Leikkauksen jälkeinen kotiinpääsy
Mikä / minkä osaston lääkäri sairaalassa antaa potilaalle kotiinpääsyluvan leikkauksen jälkeen? Olin itse leikattavana ja minut leikannut lääkäri antoi luvan lähteä kotiin illalla heti kun vointi on todettu hyväksi, mutta joku toinen lääkäri sitten oli päättänyt, että pitää olla ylimääräinen yö tarkkailtavana, koska minut nukutettiin. Siis en pahoittanut mieltäni, vaan tässä kun on nyt ylimääräistä aikaa saikulla enkä tajunnut sairaalassa hoitajalta kysyä, niin mahtaisiko joku palstailija tietää, vai onko tässä mitään valmista kaavaa?
Mahtoiko tuo taho olla anestesialääkäri, heräämön vastuulääkäri vai joku kotiutusosaston vastuulääkäri?
Kommentit (5)
Hoitava lääkäri kai sen päätöksen tekee. Kuka se sitten lopulta on, niin en minäkään tiedä... Nykyisin kai nukutuksenkin jälkeen saa mennä kotiin, jos kotona on joku toinen aikuinen vahtimassa. Kotiutuskriteerit täytyy täyttää, en sitten tarkkaan tiedä mitä kaikkea muuta ne sisältävät.
Kiitos vastaajille. Alkaa nyt hahmottua paremmin ja alkanut vähän palaset loksahdella muutenkin kohdilleen leikkausta ja heräämöaikaa ajatellen. Olin ilmeisesti kokenut tavanomaista voimakkaampaa pahoinvointia leikkauksen jälkeen ja heräsin nukutuksestakin tavanomaista hitaammin (tämä hidas herääminen oli jo tiedossa, olen ilmeisesti perinyt äidiltäni ominaisuuden, jossa olemme hyvin herkkiä lääkeaineille). Pahoinvointiin ei tavanomaisimmin käytetyt lääkkeet tehonneet, muistan, kun heräämössä hoitaja selitti vuoronvaihdossa toiselle hoitajalle mitä kaikkea oli kokeiltu ja mikä oli tehonnut.
Osastolla hoitaja sitten sanoi jotain juuri tuosta pahoinvoinnista ja että se voi palata hyvinkin rajuna yöllä takaisin, joten siksi olin tarkkailussa vielä ja minua herätellään pitkin yötä. Eli varmaankin minun kohdallani pääöksen kotiinpääsyneväämisestä teki se kotiutusyksikön lääkäri, joka luettuaan leikkauskeromuksen ja heräämöapahtumat tuli siihen tulokseen, että joudun jäämään sinne yöksi. Enkä kyllä ihmettele, vaikka omat muistikuvat ovat nkutuksesta johtuen enemmänkin, että "minulle kerrotiin, mutta ei mitään muistikuvaa itsellä, mutta pakko kai uskoa"
Ei muuta kuin kohti uusia kokemuksia ja onneksi nyt hiukan ehjempänä ja toimintakuntoisempana kuin ennen leikkausta.
Jos sinulla oli jotain sellaisia oireita, jotka estivät kotiinpääsyn, vaikka normioloissa kyseisen leikkauksen jälkeen olisi kotiin päässytkin.
itse pääsin kotiin heti leikkauspäivänä. Toki oli varauduttu siihen että ainakin yksi yö voi sairaalassa mennä. Hyvin sujui kotona, ei ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla oli jotain sellaisia oireita, jotka estivät kotiinpääsyn, vaikka normioloissa kyseisen leikkauksen jälkeen olisi kotiin päässytkin.
itse pääsin kotiin heti leikkauspäivänä. Toki oli varauduttu siihen että ainakin yksi yö voi sairaalassa mennä. Hyvin sujui kotona, ei ongelmia.
Juu, se oli varmasti se tavallista voimakkaampi pahoinvointi, jonka vuoksi olin liian isossa riskissä saada uusi pahoinvointikohtaus ja siksi piti olla valmiiksi sairaalassa. Ja kyllähän nuo tosiaan kävivät pitkin yötä herättelemässä minua, jos olin sattunut nukahtamaan, ja kysymässä vointia
En tiedä kyllä kuka, mutta yleensä nukutuksen jälkeen pitää olla yön yli tarkkailussa.