Töitä ON! Lähihoitajia tarvitaan 31 000 lisää vuoteen 2040 mennessä.
"Sairaanhoitajia ja lähihoitajia tarvittaisiin palvelutarpeen kasvun vuoksi yli 20 000 lisää vuoteen 2030 mennessä, ilmenee Valtioneuvoston teettämästä tuoreesta arviosta. Vuoteen 2040 mennessä hoitajatarve kasvaa noin 45 000:lla.
Kun vuonna 2019 Suomessa oli runsaat 71 000 lähihoitajaa, vuonna 2040 heitä tarvittaisiin yli 31 000 lisää.
Sairaanhoitajia tarvittaisiin vuoteen 2040 mennessä lisää vajaat 14 000. Heistä suuri osa työskentelee erikoissairaanhoidossa, jossa palvelutarve ei kasva yhtä nopeasti kuin ikääntyneiden hoivassa."
Työttömät! Nyt selitykset sikseen ja TÖIHIN! Töitä ON! Ja on tiedossa jatkossakin, yhä vain enenevissä määrin!
Kommentit (304)
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa näin 60v olla lähihoitajan työssä.. Töitö piisaa
Täällä toinen 60v. En ole päivääkään ollut työttömänä, kun nämä hommat aloitin 18 vuotiaana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hymyilevät hoitajat ovat usein Aasiaan kuuluvista maista. Arvostan hyväntuulisia hoitajia eniten. Tympeitä on melkoisesti suomalaisissa ja virolaisissa hoitajissa ja se ei minua miellytä.
Mä en ole hoitaja, joten voin ihan täysin ilman alaan liitettyä empatiaa ja tympeyttä kysyä, että voisko näiltä ulkomaanhalpatuonneilta v*ttu vaatia edes alkeellista kielitaitoa, vai onko liikaa vaadittu?
Siinä meinaan kantiksen hymy hyytyy, kun teet oman työsi päälle puolet tuonninkin töistä, koska se ei osaa kuin hymyillä kuin jakoavain ja sanoa "kullakulla". Aasialaiset ovat viheliäisiä, koska eivät voi kulttuurisista syistä myöntää, etteivät tajua mitään, vaan hymyillen tekevät mitä sattuu ja missä sattuu. Mutta tuurillahan ne laivatkin seilaavat. Terveisiä sairaalasta, nyt seilataan pohjaan.
Mitä niin monimutkaista lähihoitaja tekee, että siitä ei suoriudu? Ihan muutamalla sanalla tämä pitäisi tehdä.
Lääkkeetkin voi saada valmiiksi annosteltuina apteekista.
Ihan siis mielenkiinnosta kysyn.
En ole hoitaja, mutta esim. potilaan kunnon/terveydentilan arvioiminen. Ei se ilman koulutusta onnistu kunnolla. Ja se pitää vielä osata viestiä eteenpäin.
50€ tuntipalkkaa niin voin lähteä
Vierailija kirjoitti:
Mihinkähän ne kaikki hoitajat laitetaan seuraavan viiden vuoden aikana? Nytkin on lähes 6500 lähihoitajaa ja yli 1000 sairaanhoitajaa työttöminä, ja koko ajan tulee lisää.
Hoitajista on pulaa pienillä paikkakunnilla ja suomalaiset eivät halua sinne muuttaa.
Suomalaisia lähihoitajiahan on työttöminä. Kuka nyt juksaa? Ja ketä?
Vierailija kirjoitti:
Olen lähihoitaja. Haluaisin opiskella sairaanhoitajaksi mutta koska aikuiskoulutustuki lakkautettiin en taloudellisistä syistä pysty jatkokouluttautumaan. Sairaanhoitajakoulutuksen pitkät palkattomat työharjottelut sekä harjoituspaikkojen sijainnit ovat iso este. Ei minulla ole varaa uudellamaalla ylläpitää omakotitaloa ja samaan aikaan lähteä Kajaaniin harkkaan ja vuokrata sieltä joku asunto siksi aikaa. Harjotuspaikkojen saanti ja jobiilin avautuminen on kuin villilänsi.
Oppisopimus?
Kivempi kotona odottaa rahaa ku tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Onko lähihoitajalla mahdollisuus kouluttautua eteenpäin? Aina tämä lisäkouluttautuminen ja arvon nouseminen motivoi ihmisiä.
Voi kouluttautua vaikka lääkäriksi
Töitä varmasti on, mutta palkanmaksaja puuttuu. Eurooppa taantuu, työpaikat ja hyvinvointi on siirtyneet Kiinaan. Täällä koulutetaan pilipalitehtäviin julkiselle sektorille, joka ei tuota mitään vaan on kuluerä. Voi voi Suomi et co.
Vierailija kirjoitti:
Hymyilevät hoitajat ovat usein Aasiaan kuuluvista maista. Arvostan hyväntuulisia hoitajia eniten. Tympeitä on melkoisesti suomalaisissa ja virolaisissa hoitajissa ja se ei minua miellytä.
Niinhän ne miehet haluavat jonkun vaan hymyilemään, hoidosta viis. Tulee mieleen, kuinka yhdessä pikkufirmassa johtaja pyysi sihteeriään hymyilemään asiakkaalle, kun muuta hommaa ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lähihoitaja. Haluaisin opiskella sairaanhoitajaksi mutta koska aikuiskoulutustuki lakkautettiin en taloudellisistä syistä pysty jatkokouluttautumaan. Sairaanhoitajakoulutuksen pitkät palkattomat työharjottelut sekä harjoituspaikkojen sijainnit ovat iso este. Ei minulla ole varaa uudellamaalla ylläpitää omakotitaloa ja samaan aikaan lähteä Kajaaniin harkkaan ja vuokrata sieltä joku asunto siksi aikaa. Harjotuspaikkojen saanti ja jobiilin avautuminen on kuin villilänsi.
Oppisopimus?
Korkeakoulututkintoja ei voi opiskella oppisopimuksella.
Vierailija kirjoitti:
Ei hoitajan työ voi olla palkasta kiinni. Kyllä se on siinä hyvä kuin mikä muu ammatti tahansa ja palkka saattaa olla korkeampi kuin laboratorioissa työskentelevillä. Suomalaiset saattavat olla niin introverttejä etteivät tule ihstä lähellä olevissa ammateissa toimeen.
Kiukkuiset myyjät ja huonotuuliset hoitajat. Miksi ei voi olla hyväntuulinen työssään.
Veikkaan liiallisesta tehostamisesta seuraavaa työuupumusta. Työolot paremmiksi, niin johan hymyilyttää.
En usko että olisin kovin turvallinen hoitoalan henkilö, keskivaikean-vaikean masennuksen sairastelua jo vuosia, mukana oireissa myös itsetuhoisuutta ja estynyt persoonallisuushäiriö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihinkähän ne kaikki hoitajat laitetaan seuraavan viiden vuoden aikana? Nytkin on lähes 6500 lähihoitajaa ja yli 1000 sairaanhoitajaa työttöminä, ja koko ajan tulee lisää.
Hoitajista on pulaa pienillä paikkakunnilla ja suomalaiset eivät halua sinne muuttaa.
Mä olen hoitaja pienellä paikkakunnalla ja töitä ei ole. Yksiköitä lopetetaan ja palvelut siirretään kaupunkiin. Työmatkat vaan pitenee ja syö jaksamista entistä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Saatanan vasemmistorotat MENKÄÄ TÖIHIN!
Ja siinäpä oikea loukutettava rotta rääkymässä.
Vierailija kirjoitti:
Saatanan vasemmistorotat MENKÄÄ TÖIHIN!
Niin! Menkää nii saatte 3mea leikelettä pöytään nii kuin minun toimitusjohtajakokoomusmies! Ja juku rttia vielä!1
No voi ku kiva, mutta kun mulla on jo lähihoitajan tutkinto. Ongelma on siinä että olen työkyvytön tekemään sitä, niin kuin mitä tahansa muutakin vähänkään fyysistä työtä.
Vierailija kirjoitti:
En usko että olisin kovin turvallinen hoitoalan henkilö, keskivaikean-vaikean masennuksen sairastelua jo vuosia, mukana oireissa myös itsetuhoisuutta ja estynyt persoonallisuushäiriö.
Kylä pitää sinunkin mennä töihin kun Kokoomus yli jumala käskee. Saat 3mea leikeletä pöytään!
Onko lähihoitajalla mahdollisuus kouluttautua eteenpäin? Aina tämä lisäkouluttautuminen ja arvon nouseminen motivoi ihmisiä.