Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tapahtuu jos neuvolassa kieltäytyy kaikesta muusta kun suoraan lapsen terveyteen liityvistä asioista?

Vierailija
25.01.2025 |

Eli jättää vastaamatta kaiken maailman audit-kyselyihin.

Kommentit (203)

Vierailija
181/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksuaalielämän ongelmista ja siitä mitä apua terkkari voi antaa. Voi esimerkiksi ohjata äidin fysioterapeutille, joka tarkistaa lantionpohjaelimistön kunnon, tai lääkärille, joka ohjaa potilaan erikoissairaanhoitoon, jos vaikka virtsanpidötyskyvyssä on ongelmia ja se vaikeuttaa seksuaalielämään. Terkkreilla monilla on ainakin alkeet hallussa seksuaaliterveydestä.

Joskus potilas (tai neuvolan tapauksessa asiakas) ei kehtaa itse nostaa seksielämän ongelmia esille oma-aloitteisesti, joten on ihan hyvä, että siitä kysytään sitten terveydenhuoltohenkilökunnan toimesta. Ainakin minun mielestäni.

Vierailija
182/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne neuvolan kyselyt ovat vähän niinkuin vanhemmille itselleen herätyksiä. Että kävisivät keskenään miettimässä ja juttelemassa ne asiat ennen kuin lapsi syntyy. Jos on vaikka omassa lapsuudessa ikäviä juttuja, niin miettisi niitä ja pohtisi miten ehkä tekisi toisin oman lapsen kanssa. Tai jos on vaikka kovin värikäs sukupuolielämä, niin ymmärtäisi ajoissa, että lapsiperheessä se voi joutua vähän vähemmälle roolille. Ei ne terkat niitä vastauksia halua, mutta juttelevat toki niistä, jos tarvitsette niissä apua. t: lasun sossu

Omassa lapsuudessa ikäviä juttuja? Värikäs sukupuolielämä? Whaaat??

Kaikilla on elämässään ikäviä juttuja. Niin myös sinulla, sekä niillä tulevilla lapsilla. Et sinä voi niitä ikävyyksiä kenenkään elämästä poistaa vaikka kuinka utelisit. Sitä paitsi kenenkään aikuisen lapsuus ei sinulle kuulu paskan vertaa. Vielä vähem

Eikä kiinnostakaan, mutta tulevan vanhemman kannattaa itsensä kanssa niitä asioita miettiä miten se vauva oikeasti muuttaa elämää ja minkälaista vanhemmuutta on itse saanut ja millaista haluaa lapselleen antaa. Tulevien vanhempien kannattaa niitä keskenäänkin puhua ettei tule ylläreitä. t: lasun sossu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Only in av...

Täytyi oikein tulla muistuttamaan, että suurin osa meistä vanhemmista on normaaleita ihmisiä, joiden ei tarvitse pelätä neuvolaa, laskuja, eikä kyselyitä.

Olet uskomattoman naiivi.

Tai tyytyväinen siihen, miten oman perheen ja vanhemmuuden asiat ovat? Mua ei haittaa, vaikka mun kirjaukset julkaistaisiin tällä palstalla. Elämä on helppoa, kun ei ole mitään salattavaa.

Vierailija
184/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seksuaalielämän ongelmista ja siitä mitä apua terkkari voi antaa. Voi esimerkiksi ohjata äidin fysioterapeutille, joka tarkistaa lantionpohjaelimistön kunnon, tai lääkärille, joka ohjaa potilaan erikoissairaanhoitoon, jos vaikka virtsanpidötyskyvyssä on ongelmia ja se vaikeuttaa seksuaalielämään. Terkkreilla monilla on ainakin alkeet hallussa seksuaaliterveydestä.

Joskus potilas (tai neuvolan tapauksessa asiakas) ei kehtaa itse nostaa seksielämän ongelmia esille oma-aloitteisesti, joten on ihan hyvä, että siitä kysytään sitten terveydenhuoltohenkilökunnan toimesta. Ainakin minun mielestäni.

Näitä asioita kysyttiin, kun olin raskaana. Kun sitten synnytyksen jälkeen valitin alapäävaivoista, ketään ei kiinnostanut. Ja miksi pitää ylipäätään kysellä seksikertojen määrää jos halutaan tietää, jostain fyysisistä ongelmista. Jos kysytään intiimejä asioita, niin vähintään kohtuullista olisi kertoa syy tähän. Ja voisihan asioista suoraankin kysyä ja kertoa, että apua on saatavilla. Paitsi ettei sitä apua kyllä sitten ollut saatavilla, kun olisin tarvinnut. Itse maksoin fysioterapeuttini.

Vierailija
185/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä asioita kysyttiin, kun olin raskaana. Kun sitten synnytyksen jälkeen valitin alapäävaivoista, ketään ei kiinnostanut. Ja miksi pitää ylipäätään kysellä seksikertojen määrää jos halutaan tietää,

No entä sitten? Kai sinä tajuat, että sinun kokemuksesi siitä miten ja miksi sinulta kyseltiin ei ole yleinen ohjeistus (josta minä puhuin).

Miksi et itse kysynyt siellä, että miksi seksikertojen määriä kysellään, olisit saanut ehkä jopa vastauksen.

eri

Vierailija
186/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka jättää viemättä lapsen sokerirasituskokeeseen jos sitä suositellaan . SE on lasun paikka.

Raskaana oleva  sinne menee. Sokerirasituskoe on sellainen jossa juodaan 2 tönikkää sokerimössöö, ja katsotaan nouseeko sokerit vai ei. Loppuraskaudessa 2. Koe. Harva sitä litkua oksentamatta juo. Kun arvot nousee, saa ruokaohjeet ja jos silti arvot kovat ( saa kotiin sormenpäällaitteet) joutuu ottamaan lääkettä. Ne kaikki joilla arvot nousee litkutestissä, heidän vauvoilla mitataan 2h välein synnyttyä sokerit. Usein raskausdiabetes loppuu synnytykseen. 

Vierailija
187/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alistutte tuollaiseen? Onko se rääkyle muka kaiken tuon kyttäämisen, kiusaamisen ja vaivannäön arvoinen? 

Vierailija
188/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne neuvolan kyselyt ovat vähän niinkuin vanhemmille itselleen herätyksiä. Että kävisivät keskenään miettimässä ja juttelemassa ne asiat ennen kuin lapsi syntyy. Jos on vaikka omassa lapsuudessa ikäviä juttuja, niin miettisi niitä ja pohtisi miten ehkä tekisi toisin oman lapsen kanssa. Tai jos on vaikka kovin värikäs sukupuolielämä, niin ymmärtäisi ajoissa, että lapsiperheessä se voi joutua vähän vähemmälle roolille. Ei ne terkat niitä vastauksia halua, mutta juttelevat toki niistä, jos tarvitsette niissä apua. t: lasun sossu

Kaikilla on elämässään ikäviä juttuja. Niin myös sinulla, sekä niillä tulevilla lapsilla. Et sinä voi niitä ikävyyksiä kenenkään elämästä poistaa vaikka kuinka utelisit. Sitä paitsi kenenkään aikuisen l

V*tunh*ora. Minnekäs sossu on sitä p*rsettään jaellut ja milloin, kiinnostaisi tietää?!

Vierailija
189/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista, että neuvolassa olisi pitänyt audit-kyselyä täyttää

Eihän sen täyttö edes onnistu absolutistilta. Se ei suostu siihen, että valitsee nolla annosta joka kysymyksessä. Ärsyttävää, mutta minkäs teet? 

Vierailija
190/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla on elämässään ikäviä juttuja. Niin myös sinulla, sekä niillä tulevilla lapsilla. Et sinä voi niitä ikävyyksiä kenenkään elämästä poistaa vaikka kuinka utelisit. Sitä paitsi kenenkään aikuisen l

No, kumpikaan vanhemmista ei ole omia vanhempiaan valinnut. Monet ovat jutelleet heistä keskenään jo ennen raskautta. Kyllähän heidän luonteensa jne käy puolisolleni selväksi kun viettää kolme päivää heidän seurassaan. Meillä oli ainakin sellainen perusssäntö, että hankimme itse majapaikan eli yövieraiksi emme tupanneet. 

Itse asiassa se sukulointi tyssäsi perheellistymiseen. Siinä olivat omat ja puolison vanhemmat loukkaantuneita kun en pystynyt passaamaan ja muulloinkin muistamaan heitä kuten ennen lapsiperhe-elämää. Tätä on rumaa tunnustaa, mutta olimme totuttaneet heidät liian hyvään. Kun puoliso kävi työn puolesta joko omien tai appivanhempieni lähellä, minä tein aamuyöllä kakut ja leivät heille vietäväksi. Sitten kun palvelu lakkasi koliikkivauvan vuoksi, olivat vauvalle vihaisia palvelun loppumisesta. Eivät he ymmärrä, ettei väsynyt ihminen voi repiä itseään samaan aikaan moneen eri paikkaan ja hommaan.

Vierailija
191/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten rokottamatta jättäminen?

Vierailija
192/203 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä epäilisin alkopuolella ongelmaa, jos audit-testi herättää noin suuria tunteita. Et halua kohdata todellisuutta?

Höpö höpö. Alkoholiongelmaiset tietenkin täyttää ne laput, ei vaan rehellisesti. 

Kaikki joutuu nykyään tuon lapun täyttään.  

No ei. Ei kukaan "joudu" täyttämään niitä, ei se ole mitenkään pakollista. Toki ne tarjotaan kaikille täytettäviksi.

Vastasin siihen, kun joku epäili, että jos ihminen ei halua moista täyttää, niin on varmaan alkoholiongelmaa. Tosiasiassa alkoholiongelmainen ei tietenkään halua herättää epäilyksiä kieltäytymällä kyseisen lappusen täyttämisestä, vaan täyttää sen kertoen, että joskus saunakaljan juo, mutta ei paljoa muuten. 

Vierailija
193/203 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätin käymättä sokerirasitustestissä. Neuvolantäti oli harmissaan mut ei siitä muuta tullut.

Mielenkiinnosta, miksi jätit käymättä? 

Is.lam kieltää.

Vierailija
194/203 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten rokottamatta jättäminen?

Lapsen saa jättää rokottamatta. Toki se on typerää, mutta ei neuvola voi siihen puuttua 

Vierailija
195/203 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätin käymättä sokerirasitustestissä. Neuvolantäti oli harmissaan mut ei siitä muuta tullut.

Mielenkiinnosta, miksi jätit käymättä? 

Is.lam kieltää.

No ei kiellä. 

Vierailija
196/203 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä asioita kysyttiin, kun olin raskaana. Kun sitten synnytyksen jälkeen valitin alapäävaivoista, ketään ei kiinnostanut. Ja miksi pitää ylipäätään kyse

Seksiasioita kysyttiin siksi, koska se oli yksi kysymys kaavakkeessa osiossa parisuhde. Tästä päättelin sen liittyvän parisuhteeseen. Ei siis ollut kyse mistään fyysisistä asioista. En vain ymmärrä, miksi minun täytyisi terkkarille avata edes sitä parisuhdettani koska se, onko meillä seksiä kerran vai viisi viikossa ei vaikuta kykyymme toimia hyvinä vanhempina.

Vierailija
197/203 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä sokerinrasitustestit on vapaaehtoinen, silloin on ok käydä jos suvussa on diabetesta ja äidillä ylipainoa.

Vierailija
198/203 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe taitaa olla aika arka ketjun pituudesta päätellen :D

Vierailija
199/203 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka jättää viemättä lapsen sokerirasituskokeeseen jos sitä suositellaan . SE on lasun paikka.

Raskaana oleva  sinne menee. Sokerirasituskoe on sellainen jossa juodaan 2 tönikkää sokerimössöö, ja katsotaan nouseeko sokerit vai ei. Loppuraskaudessa 2. Koe. Harva sitä litkua oksentamatta juo. Kun arvot nousee, saa ruokaohjeet ja jos silti arvot kovat ( saa kotiin sormenpäällaitteet) joutuu ottamaan lääkettä. Ne kaikki joilla arvot nousee litkutestissä, heidän vauvoilla mitataan 2h välein synnyttyä sokerit. Usein raskausdiabetes loppuu synnytykseen. 

Ei se sokerirasitus nyt ihan noin paha ollut. En oksentanut enkä meinannut oksentaa. Meitä istui siinä monta raskaana olevaa samassa labran odotustilassa ja kaikki vuorollaan kävi juomassa litkua ja antamassa verta, juteltiin siinä eikä kukaan oksentanut. Litku ei ollut hyvää muttei niin pahaakaan. Mutta oli aika heikko olo sen testin ajan (sehän kestää monta tuntia) ja jälkeen. Onneksi oli eväät mukana, että sai syödä heti kun testi oli loppu.

Vierailija
200/203 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En täytellyt yhtäkään audit-testiä, en seksikyselyä ja selvitystä parisuhteen tilasta. En meidän vanhempien ruokavaliosta jne. Sanoin, että koen epämukavaksi kertoa näistä ventovieraalle ja se ei tarkoita ettenkö huolehtisi lapsesta hyvin. Päihteistä kerroin kuten asia on, en ole koskaan edes kokeillut tupakkaa ja alkoholia kuluu max 2x vuodessa viinilasillinen.Vähän nikottelua ja mutku mutku järjestelmä vaatii-selitystä tuli aluksi, mutta kun kaikki kolme lasta kasvoivat täysin terveinä ja hyvin, loppui se nopeasti. Osasivat kaiken ikätasoisesti tai aiemmin, olivat sosiaalisia, iloisia, reippaita, puhtaita ja kaikilla käyrillä hyvin.