Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummallinen ilmiö busseissa nykyään... miksi???

Vierailija
24.01.2025 |

Olen viime aikoina huomannut jatkuvasti bussimatkoilla käyvän näin. Bussissa on paljon istumapaikkoja vapaana, mutta kukaan ei jostain syystä halua istua vieraan ihmisen viereen, vaan jäävät kaikki seisomaan ja tukkimaan bussin käytävää. Tänään kävi jopa niin, että jonkun piti poistua etuovesta, koska keskioville ei päässyt tungoksen läpi. Vaikka melkein puolet istumapaikoista oli vapaina!!

Ihan älytöntä. Onko kukaan muu huomannut samaa? En muista tällaista ennen.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos matka on vaikka 2 pysäkin väliä tai alle 15 min??

Vierailija
42/65 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se Helsingissä ole tössäkkä eikä bussi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vahingossa koskettaa toista ihmistä. Olisi outoa mielummin seison käytävällä

Vierailija
44/65 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydessä bussissa kaikki hengittävät samaa ilmaa, seisoen, tai istuen, jos joku aivastaa tai yskii, se on siinä, siinähän oikein vedät ne virukset itseesi.

Vierailija
45/65 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

n-sanat haisee ja niillä on kirppuja ja tauteja

Vierailija
46/65 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos huomaa muutosta entiseen, niin selittävä syy on varmasti koronakausi, jolloin opittiin pitämään entistäkin pidempiä turvavälejä. Siitä tuntemattoman ihmisen läheisyyden pelosta voi olla vaikea palata arkeen.

Itsehän olen töissä sote-alalla ja välttelen edelleen flunssaisia vieressäistujia. En halua viedä tauteja töihin.

Ja tästä syystä seisot mieluummin? Se estää viruksien tarttumisen bussissa, missä turvavälejä on lähes mahdoton pitää, istui tai seisoi? 

Kommentoin sitä, että tunnistin omastakin käyttäytymisestä, että nykyään en istu mielelläni jonkun viereen bussissa. Käytännössä kuljen nykyään harvoin busseilla ja vältän ruuhka-aikoja. Käytävällä seisoskelu kylki kyljessä on kieltämättä yhtä huono idea.

Vierailija
47/65 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylässä sama ilmiö, ja vasta 1-2v aikana tullut. Kuski joutuu huutamaan "tiivistäkää", että seuraavat mahtuvat sisälle.

En haluaisi leimata ketään, mutta nämä käytävälle jäävät ovat yleensä nuoria tai nuoria aikuisia, eivätkä lotkauta korviaan kuskin kehoitukselle, tai siirtyvät tyyliin 30cm paikaltaan, vaikka bussin takaosassa on vapaita istumapaikkoja ja tilaa seisoa. Jäävät siihen keskioven kohdalle, vaikka siinä esim. viime kerralla oli 2 rollaattorimummoa, ja täysi tungos.

Käytävällä tukkeena seisovien vuoksi muutkaan uudet bussiin tulevat eivät pääse istumaan.

Vältän ruuhkabusseja, mutta seuraavalla kerralla aion kyllä sanoa ihmisille asiasta.

Vierailija
48/65 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hki, ihan normaalia ellei aamun ruuhkabussi

Vierailija
49/65 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saatan seistä pt- tai vaunupsikalla ihan vaan siitä syystä, että menen pari pysäkin väliä ja istuttua tulee muutenkin aivan liikaa. Teen tilaa sitten, jos joku pt:n tai vaunujen kanssa tulee kyytiin.

Vierailija
50/65 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään nuuskutella tytsyjen hiuksia jotka istuu mun eessä penkillä nuuh aah🤤

Vierailija
51/65 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persun vietessä vielä istuisikin,mutta muualtatulleita välttelen infektiovaaran vuoksi.

Vierailija
52/65 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaameat hajuvedet karkoittavat kantasuomalaisia penkeiltä.

Vierailija
53/65 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa käyttäytyminen on jotenkin outoa ja sairasta. Täälläkin muutama sanonu, että pelkää saavansa bussista kupan ja syyhyn. En ymmärrä, miksi etäisyys toisiin pitää olla tyyliin kaks metriä, eikä ainakaan tuntemattomille voi puhua. En yhtään ihmettele, että mielenterveysongelmat on lisääntymässä, koskaa ei puhuta, ei tavata ketään ja turvallisin sosiaalinen kontakti on some. 

Bussissa on penkit sitä varten, että niillä istutaan ja väliäkö sillä, kuka viereisellä penkillä istuu. Eihän Suomessa tarvi pelätä, että toinen aloittais keskustelun ja useimmilla onkin luurit päässä, ettei vaan tarvi kuunnella mitään ympäröivästä maailmasta. 

Kaikkein kummallisinta on se, että oikein ylpeillään sillä, että on introvertti, eikä halua olla kenenkään kanssa tekemisissä. Tutkimuksen mukaan espanjalaiset vaivautuu seitsemän sekunnin hiljaisuuden jälkeen. Suomalaiset on hiljaa vaikka seitsemän tuntia väkijoukossa. Itse tulisin hulluksi tuollaisessa hiljaisuuden kulttuurissa ja muutinkin jo vuosia sitten pois sieltä.

Vierailija
54/65 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä kaupunki? Ainahan noin on ollut

Pori. Jostain syystä ei ole minulle sitten ennen tullut tällaista vastaan, vaikka olen lapsesta asti kulkenut bussilla.

Joskus toki jokunen yksittäinen ihminen seisoo ennemmin kuin istuu tuntemattoman viereen, mutta tämä on minulle ihan uutta, että puolen bussia on tyhjänä ja ihmiset seisoskelevat silti sankoin joukoin käytävällä.

Eikö tuo ole jo turvallisuusriski?

Onhan se, mutta jostain syystä kuskit eivät sano mitään.

Busseissa on sekä istuma että seisomapaikkoja. 

Vierailija
55/65 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylässä sama ilmiö, ja vasta 1-2v aikana tullut. Kuski joutuu huutamaan "tiivistäkää", että seuraavat mahtuvat sisälle.

En haluaisi leimata ketään, mutta nämä käytävälle jäävät ovat yleensä nuoria tai nuoria aikuisia, eivätkä lotkauta korviaan kuskin kehoitukselle, tai siirtyvät tyyliin 30cm paikaltaan, vaikka bussin takaosassa on vapaita istumapaikkoja ja tilaa seisoa. Jäävät siihen keskioven kohdalle, vaikka siinä esim. viime kerralla oli 2 rollaattorimummoa, ja täysi tungos.

Käytävällä tukkeena seisovien vuoksi muutkaan uudet bussiin tulevat eivät pääse istumaan.

Vältän ruuhkabusseja, mutta seuraavalla kerralla aion kyllä sanoa ihmisille asiasta.

Joensuussa olen viime aikoina havainnut saman. Teinit jäävät käytävälle ja jopa keskioven eteen seisomaan, vaikka vapaita istumapaikkoja olisi, mikä hankaloittaa jo bussista poistumista. Ilmeisesti olisi liian noloa mennä istumaan jonkun viereen. Ärsyttävää. 

Vierailija
56/65 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaameat hajuvedet karkoittavat kantasuomalaisia penkeiltä.

Kyllä niitä kaameita hajuvesiä on ihan kantasuomalaisillakin, esim. teinit ja tietyntyyppiset keski-ikäiset. 

Vierailija
57/65 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten ylipaino on ongelma bussissakin. Väistämättä leviää siihen naapurin istuimen puolellekkin. Siinä ei ole kenenkään kiva istua.

Vierailija
58/65 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. En halua istua kenenkään vieressä.

Vierailija
59/65 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luullut että ihmiset seisovat busseissa koska pitävät seisomisesta. Tuo on uutta että jotkut pelkäävät istua vieraan ihmisen viereen. Mielenterveysongelmia? Sellaiset ihmiset eivät kai koskaan matkusta pitkänmatkanbussilla, junalla tai lentokoneella. 

Vierailija
60/65 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa käyttäytyminen on jotenkin outoa ja sairasta. Täälläkin muutama sanonu, että pelkää saavansa bussista kupan ja syyhyn. En ymmärrä, miksi etäisyys toisiin pitää olla tyyliin kaks metriä, eikä ainakaan tuntemattomille voi puhua. En yhtään ihmettele, että mielenterveysongelmat on lisääntymässä, koskaa ei puhuta, ei tavata ketään ja turvallisin sosiaalinen kontakti on some. 

Bussissa on penkit sitä varten, että niillä istutaan ja väliäkö sillä, kuka viereisellä penkillä istuu. Eihän Suomessa tarvi pelätä, että toinen aloittais keskustelun ja useimmilla onkin luurit päässä, ettei vaan tarvi kuunnella mitään ympäröivästä maailmasta. 

Kaikkein kummallisinta on se, että oikein ylpeillään sillä, että on introvertti, eikä halua olla kenenkään kanssa tekemisissä. Tutkimuksen mukaan espanjalaiset vaivautuu seitsemän sekunnin hiljaisuuden jälkeen. Suomalaiset on hiljaa vaikka seitsemän tuntia väkijo

Eiköhän nämä kupalla tai syyhyllä fleimaajat ole enemmän trolleja. Aika huono on terveyskasvatuksen taso, jos luulee saavansa kupan bussinpenkistä. Syyhyn osalta sama juttu, vaatii pitkäaikaisen ihokontaktin. "Syyhypunkki tarttuu kosketustartuntana. Tavallinen syyhy tarttuu yleensä pitkäkestoisessa tai toistuvassa ihokontaktissa. Syyhy tarttuu usein perheenjäseniin tai muihin hyvin läheisessä kontaktissa olleisiin kuten seurustelukumppaneihin. Tavallinen syyhy ei yleensä tartu epäsuorasti pintojen välityksellä."

Stadissa kyllä minun mielestäni kaikki istuvat bussissa penkille, jos vaan sellainen on tarjolla. Metrossa sama juttu. Vähän riippuu tilanteesta, ruuhka-aikaan oikeastaan minun mielestäni enemmän kilpaillaan siitä, kuka pääsee istumaan, ihan sama kenen viereen. Toki jos on joku tosi häiriköivä känniörvelö, sitten mieluummin seisoo käytävällä mutta eipä näitä tapauksia ainakaan aamuruuhkassa pahemmin näy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä