Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erimielisyys remontista parisuhteessa. Miten ratkaista?

Vierailija
24.01.2025 |

Eli, sain perinnöksi talon, jossa ei ole kaikkia mukavuuksia. On ulkohuussi, ulkosauna ja kantovesi, vesipiste on talon nurkalla.

On nyt keskusteltu miehen kanssa talon remontista. Minä haluaisin edullisemman laajennuksen johon tulisi yksi huone ja sisävessa, kompostoiva tai sähköllä toimiva. Mielestäni nykyinen tiilikatto on hyvä, ja tiiliä olisi myös laajennusosaan jo valmiina.

Mies taas on ehdottomasti sitä mieltä että jos laajennus tehdään, tehdään kunnolla. Eli huoneen lisäksi vesiwc ja suihku. Ja uusi peltikatto koko taloon.

Mutta jälkimmäisessähän hinta olisi moninkertainen. Pitäisi tehdä kunnon vesi- ja viemärijärjestelmät ym, plus kattoremontti ei ole halpaa. Miehen mielestä voidaan ottaa isokin yhteinen laina, kokee ettei asiassa ole ongelmaa.

Minua vain kuiten kaihertaa. Talo on minun. Mitä jos jäänkin yksin? Koko laina on minun niskassani, ikää on jo 54 ja työn pysyvyydestä ei ole varmuutta. Sairauksia on. Hirvittää ison lainan ottaminen ja minulle jo joku 50 000 on tässä kohtaa iso, enkä tiedä riittäisikö se edes. 

Meillä on kyllä hyvin pitkä parisuhde eikä nyt siltäkään vaikuta että mies ottaisi ja lähtisi. Mutta elämästä ei koskaan tiedä. Ei varsinkaan kuolemasta.

Mikä nyt olisi järkevää? Olen jo ajatellut että ehkei remontoida lainkaan.

Kommentit (131)

Vierailija
41/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota lainaa ellei mies laita lainapaperiin nimeään myös. Jos mies haluaa ison rempan niin mies maksaa. Jos tulet vähemmällä toimeen niin se on sinun talosi ja sinä määräät millainen remontti tulee.

Vierailija
42/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ota lainaa ellei mies laita lainapaperiin nimeään myös. Jos mies haluaa ison rempan niin mies maksaa. Jos tulet vähemmällä toimeen niin se on sinun talosi ja sinä määräät millainen remontti tulee.

Tottakai mies siis ottaisi puolet lainasta nimiinsä, se on selvä. Näin hän on ehdottanut ja sanonut että kyllä hän maksaa, kun ne vesivessat ja peltikatot haluaakin.

Mutta. Sitten tulee se "mitäs jos". Siksi en ole sen kannalla.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko talo olemaan teidän ainoa asumuksenne elämän loppuun asti? Vanhuutta ei voi viettää syrjäkylällä kun ei ole takeita siitä, että ajokorttia olisi enää 80v. jälkeen. Vanhat ihmiset eivät myöskään jaksa mitään ulkosaunaa enää lämmittää ja kantaa vesiä. Jos meinaatte asua talossa johonkin 65-70v. asti niin sitten on eri asia ja talo voi jäädä kesämökiksi siinä vaiheessa kun muutatte pois sieltä kaupunkiin. En tekisi taloon kallista remonttia, koska ette kuitenkaan voi elää vanhuuteen asti siellä. Kannattaa olla realisti tässä asiassa. 70v. jälkeen jokaisen kannattaisi muuttaa vähintään yksitasoiseen esteettömään omakotitaloon tai rivariin tai kerrostalon ekaan kerrokseen. Vanhuus voi tulla yllättäin ja nopeasti.

Vierailija
44/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai mies siis ottaisi puolet lainasta nimiinsä, se on selvä. Näin hän on ehdottanut ja sanonut että kyllä hän maksaa, kun ne vesivessat ja peltikatot haluaakin.

Mutta. Sitten tulee se "mitäs jos". Siksi en ole sen kannalla.

Ap

Sanon sulle suoraan, että kattoa ei uusita! Ugh, olen puhunut. Suututtaa tuollaiseen turhaan rahan hassaaminen.

Vierailija
45/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko talo olemaan teidän ainoa asumuksenne elämän loppuun asti? Vanhuutta ei voi viettää syrjäkylällä kun ei ole takeita siitä, että ajokorttia olisi enää 80v. jälkeen. Vanhat ihmiset eivät myöskään jaksa mitään ulkosaunaa enää lämmittää ja kantaa vesiä. Jos meinaatte asua talossa johonkin 65-70v. asti niin sitten on eri asia ja talo voi jäädä kesämökiksi siinä vaiheessa kun muutatte pois sieltä kaupunkiin. En tekisi taloon kallista remonttia, koska ette kuitenkaan voi elää vanhuuteen asti siellä. Kannattaa olla realisti tässä asiassa. 70v. jälkeen jokaisen kannattaisi muuttaa vähintään yksitasoiseen esteettömään omakotitaloon tai rivariin tai kerrostalon ekaan kerrokseen. Vanhuus voi tulla yllättäin ja nopeasti.

Näin on. Tuossa päälle viiskymppisenä sitä ei tule mietityksi.

Vierailija
46/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehjää ei kannata korjata, ei tiilikatossakaan. 

(Kaivoveden talousveden tarkistus tulee tehdä 3 vuoden välein max. Ei maksa kovin paljon. Samalla selviää miten hyvä se on.) Tämä unohtuu useilla. Etenkin pihasaunan ja ulkohuussin takia kannattaa tehdä.

Vierailija
47/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En aio myydä taloa koskaan, joten siksikään en mitään isoa lainaa halua. Talo on rakennettu 1930-luvulla. On hyväkuntoinen ja remontoitu, hometta ei ole, nämä jo selvillä. Kattokin on hyvä, pitävä ja tukeva, ainoa syy miksi mies haluaisi katon uusia, on ulkonäkö. Ja jostain syystä hän pitää peltikatoista 😄

Ja kyllä on syrjäinen paikka, tosin me paikasta pidämme ja aikuiset lapset myös mielellään lomilla käyvät. Siksikään myynti ei tule kyseeseen.

Ap

Vesipiste on talon nurkalla ja ollaan korvessa, talo on hyväkuntoinen ja remontoitu. Joku tässä yhtälössä ei nyt täsmää. Miksi vesijohtoa ei ole vedetty sisälle, jos se on saatu talon nurkalle vai tarkoitatko, että kaivo on talon nurkalla? Joka tapauksessa jos (kanto)vesi on noinkin lähellä, niin ei se vesijohdon vetäminen ole maailmaa mullistava asia ja jos wc:tä ei liitetä viemäriin eli "tuotetaan" vai harmaata vettä, niin ei se viemäröintikään mielettömän kalliiksi tule.

Kun ikää on jo 54v, niin pienet mukavuudet kuten suihku ja lämmin vesi eivät ole ylellisyyttä.

Vierailija
48/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä nyt siis haluaisinkin vain sellaisen rempan jolla asumismukavuus vähän kasvaisi. Pienin mitä voi tehdä nyt kun kaikki muu on jo kunnossa. Eli pieni huone ja sisävessa (ei vesivessaa). En halua vaihtaa kattoa koska ei tarvitse. En halua vesivessaa koska ei tarvitse. En halua ylimääräistä.

Myyntiä ei ole tulossa, joten arvonnousua tms ei tarvitse ajatella. Vain se että on itselle mukava ja lapsille sitten joskus. 

Kauppaan ei ole montaa kilometriä, lääkäriajan voi saada myös kylältä mutta todennäköisemmin 30 km päästä pikkukaupungista. Että ei ole kaukana tärkeistä palveluista kuitenkaan vaikka isompiin kaupunkeihin on matkaa.

Ap

Tee niin, että ostat sen vessan, joka ei ole vesivessa. Onko sille paikka jossain komerossa tai kellarissa.

Tämä ensin, ja katsot asioita uudestaan sen lisätilankin kanssa. Onko lisätilalle tarvetta oikeasti? 

Minulle sopisi hyvinkin puolisoni kanssa 1 huone vähemmän. Meillä on nyt 3 h ja keittiö, ja ollaan samaa ikäluokkaa.

Vierailija
49/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Tuossa päälle viiskymppisenä sitä ei tule mietityksi.

Minulla on kokemusta siitä kun vanhukset eivät suostu muuttamaan iäkkäille ihmisille sopivampaan taloon. Tuloksena on ollut liikuntakyvyn menetys ja pitkiä sairaalajaksoja kun on pitänyt yksin huseerata siellä isossa kolmikerroksisessa omakotitalossa. Lonkkaa ja kylkiluita on murtunut useamman kerran kun on rymytty rappusissa. Muuttakaa ihmiset ajoissa vanhalle ihmiselle sopivaan asuntoon. Joo kaatua voi missä vaan, mutta todennäköisyys on vanhalla ihmisellä suurempi jyrkissä portaissa ja liukasta pihaa itse hiekottaessa kuin yksitasoisessa asunnossa, jossa isännöintiliike hoitaa hiekotukset ja lumityöt.

Vierailija
50/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehjää ei kannata korjata, ei tiilikatossakaan. 

(Kaivoveden talousveden tarkistus tulee tehdä 3 vuoden välein max. Ei maksa kovin paljon. Samalla selviää miten hyvä se on.) Tämä unohtuu useilla. Etenkin pihasaunan ja ulkohuussin takia kannattaa tehdä.

Olen samaa mieltä. Ehjä katto on ehjä. Ei sitä kannata vaihtaa.

Vierailija
51/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiilikatto rasittaa talon rakenteita painollaan. Sanovat peltikattokauppiaat. Tiedä sitten.....?

Jos on alunperin tiilikatto, niin rakenteet ovat sen mukaiset. Ikinä en halua peltikattoa. Helteellä ihan helvetti ja kolisee ja ropisee sateella. On kokemus molemmista ja tiilikatton ainoa kunnon katto.

Vierailija
52/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä talossa vesi oli vedetty kaivosta tulemaan sisälle aikoinaan. En tiedä systeemiä kun olin silloin lapsi. Kaivo on edelleen. Kasarilla talo yhdistettiin kunnallisveteen ja tuli suihkukin. Tuo vesivessakin toimi oman kaivon vedellä. En sitten tiedä sitä toimintaperiaatetta siihen aikaan.

Tietääkö kommentoijat? -Ei ap

Vierailija
53/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiilikatto rasittaa talon rakenteita painollaan. Sanovat peltikattokauppiaat. Tiedä sitten.....?

Jos on alunperin tiilikatto, niin rakenteet ovat sen mukaiset. Ikinä en halua peltikattoa. Helteellä ihan helvetti ja kolisee ja ropisee sateella. On kokemus molemmista ja tiilikatton ainoa kunnon katto.

Kyllä se ropisee se peltikatto. Meillä ei ole peltikatto, mutta kuuluu meille saakka kun naapurissa on.

Joskus olen yöpynyt sellaisessa talossa, jossa on peltikatto, niin nukkuminen jäi vähiin yöllä sen metakan takia rankkasateessa.

Vierailija
54/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen se vesipiste on?

Vierailija
55/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meinaat ottaa lainaa, niin ota vain se määrä, minkä itse pystyt maksamaan.

Puolisosi ottakoon oman lainansa yksin. En lähtisi yhteiseen isoon lainaan vastuuseen.

Vierailija
56/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän pelkästä miellyttämisen halusta taivu sun kumppanin tahtoon?

Järki käteen nyt.

Vierailija
57/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on reilu 200m2 talo josta käytetään päivittäin vain keittiötä ja makkaria. On poreamme yms mutta käytetään ulkosaunaa kun siellä puukias ja mukavammat löylyt.

Katseltu perintömökkiä sillä silmällä että verannan jos muuttaa lämpimäksi niin sinne suihkukaappi ja vedetön vessa.

Siinäkin tiilikatto, ei tarvitse tehdä mitään. On kuitenkin terveet päreet alla.

Vesi ei tule sisälle mutta menee ulos. Keittiöön vetäis veden ja pieni lämminvesivaraaja sinne ja suihkuun oma.

Vanhempana ei niin rankkaa maksaa älyttömiä kuluja  lämmityksestä kun kompaktimpi eikä lainaakaan muutoksiin tarvitse.

Vierailija
58/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En aio myydä taloa koskaan, joten siksikään en mitään isoa lainaa halua. Talo on rakennettu 1930-luvulla. On hyväkuntoinen ja remontoitu, hometta ei ole, nämä jo selvillä. Kattokin on hyvä, pitävä ja tukeva, ainoa syy miksi mies haluaisi katon uusia, on ulkonäkö. Ja jostain syystä hän pitää peltikatoista 😄

Ja kyllä on syrjäinen paikka, tosin me paikasta pidämme ja aikuiset lapset myös mielellään lomilla käyvät. Siksikään myynti ei tule kyseeseen.

Ap

Jos itse aiotte asua tai lomailla, niin rempatkaa mieleiseksi. Sellaiseksi, mistä itse tykkäätte. Mutta älkää laskeko remontille mitään rahallista arvoa arvonnousun muodossa, jos talo sijaitsee jossain kaukana eikä edes järven tai meren rannalla. Tuottoa on turha kuvitella saavansa.

Vierailija
59/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monen vuoden nettopalkka sulla menisi lainan maksuun?

Haluatko kituuttaa pienillä varoilla laina-ajan? Entä jos työt loppuu? Sitten jää laina maksamatta.

Vierailija
60/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on reilu 200m2 talo josta käytetään päivittäin vain keittiötä ja makkaria. On poreamme yms mutta käytetään ulkosaunaa kun siellä puukias ja mukavammat löylyt.

Katseltu perintömökkiä sillä silmällä että verannan jos muuttaa lämpimäksi niin sinne suihkukaappi ja vedetön vessa.

Siinäkin tiilikatto, ei tarvitse tehdä mitään. On kuitenkin terveet päreet alla.

Vesi ei tule sisälle mutta menee ulos. Keittiöön vetäis veden ja pieni lämminvesivaraaja sinne ja suihkuun oma.

Vanhempana ei niin rankkaa maksaa älyttömiä kuluja  lämmityksestä kun kompaktimpi eikä lainaakaan muutoksiin tarvitse.

Tämä on järkipuhetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä