Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tapahtuu jos neuvolassa kieltäytyy kaikesta muusta kun suoraan lapsen terveyteen liityvistä asioista?

Vierailija
25.01.2025 |

Eli jättää vastaamatta kaiken maailman audit-kyselyihin.

Kommentit (203)

Vierailija
121/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen aborttia nyt heti.

Vierailija
122/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä siinä mitään erityisempää tapahtu. Tietoihin kirjataan ettei äiti/isä halunnut vastata siihen tai tähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä siinä mitään erityisempää tapahtu. Tietoihin kirjataan ettei äiti/isä halunnut vastata siihen tai tähän.

Sossutädin työn kohokohta: Kirjaa järjestelmään, onko äiti/isä suostunut täyttämään kyselylomaketta. Näpyttelee tietokoneen näppäimistöä. Näpy näpy. Tuntee itsensä tärkeäksi.

Vierailija
124/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen negatiivinen kirjaus on huoli. Kun huolia kertyy tarpeeksi niin sillä voidaan perustella huostaanotto.

Vierailija
125/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes käy neuvolassa eikä ole lasuja sadellut. Vapaaehtoinen palvelu.

Vierailija
126/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ihan superhyvät kokemukset kahden eri paikkakunnan neuvoloista. Mitään ei kytätty vaan kysyttiin ihan asiallisia kysymyksiä, jotka liittyivät lapsen tai koko perheen hyvinvointiin. Lappusia ei tarvinnut täyttää, jos ei halunnut. Halusin kyllä täyttää ja muutenkin otin kaikki mahdolliset kokeet ja neuvolakäynnit mitä oli tarjollaa. Koin sen itse tärkeäksi.

Tekisi mieli tehdä aloite, että neuvolatominta Suomessa tulee lakkauttaa pikimmiten kokonaan. Jos pikkutertut pelkäävät henkensä puolesta, että neuvolaihminen saa selville jotain pimeää, neuvolasta ei ole mitään hyötyä.

Neuvolahenkilöstä huomaa kyllä heti missä äiti/isä ja lapsi menee, koko perhe menaa. Riittää kun astuvat ovesta sisään.

Vierailija
127/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuo, joka kertoi seksielämäuteluista. Tein silloin työkseni lastensuojelun perhetyötä ja ymmärsin kyllä, että kaikenlaisia perheitä on joten sinänsä hyvä, että asiaa jotenkin kartoitetaan. Mutta mitä oikeaa apua terveydenhoitaja voi antaa? Onko hänellä osaamista auttaa seksuaalirlämän pulmissa? Entä jos aiemmissa parisuhteissa on ollut väkivaltaa? Sen asian läpikäymiseen voi tarvita montakin ylimääräistä käyntiä, onko sellaiseen resursseja tai ylipäätään osaamista?

Mielestäni ei pitäisi alkaa hoitamaan asioita, joita ei voida oikeasti sitten myös hoitaa. Sen sijaan voisi kysyä, haluatko puhua esimerkiksi parisuhdeasioista ja kertoa, että neuvolasta voidaan ohjata eteenpäin jos asiakas niin toivoo (ja tässäkin pitäisi varmistaa, että jossain on tarjolla muutakin kuin puolen vuoden jonot).

Kartoittaminen pääpiirteissään on hyvä asia ja juttelu ylipäätään. Mutta liika holhoaminen ei ole millään tavoin tarpeen. Osan ihmisistä se saa sulkeutumaan lopullisesti ja osa taas saattaa kuvitella, että neuvola hoitaa enemmänkin asioita kuin mihin sillä on mahdollisuus. Tulevan vanhemman yksi tärkein ominaisuus on kuitenkin oma ongelmanratkaisukyky ja valmius hakea itse apua, kun sitä tarvii. Lapsi kun ei ole lopulta neuvolan vastuulla vaan sen vanhemman.

Vierailija
128/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ihan superhyvät kokemukset kahden eri paikkakunnan neuvoloista. Mitään ei kytätty vaan kysyttiin ihan asiallisia kysymyksiä, jotka liittyivät lapsen tai koko perheen hyvinvointiin. Lappusia ei tarvinnut täyttää, jos ei halunnut. Halusin kyllä täyttää ja muutenkin otin kaikki mahdolliset kokeet ja neuvolakäynnit mitä oli tarjollaa. Koin sen itse tärkeäksi.

Tekisi mieli tehdä aloite, että neuvolatominta Suomessa tulee lakkauttaa pikimmiten kokonaan. Jos pikkutertut pelkäävät henkensä puolesta, että neuvolaihminen saa selville jotain pimeää, neuvolasta ei ole mitään hyötyä. Neuvolahenkilöstä huomaa kyllä heti missä äiti/isä ja lapsi menee, koko perhe menaa. Riittää kun astuvat ovesta sisään.

Monissa näennäisen kunnollisissakin perheissä on synkkiä salaisuuksia. Esimerkiksi eräässä opettajaperheessä lapsia lapsia tukistettiin kun olivat pieniä.

Vierailija
129/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy vain ihmetellä teidän monen asennetta. Lappuset ja kyselyt turhia, jotkut sanoo jopa mittaamisen turhaksi. 

Ymmärrättekö te ollenkaan miksi näitä kartoitetaan? Ensinnäkin, jos lapsuuden perheessä on ollut väkivaltaa, on hyvä tunnistaa ja itsellensä tunnustaa, että on alttiimpi sitä myös itse käyttämään. Seksuaalisuuteen saa neuvolan kautta apua ja se on tärkeä aihe, koska sinä kasvatat lastasi omalla seksuaalisuudellasi. Opetat sille huomaamattasi seksuaalisuuden arvoja. 

Mittaamiset ja verenpaineen on taas monella tapaa todella tärkeitä mittareita. Suomen nuovolakärjestelmä on oikeasti todella hyvä ja minä ainakin olen sitä mieltä, että on tosi loistavaa, että siellä ennakoidaan ongelmia. 

Vierailija
130/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy vain ihmetellä teidän monen asennetta. Lappuset ja kyselyt turhia, jotkut sanoo jopa mittaamisen turhaksi. 

Ymmärrättekö te ollenkaan miksi näitä kartoitetaan? Ensinnäkin, jos lapsuuden perheessä on ollut väkivaltaa, on hyvä tunnistaa ja itsellensä tunnustaa, että on alttiimpi sitä myös itse käyttämään. Seksuaalisuuteen saa neuvolan kautta apua ja se on tärkeä aihe, koska sinä kasvatat lastasi omalla seksuaalisuudellasi. Opetat sille huomaamattasi seksuaalisuuden arvoja. 

Mittaamiset ja verenpaineen on taas monella tapaa todella tärkeitä mittareita. Suomen nuovolakärjestelmä on oikeasti todella hyvä ja minä ainakin olen sitä mieltä, että on tosi loistavaa, että siellä ennakoidaan ongelmia. 

Joo mutta kuten tuo yksi kertoo niin noi mittaustulokset on yleensä yhtä tyhjän kanssa jos kerran vauva saattaa kutistuakin käyntien välillä.

Vierailija
131/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MInä myös kieltäydyn sokerirasitustestistä. En halunnut juoda sokeriliuosta, en vaikka miten testillä pyrittiin saamaan selville onko normaalit arvot. Onneksi neuvolan täti ymmärsi pointtini ja kysyi onko ok, jos hän kyselee lääkäriltä voiko asiaa selvittää jotenkin muuten (ymmärsi ihan oikein minut, että ilman muuta haluan, että minun terveyteni tämän asian osalta selvitetään, mutta en vainhalua juoda sokeriliuoksia). Sisätautilääkäriltä tuli ohjeet toisentyyppiseen sokerirasitustestiin, joka tehtiin ja kaikki oli ok. Olin aidosti kiitollinen, että sain tuollaista erikoiskohtelua ja hyvää palvelua.

Mitäköhän tuokin erityiskohtelu maksoi? Vain siksi että olet laihiksella etkä halua juoda sokerilientä?

Oon eri mutta kyllä kokemus tuosta testistä on että siitä tulee huono olo. Jos teen lisää lapsia niin en tuota testiä enää tee. Ja olen ihmetellytkin että miksi se edes kuuluu rutiinina kaikille äideille (kaikille yli 25v äideille sitä suositellaan ja tuputetaan ihan riippumatta onko ylipainoa tai vaikka lapsella näyttäisi olevan kaikki hyvin vatsassa).

Vierailija
132/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että olette tarkkoja lastenne kanssa ettei väärin mitata. Edesmenneen isäni Kantakorttia tutkaillessa huomasin, että isän pituus oli kasvanut kolme senttiä,  kun hän viisi vuotta sodittuaan pääsi kotiin rintamalta. En tiedä tekeekö viiden vuoden sotiminen miehestä ikäänkuin ryhdikkäämmän, vai oliko isä lyöty mies kun käsky kävi?

Vierailija
133/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaen huomioon, että Suomi on sosialistinen valtio niin eiköhän ne aikalailla tuhoa sut. Sun tehtävä on alistua.

Vierailija
134/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosialistisessa valtiossa hallintoalamaisen ainoa tehtävä on alistuminen.

Vierailija
135/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitaimmille tiedoksi: valehtele aina ja ihan kaikissa tilanteissa.

Vierailija
136/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhuollossa ei koskaan valehdella.

Vierailija
137/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valehtele aina se vastaus, josta sulle koituu kaikista vähiten haittaa. Sillä ei ole yhtään mitään merkitystä onko se totta.

Vierailija
138/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valehtele aina se vastaus, josta sulle koituu kaikista vähiten haittaa. Sillä ei ole yhtään mitään merkitystä onko se totta.

Kyllä voi ollakin. Terkkarille, hoitajalle ja lääkärille ei koskaan valehdella.

Vierailija
139/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhuollossa ei koskaan valehdella.

Oliko tämä vitsi?

Vierailija
140/203 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi ollakin. Terkkarille, hoitajalle ja lääkärille ei koskaan valehdella.

Vitsailetko?