Mitä tapahtuu jos neuvolassa kieltäytyy kaikesta muusta kun suoraan lapsen terveyteen liityvistä asioista?
Eli jättää vastaamatta kaiken maailman audit-kyselyihin.
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Valehtele aina se vastaus, josta sulle koituu kaikista vähiten haittaa. Sillä ei ole yhtään mitään merkitystä onko se totta.
Mistä sen tietää, mistä koituu vähiten haittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valehtele aina se vastaus, josta sulle koituu kaikista vähiten haittaa. Sillä ei ole yhtään mitään merkitystä onko se totta.
Mistä sen tietää, mistä koituu vähiten haittaa?
Usein keskimääräisin vastaus on paras, jos et muuten osaa vastata "oikein".
Vierailija kirjoitti:
Täytyy vain ihmetellä teidän monen asennetta. Lappuset ja kyselyt turhia, jotkut sanoo jopa mittaamisen turhaksi.
Ymmärrättekö te ollenkaan miksi näitä kartoitetaan? Ensinnäkin, jos lapsuuden perheessä on ollut väkivaltaa, on hyvä tunnistaa ja itsellensä tunnustaa, että on alttiimpi sitä myös itse käyttämään. Seksuaalisuuteen saa neuvolan kautta apua ja se on tärkeä aihe, koska sinä kasvatat lastasi omalla seksuaalisuudellasi. Opetat sille huomaamattasi seksuaalisuuden arvoja.
Mittaamiset ja verenpaineen on taas monella tapaa todella tärkeitä mittareita. Suomen nuovolakärjestelmä on oikeasti todella hyvä ja minä ainakin olen sitä mieltä, että on tosi loistavaa, että siellä ennakoidaan ongelmia.
Kaikki lippuset ja lappuset ovat tutkimusmateriaalia! Ei niitä kerätä siksi, että saisi apua vaan siksi, että meillä on kattavan neuvolajärjestelmän takia maailmassa ainutlaatuinen henkilörekisteri, jonka tietoja myydään ulkomaille. Kun jossain USAssa halutaan tutkia asiaa A, niin tehdään Suomelle tarjous, millä hinnalla tietoa ryhdytään keräämään ja sitten saadaan sinne neuvolaan kysely seksuaalisuudesta. Niitä kun liitetään eri rekisterien tietoihin edellisistä sukupolvista saadaan aika lailla kattava kuva asiasta, johon ei ole edes vastattu, mutta joka yhdistelemällä selviää.
Kukaan ei kasvata lapsia omalla seksuaalisuudellaan, se on ihan varma asia (kannattaa tarkistaa käyttämänsä termistö).
Neuvolassa haluttaisiin kohdata lapsi ja perhe tässä ja nyt, ilman ennakkokyselyjä ja tarkkailua. Valitettavasti se ei onnistu, koska tiedonkeruu menee lapsen edelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasuhan siitä tulee. Lastensuojelulla on valtuudet ottaa lapset huostaan aina kun lapsesta on huoli, eli heidän uhmaamisensa on harvinaisen huono ajatus.
Tuleeko myös silloin, jos isä jättää audit kyselyn täyttämättä?
Mitä mieltä itse olet siitä, jos puolisosi jättäisi sen tekemättä? Ongelmia juomisen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Täytyy vain ihmetellä teidän monen asennetta. Lappuset ja kyselyt turhia, jotkut sanoo jopa mittaamisen turhaksi.
Ymmärrättekö te ollenkaan miksi näitä kartoitetaan? Ensinnäkin, jos lapsuuden perheessä on ollut väkivaltaa, on hyvä tunnistaa ja itsellensä tunnustaa, että on alttiimpi sitä myös itse käyttämään. Seksuaalisuuteen saa neuvolan kautta apua ja se on tärkeä aihe, koska sinä kasvatat lastasi omalla seksuaalisuudellasi. Opetat sille huomaamattasi seksuaalisuuden arvoja.
Mittaamiset ja verenpaineen on taas monella tapaa todella tärkeitä mittareita. Suomen nuovolakärjestelmä on oikeasti todella hyvä ja minä ainakin olen sitä mieltä, että on tosi loistavaa, että siellä ennakoidaan ongelmia.
Mikä oletus se on, että neuvolassa pystytään ennakoimaan ongelmia? Aika kaikkivoipainen ajatus. Käyt kerran vuodessa neuvolassa, vastailet tädin kysymyksiin ja täytät jonkun lomakkeen, ja sitten neuvola lupaa pitää kaikki ongelmat pois sinun ja perheesi elämästä?
Vierailija kirjoitti:
Jätin käymättä sokerirasitustestissä. Neuvolantäti oli harmissaan mut ei siitä muuta tullut.
Itselleni tuli. Nimittäin raskausdiabetes. Vaikka olen hoikka ja syön terveellisesti. En siis päässyt 1. sokerirasitukseen pahoinvoinnin vuoksi ja 2. rasituksessa todettiinkin sitten radi. :(
Vauvan takia menisin kyllä sokerirasitukseen. En olisi tiennyt radista, jos en olisi käynyt siellä labraseulonnassa. Verensokerit voivat aiheuttaa vakaviakin ongelmia vauvalle, jos ne heittelevät pitkään.
Kyllä epäilisin alkopuolella ongelmaa, jos audit-testi herättää noin suuria tunteita. Et halua kohdata todellisuutta?
Eihän siellä mitään muuta tarjotakaan. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten vastaat niihin kyselyihin kun poliisi on vieressä turvaamassa sosiaalityöntekijää. Oletko persu kun et tätä tiedä?
joo. ei meiltä persuilta oteta lapsia huostaan, kun me ei höyrymopata vauvoja niin kuin vihervasemmistolaiset sekakäyttäjät tekevät
Sekakäyttäjät on tunnetusti poliittisesti aktiivisia.
Vierailija kirjoitti:
Kasvatat lastasi omalla seksuaalisuudellasi?
Nyt on sellaista höttöä että taitaa mennä jo huuhaaosastolle.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien hyvinvointi liittyy suoraan lapsen hyvinvointiin
Ymmärrän kyllä hyvin jos vanhemmat ei halua neuvolassa täyttää parisuhdelomakkeita ja alkoholiseulia vaan meskittyä lapsen fyysiseen terveyteen.
Jos ei suostu testiin niin se on huoli koska silloin on selvästikin jotain salattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei suostu testiin niin se on huoli koska silloin on selvästikin jotain salattavaa.
Ei, vaan ihan avoimesti pitää sitä täydellisenä ajanhukkana.
Täytyy olla aika huuhaa itse, jos ei ymmärrä, että sinun oma asenteesi seksuaalisuuteen välityy lapselle. Tahtomattakin. Jokainen meistä tietää oman vanhemmansa suhtautumisen seksuaalisuuteen. Onko avoin, häpeällinen, sekava ja jne. Ja oikeasti, neuvolassa on keinot näiden asioiden auttamiseen. Ei niitä kyselyjä huvikseen tehdä, vaan halutaan ennaltaehkäistä ongelmia.
Neuvolan resurssit on vedetty todella tiukalle, ei siellä ole aikaa tehdä syvempiä tulkintoja näistä. Olen unohtanut täyttää yhden jos toisenkin lappusen ja neuvolan täti on suullisesti kysynyt muutaman kysymyksen ja asia on jäänyt siihen. Varmaan eri asia, jos alkaa vääntämään siellä. Normaaliälyinen ihminen varmaan tajuaa, mitä vastauksia näissä haetaan, ja jos oman elämän syynäys ei nappaa, vastaa sitten sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla aika huuhaa itse, jos ei ymmärrä, että sinun oma asenteesi seksuaalisuuteen välityy lapselle. Tahtomattakin. Jokainen meistä tietää oman vanhemmansa suhtautumisen seksuaalisuuteen. Onko avoin, häpeällinen, sekava ja jne. Ja oikeasti, neuvolassa on keinot näiden asioiden auttamiseen. Ei niitä kyselyjä huvikseen tehdä, vaan halutaan ennaltaehkäistä ongelmia.
Jaa että neuvolassa on keinot näiden asioiden auttamiseen? Mikä on se oikea suntautuminen seksuaalisuuteen, jota ei katsota ongelmalliseksi ja miten neuvola aikoo korjata asian, kun tulkitsee jonkun suhtautumiseen seksuaalisuuteen ongelmalliseksi?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että neuvolassa kysytään myös muusta kuin fyysisestä hyvinvoinnista. Mutta kyllä se menee joskus myös överiksi. Meiltä kyseltiin seksielämästä ja jostain menneistä parisuhteista. En minä halua alkaa seksiasioita avaamaan vieraalle ihmiselle, ne ovat minun ja mieheni välisiä. Ja jos ongelmia olisi, hakeutuisimme niin halutessamme puhumaan niistä johonkin. Entisistä parisuhteista kyselyä ihmettelin myös, että mitä niistä nyt halutaan tietää. Lopulta selvisi, että terkkaria kiinnosti olenko kokenut fyysistä väkivaltaa aiemmissa parisuhteissa. No tämänkin voisi kysyä suoraan ja myös perustella, miksi tämä halutaan tietää. En ollut, joten se keskustelu jäi siihen.
Minusta neuvolan ei pidä alkaa holhoamaan aikuisten ihmisten koko elämää. Aikuiset ihmiset, joille on vielä lapsi tulossa osaavat kyllä itsekin hakea apua jos tarvii. Jos eivät osaa, on hyvä kartoittaa pääpiirteittäin asioita mutta tuommoinen "montakos kertaa seks
Ei niillä neuvolassa ole oikeasti mitään resursseja eikä ammattitaitoa vanhempien jaksamisen eikä seksielämän tukemiseen. Muistakaa ihmiset, että nykyään on tapana kirjata kaikki ylös papereihin, joissa tiedot pysyvät kymmeniä vuosia/lopun elämän. Aikoinaan, kun itse kävin neuvolassa, niin oli mahdollisuus myös keskustella, siten että kirjaus oli "keskustelua". Nykyään ihmisillä ei ole mitään oikeutta yksityisyyteen, kun jopa lasten neuvolakäynnin yhteydessä pitäisi jopa seksikerratkin kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että neuvolassa kysytään myös muusta kuin fyysisestä hyvinvoinnista. Mutta kyllä se menee joskus myös överiksi. Meiltä kyseltiin seksielämästä ja jostain menneistä parisuhteista. En minä halua alkaa seksiasioita avaamaan vieraalle ihmiselle, ne ovat minun ja mieheni välisiä. Ja jos ongelmia olisi, hakeutuisimme niin halutessamme puhumaan niistä johonkin. Entisistä parisuhteista kyselyä ihmettelin myös, että mitä niistä nyt halutaan tietää. Lopulta selvisi, että terkkaria kiinnosti olenko kokenut fyysistä väkivaltaa aiemmissa parisuhteissa. No tämänkin voisi kysyä suoraan ja myös perustella, miksi tämä halutaan tietää. En ollut, joten se keskustelu jäi siihen.
Minusta neuvolan ei pidä alkaa holhoamaan aikuisten ihmisten koko elämää. Aikuiset ihmiset, joille on vielä lapsi tulossa osaavat kyllä itsekin hakea apua jos tarvii. Jos eivät osaa, on hyvä kartoittaa pääpiirteit
Ei niillä neuvolassa ole oikeasti mitään resursseja eikä ammattitaitoa vanhempien jaksamisen eikä seksielämän tukemiseen. Muistakaa ihmiset, että nykyään on tapana kirjata kaikki ylös papereihin, joissa tiedot pysyvät kymmeniä vuosia/lopun elämän. Aikoinaan, kun itse kävin neuvolassa, niin oli mahdollisuus myös keskustella, siten että kirjaus oli "keskustelua". Nykyään ihmisillä ei ole mitään oikeutta yksityisyyteen, kun jopa lasten neuvolakäynnin yhteydessä pitäisi jopa seksikerratkin kertoa.
Ja lapsi on koko ajan kuuntelemassa näitä neuvolantädin seksijuttuja?
"Äiti mitä tarkottaa tekti?"
Aikoinaan sain yllättäen vauvan hoiviini melko iäkkäänä. Neuvolasta sain apua ihan keskustelun muodossa. Joku oli kiinnostunut jaksamisestani.
Miksi sulla on vaan väkivalta ja seksi mielessä? Mitä se kertoo sinusta?