Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kylläpä Suomen alasajo näkyy Helsingin keskustan katukuvassa!

Vierailija
23.01.2025 |

Nuorena asuin 15 vuotta Helsingissä ja olin töissä keskustassa. Olen pitkään asunut muualla ja olin eilen käymässä keskustassa. Järkytys ei ihan riitä edes kuvaamaan näkemääni.

Ensinnäkin päihderiippuvaisten, sekavassa kunnossa olevien ja pahoinvoivien ihmisten määrä oli järkytys. Joku oli vissiin piikittänyt metron penkillä jättämisensä roskien perusteella. Väsyneitä, nuhjuisia ihmisiä zombeina tuijottamassa ruutua, tai tyhjyyttä. 

Ja se ennen elinvoimainen keskusta oli täynnä halpakauppoja, tyhjiä liiketiloja ja konkurssimyyntejä. Ei ollut Guccia, vaan Saiturin pörssi. Puluja, linnunkakkaa sisätiloissakin, rottia ja roskia. Surkea ilmestys. 

Kommentit (450)

Vierailija
41/450 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei näy pienissä kunnissa. Onneksi ei tartte osallistua Helsinkiin.

Joo pienien kuntien keskustassa ei näy tyhjiä liiketiloja :D

Vierailija
42/450 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etenkin nuorten tilanne huolettaa. Heitä pitäisi auttaa. 

Vanhuksilta hoitoa  ja rahaa pois. Nuoret ovat tärkeitä.

En tajua kun en saa omaa lastani hoitoon edes hengenvaarassa, mutta naapurin mummoa leikataan ja hoivataan julkisella kuukaudesta toiseen! Löytyy yksikin vaaraton kasvain, niin äkkiä löytyy peruutusaika poistoon. Kotihoidosta ramppaavat milloin minkäkin takia, vaikka mummo kävelee vielä itse ja asutaan terkkarin vieressä. Minä taas kirjaimellisesti pelkäsin että lapseni menehtyy, kun päivystys ei ottanut vakavaa oireilua tosissaan! Yksityinen lähetti suoraan aluesairaalaan, sitten saatiin hoitoa. Lastenosasto nuhjaantunut, samat seinämaalaukset kuin ysärillä, eikä edes kaikkia tutkimuksia voitu tehdä kun ei ollut välineitäkään! Onko tässä maassa enää muulla väliä kuin eläkeläisillä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/450 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa kirjaimellisesti sinimustaan Helsinkiin! 

Kaikkihan tän tiesi, että näin käy, mutta silti hokivat kilpaa kuinka valkoinen on musta ja musta on valkoinen, koska Petteri niin sanoi. 

Nauttikaa nyt työnne tuloksista! 

Vierailija
44/450 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähän olet kulkenut ihan väärässä paikassa. Ne Guccit ja Vuittonit on Espalla.

Rautatieasemien ympäristö on kaikkialla nuhjuinen.

Eipä taida Vuittonit olla Espalla, kun ei sieltä tullut myyntiä..

Kyllä on, avattu remontoitu liike.

Vierailija
45/450 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä Tampereeseen tulee, niin olen alkanut karttelemaan keskustaa. Iltaisin varsinkin kesäaikaan keskusta on pelottava paikka, koska n istit ja muut päihdeongelmaiset, m amu nuorisoporukat jne. Onneksi olen menoni mennyt ja kaiken saa tilattua kotiin. Jos keskustaan asiaa on, niin pikainen pyrähdys ja pois.

Olen alkanut välillä kaipaamaan pienemmälle ja rauhallisemmalle paikkakunnalle. Mutta työ josta pidän on täällä ja eläkeikään vielä yli 20 vuotta. 

Vierailija
46/450 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan kävisi Helsingin vanhan keskustan pussinperässä? Todellinen pääkaupunkiseudun keskusta on nykyisin pistemäisten keskustojen matriisi. Näistä keskustoista suurimpina nousevat esiin kenties Pasila, Leppävaara, Itäkeskus ja Matinkylä.

Helsingin vanha keskusta niemennokassa vertautuu vaikkapa Tallinnan vanhaan kaupunkiin. Onhan siellä jotain nähtävyyksiä turisteille, mutta harva asukas viitsii lähteä vartavasten alueelle.

Miksi kukaan kävisi Pasilassa, itiksessä, matinkylässä tai leppävaarassa??

This. 

Autolliset perheet menevät jumboon tai Kannelmäen Prisman. 

-Kylmis 2.0

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 32: "Kaupunki kuuluu kaikille.

Huonosti voivat ihmiset tarvitsevat apua, eivät halveksuntaa ja yhteiskunnasta eristämistä
."

Olen periatteessa tästä ihan samaa mieltä. Mutta ei mun silti tarvitse mennä paikkaan, missä en viihdy tai missä koen oloni tavalla tai toisella epämukavaksi. Jos Helsingin keskusta halutaan pitää sellaisena kuin mitä se nyt on, ei mulle tuota mitään ongelmaa pysyä poissa sieltä. Toissakesänä kävin, kun työkaveri järjesti eläkkeellelähtöjuhlansa siellä. Oli ihan kiva reissu, mutta olin jo etukäteen sopinut, että tuttu taksikuski tulee hakemaan mut sieltä pois. Ei napannut yhtään ajatus, että olisi pitänyt Elielin aukion taksiasemalta ottaa taksi. Omat läksiäiseni oli tarkoitus pitää heinäkuussa 2026, mutta jäänkin pois työelämästä jo ensi syksynä. En kuitenkaan usko, että järjestän omani Helsingin keskustassa. 

Vierailija
48/450 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minulla on vaatteiden ostaminen vähentynyt kolmannekseen entisestä etätöiden vuoksi. Huonekalut ja elektroniikan ostan Torista, jos jotain tarvitsee. K-Supermarket ja kuntosali löytyvät naapurustosta eli niiden vuoksi ei tarvitse keskustaan lähteä.

Vierailija
49/450 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää Kellopeliappelsiini politiikkaa kyllä se siitä. Kysytään vaikka Davosin pankkiireilta neuvoa.

Vierailija
50/450 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peukkupäisiä arvaamattomia zombeja saa varoa..

Vierailija
51/450 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti puhdistukset alkavat pian Suomessakin. Päästään irti negroidi-roskasta. 

Poliitikot ja vasemmistonaiset on ongelma. Kehitysmaalaiset pummit oire.

Vierailija
52/450 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä asti kaupunki on muka kuulunut "kaikille"? Huonoa käytöstä ei todellakaan suvaittu ennen!

Suomessakin oli yleisesti käytössä kaupungeissa naisrauha, eli naisia ei saanut häiriköidä lainkaan. Lisäksi julkisesti päihtyneenä esiintyminen oli vuoroin kiellettyä, vuoroin paheksuttua. Ihmiset tajusivat vielä n. 20 vuotta sitten hävetä, eivätkä spurgut pyörineet jaloissa Stockan edustalla tai kerjänneet viinaan rahaa tunkemalla sisään ravintoloihin (kerjäläisten olen nähnyt tekevän tätä). 

Vierailija
53/450 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä Tampereeseen tulee, niin olen alkanut karttelemaan keskustaa. Iltaisin varsinkin kesäaikaan keskusta on pelottava paikka, koska n istit ja muut päihdeongelmaiset, m amu nuorisoporukat jne. Onneksi olen menoni mennyt ja kaiken saa tilattua kotiin. Jos keskustaan asiaa on, niin pikainen pyrähdys ja pois.

Olen alkanut välillä kaipaamaan pienemmälle ja rauhallisemmalle paikkakunnalle. Mutta työ josta pidän on täällä ja eläkeikään vielä yli 20 vuotta. 

Itse puolestaan tykkään Tampereen keskustasta. Kivoja baareja ja ruokapaikkoja, mutta toisaalta äänekästä menoa välillä.

Vierailija
54/450 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se paljon muuttunut esim vuodesta 2010...Silloin oli todella paljon baareja ja yökerhoja ja ne olivat täynnä ihmisiä. samoin ravintolat. Kauppoja oli joka kulmalla ja ihmiset pyörivät keskustassa töiden jälkeen ja lounastauoilla. Nykyään kukaan ei käy baarissa vaan kuntosaleja tullut niiden tilalle ja kaupat hävinneet kun kaikki tilaavat netistä. Ja istuvat kotona töissä. 

Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 32: "Kaupunki kuuluu kaikille.

Huonosti voivat ihmiset tarvitsevat apua, eivät halveksuntaa ja yhteiskunnasta eristämistä
."

Olen periatteessa tästä ihan samaa mieltä. Mutta ei mun silti tarvitse mennä paikkaan, missä en viihdy tai missä koen oloni tavalla tai toisella epämukavaksi. Jos Helsingin keskusta halutaan pitää sellaisena kuin mitä se nyt on, ei mulle tuota mitään ongelmaa pysyä poissa sieltä. Toissakesänä kävin, kun työkaveri järjesti eläkkeellelähtöjuhlansa siellä. Oli ihan kiva reissu, mutta olin jo etukäteen sopinut, että tuttu taksikuski tulee hakemaan mut sieltä pois. Ei napannut yhtään ajatus, että olisi pitänyt Elielin aukion taksiasemalta ottaa taksi. Omat läksiäiseni oli tarkoitus pitää heinäkuussa 2026, mutta jäänkin pois työelämästä jo ensi syksynä. En kuitenkaan usko, että järjestän omani Helsingin keskustassa. 

Lisään vielä tähän, että onneksi tyttärenikin on jo nelikymppinen. Nimittäin kun hän oli vielä nuori ja juhli Helsingin yöelämässä, mä aina sanoin, että ota taksi ja tule sillä kotiin (tai lapsuudenkotinsa kautta, jos oli muuttanut jo omilleen) ja mä maksan taksin. Omasta nuoruudestani kasarilta kun muistin, että olipa miten päissään tahansa, taksin takapenkille lysähtäessään tiesi olevansa yhtä turvassa kuin jos oma isä olisi tullut hakemaan. Taksikuskit vielä odottivat ja varmistivat, että se korkkareilla hoippuva nuori likka pääsi porraskäytävän ovesta sisään. 2018 - kiitos Berner - tämäkin sitten muuttui. Maailma muuttuu, suomalainen yhteiskunta muuttuu ja tavallinen kansalainen sopeutuu muutokseen ja toimii siten, minkä kokee itselleen parhaaksi. 

Vierailija
56/450 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päihderiippuvaisia on aina ollut katukuvassa. 

Niin on, mutta kasarilla ne spuget oli vielä aika harmittomia penkeillä notkujia. Eivät häiriköineet ohikulkijoita kuin korkeintaan pummaamalla röökin tai markan. Useimmiten ei sitäkään. 

Eivät olleet niin aggressiivisia eikä arvaamattomia. Toisaalta olen harrastanut nyrkkeilyä ja nykyisin nämä sekot kyllä sen jotenkin huomaa, kun nostan kädet nyrkkeilyasentoon, niin käytös rauhottuu kummasti.

Vierailija
57/450 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasarilla oli niin erilainen ilme ja meininki.

Vierailija
58/450 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, just noin. Koronatoimet masensi kansan ja alamäki alkoi. Päihteitten käyttö lisääntyi ja viisikko innostui puoltamaan käyttöhuoneita ym. Sanottiin myös että yhteiskunta pitää meistä huolen ja turvaa tulijoille vapaan pääsyn. Tätä nyt sitten niitetään.

Vierailija
59/450 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se paljon muuttunut esim vuodesta 2010...Silloin oli todella paljon baareja ja yökerhoja ja ne olivat täynnä ihmisiä. samoin ravintolat. Kauppoja oli joka kulmalla ja ihmiset pyörivät keskustassa töiden jälkeen ja lounastauoilla. Nykyään kukaan ei käy baarissa vaan kuntosaleja tullut niiden tilalle ja kaupat hävinneet kun kaikki tilaavat netistä. Ja istuvat kotona töissä. 

Invaasio muutti suomen paskalääväksi. Naiset mukautui alkoi antamaan miehet on vaan tiellä.

Vierailija
60/450 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päihderiippuvaisia on aina ollut katukuvassa. 

Niin on, mutta kasarilla ne spuget oli vielä aika harmittomia penkeillä notkujia. Eivät häiriköineet ohikulkijoita kuin korkeintaan pummaamalla röökin tai markan. Useimmiten ei sitäkään. 

Ongelma ei ole spurgut, kirsikkapuut eikä edes ahma.

Päättämässä on ihan vääränlaiset ihmiset eikä mihinkään saa suomalainen mies vaikuttaa. Se on se ongelma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä