Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat kotona ja lasta tuodaan hoitoon

Vierailija
26.01.2025 |

Mikä ihme teitä nuoria perheellisiä vaivaa?

Äiti on äitiyslomalla ja isäkin leuhkii, että saa olla kaksi viikkoa vanhempainlomalla

äidin ja vauvan kanssa kotona. Sitten tuodaan se esikoinen päiväkotiin, joka oireilee 

siksi, että on ikävä äitiä, isää ja vauvaa! Hei haloo! Esikoinen on koko viikon

päiväkodissa, ma- pe. Onko oma mukavuus näin

pahasti mennyt oman lapsen hyvinvoinnin ohi?

Täällä suurin silmin ja sisäistä kiukkua peitellen mummoikäinen kirjoittaja ihmettelee.

Kommentit (244)

Vierailija
41/244 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jo eläkkeellä oleva työkaverini muisteli aikoinaan millaista oli olla lasten kanssa kotona 70-luvulla. Miehensä teki matkahommia ja teki pitkää työpäivää.

Kaksi lasta oli syntynyt pienellä ikäerolla. Vauva heräili syömään pitkin yötä ja esikoinen taas ei nukkunut enää päiväunia. Äiti leikki esikoisen kanssa, kun vauva nukkui päiväunia. Äiti oli useampaan kertaan nukahtanut kesken leikkien. Onneksi ei mitään sattunut. 

Ja onneksi on nykyään päivähoito, silloin ei ollut. 

Vierailija
42/244 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen, joka tuomitsee muiden ratkaisut ei varmastikaan ole koskaan harjoittanut empatiaa tai kokenut itse, mitä on kärsiä syvästä uupumuksesta ja/tai terveysongelmista. Pysähtykää edes joskus miettimään, että ihmisillä on ihan oikeita syitä tehdä omat ratkaisunsa. Päivähoito on kuitenkin aika kevyt tukitoimi verraten ongelmien kasautumiseen ja mahdollisiin lastensuojelutoimiin. Kukaan ei voi lopulta tietää, mitä tulee vastaan kun sen lapsen /lapsia saa. Ei ole sitä kuuluisaa kristallipalloa vieläkään keksitty. Kas kummaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/244 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta esikoinen menettää päiväkotipaikan, jos hänet otetaan pois päiväkodista. Hoitopaikka on lähellä kotia, ja siellä on myös esikoulu ja yhtenäiskoulu samassa yhteydessä. Siksi esikoinen pidetään minimitunneilla päiväkodissa.

Vierailija
44/244 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päiväkodissa töissä ja ihmettelen samaa. Eräs äiti on kotona vauvan kanssa ja tuo 3-vuotiaan meille hoitoon. Kerran se pieni kysyi. että miksi hän ei saa olla kotona. Että tykkääkö äiti enemmän vauvasta kuin hänestä. Mitäpä tuohon osaisi vastata.

Vierailija
45/244 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat lapseni ovat +-50 v. He eivät koskaan päässeet päiväkotiin. Vasta esikouluun 6-vuotiaina, mutta sieltäkin annettiin lappu, ettei lasta saa tuoda esikouluun vanhempien lomapäivinä. Samassa eskariryhmässä oli kotiäitien lapsia. Kysyin asiasta, mutta en saanut vastausta.

Äitiyslomieni aikana kävimme äiti-lapsi -kerhoissa. Esikoinen kävi puistossa 2 tuntia kerran viikossa.

Höpöhöpö nyt, 1970-luvulla ei ollut esikouluja yleisesti muualla kuin jossain taistolaisten kokeilukouluissa. Rahalla toki pääsi yksityiseen silloinkin, jos sellainen sattui kaupungissa olemaan. 

Kyllä oli, mutta piti jännittää pääseekö sinnekään. Kaikki eivät päässeet. Kuulin, että niillä oli etusija, jotka eivät ole olleet päiväkodissa. Hoitaja haki pois klo 12. Esikoulu kesti neljä tuntia, iltavuoro alkoi 12.30 ja päättyi 16 30. Miksi minä valehtelisin? Ketä se hyödyttäisi?

Vierailija
46/244 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin vein 1v7kk hoitoon 25h viikossa sen jälkeen kun meille syntyi kaksoset. Oltiin ensin 1kk kotona vastasyntyneiden ja taaperon kanssa ja tuohan kyllästyi kuoliaaksi, kun vauvat heräilevät aina eri aikaan ja äidinkin oli pakko imettää ja joskus jopa nukkua, joten paljon enemmän sai virikkeitä ja huomiota kun kävi päivähoidossa. Meillä oli niin hyvä hoitopaikkakin ettei siitä halunnut luopua.

Tiedän että tätäkin ratkaisua moni arvosteli mutta kyllä se meille oli perheenä parempi ratkaisu kun pitää vanhempi lapsi kotona tuijottamassa piirrettyjä, kun vauvat roikkuu tississä 30min välein ja sillä aikaa taapero kiskoo kirjoja hyllystä, yrittää änkeä syliin ja lopuksi itkee kun äidillä ei riitä huomio kaikille kolmelle.

Vierailija
47/244 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin vein 1v7kk hoitoon 25h viikossa sen jälkeen kun meille syntyi kaksoset. Oltiin ensin 1kk kotona vastasyntyneiden ja taaperon kanssa ja tuohan kyllästyi kuoliaaksi, kun vauvat heräilevät aina eri aikaan ja äidinkin oli pakko imettää ja joskus jopa nukkua, joten paljon enemmän sai virikkeitä ja huomiota kun kävi päivähoidossa. Meillä oli niin hyvä hoitopaikkakin ettei siitä halunnut luopua.

Tiedän että tätäkin ratkaisua moni arvosteli mutta kyllä se meille oli perheenä parempi ratkaisu kun pitää vanhempi lapsi kotona tuijottamassa piirrettyjä, kun vauvat roikkuu tississä 30min välein ja sillä aikaa taapero kiskoo kirjoja hyllystä, yrittää änkeä syliin ja lopuksi itkee kun äidillä ei riitä huomio kaikille kolmelle.

Noissa varhaiskasvatuslaitoksissa on niin vähän henkilökuntaa ja paljon kirjallisia töitä henkilökunnalla, ettei sielläkään paljon riitä huomiota yhdelle taaperolle.

Vierailija
48/244 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noissa varhaiskasvatuslaitoksissa on niin vähän henkilökuntaa ja paljon kirjallisia töitä henkilökunnalla, et

Kaksosten äitinä voin sanoa että tuossa tilanteessa varmasti enemmän kuin kotona.

-eri

Vierailija
49/244 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on just sama tilanne tällä hetkellä. Äiti on 9 kuukauden vanhempainvapaalla ja minä olen nyt pari viikkoa äitin apuna uuden vauvan kanssa. Toiset lapset viedään päiväkotiin ja esikouluun. Mielellään lähtevät ja tuntuvat viihtyvän hoitopaikoissaan. Eivät tiedä että olen kotona äitin ja vauvan kanssa, vaan luulevat että menen töihin sen jälkeen kun olen vienyt heidät hoitoon. Kyllä se riittää että viikonloppuna saavat lepäillä ja lomillakin on paljon vapaa-aikaa koko perheen kesken.

Vierailija
50/244 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah totta kai tulen viemään tarhaa rakastavan taaperon sinne siinäkin vaiheessa, kun pikkusisarus syntyy. Subventoitu päivähoito on ainoita palveluita, joilla kovatuloinen saa edes vähän vastinetta veroilleen.

Onkohan teillä kritisoijilla lapsia ollenkaan, vai ovatko olleet rauhallisia tapauksia?

Vierailija
51/244 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse hoidan rakkaudella lapseni kotona, ei tulisi mieleenkään viedä vanhempaa pois vauvan tieltä :( <3 Kamala ajatus, että yksi joutuu olemaan poissa.

Meillä käy esikoinen 2 x viikossa päiväkodissa. Minä olen 6 kk vauvan kanssa kotona :) silloin, kun mieskin on kotona, niin totta kai esikoinenkin.

Vierailija
52/244 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah totta kai tulen viemään tarhaa rakastavan taaperon sinne siinäkin vaiheessa, kun pikkusisarus syntyy. Subventoitu päivähoito on ainoita palveluita, joilla kovatuloinen saa edes vähän vastinetta veroilleen.

Onkohan teillä kritisoijilla lapsia ollenkaan, vai ovatko olleet rauhallisia tapauksia?

Miksi sitten haluat lapsia, jos et jaksa/halua niiden kanssa olla? 

Vierailija
53/244 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen päiväkodissa töissä ja ihmettelen samaa. Eräs äiti on kotona vauvan kanssa ja tuo 3-vuotiaan meille hoitoon. Kerran se pieni kysyi. että miksi hän ei saa olla kotona. Että tykkääkö äiti enemmän vauvasta kuin hänestä. Mitäpä tuohon osaisi vastata.

On siis kotona 8 h 5 päivänä viikossa, niinkö? Ihan normaalia, että vanhempi on vaikka pari kertaa viikossa päiväkodissa. Ja ei varmasti ole mitään tuollaista sinulta kysynyt.

Vierailija
54/244 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On siis kotona 8 h 5 päivänä viikossa, niinkö? Ihan normaalia, että vanhempi on vaikka pari kertaa viikossa päiväkodissa. Ja ei varmasti ole mitään tuollaista sinulta kysynyt.

*siis päikyssä 8 h 5 päivänä viikossa.

Vierailija
55/244 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla hiukan läheisriippuvainen, kun koko ajan pitäisi lapsen kyljessä olla kiinni. Joka päivähän lapset ovat aamuisin ja iltaisin vanhempien kanssa ja viikonloput koko ajan sekä lomat. Asut varmaan yksin kun noin harhainen olet. Jos joku tulisi nyt siihen asuntoosi kanssasi, niin etkö päästäisi ollenkaan irti?

Vierailija
56/244 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkö lisäännyit, koska halusit leikkiä vuorokauden ympäri lasten kanssa? Silloinkin kun toivut synnytyksestä ja hoidat vauvaa? Valintansa kullakin. Meillä taapero muuten leikkii mielummin muiden lasten kanssa kuin äidin. Minusta se on tervettä.

Vierailija
57/244 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä näitä valittajia vaivaa? Miten asia koskettaa heitä ja miksi se menee tunteisiin?

Tämän minäkin haluaisin tietää. Eipä ole kukaan koskaan minulta kysynyt miksi vien esikoisen päiväkotiin pari kertaa viikossa, kun olen vauvan kanssa kotona. Aika moni tekee näin. Kun mies on kotona vapaalla/lomalla tms., niin totta kai esikoinenkin on. Ja meillä ei ole mummot tai muut jeesaamassa, ihan itse siis kyllä pääasiassa hoidetaan.

Vierailija
58/244 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi käyt töissä, jos et halua olla siellä palkatta viikonloppuisinkin? Miksi opettelit lukemaan, kun et kuitenkaan jatkanut opintoja tohtoriksi saakka? Miksi vaivaudut tekemään itse ruokaa, kun et saa joka aterialle aikaiseksi viittä ruokalajia?

Useimmilla on tasapainoinen elämä, johon kuuluu monia elementtejä.

Vierailija
59/244 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoikäinen... Oletko tuon lapsen mummo? Mikset auta heitä?

Vierailija
60/244 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meillä on mieskin kotona niin totta kai myös 4v esikoinen. Mutta miehen ollessa töissä en vielä itse jaksa touhuta täysillä 4v:n ja 3vkoa vanhan vauvan kanssa. Esikko menee siis 6h/pvä perhepäivähoitajalle.

Ja meillä ei katsota mitään ruutuja ollenkaan eli ei, vastaus ei ole se, että laittaisit esikolle ohjelman kun yrität itse syöttää/tyynnyttää vauvaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme