Tämä voi olla sinunkin todellisuuttasi pian
Tällainen on nyt hyvinvointiyhteiskunta Suomi. Yksilöiden turvaverkkoja on saksittu joka suunnasta niin, että ammottavista aukoista tippuu sukkana läpi. Muistakaa, että kuka vain meistä voi sairastua. Kuka vain voi saada potkut. Kuka tahansa voi tippua korkealtakin eikä alhaalla ole välttämättä kukaan ottamassa koppia.
Kommentit (83)
Täällä sitten jaksetaan uskoa valtion kaikkivoipaisuuteen. Kyllä valtio pelastaa vaikka katuojasta, eikö vain?
Ehkä onkin jo korkea aika ottaa vastuu itsestään.
kun joku loppuu niin uusi alkaa... niin tuossakin asiassa
Vierailija kirjoitti:
itse me persut äänestettiin hallitukseen, sitä saadaan mitä tilataan
Minä olen pudonnut turvaverkkoreiästä. Jo monta vuotta sitten. En siis tämän hallituksen aikana. Ikäni tehnyt töitä. Ja maksanut maksuni. Ja minä ihan aidosti luulin silloin, että hyvinvointiyhteiskunnassamme on asiansa aina hoitaneillekin turvaverkko. Todellisuus selvisi suhteellisen pian, eikä se vastannut kuvitelmia, joita palkansaajana minulla oli ollut. Ensin sairastuminen, jolloin selvisi, että pitää olla työtön työnhakija, koska sairauspäivärahaa ei saa määräpäivien jälkeen. Ja tämä huolimatta siitä, että on lääkärin antamaa sairauslomaa ja voimassaoleva työsuhde, johon palaaminen s-loman jälkeen.
Lyhyen ajan päästä palattuani töihin, YT-kenkää. Alla "työttömyysjakso", joka mahdollistikin sitten nopean pääsyn pitkäaikaistyöttömän statukselle. Isot terveydenhoitokulut, minimipäiväraha, ja mikään ei kompensoinut mitenkään noiden yhteensovittamista, vaan maksamisen takia meni talous umpikuralle pariksi vuodeksi. Maksukattokin on minimituloiselle lähinnä huono vitsi. Ja ilmeisesti valtion tapa saada asia näyttämään paremmalta kuin on.
Usko, luottamus ja säästöt on menneet jo ennen tätä hallitusta.
Tämän hallituksen viitoittamalla tiellä tulee jatkaa, mikäli turvaverkkoja halutaan pitää tulevaisuudessa yllä. Valitettavasti yrityksien menestyminen kansainvälisessä kilpailussa on ainoa keino taata turvaverkot. Hetkellisesti voidaan ottaa lainaa, mutta se ottaa tulevaisuudelta enemmän pois mitä antaa nyt.
Rahavirtojen pitää muuttua meille positiiviseksi. Ironisesti kyöhät ääneestävät itselleen lisää köyhyyttä, koska ovat lyhytnäköisiä ja menevät vappusatasen pauloihin todella helposti. Lainalla voi myös ostaa kannatusta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä sitten jaksetaan uskoa valtion kaikkivoipaisuuteen. Kyllä valtio pelastaa vaikka katuojasta, eikö vain?
Miten otat itse vastuun silloin kun menetät tahtomattasi työpaikkasi eikä uutta löydy eikä mitään tukea sen työttömyyden turvaksi maksettaisi? Tai sairastut ja lääke- ja hoitokulut on isot?
Äläkä sano sille pienituloiselle että säästä kun sen kaikki rahat menee asumiseen, ruokaan ja muihin välttämättömiin laskuihin. Tai että ryhdy yrittäjäksi jos ei ole tarjota sellaista palvelua tai tuotetta millä jokainen sitten eläisi.
Ilman näitä yhteiskunnan turvaverkkoja tuolla kadulla olisi yli 300 000 työtöntä perheineen. Sen jäkeen se vastuu itsestä otetaan laittomin keinoin.
Että kerro nyt näille ihmisille kuinka se vastuu itse otetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pudonnut turvaverkkoreiästä. Jo monta vuotta sitten. En siis tämän hallituksen aikana. Ikäni tehnyt töitä. Ja maksanut maksuni. Ja minä ihan aidosti luulin silloin, että hyvinvointiyhteiskunnassamme on asiansa aina hoitaneillekin turvaverkko. Todellisuus selvisi suhteellisen pian, eikä se vastannut kuvitelmia, joita palkansaajana minulla oli ollut. Ensin sairastuminen, jolloin selvisi, että pitää olla työtön työnhakija, koska sairauspäivärahaa ei saa määräpäivien jälkeen. Ja tämä huolimatta siitä, että on lääkärin antamaa sairauslomaa ja voimassaoleva työsuhde, johon palaaminen s-loman jälkeen.
Lyhyen ajan päästä palattuani töihin, YT-kenkää. Alla "työttömyysjakso", joka mahdollistikin sitten nopean pääsyn pitkäaikaistyöttömän statukselle. Isot terveydenhoitokulut, mini
Pitää paikkansa. Verkosta on voinut tippua läpi jo aikaisemminkin. Nyt vaan siitä tipahtaa läpi yhä useampi ja yhä nopeammin.
No se ainakin on hankalaa, kun sairaalamaksut voi nousta näennäisestä maksukatosta huolimatta korkeaksikin. Parempi termi olisi joku maksuporrastus, koska sitä se käytännössä on, maksut vähenevät sen n. 650 e jälkeen, mutta kattoa ei vastaan tule. Toki kannattaa muistaa pahimmassa tilanteessa kysyä maksuvapautusta, jos rahaa ei vaan ole.
Vierailija kirjoitti:
No se ainakin on hankalaa, kun sairaalamaksut voi nousta näennäisestä maksukatosta huolimatta korkeaksikin. Parempi termi olisi joku maksuporrastus, koska sitä se käytännössä on, maksut vähenevät sen n. 650 e jälkeen, mutta kattoa ei vastaan tule. Toki kannattaa muistaa pahimmassa tilanteessa kysyä maksuvapautusta, jos rahaa ei vaan ole.
Asia on just näin. Ihmiset luulevat, että maksuja ei enää tule maksukaton saavuttamisen jälkeen, mutta laskutushan jatkuu vain alennetulla vuorokausihinnalla. On varmaan kiva maata sairaalassa viikko- tai kuukausitolkulla, kun kakki on lentänyt tuulettimeen ja taistella sen jälkeen ulosoton kanssa. Hyvinvointialueet ovat tehokkaita ainakin laskutuksessa ja laskut menevät perintään vikkelästi.
Vierailija kirjoitti:
Elämä saattaa opettaa vielä sinuakin. Voimia niihin aikoihin.
Valitettavasti näin on. Mutta rahaa ei ole. Tähän mennessä tehdyt leikkaukset ovat olleet aivan liian pieniä, ne pitäis moninkertaistaa. Menot pitää saada tulojen kanssa linjaan, valitettavasti siinä kärsii eniten heikoimmassa asemassa olevat. Talouskasvun varaan Suomessa on turha laskea. Yritykset keskittyy säästämään, ja ihmiset haluavat tehdä vain vähemmän töitä.
Ainakin tämän hyvinvointialueen laskuissa luki jo heti alkuriveillä uhkailut perinnästä ja ulosotosta. Sitten vasta varsinainen laskutuksen aihe. Johan sitä aina laskunsa hoitaneena säikähti, kun tuollainen ukaasi heti näkyvillä.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti näin on. Mutta rahaa ei ole. Tähän mennessä tehdyt leikkaukset ovat olleet aivan liian pieniä, ne pitäis moninkertaistaa. Menot pitää saada tulojen kanssa linjaan, valitettavasti siinä kärsii eniten heikoimmassa asemassa olevat. Talouskasvun varaan Suomessa on turha laskea. Yritykset keskittyy säästämään, ja ihmiset haluavat tehdä vain vähemmän töitä.
Kummasti leikkausten kohteeksi eivät ole joutuneet esim. puoluetuet eivätkä poliitikkojen palkat tai luontaisedut. Orpo-Purran leikkauspolitiikka on yksipuolista ja ideologista.
Minä pärjään vaikka teltassa kuivamunaa nauttien.
Itsepähän haluatte tukea Ukrainaa loputtomasti.
Vierailija kirjoitti:
Muista tämä, kun alat pudota!
Vierailija kirjoitti:
No viimeinen voi kohta sammuttaa valot, jos talouskasvuun ei edes pyritä tai kasvun odotukset perustuvat sille, että rukoillaan ihmettä, että jotkut kansainväliset suursijoittajat yhtäkkiä innostuisivat Suomesta. Tältä hallituksen linja valitettavasti näyttää. Valtiota hoidetaan kuten kotitaloutta. Pelkällä säästämisellä ja niukkuudella kuihdutetaan koko valtiontalous.
Vierailija kirjoitti:
Onpas kovasydämistä tekstiä, lieneekö edes ihminen asialla vai onko tämän rahoista kyse. Ja orjapiiskuri vaan komentaa kansaa vielä entisestään kurjistumaan.
Nyt kun hyvinvointialueet tulivat, palvelu on tullut entistäkin paremmaksi. Aina on olemme päässeet lääkäriin kun on tarvetta ollut. Myös kalliita tutkimuksia ostopalveluna yksityiseltä olemme saaneet terveyskeskuksen kautta sekä palveluseteleitä hammaslääkäriin.