Mistä ajatus, että duunari ei saisi tienata mitään on syntynyt?
Suomessa on valloillaan jonkinlainen ihmeellinen ajatusmaailma, että duunarien pitäisi tehdä töitä lähes ilmaiseksi. Elää lähes jossain orjan asemassa. Vailla minkäänlaisia etuja, oikeuksia tai sananvaltaa. Elättää itsensä ja perheensä pyhällä hengellä. Vuosikymmeniä palkkataso onkin käytännössä junnannut paikoillaan ja edut/oikeudet/sananvalta kapenevat kapenemistaan.
Toisena ääripäänä ns. koulutetut akateemiset käsienheiluttelijat ym. koulutuksella ylemmyyttä muita kohtaan tuntevat. Vaikka et tuottaisi käytännössä mitään, niin sinulle pitäisi maksaa niin paljon palkkaa kuin kehtaat vain ikinä pyytää. Keksittyjä nimikkeitä, turhaa työtä ja suoraan sanottuna ihan älytöntä skeidaa, joka kyykkää lopulta koko valtion.
Kommentit (27)
Sen sijaan korkeasti koulutetuilla tuntuu usein olevan duunareita kohtana jopa ihmisyyttä määrittelevä käsitys; on laiska, tyhmä, milloin mitäkin.
Tämän olen itse duunarityötä tekemä huomannut, ja sitten on usein vielä työpaikoilla niin että jotkut paremmin koulutetut ei tervehditä ollenkaan ja katsotaan kun jotain halpaa makkaraa!
Vierailija kirjoitti:
Kiva trolli. Ota vertailuusi joku tutkijatohtorin palkka ja oman firmansa kautta putkarin hommia tekevän palkka, saatat yllättyä. Tuo on vanhan ajan uskomus, että akateemiset tienaa ja duunarit ei.
Putkari on myös TJ firmassaan ja hoitaa monen montaa hommaa mistä todellisuudesta vieraantuneella tutkijatohtorilla ei ole pienintäkään käsitystä. Täysin eri velvoitteet ja tulosvastuut. Sama kuin vertaisi omenaa ja perunaa.
Jos laki takaa asunnon ja ruoan, niin miksi tehdä töitä sen eteen.
Jos työstä saa enemmän tai se on mielekestä niin sittenhän sitä tekee tietenkin, mutta usein matalilla tasoilla, se työ on juuri sellaista vastenmielistä ja tavallaan tekijälle täyttä ajanhukkaa, joten ei sitä ole järkeä tehdä, ellei siitä mitenkään palkita, saat saman kuin et tekisi mitään???
Vierailija kirjoitti:
Jos laki takaa asunnon ja ruoan, niin miksi tehdä töitä sen eteen.
Jos työstä saa enemmän tai se on mielekestä niin sittenhän sitä tekee tietenkin, mutta usein matalilla tasoilla, se työ on juuri sellaista vastenmielistä ja tavallaan tekijälle täyttä ajanhukkaa, joten ei sitä ole järkeä tehdä, ellei siitä mitenkään palkita, saat saman kuin et tekisi mitään???
Työnteko on pelkkää paskaa ja ajanhukkaa, menee vain oma terveys ja mielenterveys. haluan vaan olla!
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä aloituksen alkuosasta, mutta sen jälkeen en enää ollutkaan samaa mieltä, koska ihan yhtä lailla kuin jotkut vähättelevät duunareiden työtä, sinä tunnut vähättelevän akateemisten työtä."
Kaikkea työtä pitäisi arvostaa mutta vähättelyä tulee enemmän akateemisten puolelta.
Tässä hyvä esimerkki. Olin siistissä toimistotyössä, mutta siellä alhaisimmilla orrella. Palkka oli varmaan toisiksi pienin koko isossa puljussa. No sitten kollegalsi tuli eräs tehdaspuolelta. Hänen palkkansa oli usea satanen korkeampi (oli kyllä markka-aika) kun omani, vaikka ei tehnyt vuorotyötä. No koska hänen palkkaa ei voinut alentaa ja teimme samaa työtä niin omaa palkkaani korotettiin hänen palkkatasoon. Hehheh.