vei näköä...
On. Jäin muista syistä pidemmälle sairaslomalle näyttöpäätetyöstä ja yllättäen myös näkö parantui parin viikon sairasloman jälkeen.
Huomaan myös selvästi että näköni on tarkempi aamulla kuin työpäivän päätteeksi.
Muutamia keinoja kuivasilmäisyyden hoitoon: riittävästi taukoja näytön tuijottamisesta, meibomin rauhasten puhdistus eli ns luomireunan hoito (YouTubesta löytyy hyvät ohjeet), ilmankostutin työpöydällä, omega-3 kapselit (kalaöljy).
Mulla on nykyään tosi kuivat ja uupuneet silmät. Heti herättyänikin. Monenlaista silmätippaa olen kokeillut, lämpähaudetta. Näyttöpäätetyötä teen sen 8h mutta voin tauottaa kyllä välillä. Teen kotona joten ergonomiaa ei kukaan ole tarkastanut. Näen ilman laseja näytön, läppärille tarvisin näyttöpäätelasit. Lisäksi ilmankostutin pöhöttää vierellä. Mikään ei auta.
Yli puoli vuotta myöhässä, mutta vastaan kuitenkin. Varoitan vielä etukäteen, että kirjoittamani voi vilistä yksittäisiä kirjoitusvirheitä, mikä taitanee johtua kuivasilmäisyydestä ja sen seurauksena tulleista ihan käsittämättömistä oireista. Näitä ovat esimerkiksi pääkipu, vaihteleva näöntarkkuus (olen joutunut jopa kaupan kassalla lähentelemään tuotteiden EAN-koodia lähelle silmiäni ja sen jälkeen lähentämään silmiä kassanäytölle näppäilläkseni pitkiä numerosarjoja oikein), väsymys ja tunne on sellainen kuin aivot olisi mössöä. Itse asiassa viime viikolla sain uutiskirjeen sinivalolaseja valmistavalta North Raylta, joka luetteli samaisia oireita yhteydessä kuivasilmäisyyteen, ja kuulosti todella tutulta. Vaihtoehtona on, että joko olen kuivasilmäisyyden tuomien oireiden myötä tyhmentynyt lisää ja välillä tunnen itseni sekoksi, tai sitten asiaa selittää osin hoitamattomaksi jääneet oppimisvaikeudet ja jotkut huomaamattomat seikat minussa.
Minulla on ollut silmieni kanssa haasteita yli kuusi vuotta, ja ensimmäiset oireet ilmenivät ollessani 25-vuotias. Minulla ei ollut silloin vielä silmälaseja, ja niinkin outoa tapahtui, että en saanut diaesityksen tekstistä selvää istuttuani kauempana ja olin hyvin väsynyt. Nukahdin jopa kuntosalin juoksumatolle riippumatta yöunen määrästä. Kävin optikolla, jossa ilmeni tarpeeni silmälaseille. Silmälasit piti uusia lyhyessä ajassa, ja niitä silmälaseja käytin noin 3 vuotta kunnes tuli tarve uusille silmälaseille. Viimeiset lasit olin hankkinut yli vuosi sitten ja ne ovat ensimmäiset moniteholasit.
Mainitakseni vielä minulla on diagnosoitu Sjögrenin syndrooma, jonka uskon olevan mahdollinen syy-seuraussuhde, mutta tuntuu välillä, ettei kukaan vaan ymmärrä oireitani ja oletetaan, että minulla on joku adhd yms. kuvaillessani oireita, jolloin tulee tunne, että ihan kuin kuuroille korville puhuisi ja helpommalta tuntuu olla vain hiljaa, ettei kukaan sitten vähättele minua ajatellen, etten tajuaisi mitään ympäröivästä maailmasta.
Pelottaa kauheasti, että aiheutan kohta näillä silmillä harmaita hiuksia työyhteisössä. Olen keikkatöissä kaupan alalla, ja työympäristössä on kirkkaat loisteputkivalot, jollaiset eivät ole mitenkään aiemmin häirinneet eikä ole tarvinnut niitä sammuttaa. Nyt tilanne on aivan toinen: aina kun menenkin sinne omalle työpisteelle, ja pääni päällä on kirkkaalla loisteputkivalolla ripustettu katto ja silmieni edessä on kassanäyttö. Silmäni provosoituvat herkemmin kirkkaista valosta, joka on merkki Sjögrenin tuomasta valonarkuudesta, joka on vain pahentunut vaikka miten silmätippoja laittaisi. Silmälihakset ovat jumissa, silmiä kuivaa jatkuvasti, väsyttää herkemmin ja päätä särkee, minkä myötä tulee että korttitalo romahtaa, kun yrittää pärjätä näiden oireiden kanssa kassalla samaan aikaan, kun palvelen asiakkaita ja korvalla oleva radiopuhelin rätisee epäselvällä äänellä. Viime aikoina on käynyt pari kertaa niin, että herätessäni silmät ummessa olen ollut niin puhkiväsynyt, että töihin menokin on tuntunut inhottavalta, ja työpäivän aloittaessa on tullut unohduksia kassalla ollessa: puomi jäänyt avaamatta, jotta asiakkaat voisi päästä eteenpäin kassalta ja yksi pullonpalautuskuittikin jäi vähentämättä.
Vierailija kirjoitti:
Yli puoli vuotta myöhässä, mutta vastaan kuitenkin. Varoitan vielä etukäteen, että kirjoittamani voi vilistä yksittäisiä kirjoitusvirheitä, mikä taitanee johtua kuivasilmäisyydestä ja sen seurauksena tulleista ihan käsittämättömistä oireista. Näitä ovat esimerkiksi pääkipu, vaihteleva näöntarkkuus (olen joutunut jopa kaupan kassalla lähentelemään tuotteiden EAN-koodia lähelle silmiäni ja sen jälkeen lähentämään silmiä kassanäytölle näppäilläkseni pitkiä numerosarjoja oikein), väsymys ja tunne on sellainen kuin aivot olisi mössöä. Itse asiassa viime viikolla sain uutiskirjeen sinivalolaseja valmistavalta North Raylta, joka luetteli samaisia oireita yhteydessä kuivasilmäisyyteen, ja kuulosti todella tutulta. Vaihtoehtona on, että joko olen kuivasilmäisyyden tuomien oireiden myötä tyhmentynyt lisää ja välillä tunnen itseni sekoksi, tai sitten asiaa selittää osin hoitamattomaksi jääneet oppimisvaikeudet ja jotkut huomaamattomat
Jatkan vielä kirjoitteluani.
Epäilyttää, että aivoni ovat surkastumassa pikku hiljaa, vaikka sitten toisaalta näytän sisäistävän B2-englantia fraasiverbeineen ja kielioppirakenteineen, kunhan vain saisi itsensä puhelimesta irti, mikä aiheuttanut minulle selvästi ADHD:n kaltaisen tilan, eikä puhelin ole silmien paras ystävä. Viime viikonloppuna varasin ajan kuivasilmäklinikalle, jotta pääsisin kartoittamaan perinpohjin oiretta. Silmätautipoliklinikalle pääsyä saan vielä odottaa, toivottavasti asia ratkeaisi jo syyskuussa. Odottavan aika on pitkä.
On tämä kuivasilmäisyys ihan pirullinen oire. Vaihtaisin milloin vain huonoon kuuloon johtuen siitä, että kuuloihin liittyviä vikoja ja vammoja voi nykyisen kehityksen ansiosta korjata ja kuntouttaa toisin kuin näköön liittyviä juttuja. Olen epäillyt jopa näkövammaa itselläni ja tuuminnut, että kohta varmaan tarvitsen lukusuurennuslasin. Jos saisin vaan alkuun jotkut suojatyölasit, kun ei selvästikään omat moniteholasit auta selviytymään kassanäytön tuijottamisesta. Tämä tietysti tulee ajankohtaiseksi asiaksi silmätautien poliklinikalla ja mahdollisesti myös kuivasilmäklinikalla. Selvästi tässä pitää ottaa järeämmät keinot käyttöön, tiedä vaikka valoimpulssihoito, mikä maksaa maltaita. Voi hyvänen aika...
Eikös sen Meibomin rauhasten erittämän nesteen nimenomaan kuulu olla paksua ja öljyistä? Tai ainakin öljyjä siinä mukana, jotka kosteuttaa silmiä? Vai onko se kuivasilmäisyyden oire, että neste on paksua? Muistaakseni täällä palstalla oli joskus linkattuna artikkeli, jossa henkilö oli parantunut kuivasilmäisyydestä saamalla Meibomin rauhasista sen paksun öljyisen eritteen taas kulkemaan silmälääkärin ohjeilla?
Pidin kerran viikon ihan totaalisen tauon kaikista ruuduista ja vietin paljon aikaa luonnossa ja katsoen vain kauas. Sen viikon jälkeen silmät tuntui kuin uusilta ja näkö oli terävämpi. Tämä ruutuhomma ei ole silmille optimaalista.
Ei ketään?