Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tapahtuu jos neuvolassa kieltäytyy kaikesta muusta kun suoraan lapsen terveyteen liityvistä asioista?

Vierailija
25.01.2025 |

Eli jättää vastaamatta kaiken maailman audit-kyselyihin.

Kommentit (203)

Vierailija
161/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivat teeskennellä empaattista mutta niillä on lasunhäntä kainalossa.

Vierailija
162/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ahdistaa nykyään neuvolassa käyminen. Ymmärrän että lapsen hyvinvoinnin takia siellä käydään mutta aina utelevat vähän liikaa kaikkea, kyselevät parisuhteesta jne. Minusta omat henkilökohtaiset asiani ei kuulu ulkopuolisille. Kaikki kirjataan sanasta sanaan johonkin järjestelmään, mistä kuka tahansa periaatteessa voisi käydä niitä tietoja urkkimassa. Mitä jos järjestelmä haxataan ja tiedot lähtee leviämään, case Vastaamo tyylisesti? Niinkin on käynyt, että jotain sanomisiani on kirjattu täysin väärin.

Ai kaikki sanomiset kirjoitetaan vielä ylös?

Kaikki kirjataan ylös. Minä varasin aikaa hammashoitolaan sen ohjeen mukaan miten hammaslääkäri edellisen käynnin yhteydessä pyysi tekemään. Alkoi puhelimessa kova kuulustelu siitä mitä sairauksia minulla on ja mikä lääkitys. Hirveän väännön jälkeen sain ajan. Uskokaa tai älkää, niin koko ajanvarauspuhelu oli kirjattu kantaa minun tietoihin. Ei ihme, että on jonoa ja ruuhkaa, kun sitä näin tahallaan tehdään. Kirjaamisen käyttävät niin lääkärit kuin avustajat aivan liikaa aikaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, mutta vanhempien päihteiden käyttö vaikuttaa lapsen (henkiseen) terveyteen.

Vierailija
164/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy vain ihmetellä teidän monen asennetta. Lappuset ja kyselyt turhia, jotkut sanoo jopa mittaamisen turhaksi. 

Ymmärrättekö te ollenkaan miksi näitä kartoitetaan? Ensinnäkin, jos lapsuuden perheessä on ollut väkivaltaa, on hyvä tunnistaa ja itsellensä tunnustaa, että on alttiimpi sitä myös itse käyttämään. Seksuaalisuuteen saa neuvolan kautta apua ja se on tärkeä aihe, koska sinä kasvatat lastasi omalla seksuaalisuudellasi. Opetat sille huomaamattasi seksuaalisuuden arvoja. 

Mittaamiset ja verenpaineen on taas monella tapaa todella tärkeitä mittareita. Suomen nuovolakärjestelmä on oikeasti todella hyvä ja minä ainakin olen sitä mieltä, että on tosi loistavaa, että siellä ennakoidaan ongelmia. 

Miksi sulla on vaan väkivalta ja seksi mielessä? Mitä se kertoo sinusta?

Tuskin kasvatan seksuaalisuudellani neuvolaikäisiä lapsiani. Nyt kyllä meni överiksi.

Vierailija
165/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen niille, jotka eivät usko oman asenteen seksuaalisuuteen näkyvän kasvatuksessa, niin olette väärässä. Totta kai se näkyy, samalla lailla kun kaikkeen muuhunkin suhtautuminen. 

Vierailija
166/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne neuvolan kyselyt ovat vähän niinkuin vanhemmille itselleen herätyksiä. Että kävisivät keskenään miettimässä ja juttelemassa ne asiat ennen kuin lapsi syntyy. Jos on vaikka omassa lapsuudessa ikäviä juttuja, niin miettisi niitä ja pohtisi miten ehkä tekisi toisin oman lapsen kanssa. Tai jos on vaikka kovin värikäs sukupuolielämä, niin ymmärtäisi ajoissa, että lapsiperheessä se voi joutua vähän vähemmälle roolille. Ei ne terkat niitä vastauksia halua, mutta juttelevat toki niistä, jos tarvitsette niissä apua. t: lasun sossu

Omassa lapsuudessa ikäviä juttuja? Värikäs sukupuolielämä? Whaaat??

Kaikilla on elämässään ikäviä juttuja. Niin myös sinulla, sekä niillä tulevilla lapsilla. Et sinä voi niitä ikävyyksiä kenenkään elämästä poistaa vaikka kuinka utelisit. Sitä paitsi kenenkään aikuisen lapsuus ei sinulle kuulu paskan vertaa. Vielä vähem

Etkö tosiaan ymmärrä? Minulla oli ikävä lapsuus ja syömishäiriötä sen jälkeen. Tarjosivat siihen paljon tukikeinoja, jos haluan. Muun muassa ohjasivat juttelemaan jonkun ammattilaisen kanssa ilmaiseksi, olisin saanut ilmaista ravitsemusohjausta, äitiyshierojalle sain ilmaisia käyntejä. Ei ne pahaa siellä tarkoita, kun kyselevät. 

-eri

Vierailija
167/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkiin neuvolan lappuihin vastataan niin, että kaikki hyvin, ei voisi paremmin olla. En tupakoi, en juo, ei ole stressiä, asuntona on maailman ihanin koti, parisuhde kunnossa, yhdessä harrastetaan liikuntaa jne. Ei kai kukaan oikeasti vastaa niihin tosissaan?

Nehän on ihan nimettömiä, jostain syystä ne tiedot liitetään samantien sinuun, tulotasoosi, puoluekantaasi jne. ja tehdään selvityksiä siitä, miten keski- ja pienituloiset ko. tietojen perusteella eroavat toisistaan.

Haluat siis, että päihdeongelmaiset vanhemmat valehtelevat niissä kyselyissä?

Vierailija
168/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun olette hyvässä vuorovaikutuksessa neuvolan kanssa, jostain sokerirasituskokeesta kieltäytyminen ei johda mihinkään. Onhan ollut näitäkin äitejä jotka ei halua antaa lapselle D-vitamiinilisää ja sitten annetaan äidille ohjeita ottaa enemmän vitamiineja seuraillaan tilannetta.

Neuvola ei ole edes pakollista eikä se ole mikään perheiden virheiden etsimiseen keskittyvä viranomainen.  Siellä on toki aina joku yksittäinen, väsynyt työntekijä joka päästää vaikka mitä sammakoita suustaan, mutta terveydenhuollossa on aina nähty teitä huonompia äitejä ja jokainen fiksu työntekijä ymmärtää sen arvon että perheet ovat tämän vapaaehtoisen seurannan piirissä, vaikkei sitoutuisi kaikkeen mitä sieltä tarjotaan.

En ole itse kokeillut kieltäytyä audit-kyselystä, sillä vaikka tiedän itse ettei oma käyttöni herätä ongelmia, uskon että sen avulla voidaan tehdä arvokasta tilastointia jonka avulla voidaan tehdä hyviä päätöksiä. Siksi haluan vaikuttaa korkeaan vastaamisprosenttiin.

Vierailija
169/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Audit kyselyt ovat hölmöjä, kun esim jos ilmoittaa, että ei ole tukiverkkoja, voi tulla lasu eikä tukea. Tai jos ilmoittaa, että ei ole puolison kanssa seksielämää, niin mitähän siitä sitten seuraisi? Kysyvät tätäkin.

Itse kun ilmoitin joka paikassa että ei ole tukiverkkoja, ei tullut lasun lasua. Mitä siitä seurasi oli se, että sain ilmaisen lapsenvahdin kerran viikossa ja pääsin lenkille. Oli tosi kivaa.

Suosittelen ehdottomasti ottamaan tukiverkottomuuden esille neuvolassa. Vaikka näitä palveluja alasajetaan vauhdilla, se ei silti ole koskaan peruste lasulle. Olette vaan silloin korkealla jonossa jos palveluja aletaan jakamaan jollekin.

Vierailija
170/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä epäilisin alkopuolella ongelmaa, jos audit-testi herättää noin suuria tunteita. Et halua kohdata todellisuutta?

Höpö höpö. Alkoholiongelmaiset tietenkin täyttää ne laput, ei vaan rehellisesti. 

Vierailija
171/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkiin neuvolan lappuihin vastataan niin, että kaikki hyvin, ei voisi paremmin olla. En tupakoi, en juo, ei ole stressiä, asuntona on maailman ihanin koti, parisuhde kunnossa, yhdessä harrastetaan liikuntaa jne. Ei kai kukaan oikeasti vastaa niihin tosissaan?

Nehän on ihan nimettömiä, jostain syystä ne tiedot liitetään samantien sinuun, tulotasoosi, puoluekantaasi jne. ja tehdään selvityksiä siitä, miten keski- ja pienituloiset ko. tietojen perusteella eroavat toisistaan.

Oon eri, mutta eihän tuossa ollut kyse siitä, mitä kirjoittaja haluaa, vaan miten asiat käytännössä tapahtuu. 

Käytännössä päihdeongelmaiset valehtelee noissa aina. Sitten joku ongelmaton, rehellinen raukka vastaa, että kerran teininä olen kokeillut kannabista, ja joutuu huumeseuloihin, erikoistarkkailuun, lastensuojelun asiakkaaksi jne. 

Vierailija
172/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Only in av...

Täytyi oikein tulla muistuttamaan, että suurin osa meistä vanhemmista on normaaleita ihmisiä, joiden ei tarvitse pelätä neuvolaa, laskuja, eikä kyselyitä.

Vierailija
173/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Only in av...

Täytyi oikein tulla muistuttamaan, että suurin osa meistä vanhemmista on normaaleita ihmisiä, joiden ei tarvitse pelätä neuvolaa, laskuja, eikä kyselyitä.

Olet uskomattoman naiivi.

Vierailija
174/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ahdistaa nykyään neuvolassa käyminen. Ymmärrän että lapsen hyvinvoinnin takia siellä käydään mutta aina utelevat vähän liikaa kaikkea, kyselevät parisuhteesta jne. Minusta omat henkilökohtaiset asiani ei kuulu ulkopuolisille. Kaikki kirjataan sanasta sanaan johonkin järjestelmään, mistä kuka tahansa periaatteessa voisi käydä niitä tietoja urkkimassa. Mitä jos järjestelmä haxataan ja tiedot lähtee leviämään, case Vastaamo tyylisesti? Niinkin on käynyt, että jotain sanomisiani on kirjattu täysin väärin.

Ai kaikki sanomiset kirjoitetaan vielä ylös?

Kaikki kirjataan ylös. Minä varasin aikaa hammashoitolaan sen ohjeen mukaan miten hammaslääkäri edellisen käynnin yhteydessä pyysi tekemään. Alkoi puhelimessa kova kuulustelu siitä mitä sairauksia minulla on ja mikä lääkitys. Hirveän vä

Niitä sairauksia ja lääkityksiä kysytään siksi ettei hammaslääkäri määrää mitään sopimattomia lääkkeitä tai käytä hoidossasi sinulle sopimattomia aineita. Ei ole mitään turhaa kyselyä. Netissä voi täyttää oman alueen esitietolomakkeen, josta lääkäri näkee olennaiset tiedot tai sitten niitä kysellään puhelimitse ajanvarauksessa. Tämä ihan sitä varten ettei vaikka tapa potilasta vastaanotolla antamalla sopimattomia aineita. Moni sairaus myös näkyy suussakin niin hammaslääkärin on hyvä tietää, että sairaus on/ei ole hoidossa.

Vierailija
175/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon eri, mutta eihän tuossa ollut kyse siitä, mitä kirjoittaja haluaa, vaan miten asiat käytännössä tapahtuu. 

Käytännössä päihdeongelmaiset valehtelee noissa aina. Sitten joku ongelmaton, rehellinen raukka vastaa,

Itse kerroin että en tiennyt olevani raskaana ja vedin pienet kännit kesäloman alkamisen kunniaksi. Neuvolassa sanoivat ettei voi määritellä turvallista rajaa alkoholinkäytölle raskauden alussa ja toivotaan, että syntyy terve lapsi, mutta ei ole minun vikani jos ei synny, koska en tiennyt olevani raskaana. Alkoholinkäytöstäni ei kyselty enempää mitään. Terve lapsi syntyi. Juon alkoholia 1-2 kertaa vuodessa ja se yksi kerta sattui olemaan juuri silloin kun olin tietämättäni (ja suunnittelematta, kierukka petti) raskaana.

Vierailija
176/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on se kumma, että lapsia syntyy nykyään enää yhtään.

En missään tapauksessa halua mitään osaa tuosta sopasta, hyi!

Vierailija
177/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä kolme lasta, enkä ole käynyt neuvolassa vauva-ajan jälkeen, vaan olen passittanut lapset sinne isän kanssa. Ei kiinnosta olla minkään kyttäyksen kohteena.

Helppo sun noin. Kaikills ei ole isiä mitkä veis tai ei työn takia pääse.

Vierailija
178/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä epäilisin alkopuolella ongelmaa, jos audit-testi herättää noin suuria tunteita. Et halua kohdata todellisuutta?

Höpö höpö. Alkoholiongelmaiset tietenkin täyttää ne laput, ei vaan rehellisesti. 

Kaikki joutuu nykyään tuon lapun täyttään.  

Vierailija
179/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedot jää kantaan loppuelämän ajaksi että siihen nähti noihin on hyvä vastata. 

Saattaa torpata jopa lapsenkin pääsyn tiettyihin ammatteihin mikäli olettavat että geeneissä on alkoholin suurkulutuksen taipumusta jos vanhemmat on vastanneet siihen viittaavasti. 

Vierailija
180/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä siinä mitään erityisempää tapahtu. Tietoihin kirjataan ettei äiti/isä halunnut vastata siihen tai tähän.

Sossutädin työn kohokohta: Kirjaa järjestelmään, onko äiti/isä suostunut täyttämään kyselylomaketta. Näpyttelee tietokoneen näppäimistöä. Näpy näpy. Tuntee itsensä tärkeäksi.

Ei vaan hänen on pakko tehdä se. Jos hänen työhönsä kuuluu kysyä tietyt asiat tietyiltä asiakasryhmiltä (vaikka sitten lapsiperheiltä), niin hänen oikeusturvaansa kuuluu se, että saa kirjoittaa sinne tietoihin, että vanhemmat eivät halunneet vastata tähän kysymykseen. Siitä sitten tietää, että on kysytty.