Miten järkätään 5-vuotiaalle kaverisynttärit?
Joo, olen aivan noviisi nyt, kun pitäisi lapselle järjestää ekat kaverisynttärit. Hänellä ei ole kavereita päiväkodin ulkopuolelta. Miten tässä kannattaa toimia ja mikä yleinen käytäntö tänä päivänä on? En tunne lapsen tarhakaverien vanhempia eli miten kutsut esimerkiksi hoidetaan ja onko vanhemmat paikalla yms (meillä on pienehkö kolmio)? Montako lasta pitäisi kutsua? Lapsella on yksi hyvä kaveri ja useampi sellainen, jonka kanssa kyllä päiväkodissa leikkii. Mitä ohjelmaa pitäisi olla ja kuinka kauan juhlat kestää?
Mietin myös, voisiko vielä siirtää vuodella ja järjestää vasta 6-vuotissynttärit. En ole puhunut tästä vielä lapsen kanssa eli ei olla sovittu, että synttäreitä tänä vuonna vietetään kavereiden kanssa. Perheelle kyllä järkätään kakkukahvit, vieraita ja juhlahumua siis kyllä on tiedossa.
Tiedän että ovat ihan hölmöjä kysymyksiä mutta mulla on kokemuksia vain omista kaverisynttäreistä ysäriltä ja toimintatavat lienevät hieman erilaiset nykyään. Kaikki vinkit tervetulleita!
Kommentit (11)
Ei ole pakko järjestää, jos koet vaikeaksi. Voittehan myös esim pyytää sen parhaan kaverin kanssanne johonkin kivaan puuhaan, tyyliin sisäleikkipuistoon. Lapsi varmasti tykkäisi tästä ja kaveri myös.
Tai pyydät kolme kaveria, joiden kanssa lapsesi eniten leikkii. Näin siksi, jos tarvivatkin vanhemman mukaan. 5-vuotias ei välttämättä halua jäädä vieraaseen paikkaan, tai vanhempi ei halua jättää. Tutustuisit samalla vanhempiin.
Meillä lasten synttärit kotona ovat olleet hyvin perinteisiä. Lahjat avattu yhdessä, sitten herkut, sen jälkeen joko vapaata puuhaa tai jotakin ohjattua. Jos on uusi tilanne lapsellesi, keksi pari ohjattua juttua valmiiksi. Aarteenetsintä on kiva. Eli kartta tms vihjeitä ikätasoon sopivasti, ja lopulta löytyy pieni palkinto. Lapset tykkäävät, jos on jotakin heille sopivaa haastetta, esim kirjainten tai numeroiden tunnistamista, helppoja tietokysymyksiä. Siinäkin aikuinen ohjaamassa, että kaikki pääsevät mukaan. Ja jotakin muuta ohjelmaa voi miettiä niin, että jos tulee "tylsää" tai pelkkää riehumista, niin aikuinen ohjaa jonkin tekemisen. Googlaa vaikka puuhia.
Päiväkoti varmaan antaa kutsut vanhemmille kun pyytää. Yleensä ei ole hyvä että lapsi antaisi lapselle, tulee ihmettelyä muille, ei kutsutuille. Näin meillä ainakin. Kutsuun sitten oma nro ja pyyntö vastata, tuleeko lapsi. Samalla voi toivottaa myös vanhemman tervetulleeksi.
Perinteisesti synttärit kotona ovat kestäneet 2 tuntia. Varmasti jännittää ekoja järjestää, mutta ei muuta kuin rohkeasti luomaan omat jutut. Taidan olla vähän synttärihullu, kun olen tykännyt järjestää ja jotain aina keksiä. Ihan kotona ja pienellä budjetilla.
Millaisilla kaverisynttäreillä oma lapsesi on ollut? Mä en järjestänyt kaverisynttäreitä sen ikäisille, jotka tarvitsivat vielä vanhempansa mukaan. Mun lapset kans ysärilapsia ja 5v oli ekat kavetisynttärit. Eri päivänä sukulaissynttärit ja eri päivänä kaverisynttärit. En tiedä, millaista ohjelmaa nykyisin synttäreille tarvitaan.
Kotona juhlittiin. Lapsi kutsui 4 vierasta ja kutsut laitettiin suoraan lokeroihin päiväkodissa. Ilman vanhempia olivat. Kesto tais olla sen 2h. Hyvin sujui.
Menisin Mac Donaldsiin ja tilaisin sieltä syntymäpäivät kakkuineen.
Alle kouluikäisten synttäreillä meillä suurimmalla osalla vanhemmat jääneet myös kahville. Kutsut on yleensä saatu laitettu viestillä vanhemmille, tai sitten päiväkodin lokeroon jätetty kutsu. Meillä on hyvin uponnut aivan perinteinen ohjelma, mm. onginta on ollut hitti kaiken ikäisillä välillä 4-11v. Juhlat on kestäneet pari tuntua, itse olen suosinut arki-illan juhlia tyyliin klo 17-19, kun en halua tuhlata omaa vaapaa-aikaani viikonloppuna tähän. En itse erityisemmin pidä näistä kaverisynttäreistä mutta lapsille ovat tärkeitä, joten tietysti järjestetään!
Kiitos tosi tosi paljon vinkeistä! Meillä on myös vauva eli mietityttää tuo juhlien pituus sekä ajankohta. Olisi ihan parasta pitää viikolla mutta se on logistisesti vähän hankalaa perheen muiden aikataulujen suhteen (olisin yksin lasten kanssa kotona) ja vauva menee aikaisin nukkumaan. Paras aika olisi varmaan klo 15 viikonloppuna ja se syö kyllä koko päivän sitten.
Eli on ok jättää kutsut päiväkodin lokeroihin? Vähän nyt kyllä mietityttää, jätetäänkö vielä tänä vuonna väliin nämä kaverisynttärit tuon vauvan takia ja siksi, että meille ei hirveän montaa aikuista lasten lisäksi mahdu mukavasti. Jos ensi vuonna tulisivat ne pari lasta vain ilman aikuisia, niin on helpompi järkätä. Tai sitten joku toinen paikka kuin koti. Budjetti on tiukka (olen vanhempain-/hoitovapaalla) joten mitään palveluja ei voida tänä vuonna ainakaan käyttää.
Mielestäni 5-vuotiaalle ei tarvitse järjestää kaverisynttäreitä. Perhejuhla juhlistaa asiaa hienosti. Vauva perheessä vielä vahvistaa tämänsuuntaista ratkaisua.
Ei kannata. Tulee vain mielipahaa, kun kukaan ei pääse tulemaan.
Kaverisynttärit ehkä vasta myöhemmin.
Muistan, että ekoilla kaverisynttäreillä meillä oli ohjelmaa 2 tunniksi ja vanhemmat sai hengähtää muualla. Sai toki jäädäkin jos halusi. Suolaista ja makeaa purtavaa, leikkejä ja ongintaa. Eli apukäsiä oli mukana useampia. Koko ryhmä kutsuttiin mukaan ettei kukaan jäänyt osattomaksi.
Olisiko jollain vinkkejä?