Kummallinen ilmiö busseissa nykyään... miksi???
Olen viime aikoina huomannut jatkuvasti bussimatkoilla käyvän näin. Bussissa on paljon istumapaikkoja vapaana, mutta kukaan ei jostain syystä halua istua vieraan ihmisen viereen, vaan jäävät kaikki seisomaan ja tukkimaan bussin käytävää. Tänään kävi jopa niin, että jonkun piti poistua etuovesta, koska keskioville ei päässyt tungoksen läpi. Vaikka melkein puolet istumapaikoista oli vapaina!!
Ihan älytöntä. Onko kukaan muu huomannut samaa? En muista tällaista ennen.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kaupunki? Ainahan noin on ollut
Pori. Jostain syystä ei ole minulle sitten ennen tullut tällaista vastaan, vaikka olen lapsesta asti kulkenut bussilla.
Joskus toki jokunen yksittäinen ihminen seisoo ennemmin kuin istuu tuntemattoman viereen, mutta tämä on minulle ihan uutta, että puolen bussia on tyhjänä ja ihmiset seisoskelevat silti sankoin joukoin käytävällä.
Silloin kun tein istumatyötä seisoin bussissa kaikki matkat. En käytävällä vaan siinä keskikohdalla missä on paikat lastenvaunuille ja pyörätuoleille. Mulla oli matka yhteen suuntaan keskimäärin 35min - 45 min. Käytävällä toki myös silloin bussi oli täpötäysi.
Tuohon ilmiöön en oo törmännyt että istumapaikkoja paljon tyhjänä ja silti ihmiset seisoo. Se on yleistä että kun yksi istuja poistuu niin heti joku menee sille paikalle istumaan.
Ihan tavallista toimintaa jo vuodesta 1989. Kukaan ei uskalla istua tuntemattoman viereen.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakaan en halua istua likaisten ja haisevien ihmisten vieressä.
Äärimmäisen harvoin on käyttämissäni busseissa likaisia ja haisevia ihmisiä. Niitä kylläkin jotka käyttävät liikaa hajusteita, sekä miehiä että naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pori. Jostain syystä ei ole minulle sitten ennen tullut tällaista vastaan, vaikka olen lapsesta asti kulkenut bussilla.
Joskus toki jokunen yksittäinen ihminen seisoo ennemmin kuin istuu tuntemattoman viereen, mutta tämä on minulle ihan uutta, että puolen bussia on tyhjänä ja ihmiset seisoskelevat silti sankoin joukoin käytävällä.
Eikö tuo ole jo turvallisuusriski?
En ole ainakaan stadissa huomannut tuollaista.
Kun asuin Tampereella (muutin pois 2016) ei tommosta ollu, toki sen jälkeen voinut muuttua. Täällä pk-seudulla ihan normaali ilmiö ollu niin kauan mitä (eli tosta vuodesta 2016) täällä asunu.
Jos huomaa muutosta entiseen, niin selittävä syy on varmasti koronakausi, jolloin opittiin pitämään entistäkin pidempiä turvavälejä. Siitä tuntemattoman ihmisen läheisyyden pelosta voi olla vaikea palata arkeen.
Tämä on Tampereella joillakin linjoilla valitettavan yleistä nykyään. Jopa niin että bussin valotaulussa lukee täynnä kun matkustajat ovat pakkautuneet bussin etuosaan mutta takana on runsaasti tilaa. Kuski joko kehottaa näitä ihmisiä siirtymään eteenpäin tai ei. Semmosta.
Vierailija kirjoitti:
Jos huomaa muutosta entiseen, niin selittävä syy on varmasti koronakausi, jolloin opittiin pitämään entistäkin pidempiä turvavälejä. Siitä tuntemattoman ihmisen läheisyyden pelosta voi olla vaikea palata arkeen.
Outoa kyllä, en nähnyt tätä suoraan koronan jälkeen, vaan tähän kaupunkiin ilmiö on rantautunut vasta viime vuoden aikana. Syksyllä ja nyt talvella olen alkanut nähdä sitä jatkuvasti ja ihmetellä mistä tämä nyt on tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ole jo turvallisuusriski?
Onhan se, mutta jostain syystä kuskit eivät sano mitään.
Minä olen taas huomannut, että busseissa ei tarvitse maksaa matkastaan. Linjat 80 ja varsinkin 82 Stadissa.
Olen huomannut. Helsingissä ruuhkabussissa olisi oikeasti vielä tilaa, mutta ihmiset tukkivat seisomalla käytävällä. Olen hyvässä kunnossa ja tykkäisin seistä, mutta istun vapaalle penkille, että muutkin mahtuvat kyytiin. Raivostuttavaa! Ei ollenkaan tiedosteta ympäristöä tai oteta muita huomioon.
Metrossa tukitaan sisäänkäynti. Eli käytävillä on tilaa, penkeilläkin ehkä, mutta sisään ei meinaa päästä. Tungen väkisin sisään ja sanon jopa rumasti että väistä. Ja menen itse tietenkin pois tieltä. Junttikansa!
Vierailija kirjoitti:
Itsehän olen töissä sote-alalla ja välttelen edelleen flunssaisia vieressäistujia. En halua viedä tauteja töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän olen töissä sote-alalla ja välttelen edelleen flunssaisia vieressäistujia. En halua viedä tauteja töihin.
Ja tästä syystä seisot mieluummin? Se estää viruksien tarttumisen bussissa, missä turvavälejä on lähes mahdoton pitää, istui tai seisoi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en enää istu busseissa, kun sain tuntemattomasta lähteestä syyhypunkin vuosi sitten. Ehkä istuisin, jos penkit olisivat kovia, eikä pehmeitä kangaspäällysteisiä.
T. Hki
Monta kertaa on kanssa tullut tippuri likaisesta bussinpenkistä.
Käytä vähintäänkin alushousuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tästä syystä seisot mieluummin? Se estää viruksien tarttumisen bussissa, missä turvavälejä on lähes mahdoton pitää, istui tai seisoi?
Huvittavaa sikäli, että tungoksessa seisten on käytännössä kiinni useammassa ihmisessä. Istuessa on vierustoveriin ENEMMÄN väliä.
Vierailija kirjoitti:
Eli itsekin haiset, vai miksi oletat muiden seisovan istumatta viereesi?
Vierailija kirjoitti:
Mutta heidän vieressä seisominen ei ole ongelma? Jos vielä on oikein ruuhka-aika niin olet melkein ihossa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan normaalitapa ainakin täällä Porissa. Kenenkään viereen ei bussissa mennä istumaan.
Mää muistan kun tällä palstalla joku mmuuttaja kysyi, miksi kukaan ei istu hänen viereensä bussissa, vaan menevät tyhjille paikoille. Piti vastata, että suomalainnen EI
istu kenenkään viereen jos on paikkoja vapaana muuten.
Jossain Savossa matkustin kerran bussilla ja olin ainoa asiakas. Bussikuski alkoi huutelemaan vissiin ikävystyneenä, että onko tämä musiikki mieleesi. Eihän ole liian kovalla ?Onko sulla kylmä, laitanko lisää lämmintä, Nuorena ujona se vähän ärsytti, nyt menisin varmaan lähemmäksi kuskia juttelemaan.
Ei voikaan mutta miksi ottaa riski. Tai sitten se vieruskaveri alkaa kaiuttaa jotain tiktokkia ilman kuulokkeita tai pursuaa oman penkkinsä reunojen yli. Tässä alkaa jo aika moni bussimatkustaja mennä näihin kategorioihin.