Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 35 vuotias enkä ole koskaan äänestänyt vaaleissa.

Vierailija
25.01.2025 |

En ole koskaan äänestänyt vaaleissa koska hyviä puolueita ei vaan ole olemassakaan. Minulle on sanottu että äämestä sitten vähiten huonoa mutta miksi minun pitäisi antaa ääneni huonolle vaihtoehdolle?

Koko aikuisikäni ajan täällä suomessa asiat on menneet vain huonompaan suuntaan, voinko syyttää siitä niitä ihmisiä jotka ovat äänestäneet?

Oletko sinä äänestänyt vaaleissa ja jos olet niin miksi?

Itse en vaan koe että äänestämisellä voi vaikuttaa.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valittaa ei voi lopputuloksesta, jos ei ole itse äänestänyt.

Minulla ei ole koskaan ollut mitään valittamista, oli lopputulos mikä tahansa. Äänestänyt olen elämäni aikana noin kymmenen kertaa. M65

Vierailija
42/48 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni kannattaa aina äänestää, vaikka sitä "vähiten huonoa", jos tilanne näyttää niin toivottomalta. Täällä on kuitenkin vaalisalaisuus, ja jos on se mahdollisuus, että oma äänestysvalinta myöhemmin kaduttaa ja hävettää, niin eipä sitä tarvitse kenenkään muun silti tietää. Itse äänestin kerran presidentinvaalien ensimmäisellä kierroksella tavalla, joka nolotti myöhempinä vuosina suunnattomasti, mutta onneksi en silloin kertonut kellekään, ketä äänestin.

No mutta jos kaduttaa se on -1, eikö ole parempi vaan sitten olla äänestämättä. Mistä tiedät mitkä asiat on totta  ja jaksatko oikeasti käyttää niin paljon aikaa, että osaat äänestää oikein? ja mitä tästä saat sitten palkinnoksi? Äänestäköön ne ketkä haluavat ja jaksavat ottaa selvää tarpeeksi asioista. Moni ihminen on vain valinnut jonkun puolueen, koska se on joku trendi. Vähän kuin lempijoukkue urheilussa. Tämän takia asiat on persiilleen, jos äänestäjinä olisi vain ihmiset jotka oikeasti ottavat asioista selvää ja äänestäisivät puolueettomina, sitä jolla on parhaat ideat, saattaisi olla asiat paremmin. Mutta, koska ihmisellä on taipumus luoda lempipuolue ja sokeutua siihen sitten ja kieltää kaikkien muiden puolueiden hyvätkin ideat. Voisi myös olla puolueita jotka ajavat vähemmän asioita, kun voi olla jotain hyvää ja jotain huonoa.. En itse äänestä, mielestäni pitäisi vähentää maahanmuuttoa ja pitää suomi, suomena. Pitäisi ensi sijaisesti pitää huolta suomalaisista ja siitä, että heillä on töitä riittävällä palkalla ja työolosuhteilla. Meidät totutetaan elämään hyvälaatuisessa elämässä ja sitten työelämään päästyä elämänlaatu laskee hurjasti ja palkkakin on paska, sitten ihmetellään kun masennutaan ja syödään itsensä sairaalakuntoon kun ei mistään muusta saa mielihyvää. Myös työnvaatimus taso on tosi kova yhtä henkilöä kohti ja käytetään rahaa paljon turhuuksiin. Varmasti masennus diagnoosit ja ylipaino vähenisi, jos saataisiin ihmiset töihin siedettäviin olosuhteisiin ja siedettävillä palkoilla. Ja yksinkertaisesti töitä ei edes ole ja jos on, vaatimukset ovat sen mukaiset, että hirvittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin aloitin vasta 4-kymppisenä äänestämään.

Miksi? 

Vierailija
44/48 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 64-vuotias, olen äänestänyt yhden kerran kunnallisvaaleissa. En aio koskaan enää äänestäkään. 

Jos sillä koulutuksella jotain merkitystä on, olen käynyt kauppakorkean. 

Vierailija
45/48 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko akateeminen vai amis?

Mitä väliä sillä on?

Ap

Mietin vain. Ainakin omien havaintojen mukaan akateeminen keskiluokka äänestää aina.

Aijaa eli heidän vikansa on siis se että suomi on mennyt vain huonompaan suuntaan koko 2000 luvun ajan.

Ap

Kaikkia on ollut vallassa. Silti lopputulos on aina yhtä surkea. 

Ja aina surkeammaksi menee joka vuosi. Suomessahan ei päätetä enää yhtään mitään. Niinkuin sannakin sanoi kun kävi ohjeita kyselemässä, ei ne mitään ohjeita anna vaan käskyjä. Ja mitä enemmän niitten pehvoja nuoleksii sitä paremman hillotolpan saa, niinkuin edellisessä hallituksessa nähtiin.

Vierailija
46/48 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni kannattaa aina äänestää, vaikka sitä "vähiten huonoa", jos tilanne näyttää niin toivottomalta. Täällä on kuitenkin vaalisalaisuus, ja jos on se mahdollisuus, että oma äänestysvalinta myöhemmin kaduttaa ja hävettää, niin eipä sitä tarvitse kenenkään muun silti tietää. Itse äänestin kerran presidentinvaalien ensimmäisellä kierroksella tavalla, joka nolotti myöhempinä vuosina suunnattomasti, mutta onneksi en silloin kertonut kellekään, ketä äänestin.

Päinvastoin.

Se mikä tuo valtavirtapuolueille legitimiteettiä on nimenomaan äänien lukumäärä; ei sillä ole väliä onko äänestäjät oikeasti halunneet juuri X, äänestivät vain koska äänestäminen on tapa vaiko äänestivät vähiten huonoa väkisin. Vähiten huonoa äänestäminen vain pahentaa jo valmiiksi toivotonta tilannetta.

Poliitikot näkevät, että ääniä tuli paljon ja päättelevät ettei nykyisessä toimintatavassa ole mitään korjattavaa. Toista se olisi jos ihmiset jättäisivät äänestämättä ja koneiston sisälläkin jouduttaisiin miettimään mikä meni vikaan kun ihmisiä ei kiinnosta äänestää ja valtavirtapuolueiden legitimiteetti tippuu alhaisten äänimäärien takia

Vierailija
47/48 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli 50v ja en ole äänestänyt kertaakaan.

En näe tarpeelliseksi äänestää huijareita.

Vierailija
48/48 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 58v, enkä ole äänestänyt koskaan. Ja valitan kyllä jos siltä tuntuu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi