Voisitko asua asunnossa, jossa ei ole parveketta?
Onko asialla niin paljon vaikutusta kesähelteillä, kun kuumuus tulee sisälle väistämättä?
Asunnot ilman parveketta halvempia, mutta riippuu kai siitä miten aurinko paistaa.
Kommentit (101)
Joo voin asua. Meillä on iso piha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voisi. Paitsi silloin jos olis pakko mututtaa sellaiseen. Tykkään kuivattaa parvekkeella pyykkiä ja on mukava saada partsin ovi auki kun on käynyt suihkussa. Lähtee kosteus pois.
Kuulostaa melko eksoottiselta, jos ihminen nauttii siitä, että suihkun jälkeen saa värjötellä esim. -15 asteen pakkasilmassa.
En ole kylmän arka. Raikastaa huoneen ilman ja on parempi nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voisi. Paitsi silloin jos olis pakko mututtaa sellaiseen. Tykkään kuivattaa parvekkeella pyykkiä ja on mukava saada partsin ovi auki kun on käynyt suihkussa. Lähtee kosteus pois.
Sulla on parvekkeen ovi kylppärissä? Jos ei, eipä se oven avaaminen sitä kylppärissä olevaa kosteutta poista.
Partsi on ihana varsinkin kun ei paista koko päivää. Oleskella, lukea ja vaikka päikkärit ottaa. Lasitettu voi itse säätää ilmanvaihdon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on parvekkeen ovi kylppärissä? Jos ei, eipä se oven avaaminen sitä kylppärissä olevaa kosteutta poista.
No ei ole kylppärissä ja kyllä tuo kylppäri kuivuu paremmin jos mulla on olohuoneen partsin ovi auki. Mulla on pieni kaksio, eikä mikään yli 100:n neliön lukaali.
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Vanhoissa helsinkiläisissä keskustan kerrostaloissa ei muutenkaan ole mitään parvekkeita. Joissain on ranskalainen parveke joka on käytännössä sama kuin ei parveketta.
Sama, kun muutimme keskustaan, oli turha hakea parvekkeellista asuntoa. Toisaalta meidän parvekkeet on aina olleet kuumia eikä niissä ole juuri käväisty..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole kylppärissä ja kyllä tuo kylppäri kuivuu paremmin jos mulla on olohuoneen partsin ovi auki. Mulla on pieni kaksio, eikä mikään yli 100:n neliön lukaali.
Mullakin on kaksio. Kylppärin lattia kuivuu, kun sen kuivaa suihkun jälkeen. Loput hoitaa lattialämmitys.
Kahdessa eri kerroksessa parvekkeet; kissa tykkää.
Nuorena oli pakko asua kauheissa läävissä, nykyään en todellakaan voisi asua jos ei olisi parveketta eikä saunaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä lasketa asuinneliöihin.
Voi j..lauta,että voikin olla tällaisia imbe s illejä täällä. Tottakai parveke lasketaan mukaan asuinneliöihin.
Toimii hyvin varastotilana, jos ei sitä muuhun käyttöön tarvitse. Talvella kamojen päälle pressu ja avot,sinulla on varastotilaa vähintään pari neliötä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on kaksio. Kylppärin lattia kuivuu, kun sen kuivaa suihkun jälkeen. Loput hoitaa lattialämmitys.
Mulla ei ole lattialämmitystä. Vaikka kuivaan lattian niin kosteushuurua on silti seinissä ja jonkin verran lattiassakin. Siksi tuuletan.
Iso lasitettu parveke on hyvä lisähuone kesällä tai läpi vuoden, jos parvekkeella on jonkinlainen lämmitys. Bambuverhot tms. auringon- tai näkösuojana, sekä kiva sisustus viherkasveineen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä lasketa asuinneliöihin.
Voi j..lauta,että voikin olla tällaisia imbe s illejä täällä. Tottakai parveke lasketaan mukaan asuinneliöihin.
Ei sitä lasketa. Ota asioista selvää ja opettele kommunikoimaan kuin aikuiset.
Jos asuisin kerrostalossa, niin ehdottomasti siinä pitäisi olla parveke. Ja olenkin miettinyt, myisikö jossain välissä nykyisen asunnon ja muuttaisi kerrostaloon, en oikein tiedä tarvitsenko välttämättä tuota pikku-pihaplänttiä kun kerran on lasitettu terassikin.
En enkä voisi edes asua ilman pihaa. Vielä pahempi!
65 vuotta olen asunut omakotitalossa, jossa ei ole parveketta.
Voisin, en nykyiselläkään parvekkeella ole montaa kertaa oleillut (menen mielummin lähipuistoon puiden siimekseen kauniiseen maisemaan, jos kesällä haluan ulkona istua), voi mennä kuukausia, että edes käyn siellä.
Helteellä ihan tyhjän kanssa, eihän päivällä tuulettaminen auta ja lasitettu parveke on pahempi pätsi mitä sisätilat.
Juuri asuin neljä vuotta ilman parveketta. Ei ikinä enää. Nyt meillä on ihanan tilava parveke idän suuntaan. Aamuaurinko paistaa kivasti ja odotan jo, milloin pääsen juomaan aamukahvit partsille. Kesällä syödäänkin usein parvekkeella. Siellä on grilli.
Helteestä tykkään ja meidän parvekkeella voi siitäkin nauttia, koska aurinko on keskipäivällä siirtynyt nurkan taakse eikä paista suoraan. Lasituksia ei ole, tämä on omakotitalo. Vietän mieluummin aikaani parvekkeella kuin pihalla. Mukava olla ilman kenkiä ja katsella lintuja.
Tuulettamiseen parveke ei liity meillä millään tavalla. Ilmanvaihto hoituu koneellisesti ja ilmalämpöpumppu viilentää kuumalla.
En ikinä! Se on mun henkireikä, oma ikioma ulkotila tässä ihmisten kansoittamassa kaupungissa. Saan olla ulkona vaikka yöpaidassa.