Masennus ja eläminen yli varojensa
Olisiko vertaistukea? Masennuksessa ei osaa tai jaksa tukkia rahavirtojaan ja joko velkaantuu tai menettää omaisuutensa?
Olisi kiva ymmärtää omia aivojaan. Kun periaatteessa varmaan pystyisi tekemään asialle jotain, mutta kun käytännössä ei kuitenkaan jaksa tehdä. Miten tilanteet ovat päättyneet? Täällä alkaa tulla narun pää vetävän käteen, ellei halua vielä syvempään suohon.
Kommentit (37)
Jos olisi ylipäätään joku, ei olisi tätä sairauttakaan.
Ap
Jotakuinkin kaikilla mielenterveysongelmaisilla ystävillä on elämänhallinta pielessä, kuten myös itselläni. Hain hiljattain edunvalvojaa itselleni.
Älä soimaa itseäsi koska se on aika pitkälti oire siitä sairaudesta. Et ole masentunut koska elämänhallinnassasi on puutetta, vaan elämänhallintasi on puutteellinen koska olet masentunut.
Eikö tuo liity enemmän maniaan kuin masennukseen? Kun minä olin masentunut, makasin sängyssä, enkä käynyt suihkussa tai ostanut ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Älä soimaa itseäsi koska se on aika pitkälti oire siitä sairaudesta. Et ole masentunut koska elämänhallinnassasi on puutetta, vaan elämänhallintasi on puutteellinen koska olet masentunut.
Niin se on. Kaivaa vaan kuoppaansa syvemmäksi, kun sairauden lisäksi menee valtava määrä rahaa. Mutta kai jos sen estämiseen olisi ollut voimia, sen olisi tehnyt. En ole koskaan ennen elänyt tällä tavalla yli varojeni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo liity enemmän maniaan kuin masennukseen? Kun minä olin masentunut, makasin sängyssä, enkä käynyt suihkussa tai ostanut ruokaa.
Ei kun en jaksa hoitaa menoeriä pois, vaikka tuloja ei ole.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Toki monilla maniaan liittyy tuhlaus, itse haluan ahdistuneena kaupasta niin nopeasti ulos kuin mahdollista ja energia harvoin riittää kokkaamiseen. Helpoimman kautta joku kallis mikroateria mukaan kaupasta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se on. Kaivaa vaan kuoppaansa syvemmäksi, kun sairauden lisäksi menee valtava määrä rahaa. Mutta kai jos sen estämiseen olisi ollut voimia, sen olisi tehnyt. En ole koskaan ennen elänyt tällä tavalla yli varojeni.
Ap
Väitän ihan työnikin puolesta että lähes jokainen masentunut on toiminut kanssasi samalla tavalla. Niin myös itse aikoinani masentuneena. Mikäli et ole velkaantunut niin mitään peruuttamatonta ei ole tapahtunut ja velkaantuminenkin on mahdollista saada kuriin. Miten pahasti raha-asiasi ovat solmussa? Onko laskuja perinnässä? Ulosotossa? Selviäisitkö menoistasi jos maksaisit laskut ajoissa vai elätkö yli varojesi?
Minulla on rahaa tilillä mutta en vain saa laskuja maksetuksi. Koko ajan tulee karhukirjeitä , joita en jaksa maksaa. Kaiken lisäksi olen hyväpalkkaisessa työssä ja neuvon potilaitani maksamaan laskunsa ajallaan...
Pitäisi vain itse tajuta, hyväksyä, sisäistää, että tekee elämästä entistä vaikeampaa itselleen jos antaa raha-asioiden mennä pieleen. Onko tähän mitään tahoa, joka auttaisi? Talousneuvonta? Vaikka ei kai nekään voi toisen rahahanoja sulkea niin että vain tarpeelliset tulee maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Maniassa puhutaan ihan eri mittakaavan ongelmista. Maniassa oleva ihminen saattaa esim. spontaanisti ostaa satojen tuhansien asunnon, tilata jotain tuotetta vaikka sata kappaletta tai perustaa tuosta noin vaan yrityksen ilman minkäänlaista liikesuunnitelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on rahaa tilillä mutta en vain saa laskuja maksetuksi. Koko ajan tulee karhukirjeitä , joita en jaksa maksaa. Kaiken lisäksi olen hyväpalkkaisessa työssä ja neuvon potilaitani maksamaan laskunsa ajallaan...
Onko sinulla ketään jolta voisit pyytää tukea? Tiedän esim. hyväpalkkaisen ihmisen joka hyödynsi ammattijärjestäjää apuna raha-asioidensa kuntoon saamisessa juuri sen takia ettei millään vain saanut asioita kuntoon muuten. Tai jotain hyvää kaveria jolla olisi itsekin ollut hankalaa ja johon voit luottaa?
Aika monta ongelmaa saa ratkaistuksi jo sillä että muuttaa paperilaskut e-laskuiksi. Älkää kysykö miksi mutta pelkkä paperilaskujen avaaminen tuskastuttaa mutta e-laskun hyväksyminen - kun tilillä on rahaa - tuntuu niin pieneltä vaivalta ettei se haittaa oikeastaan ollenkaan. Voi vaikka töiden ohella kahvitauolla laittaa laskun hyväksyntään kun pankkisovelluksen muistutus kilahtaa uudesta maksupyynnöstä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin tuossa vaiheessa jokin aika sitten. Nyt olen sen verran parempi, että jaksan jo maksaa laskuja melkein ajallaan. Juuri nyt olisi tarkoitus maksaa 12.1. ja 19.1. erääntyneet eli eivät ole juurikaan myöhässä. Viimeisen kuukauden aikana tullut 80 euroa muistutusmaksuja.
Ja tosiaan olen nyt VÄHÄN parempi ja nyt alkaa hirvittää, miten ikinä taiteilen tästä tilanteesta. En halua tunnistamisen vuoksi kuvailla ihan täysin tarkkaan tilannetta, mutta on tyyliin lomaosake (ei oikeasti lomaosake), josta isot kuukausittaiset kulut ja kun rahat loppuvat, millä ihmeellä ne maksan. Lisäksi jotain muuta pienempää ylimääräistä. Esimerkiksi viime kuussa sain katkaistua yhden Telian sopimuksen, josta olin maksanut varmaan neljä vuotta 30 euroa kuukaudessa, vaikka en käyttäny koko palvelua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla ketään jolta voisit pyytää tukea? Tiedän esim. hyväpalkkaisen ihmisen joka hyödynsi ammattijärjestäjää apuna raha-asioidensa kuntoon saamisessa juuri sen takia ettei millään vain saanut asioita kuntoon muuten. Tai jotain hyvää kaveria jolla olisi itsekin ollut hankalaa ja johon voit luottaa?
Minä käytin jossain vaiheessa ammattijärjestäjää, mutta tällä hetkellä senkin käyttäminen olisi yli varojen elämistä. Kolmisen sataa per pv tms.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No ei nyt maniaan välttämättä, yleisin syy on epävakaus ja impulsiivisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin tuossa vaiheessa jokin aika sitten. Nyt olen sen verran parempi, että jaksan jo maksaa laskuja melkein ajallaan. Juuri nyt olisi tarkoitus maksaa 12.1. ja 19.1. erääntyneet eli eivät ole juurikaan myöhässä. Viimeisen kuukauden aikana tullut 80 euroa muistutusmaksuja.
Ja tosiaan olen nyt VÄHÄN parempi ja nyt alkaa hirvittää, miten ikinä taiteilen tästä tilanteesta. En halua tunnistamisen vuoksi kuvailla ihan täysin tarkkaan tilannetta, mutta on tyyliin lomaosake (ei oikeasti lomaosake), josta isot kuukausittaiset kulut ja kun rahat loppuvat, millä ihmeellä ne maksan. Lisäksi jotain muuta pienempää ylimääräistä. Esimerkiksi viime kuussa sain
Kuulostaa ulkopuolisena siltä että kaiken a ja o olisi se että saat tuon kuukausittaisen kulun lakkautettua jollakin ilveellä. Onko palvelu mahdollista lakkauttaa vai liittyykö siihen suuria sopimussakkoja? Saisiko palvelua jotenkin alivuokrattua eteenpäin? Mikäli taloustilanteesi on muuttunut merkittävästi on mun mielestä mahdollista monesti purkaa sellainenkin sopimus jota ei periaatteessa normaalitilanteessa saa purkaa. Eli jos olet vaikka työtön tai lomautettu, saattaisi olla mahdollista purkaa sopimus siihen vedoten.
Toivottavasti en pahastu kun heittelen ilmoille ihan vaan ideoita :) Kunhan pallottelen kanssasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mulla taas säästyy rahaa, ei todellakaan jaksa lähteä shoppailemaan, edes tarvittavia. Miettii että josko vielä tää päivä syömättä, huomenna vois sitte hakea sapuskaa.
Täällä ei taas lainaukset toimi, mutta vastailen tuossa johonkin kysyttyyn.
Siis se hyödyke pitää myydä ennen kuin ne kulut siitä loppuvat. Tyyliin hevonen ja tallipaikka tms. Ja pitäisi löytää ostaja, mikä ei ole helppoa ja ylipäätään jaksaa saattaa se myyntikuntoon jne jne.
Lisäksi on muutama kiinteä sopimus, jotka voisi saada lakkautettua jonkinasteisella fyysisellä vaivalla esim. varasto.
Ja sitten on sopimuksia, jonka voisi lopettaa kokonaan tai osa kerrallaan kuukauden irtisanomisajalla, mutta se jokaisen osasen irtisanominen vaatii työtä enemmän kuin jonkun lomakkeen täyttö ja siihen ei riitä energia eikä aivokapasiteetti eikä jaksaminen. Pitäisi meilailla sinne ja tänne jne.
Sitten on sivuseikkoja jotain pienempiä juttuja, että voisiko saada puhelimen ja netin halvemmalla tms ja muistaa olla ostamatta mitään tarpeetonta. Ja toivoa, ettei auto hajoa tai eläin sairastu tms.
En toivo kenellekään pahaa, että sinänsä tekee pahaa, että kukaan on huonossa jamassa, mutta jollain lailla lohdullista, ettei ole ainoa.
Ap
Jonkun pitäis kai auttaa laittamaan esim laskut suoramaksuun ja sitten keksiä muuta tekemistä kuin ostelu jota usein mt ongelmiin itse apuna käytetään.