Erimielisyys remontista parisuhteessa. Miten ratkaista?
Eli, sain perinnöksi talon, jossa ei ole kaikkia mukavuuksia. On ulkohuussi, ulkosauna ja kantovesi, vesipiste on talon nurkalla.
On nyt keskusteltu miehen kanssa talon remontista. Minä haluaisin edullisemman laajennuksen johon tulisi yksi huone ja sisävessa, kompostoiva tai sähköllä toimiva. Mielestäni nykyinen tiilikatto on hyvä, ja tiiliä olisi myös laajennusosaan jo valmiina.
Mies taas on ehdottomasti sitä mieltä että jos laajennus tehdään, tehdään kunnolla. Eli huoneen lisäksi vesiwc ja suihku. Ja uusi peltikatto koko taloon.
Mutta jälkimmäisessähän hinta olisi moninkertainen. Pitäisi tehdä kunnon vesi- ja viemärijärjestelmät ym, plus kattoremontti ei ole halpaa. Miehen mielestä voidaan ottaa isokin yhteinen laina, kokee ettei asiassa ole ongelmaa.
Minua vain kuiten kaihertaa. Talo on minun. Mitä jos jäänkin yksin? Koko laina on minun niskassani, ikää on jo 54 ja työn pysyvyydestä ei ole varmuutta. Sairauksia on. Hirvittää ison lainan ottaminen ja minulle jo joku 50 000 on tässä kohtaa iso, enkä tiedä riittäisikö se edes.
Meillä on kyllä hyvin pitkä parisuhde eikä nyt siltäkään vaikuta että mies ottaisi ja lähtisi. Mutta elämästä ei koskaan tiedä. Ei varsinkaan kuolemasta.
Mikä nyt olisi järkevää? Olen jo ajatellut että ehkei remontoida lainkaan.
Kommentit (131)
Kokeilkaa nyt testata ensin se, kuinka paljon pystytte panemaan kuukaudessa rahaa säästöön.
Jos se ei onnistu, niin ei ota lainaa.
Jos saatte vaikka 200 euroa säästöön kuussa, niin ei sillä rahalla tuota lainaa lyhennellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko talo olemaan teidän ainoa asumuksenne elämän loppuun asti? Vanhuutta ei voi viettää syrjäkylällä kun ei ole takeita siitä, että ajokorttia olisi enää 80v. jälkeen. Vanhat ihmiset eivät myöskään jaksa mitään ulkosaunaa enää lämmittää ja kantaa vesiä. Jos meinaatte asua talossa johonkin 65-70v. asti niin sitten on eri asia ja talo voi jäädä kesämökiksi siinä vaiheessa kun muutatte pois sieltä kaupunkiin. En tekisi taloon kallista remonttia, koska ette kuitenkaan voi elää vanhuuteen asti siellä. Kannattaa olla realisti tässä asiassa. 70v. jälkeen jokaisen kannattaisi muuttaa vähintään yksitasoiseen esteettömään omakotitaloon tai rivariin tai kerrostalon ekaan kerrokseen. Vanhuus voi tulla yllättäin ja nopeasti.
Tuo on niin hirveä ajattelutapa, että ihmisen pitäisi muuttaa kotoaan johonkin kapiseen kaninkoppiin vain siksi, että on vanha. Minä ainakin mi
Aloittajan tapauksessa ap asuu jo kaninkopissa.
Tuolla mökillä et saa kiinnityksiä haavelemallesi summalle.
Tosiasiat voi kirpaista.
Ap haluaa muuttaa niin, että hän ja vain hän päättää, koska hänen perimänsä talo. Mörskä talo, jolla ei ole muuta kuin tunnearvoa. Ja miehen pitäisi vain mukautua tähän. Voipi olla parisuhteen päätös edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko talo olemaan teidän ainoa asumuksenne elämän loppuun asti? Vanhuutta ei voi viettää syrjäkylällä kun ei ole takeita siitä, että ajokorttia olisi enää 80v. jälkeen. Vanhat ihmiset eivät myöskään jaksa mitään ulkosaunaa enää lämmittää ja kantaa vesiä. Jos meinaatte asua talossa johonkin 65-70v. asti niin sitten on eri asia ja talo voi jäädä kesämökiksi siinä vaiheessa kun muutatte pois sieltä kaupunkiin. En tekisi taloon kallista remonttia, koska ette kuitenkaan voi elää vanhuuteen asti siellä. Kannattaa olla realisti tässä asiassa. 70v. jälkeen jokaisen kannattaisi muuttaa vähintään yksitasoiseen esteettömään omakotitaloon tai rivariin tai kerrostalon ekaan kerrokseen. Vanhuus voi tulla yllättäin ja nopeasti.
Tuo on niin hirveä ajattelutapa, että ihmisen pitäisi muuttaa kotoaan johonkin kapiseen kaninkoppiin vain siksi, että on vanha. Minä ainakin mi
Ja ikää sulla on paljonko?
Vierailija kirjoitti:
Ap haluaa muuttaa niin, että hän ja vain hän päättää, koska hänen perimänsä talo. Mörskä talo, jolla ei ole muuta kuin tunnearvoa. Ja miehen pitäisi vain mukautua tähän. Voipi olla parisuhteen päätös edessä.
Joo no sen äijän hullutuksiin ei missään nimessä saa lähteä mukaan. Hukkaan heittää rahaa katon uusimiseen, vaikka katto on ehjä.
Ootteko pystyneet pesämunaa säästämään?
Myy sille ukolles puolet kiinteistöstä.
Sillä rahalla maksat oman osuutesi rempasta. Kai se 25 tonnia maksaa puplikkaasta omistuksesta?
Vai onko kiinteistön arvo 5000?
Lainalaskuri
https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/lainat-ja-asunnot/lainalaskuri
Tarvitset lainalle vakuuden.
Paljonko teillä on varaa lyhentää lainaa kuussa?
Sano nyt vielä, että mökki lämmitetään puilla jookos. Pikkuinen vanha puuhella hellahuoneessa.
Jos sinulla on vara tehdä/teettää se haluamasi kevyempi remontti, tee se. Sinun talo, sinun päätös. Kuulostaa järkevältä kaikin puolin. Ehjän katon vaihtaminen on älytöntä ja suuruudenhullua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
54 vuotiaiden ei pitäisi enää asua omakotitalossa, kun eivät kykene teettämään niihin kunnon remontteja. tuon ikäisten kannattaisi muuttaa palvelutaloon, jossa nuoremmat huolehtivat remonteista
Ei houkuttele sädesieniset palvelutalot arvon inkkeli. Siekii siellä äipän rintamamiestalossa kiukuttelet.
sädesieniä tuolla ap:nkin talossa on kohta, kun niin kovasti säästelee remonteista.
Joka maksaa tekee tietysti myös päätökset.
Minua huolestuttaa tässä tarinassa eniten mies, jonka mielestä 54-v. puolison niskaan voi sälyttää ison remppalainan. Olen itse 56-vuotias eikä tulisi enää mieleenkään ottaa lainaa. Mitä tahansa voi tapahtua, jos sairauksiakin jo on. Tottakai toisten rahoilla on kiva suunnitella vaikka mitä kivaa. Itse en olisi suhteessa, missä toinen ajattelee asioista vain itsensä kannalta.
Mitä taloon tulee, niin vaikka tekisitte millaisen rempan tahansa, et saa rahojasi siitä pois myydessä. Talo kuulostaa sellaiselta, että tekisin vain välttämättömän, jos siinä aikoisin asua. Kannattaa asennoitua niin, että talolla ei ole tulevaisuudessa myyntiarvoa lainkaan.
Onko ukkos kokopäivätyössä? Eläkeläinen?