Voiko elatusmaksuista luistaa, vaikka ei osallistu lapsen elämään? Kokemuksia?
Onko kukaan muu ollut tällaisessa tilanteessa? Miten olette käsitelleet tällaisia tilanteita lastenvalvojalla tai oikeudessa? Kaipaisin vertaistukea ja vinkkejä siihen, miten tässä kannattaa edetä.
Tuntuu raskaalta joutua perustelemaan lapseni oikeutta elatukseen, joka pitäisi olla itsestäänselvyys.
Lapseni toinen vanhempi haluaa, ettei hän maksaisi enää elatusmaksuja. Hänellä on tilapäisesti alentuneet tulot ja sanojensa mukaan tarvitsee rahoja enemmän kuin lapsi.
Minulla on yksinhuoltajuus, ja olen huolehtinut lapsestamme yksin viimeiset kymmenen vuotta. Elämme lapsen kanssa hyvin pienellä budjetilla.
Minusta on väärin, että toinen vanhempi yrittää tehdä lapsen elatuksesta vain oman mielensä mukaisen "mielipideasian". Tuntuu epäreilulta, että lisää vastuuta yritetään vierittää minulle.
Kommentit (22)
Isä ei voi kieltäytyä maksamasta. Ne maksut voidaan viedä ulosottoon.
Elatussopimus pitäisi tehdä lastenvalvojalla tai jos ei sopimusta saada aikaan niin sitten käräjäoikeudesta hakea kanteella elatusapupäätös. Jos elatusvelvollinen ei maksa niin sitten kelaan yhteys ja sieltä elatustuen haku. Kannattaa ottaa elatusasiassa yhteys paikalliseen oikeusaputoimistoon.
T. Oikeusavustaja
Jos isä on maksukyvytön, Kela maksaa sinulle. Kela kyllä perii isältä saatavat, mikäli ei oikeasti ole maksukyvytön.
Ei tarvistse maksaa mitään, Kela maksaa. 15 lasta siitetty ja yhdestäkään ei ole tarvinnut maksaa mitään äideille. Helpooa, kun vaan hankkiutuaa varattomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos isä on maksukyvytön, Kela maksaa sinulle. Kela kyllä perii isältä saatavat, mikäli ei oikeasti ole maksukyvytön.
Kela ei maksa jos ei ole lastenvalvojan tai käräjäoikeuden vahvistamaa sopimusta tai käräjäoikeuden päätöstä
Olen saanut elatusmaksut koko tämän ajan kelasta. He ulosmittaavat isän tuloista. Elatussopimus on siis olemassa, mutta isä ei niitä halua enää maksaa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvistse maksaa mitään, Kela maksaa. 15 lasta siitetty ja yhdestäkään ei ole tarvinnut maksaa mitään äideille. Helpooa, kun vaan hankkiutuaa varattomaksi.
Jestas mikä vapaamatkustaja, ihan oikeasti loinen ja yhteiskunnan elätti.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut elatusmaksut koko tämän ajan kelasta. He ulosmittaavat isän tuloista. Elatussopimus on siis olemassa, mutta isä ei niitä halua enää maksaa.
-ap
Ei sinun tarvitse huolehtia miten isä hoitaa asiansa Kelan kanssa. Saat jatkossakin rahasi sieltä.
-ap
No jos hänellä on tosi huono taloudellinen tilanne, niin lastenvalvoja voi tehdä nollasopimuksen. Silloin hän ei maksa mitään vaan kela maksaa. Lastenvalvojalle aikaa ja äkkiä. Kaikkien oikeusturvan vuoksi.
No mutta, eilen juuri oli kerju, jossa vaadittiin itä-eurooppalaisia naisia Suomeen miehille, että suomalaiset miehet pääsevät tekemään lapsia näiden kanssa. Miehet kuuulema haluaa lapsia , mutta suomalaiset naiset ei suostu niitä synnyttämään.
Olisko tässä yksi syy? Miehet ei halua elättää lapsiaan.
Siitähän tämä vähäinen syntyvyys taitaakin johtua.
Jotain ketjusta täällä av:llä aikaisemmin luin, että jos haluaa välttyä eltusmaksuilta, kannattaa muuttaa pois Suomesta ja kadota jäljettömiin. Sitten siellä voi taas huijata jonkun naisen raskaaksi ja paeta jälleen paikalta.
Kyllä se on miesraukoilla raskasta tuo elämä, kun lapsia kyllä halutaan, mutta kun ne pitäis elättääkin. nyyn nyyh...
Ei tartte haluta maksaa maksaa silti
Hölmöä jättää vaan maksamatta jos olisi mahdollisuus nollasoppariin ja elatusapuvelan vapautukseen jos on varaton.
Vierailija kirjoitti:
No jos hänellä on tosi huono taloudellinen tilanne, niin lastenvalvoja voi tehdä nollasopimuksen. Silloin hän ei maksa mitään vaan kela maksaa. Lastenvalvojalle aikaa ja äkkiä. Kaikkien oikeusturvan vuoksi.
Sinne tulossa aika lähitulevaisuudessa. Luulisi että jos todella paha tilanne, niin ulosotto ei pääsisi häneltä ulosmittaamaan. Eli jotain tuloja hänellä on sillä elatusmaksut on kokonaisuudessaan tullut kelasta.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinne tulossa aika lähitulevaisuudessa. Luulisi että jos todella paha tilanne, niin ulosotto ei pääsisi häneltä ulosmittaamaan. Eli jotain tuloja hänellä on sillä elatusmaksut on kokonaisuudessaan tullut kelasta.
-ap
Mahdolliset veronpalautukset ja perinnöt ulosmitataan, jos elatusmaksuja on rästissä. Todennäköisesti isällä on kuitenkin jotain säännöllistä tuloa, kun elareita peritään ulosoton kautta.
Missään nimessä et suostu siihen, että toinen vanhempi jättäisi elarit maksamatta. Lapsella on oikeus saada elatusta molemmilta vanhemmilta. Tämä on ihan lakiin kirjattu fakta. Se, että isä ei tapaa lastaan, on tämän oma päätös, eikä vaikuta elatusvelvollisuuteen mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
-ap
No se on voi voi. Ei hän voi yksin päättää olla niitä maksamatta. Hän voi vedota alentuneisiin tuloihin ja yrittää sopia uutta sopimusta, mutta siihen ei ole sinun pakko suostua. Toki hän voi viedä asian oikeuteen ja sitä kautta tapella ne maksut pienemmäksi, mutta sekin on hänen ongelmansa. Itseasiassa sinun ei tarvitse tehdä mitään, jos haluat ne edelleen Kelalta.
Vierailija kirjoitti
Missään nimessä et suostu siihen, että toinen vanhempi jättäisi elarit maksamatta. Lapsella on oikeus saada elatusta molemmilta vanhemmilta.
Olen kanssasi samaa mieltä, enkä voi ymmärtää miten lastenvalvojalla käyminen elatusmaksuista voisi mennä lapsen oikeuksien yli. Tai en tiedä voiko, sen vuoksi täällä vertaistukea etsin.
-ap
Ei tää asia ole mitenkään sun huoli. Isän ja kelan välinen asia. Jos ei maksa, niin ulosmitataan tai sopii kelan kanssa jotain.
Unohda koko asia.
Mene lastenvalvojalle.