Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erimielisyys remontista parisuhteessa. Miten ratkaista?

Vierailija
24.01.2025 |

Eli, sain perinnöksi talon, jossa ei ole kaikkia mukavuuksia. On ulkohuussi, ulkosauna ja kantovesi, vesipiste on talon nurkalla.

On nyt keskusteltu miehen kanssa talon remontista. Minä haluaisin edullisemman laajennuksen johon tulisi yksi huone ja sisävessa, kompostoiva tai sähköllä toimiva. Mielestäni nykyinen tiilikatto on hyvä, ja tiiliä olisi myös laajennusosaan jo valmiina.

Mies taas on ehdottomasti sitä mieltä että jos laajennus tehdään, tehdään kunnolla. Eli huoneen lisäksi vesiwc ja suihku. Ja uusi peltikatto koko taloon.

Mutta jälkimmäisessähän hinta olisi moninkertainen. Pitäisi tehdä kunnon vesi- ja viemärijärjestelmät ym, plus kattoremontti ei ole halpaa. Miehen mielestä voidaan ottaa isokin yhteinen laina, kokee ettei asiassa ole ongelmaa.

Minua vain kuiten kaihertaa. Talo on minun. Mitä jos jäänkin yksin? Koko laina on minun niskassani, ikää on jo 54 ja työn pysyvyydestä ei ole varmuutta. Sairauksia on. Hirvittää ison lainan ottaminen ja minulle jo joku 50 000 on tässä kohtaa iso, enkä tiedä riittäisikö se edes. 

Meillä on kyllä hyvin pitkä parisuhde eikä nyt siltäkään vaikuta että mies ottaisi ja lähtisi. Mutta elämästä ei koskaan tiedä. Ei varsinkaan kuolemasta.

Mikä nyt olisi järkevää? Olen jo ajatellut että ehkei remontoida lainkaan.

Kommentit (131)

Vierailija
121/131 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kankkulan kaivoon 50 000.

Vierailija
122/131 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä lämmitys mökissä on?

Suolikaasuilla lämpiää.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/131 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy riesa pois jos saat.

Vierailija
124/131 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy murheenkryyni mukuloillesi.

Tai sitten remppalaina sun ukkos nimiin, ei sun nimiin, koska et siitä lainasta selviydy. Sairauksiakin kun jo on.

Vierailija
125/131 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuumaat ap?

Vierailija
126/131 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä 50k €.

Ei munkaan mielestä, pelkkä peltikatto pitkästi yli 10 000€ kun se tekee laatu firma ja takuut tulee työlle ja katteelle. Onko se tarpeellista, onko tuttavissa ammatti taitoa arvioimaan? Jos kysyt tuota yritykseltä joka suorittaa katto asennuksia, on vastaus takuu varmasti: joo vaihtoon vaan...tuosta voisin lyödä vaikka vetoa! Hyvin hoidettu/ huollettu tiilikate, käyttöikä, 50-vuotta ja siittä ylöspäin

Vierailija
127/131 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä omistat, sinä maksat, sinä päätät. Mikä tässä on niin vaikeaa?

Jos mies suostuu maksamaan suurimman osan vesijohdosta ja viemäristä, ja niihin liittyen suihkusta, niin sen voit sallia. Kieltämättä parantaa asumismukavuutta, kun voi käyttää tiskikonetta ja pesukonetta.

Vierailija
128/131 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myy murheenkryyni mukuloillesi.

Tai sitten remppalaina sun ukkos nimiin, ei sun nimiin, koska et siitä lainasta selviydy. Sairauksiakin kun jo on.

Eikä missään tapauksessa taloa sen velan vakuudeksi, vaan yksin miehen nimiin!

Vierailija
129/131 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei peltikattoa, jos nykyiselle osalle talon kattoa ei tarvitse tehdä mitään. Tiilikatto on hiljaisempi. Sisäwc+suihku on ehdoton siinä vaiheessa, kun itselle tulee ikää, jos siis aiotte asua pysyvästi tuolla. Myydessä, vaikka menisi vapaa-ajanasunnoksi, niin on se riski, että kauppa käy todella huonosti, jos ei ole sisäwc:tä+suihkua.

Sähköinen tai komposti WC ja suihkukaappi.  Näin tein itselleni, sain mahtumaan ullakko portaiden alle ilman elintasosiipeä, riitti mökkikaivo ja viemäröinti oli helppo suihkulle ja keittiölle kun alla kellaritila. Ulkosauna jatkuvassa käytössä.

Mikä ihme on sähköinen tai komposti WC? Tiedätkö mitä WC tarkoittaa?

Hei, tiedätkö, mikä on wc? Silloin kun lopetit potalla käymisen ja ehkä et eräilyä harrasta, niin wc on suomen kieleen rantautunut ja iskostunut sana tarkoittamaan paskannuspaikkaa. Juu, se on watercloset, mut ei tarvi täällä urpoilla ja luulla olevansa fiksukin! Mulla mökillä 1 huussi pihan perällä 1 kompostikäymälä pihan toisen puolen perällä ja sit vielä sisällä on se vesivessa, jossa voi öisin käydä kusaseen. Joten ap:lle, älä tee yhtään tarpeetonta lainaraha-remppaa! (Joo,tiedän tohon ei kuulu väliviivaa...) jos torppa on käyttökelpoinen tuollaisena, niin käytä. Ja jos ukkokulta tarvii laajennuksia ja peltikaton, niin ukkokulta sit tekee tai maksaa jonkun tekemään, et sinä!

Vierailija
130/131 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä edellisen 129 kommentoijan kanssa.

Hyvin kuvailit Veetille sen, mikä on wc.

Vierailija
131/131 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tiilikatto ja jos ongelmia, kannattaa korjata se tilillä. 

Eikä missään tapauksessa peltikattoa, jos nyt tiilikatto. Se olisi sama, kuin puisen lankkulattian vaihtaisi muovimattoon. 

Ja katon materiaalin vaihto vain esteettisistä syistä, on myös kallis. Entisen tiilikaton purku + jätemaksut ja uusi peltikatto n. 80-120m2 talossa helposti maksaa 30.000-60.000€. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän