Liukkaus pilasi täysin mun lenkkinautinnon
Lähdin kävelylenkille nauttimaan raikkaasta lauhasta talvipäivästä kun sadekin loppui. Ensin lupaavasti kaupungin keskustan kadut oli hiekoitettu ja osin ne olivat täysin sulia. Paikoin oli nuoskaantunuttta jäätä mutta minulla on hyvät talvijalkineet joten se ei haitannut. Puistoraitilla oli paksu kerros jäätä. Päällä oli hiekkaa mutta se oli osittain imeytynyt jäähän. Tässä kohtaa alkoi tulla ongelmia mutta kun hiljensin vauhtia niin sain pidon riittämään. Sitten tulin asutusalueelle jossa ensimmäiset kadut oli hyvin hiekoitettu ja pistelin reippaasti eteenpäin. Mutta sittten hiekoitus loppui täysin. Katu oli reunoja myöten peilijäässä ja kaiken lisäksi jään päälle oli satanut vettä. En meinannut millään päästä eteenpäin. Vaikka minulla on hyvät talvilenkkarit joissa on vahvat urat ja pitävät talvikumipohjat niin pito loppui aivan täysin. Vaikka tassuttelin aivan varovasti ja hiljaa niin meinasin kilometrin matkalla kaatua monta kertaa ja aikaa tähän pätkään upposi melkein puoli tuntia.. Urat eivät kertakaikkiaan pystyneet kovaan jäähän ja jään pinnalla oleva vesi mitätöi kumipohjien pidon. Loppumatka oli keskustan katuja mutta fiilis oli pilalla. Miten muiden lenkit on sujuneet tänä viikonloppuna? Onko ollut liukasta?
Kommentit (49)
Muutamalla eurolla saa liukuesteet kenkiin jos ei nastakenkiä halua, jäällä ei pidä kuin nastat se on fakta
Minä en edes yrittänyt lenkille, en jaksa luistella katsomaan, jatkuuko luistelu kotikadun jälkeenkin.
Menen yhdelle jalkakäytävälle joka hiekoitettu ja kävelen sitä edestakaisin. Kadun varrella on bussipysäkki ja kun siinä seisoskelee ihmisiä, he kolmannella kerralla siitä ohi kävellessäni alkavat vähän kummastella että mitä tuo yksi koko ajan kävelee tästä ohitse, mutta siinäpä kummastelevat jos ovat niin tyhmiä etteivät osaa päätellä miksi joku saattaisi tällä kelillä tehdä niin.
Vierailija kirjoitti:
Nastakengistä voi olla vähän apua mutta mutta kun tie oli tuolla tavalla aivan polanteisessa märässä peilijäässä niin eihän siinä mikään pidä.
Pitää liukuesteet, minulla on sellaiset jotka laitetaan kenkiin ja nastojen paikoilla on sellaiset kolmepiikkiset "nastat". Hyvin pysyy ihan epätasaisella jäälläkin, hintaa oli noin kahdeksan euroa
Mulla ei nastoista ollut mitään hyötyä. Myyjä sanoi että kannattaa kokeilla vaikka saatat kyllä olla niin kevyt ettei ole hyötyä. Ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Olisit kävellyt sitä pitävää pätkää edestakaisin muutaman kerran tai pysynyt sellaisilla väylillä.
Aivan, mutta vassareille ei ole järkeä jaettu.
Inistä jaksavat joka asiasta.
Me käveltiin eilen kauppaan ja takaisin 2 km matka.
Tarjolla oli sulaa reittiä, mutta myös jäistä tietä. Jää vältettiin kävelemällä tien viertä pikku hangessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit kävellyt sitä pitävää pätkää edestakaisin muutaman kerran tai pysynyt sellaisilla väylillä.
Aivan, mutta vassareille ei ole järkeä jaettu.
Inistä jaksavat joka asiasta.
Mitä helkkarin vassareita? Onko sulle lenkillä käyminen jotenkin poliittinen juttu? Toivoisin hieman älykkäämpää tasoa keskustelulta.
Meidän makkarissa liukkaus parantaa lenkkinautintoa.
Jos katu on ihan kunnolla märässä peilijäässä niin minkä verran nastalenkkareista on apua? Eikö pito ala niistäkin jo loppua siinä kohdalla?
Katsoin ikkunasta ja tulin siihen tulokseen ettei ulos ole asiaa. Ulkona pitäisi olla luistimet jalassa eikä kengät. Ilmankos eläkeläiset häipyy Espanjaan täältä.
Koska meen koirien kanssa joka päivä niin tiedän reitit, joissa pysyy pystyssä. Toki aina piikit tänä talvena, koska kaikkialla on ollut jonkin verran jäätä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta kovin mielekkäältä kävellä jotain parin sadan metrin pätkää edes takaisin joka on kaiken lisäksi keskellä kaupunkia jossa pitää jatkuvasti väistellä autoja ja muita kulkijoita ja pysähdellä välillä liikennevaloihin ym. Se ei ole lenkillä käymisen ja ulkoilun idea. Silloin kun on sulanmaan aika niin menen kokonaan poluille ja pururadoille mutta eipä tuonne hiihtäjien sekaan ole menemistä joten on pakko kävellä katuja.
Tällä hetkellä Helsingin kantakaupungissa on suurin piirtein sulaa, mutta liian usein täälläkin on liian huonosti hoidetut jalkakäytävät ja peilijäätä tai muhkuraista jääpeltoa, jossa ei ilman nastoja paljon kannata mennä ja nastoillakin pitää olla tarkkana. Täällä kuitenkin yleensä joku hoidetumpikin väylä löytyy (usein se on pyörätie, jotka kyllä muistetaan hoitaa, vaikka kävelijät jätetään oman onnensa nojaan - no, kävelen sitten pyörätiellä), mutta ei tarvii mennä kuin jonnekin Vantaalle, niin kaikkialla on jäätä ja ihan mahdoton kulkea.
Olen keski-ikäinen nainen ja todellakin laitan nastat alle liukkaalle. Käytän kantaosan nastoja, jotka laitan tilanteen mukaan jalkaan. Ne on siitäkin hyvät, kun sisälle esim. kauppaan mennessä päkiä kuitenkin pitää laattalattialla. Olen muuten huomannut sen, että tennarit ja vähän ohuempipohjaiset kengät pitävät jäällä paremmin kuin oikein kunnon talvikengät, saako niillä sitten paremman tuntuman tiehen? On tosi ärsyttävää, kun ikinä ei voi tietää etukäteen, miten uudet talvikengät todella käyttäytyvät liukkaalla. Ehkä pitäisi siirtyä vain tennareihin.
Kiitos 35 asiallisesta vastauksesta. Mulla tennarit ja vähän paksummat syyslenkkarit eivät pidä kunnolla edes lumella. Talvilenkkarit on selvästi paremmat mutta peilijäällä niilläkään ei pärjää. Eilen oli juuri tuollaista kuvailemaasi peilijäätä ja jääpeltoa jossa pito loppui täysin. /ap
Voi ei! Lisää liukkautta on luvassa ensi viikollekin. https://www.foreca.fi/meteorologilta/v5806jlb
Nastajuoksulenkkarit aina näillä säillä jalassa. Hyvin kulkee ja mukavasti. Laattalatioilla saa olla kyllä nastoilla varovainen
Vierailija kirjoitti:
Nastajuoksulenkkarit aina näillä säillä jalassa. Hyvin kulkee ja mukavasti. Laattalatioilla saa olla kyllä nastoilla varovainen
Entä jos ei ole yhtään hiekkaa ja koko tien leveydeltä peilijäätä jonka päällä on vettä? Alkaako tulla sitten jo ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ei ole yhtään hiekkaa ja koko tien leveydeltä peilijäätä jonka päällä on vettä? Alkaako tulla sitten jo ongelmia?
Ei ole. Mun asicsen nastalenkkarit toimii jäämäessäkin. Juoksen myös jäisillä metsäpoluilla. Kertaakaan en ole kaatunut.
Hyvin olen pysynyt pystyssä ei mitään ongelmaa