Töitä ON! Lähihoitajia tarvitaan 31 000 lisää vuoteen 2040 mennessä.
"Sairaanhoitajia ja lähihoitajia tarvittaisiin palvelutarpeen kasvun vuoksi yli 20 000 lisää vuoteen 2030 mennessä, ilmenee Valtioneuvoston teettämästä tuoreesta arviosta. Vuoteen 2040 mennessä hoitajatarve kasvaa noin 45 000:lla.
Kun vuonna 2019 Suomessa oli runsaat 71 000 lähihoitajaa, vuonna 2040 heitä tarvittaisiin yli 31 000 lisää.
Sairaanhoitajia tarvittaisiin vuoteen 2040 mennessä lisää vajaat 14 000. Heistä suuri osa työskentelee erikoissairaanhoidossa, jossa palvelutarve ei kasva yhtä nopeasti kuin ikääntyneiden hoivassa."
Työttömät! Nyt selitykset sikseen ja TÖIHIN! Töitä ON! Ja on tiedossa jatkossakin, yhä vain enenevissä määrin!
Kommentit (304)
Rankkaa on välillä hoitotyö. Eilen olin monta tuntia ylitöissä, tosi rankka päivä. Tänään vapaa ja mennyt ihan toipuessa eilisestä. Nukkunut lähinnä tänään. Töitä on, mutta kyllä tästä välillä on ilo pois. En enää lähtisi alalle vaikka suurimmaksi osaksi työstä pidänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hymyilevät hoitajat ovat usein Aasiaan kuuluvista maista. Arvostan hyväntuulisia hoitajia eniten. Tympeitä on melkoisesti suomalaisissa ja virolaisissa hoitajissa ja se ei minua miellytä.
Mä en ole hoitaja, joten voin ihan täysin ilman alaan liitettyä empatiaa ja tympeyttä kysyä, että voisko näiltä ulkomaanhalpatuonneilta v*ttu vaatia edes alkeellista kielitaitoa, vai onko liikaa vaadittu?
Siinä meinaan kantiksen hymy hyytyy, kun teet oman työsi päälle puolet tuonninkin töistä, koska se ei osaa kuin hymyillä kuin jakoavain ja sanoa "kullakulla". Aasialaiset ovat viheliäisiä, koska eivät voi kulttuurisista syistä myöntää, etteivät tajua mitään, vaan hymyillen tekevät mitä sattuu ja missä sattuu. Mutta tuurillahan ne laivatkin seilaavat. Terveisiä sairaalasta, nyt seilataan pohjaan.
Tässä nyt vaikka ihan elävä esimerkki siitä, missä lähihoitaja tarvitsee kielitaitoa. Muistisairas vanhus oli aina puhunut hassuja, mutta alkoi yllättäen jutella ihan levottomia ja näki harhoja. Nämä puheet yhdistettynä hyvin lieviin fyysisiin oireisiin paljasti sitten suuremman ongelman, joka hoidettiin, koska paikalla oli joku, joka ymmärsi, että nyt on joku pielessä. Nämä vajavaisesti kieltä osanneet eivät sitä tajunneet. Jos k.o ongelmaaan ei olisi puututtu, vanhus olisi voinut kuolla. Joten siinä esimerkki niille, jotka on sitä mieltä, että lähihoitajan tarvii vain hymyillä kivasti.
Äiti oli hoivakodissa missä melkein kaikki hoitajat oli maahanmuuttajia. Täällä Tampereella niin ei ole. Lopetin soittamisen koska osasivat niin huonosti Suomea. Tarve on ei takaa että palkataan. Eikä nuo tarpeet ole edes se totuus vaan pelkkää jauhantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä olisi yksi koulutettava.
https://www.google.fi/search?sca_esv=fed3e2472714e5db&sxsrf=AHTn8zowFqz…
Hyi s..tana! Onpa kaamean näköinen r u l l a h u u l i.
Hei nyt ei tällaista. Tämä on se murhaaja!
Vierailija kirjoitti:
Rankkaa on välillä hoitotyö. Eilen olin monta tuntia ylitöissä, tosi rankka päivä. Tänään vapaa ja mennyt ihan toipuessa eilisestä. Nukkunut lähinnä tänään. Töitä on, mutta kyllä tästä välillä on ilo pois. En enää lähtisi alalle vaikka suurimmaksi osaksi työstä pidänkin.
Mä kyllä mielellään lähtisin takaisin, mutta niin vaan säästötoimet iski, ja kenkää tuli
Laiton aamupalalla 3mea eri leikkeleitä sekä jug kurtia koska mieheni on toimitusjohtaja. Ettäs tiedätte!
EI oteta! Vakituiset on liian kalliita ja nuoret ei tule alalle!
Vierailija kirjoitti:
Laiton aamupalalla 3mea eri leikkeleitä sekä jug kurtia koska mieheni on toimitusjohtaja. Ettäs tiedätte!
Teilläpäei ole 3mea leikkeleitä KÖYHÄT työtömät!
Vierailija kirjoitti:
Kerro mikä oli rankkaa työssä? Minäkin olen toisessa ammatissa tehnyt pitkään illalla töitä, siis ei mitään etätyönäpytystä, vaan työpaikalla. Sitten on sunnuntait ja lauantait usein olleet myös töissä olemista. En ole siitä koskaan valittanut. Minä saan korvauksen vapaana ja ajatelkaa 1:1 vaikka olen viikonloput töissä, näin yliopistossa.
Te saatte ylityökorvaukset, mikä sen mainiompaa. Minäkin palaudun kotona, enkä jaksa tehdä muuta.
:DD
Meillä juuri suljettiin kokonainen hoitokoti siksi, kun iäkkäiden hoivantarvitsijoiden määrä kuulemma laskee lähitulevaisuudessa niin että nyt kannattaa jo ennakoida. Niinpä. Kaikki on valhetta ja tekosyitä, kunhan vaan rahaa säästyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hymyilevät hoitajat ovat usein Aasiaan kuuluvista maista. Arvostan hyväntuulisia hoitajia eniten. Tympeitä on melkoisesti suomalaisissa ja virolaisissa hoitajissa ja se ei minua miellytä.
Minulle on suurin osa hoitajista ollut ystävällisiä. Kuuluisiko kulttuuriin tuo, että hymyillään, vaikka potilas tekisi mitä? Veikkaan siis, ettet aina käyttäydy asiallisesti. Vai miksi sinulle ei hymyillä?
Sanoin, ettei tympeät hoitajat minua miellytä, en sitä, että minä olisin hoidettavana. sivusta seuranneena. Kipupotilaat eivät jaksa yksinkertaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaan kyllä. Ei palkata, kun rahat on tiukilla.
Tämä. Mieluummin lakkautetaan hoivakoteja kuin palkataan tarpeeksi hoitajia.
Mä olen sairaalahuoltaja. Me vastataan sairaalassa osastokeittiöistä tarjoiluineen, ja olen ihan vähän väsynyt siihen, että nämä eivät selviä suomenkielisistä ruokalistoista, joten joko tehdään jokainen jako heidän puolestaan tai otetaan riski, että potilaat saavat mitä sattuu. Myös ne nielemisongelmaiset ja hengenvaarallisesti allergiset. Ei, se ei ole hoitajien homma, ei, ilmiö ei koske vain vanhusten hoivalaitoksia ja kyllä, riski-ilmoitukset paukkuvat päivittäin. Ammattiin valmistuvilla on nykyään enää yksi vaihtoehto, näyttö on hyväksytty -> töihin. Oppilaitokset saavat rahaa valmistuvista ja nämä ovat edullisia palkata.
Hoitajilla on toki omat ongelmansa, samassa sateessa ollaan.
En ymmärtänyt tästä vuodatuksesta, että oliko muuta työtehtävää kuin ruuanjako. Kyllä ruokalistasta pitäisi selvitä, jos on yhtään suomea opiskellut tai Suomessa asunut. Miksi tästä ei selvitä, eikö ruokalistoilla lue suomeksi raaka-aineet?
Tarvitaan lisää hoitsumassaa tähän maahan. Kaikki pitkäaikaistyöttömät mars mars kouluttautumaan.
Jos julkisella ei ole varaa palkata, niin yksityiselle. Vanhuksia eli asiakkaita tulee varmasti lisää, yhä isompi osuus heistä on varakkaita kovalla eläkkeellä, joilla varaa maksaa omasta hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sairaalahuoltaja. Me vastataan sairaalassa osastokeittiöistä tarjoiluineen, ja olen ihan vähän väsynyt siihen, että nämä eivät selviä suomenkielisistä ruokalistoista, joten joko tehdään jokainen jako heidän puolestaan tai otetaan riski, että potilaat saavat mitä sattuu. Myös ne nielemisongelmaiset ja hengenvaarallisesti allergiset. Ei, se ei ole hoitajien homma, ei, ilmiö ei koske vain vanhusten hoivalaitoksia ja kyllä, riski-ilmoitukset paukkuvat päivittäin. Ammattiin valmistuvilla on nykyään enää yksi vaihtoehto, näyttö on hyväksytty -> töihin. Oppilaitokset saavat rahaa valmistuvista ja nämä ovat edullisia palkata.
Hoitajilla on toki omat ongelmansa, samassa sateessa ollaan.
En ymmärtänyt tästä vuodatuksesta, että oliko muuta työtehtävää kuin ruuanjako. Kyllä ruokalistasta pitäisi selvitä, jos on yhtään suomea opiskellut tai Suomessa asunut. Miksi tästä ei selvitä, eikö ruokalistoill
Halusit esimerkiksi, sait esimerkin. En nyt jaksa aloittaa mistään kosketustartuntaeristyksien riskeistä jos tuokaan ei avaudu, mutta kyllä, on paljon muutakin. Ruanjakolistoilla käytetään keittiöalan sanastoa, erityisruokavalioiden sanastoa, sairaalasanastoa ja niiden kaikkien lyhenteitä. Kun ei suju, ei suju, ja jostain syystä mitään ei vaadita, paitsi niiltä, jotka osaavat lukea. Se on on se ongelma, mitä ei hymyllä paikata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro mikä oli rankkaa työssä? Minäkin olen toisessa ammatissa tehnyt pitkään illalla töitä, siis ei mitään etätyönäpytystä, vaan työpaikalla. Sitten on sunnuntait ja lauantait usein olleet myös töissä olemista. En ole siitä koskaan valittanut. Minä saan korvauksen vapaana ja ajatelkaa 1:1 vaikka olen viikonloput töissä, näin yliopistossa.
Te saatte ylityökorvaukset, mikä sen mainiompaa. Minäkin palaudun kotona, enkä jaksa tehdä muuta.
Se on hyvä kun painetaan pitkää päivää, ahkeria veronmaksajia. Näitä tarvitaan. Presidentti voisi mitallit jo tästä rintaasi laittaa, hyvästä ahkerasta työstä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta, jos työttömiä on 350 000 niin eihän tuo 31 000 työllistä, kuin pienen määrän.
Veikkaan, että on jo 500 000 työtöntä (joista ehkä 50 000 on työkyvyttömiä?) oikeasti + vastentahtoisesti osa-aikatyötä tekevät.
Sinulla on akuutti psykoosi. Todellisuudentajusi on pahasti hämärtynyt. Hakeudu välittömästi hoitoon.
T. Psykiatri