Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten keskiraskaudessa sairastettu influenssa voi altistaa sikiön skitsofrenialle?

02.03.2007 |

Joku alemmassa ketjussa kirjoitti tästä, voiko tämmöinen pitää paikkansa? Kuulostaa täysin järjettömältä... kaikkea sitä kuuleekin!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti altista, kyllä ne on ihan muut asiat, jotka moiseen altistaa...

Vierailija
2/11 |
03.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä tuo väite ole mitään huuhaata. Googlettamalla asiasta löytyy runsaasti tietoa. Tässä yksi launaus mikä nyt äkkiseltään löytyi :

" Syyksi epäillään viruksen sikiölle aiheuttamaa tuhoa aivoissa tai influenssaan liittyvää kuumetta ja mahdollista hapen puutetta. Tutkijoiden mukaan tällä teorialla olisi selitettävissä noin 14 prosenttia kaikista skitsofreniatapauksista. Nämä tapaukset olisivat helposti estettävissä rokottamalla tulevat äidit influenssaa vastaan."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
03.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ole kuullut samaista mutta, että jos sairasta raskauden aikana esim. vesirokon tms. niin sillä olisi ko. vaikutus. Ja onhan siitä ollut puhetta, että rokkojen sairastaminen raskaana on todella riskialtista...

Vierailija
4/11 |
03.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

rokotuksesta ei ole vielä tarpeeksi tietoa mitä se aiheuttaa vauvalle. Riskiryhmiin kuuluvat saavat rokotuksen automaattisesti, mutta esim. minulle sitä ei annettu koska olen perusterve, mutta raskaana. Olisin siis saanut työterveyden kautta ilmaiseksi ko. rokotteen. Tällä hetkellä vaan on liian vähän tietoa rokotuksen vaikutuksista vauvan terveyteen. Eli ota nyt selvää mikä olisi parasta?!

Vierailija
5/11 |
03.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se ihan mahdollista. Skitsofrenia on aivoissa oleva sairaus, joka on siellä piilevänä ilmeisesti jo syntyessä ja sitten jossain vaiheessa puhkeaa. Virus voi tunkeutua aivoihin, sehän on selvää. Epäillen suhtaudun tässä vaiheessa vielä tuohon tutkimukseen vielä. Eiköhän asiaa tutkita vielä lisää.

Vierailija
6/11 |
03.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se siis on vain yksi tutkimus muiden joukossa. Tulosta pidetään siis erittäin epäluotettavana, eikä kaikki tiedepiirit usko siihen.

Itse olen sairastanut pahan influenssan (ja sairastan vieläkin) ja olen raskaana viikolla 12. Olen päättänyt olla uskomatta tuohon tutkimukseen. Ja kun lapseni sitten joskus mahdollisesti saisikin skitsofrenian, voi lääketiede olla kehittynyt niin paljon sen hoidossa ettei lapseni joutuisi siitä niin paljon kärsimään.

Vierailija
7/11 |
03.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen varmaan se, joka siitä kirjoitti tuonne toiseen ketjuun ja tosiaankin itse olen lukenut siitä vain verneri.net sivuilta joilla vierailin puolestaan meidän pojan päiväkodissa riehuvan parvorokon takia. Parvorokosta löytyikin laajaa tieteellistä tutkimusta ja siihen tuli itsekin tutustuttua, mutta tuohon skitsofrenian kansainvälisiin tutkimuksiin en ole tutustunut, mutta uskoisin, että tutkimustietoa ihan netistä löytyy, kun kerran siitä on useita tutkimuksia tehty. Niin ja mainittakoon esim. tässä ketjussa viikolla 12 sairastaneelle, että noissa tutkimuksissa ymmärtääkseni keskiraskaudessa sairastettu influenssa oli siis altistanut skitsofrenialle.

Itse en myöskään uskaltanut tänä vuonna rokotetta ottaa, mutta mies ja poika on rokotettu, joten jos en itse saa, niin heidän ei pitäisi ko. tautia meille tuoda. Tämmöistä suojaa varmaan voi muutkin raskaana olevat miettiä, tosin tämän vuoden osalta saattaa olla vähän myöhäistä. Meidän " pojat" rokotettiin joskus loka/marraskuun vaihteessa.

Mut kaikelle voi altistua ja eipä kukaan pysty kaikkea välttämään, joten pitää vaan uskaltaa elää ja nauttia tästä päivästä.

Vierailija
8/11 |
03.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

itse pari vuotta sitten opinnoissani psykiatrian luennolla kuulin juuri tästä jutusta. Luennoitsija sanoi, että tutkimusten mukaan raskauden aikana sairastettu viruksen aiheuttama flunssa (kuten infuenssa) on tilastollinen skitsofrenian riskitekijä sikiölle. Ja heti perään luennoitsija korosti sanaa " tilastollinen" , ja korosti että yksilötasolla tämä ei näy käytännössä mitenkään. En nyt muista, kuinka minimaalisen pieni tuo tilastollinen riski oli, enkä muista sitäkään paljonko Suomessa skitsofreniaa sairastetaan. Mutta oma järki sanoo, että flunssat on niin yleisiä, että pakostikin myös useat skitsofreenikoiden äidit ovat raskausaikana flunssaa poteneet! Tätä mieltä oli myös luennoitsijamme. Luennolla olikin monta äitiä, jotka tietenkin melkein kalpenivat kauhusta kun olivat itsekin raskaana ollessaan sairastaneet, mutta luennoitsija kehotti jättämään omaan arvoonsa koko jutun. Näin teen myös minä nyt kun olen itse raskaana.

Vierailija
9/11 |
04.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka geneettisen altistuksen lisäksi vaikuttavat tautien puhkeamiseen.

Mutta kun tällä hetkellä ei ole tarkempaa tietoa, eikä mahdollisuutta mitään tehdäkään niin ihan turha panikoita.

Vierailija
10/11 |
04.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ei kai kyseistä tutkimusta ole rahoittanut jokin lääketeollisuus. Itse ajattelen,että kaikkiin sarauksiin on useampi huono yhteen sattuma. Vaikka kantaisit skitsofreenikongeeniä, jos sellaista edes on olemassa, ei se yksin tee sinusta sairasta. Siihen vaikuttaa varmasti myös ympäristötekijät ja ravintoaineet. Entäpä sitten jos oma lapsesi sattuisi sarastumaan,syyttämällä jotain typerää virusta et lastasi auta. Eiköhän tarvitsisi enemmän kosketusta,rakkautta ja ymmärrystä. Ne varmasti vievät häntä enemmän eteenpäin. Sitäpaitsi nykyisin on hyvät terapiat ja hoidot joiden avulla voi toipua normaaliin elämään. Ja on tuo psyykkisten sairauksien jakaminenkin vähän arpapeliä joskus olen ollut mukana seuraamssa miten psykiatrit ja lääkärit miettii minkä diagnoosin antaisi. Että ehkä kannattaa enemmän satsata rakkautteen,kosketukseen,kuuntelemiseen,valoisuuteen,ravintoon ja ennen kaikkea nauttia tästä ajasta kun pikkuinen saa kasvaa sisällä.

Rakastellaan elämän kanssa. pipsukka rv8

Vierailija
11/11 |
04.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tutkimuksen tiivistelmän. Influenssa vaikuttaa skitsofreniariskiin vain raskauden puoleen väliin asti, sen jälkeen ei ole vaikutusta.

Lisäksi riski on vain kolminkertainen. Kun ajattelee, kuinka harvinainen skitsofrenia on, niin kolminkertainenkaan riski ei kasvata sitä huolestuttavan suureksi.