Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pelkäättekö susia?

Vierailija
23.01.2025 |

Jätättekö iltaiset ulkoilut luonnonhelmassa nykyään susien takia vähemmälle? 

Kommentit (146)

Vierailija
21/146 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itseni puolesta mutta mökillä ollessa koiran puolesta kyllä, harmittaa kun ei saa vapaasti juoksennella...

Aitaa mökin piha. Ei estä, mutta hidastaa.

Vierailija
22/146 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan pelkää, eikä siinä pelossa mitään järkeä olisikaan. 

Koiria onkin ihmisille tuhat kertaa vaarallisempia kuin sudet.

Ainakaan 150 vuoteen ei susi ole ihmisen kimppuun Suomessa käynyt, saatika ketään tappanut.. Sen sijaan tällä vuosituhannella on koirat tappaneet jo useita kymmeniä ihmisiä.

Myös ampiasia ja hevosia kannattaa pelätä. Ovat tappaneet useita kymmeniä ihmisiä nekin. Jälkimmäisistä valitettavasti aivan tuore esimerkki. 

Ihmiset pelkää täysin epäloogisia asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/146 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikun paljon luonnossa ja toivon että en koskaan näkisi reissuillani sutta. Mutta en osaa metsässä sutta pelätä. Todennäköisesti pelkäisin jos pyörisivät tässä pihapiirissä ruokaa etsimässä.

Vierailija
24/146 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää. En usko, että se kävisi aikuiseen käsiksi. Jos olisi pikkulapsia perheessä, niin sitten pitäisi seurata tarkemmin missä liikkuu ja milloin. 

Vierailija
25/146 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

66 koiraa meni viime metsästys kaudella suden suuhun.  Se ei tapa pelkästään elääkseen.

https://www.mtvuutiset.fi artikkeli

Vierailija
26/146 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

66 koiraa meni viime metsästys kaudella suden suuhun.  Se ei tapa pelkästään elääkseen.

https://www.mtvuutiset.fi artikkeli

Kannattiko mennä suden reviirille? Tietysti metsästyksessä on omat riskinsä, ja riskiin kuuluu se että metsässä on muitakin saalistajia kuin ihminen. 

Vierailija
27/146 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellaan. Vaikka tekisin kaikkeni, että susi kävisi kimppuuni, niin tuskin onnistuisin siinä ikinä.

Vierailija
28/146 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä se on kotisohvilta huudella, menkää metsään ja kokekaa luonto oikeasti eikä vain Peltsin ohjelmien kautta. Tervetuloa maalle!

Vierailija
29/146 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään sillä tavalla, etten halua liikkua alueella, jossa on hiljattain nähty susia. Esim. nyt susi on liikkunut Mäkkylän, Talin maisemissa pk-seudulla eli juuri siellä, missä kävelen silloin tällöin. Enpä nyt mene sinne. 

Susi on kuitenkin petoeläin, ei mikään kasvinsyöjä. Se saattaa ottaa saaliikseen ihmisen. 

Vierailija
30/146 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen liikkunut luonnossa aktiivisesti yli 60 vuotta, enkä ole koskaan nähnyt sen kummemin sutta kuin karhuakaan. En ole kyllä ahmaakaan koskaan nähnyt, mutta ilveksestä on kyllä erittäin epävarma havainto, tosin painotus sanalla epävarma.

Toki haluaisin luonnossa jonkun noista petoeläimistämme nähdä, mutta valitettavasti he havaisevat minut paljon ennen kuin minä heidät, joten tuskinpa koskaan tulemme metsässä kohtaamaan. Tietenkään en karhua enkä muitakaan petoja kohdata niin, että ne joutuisivat itseään tai poikastaan puolustamaan, muutenhan Suomen pedot tuskin ihmistä lähestyy.

Vierailija
31/146 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään että susi tappaa metsästyskoirani. En tiedä miten voisin kertoa asian lapsille. Meidän koiramme on tyttäreni paras ystävä.

Vierailija
32/146 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää susia. Olen koiran kanssa liikkunut talvipimeillä pitkin hankia ja yöpynytkin metsässä. Suden jälkiä olen nähnyt ja kerran koiran kanssa myös itse suden. Tuli jostain, vilkaisi meitä ja meni ohi. Kiinnostavinta tapahtumassa oli koiran reaktio: ainaiselta louskuttajalta, jolla ei ole mitään ongelmaa rynnätä karhun perään meni naama vakavaksi ja jalat veteläksi. Piski tärisi ja vetäytyi jalkojeni väliin, vaikka välimatkaa oli toista sataa metriä. Mikään muu eläin ei ole aiheuttanut vastaavaa reaktiota. Hakkuutyömaalla olen monta kertaa nähnyt karhun (ja karhu minut) ja niitä tuntuisi keskimäärin kiinnostavan ihminen enemmän, katselevat pitkäänkin ja viheltelevät. Yksikään ei ole kyllä meinannut tulla kohti.

Vierailija
33/146 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No enpä pelkää, mahdutaan ihan hyvin tänne metsään kaikki. Tuossa aika lähistöllä lauma jolkuttelee usein. Sen verran olen tehnyt että hevosille rakensin lisäsuojaa, vaan eipä ne laumanvartijoiden ohi tule. Kolme kaukaasialaista pitää huolen siitä. 

Kiva kuulla, että näitä laumanvartijoita käytetään Suomessakin. Youtubessa vain olen nähnyt videoita tällaisen koiran elämästä amerikkalaisella ranchillä. Suomen tilannetta en tiennyt, mutta lampaiden omistajat välillä voihkivat susivahingoista. Silloin mietin, eikö Suomessa käytetä koiria suojaamaan lampaita. Pidetäänkö lampaita niin vähäarvoisina, etteivät ansaitse vartijakoiraa? Hevoset on arvokkaampia ja saattavat kai vahingoittaa itseään vauhkoontuessaan, joten on ymmärrettävää, että niihin panostetaan.

Kyllä koiran parasta elämää on se, kun pääsee tekemään rotunsa mukaista työtä <3

Vierailija
34/146 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkään vapaana säntäileviä koiria, mutta en susia. Koira on paljon todennäköisempi uhka ihmiselle.

Mites sä nyt koiria pelkäät kun susi on usein paljon isompi, vahvempi, terävämmillä hampailla varustettu ja metsästää usein laumassa?

Vierailija
35/146 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin harvoin villit sudet hyökkäävät ihmisen päälle, koska pelkäävät ihmistä. Sen sijaan kesyt sudet eli koirat hyökkäävät usein, koska eivät pelkää. On jopa koirarotuja, jotka on jalostettu raatelijoiksi. Kynis.mies

Vierailija
36/146 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkään että susi tappaa metsästyskoirani. En tiedä miten voisin kertoa asian lapsille. Meidän koiramme on tyttäreni paras ystävä.

Niin, se susi ei osaa lukea kaulapannasta sitä rekun nimeä, joten kun sinä tai ukkosi sen vapaana metsään päästät, niin silloin se on osa luontoa ja suden ruokalistalla ihan niin kuin muutkin metsän eläimet. Susi tappaa elääkeseen, suomalainen metsästäjä huvikseen.

Vierailija
37/146 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen liikkunut luonnossa aktiivisesti yli 60 vuotta, enkä ole koskaan nähnyt sen kummemin sutta kuin karhuakaan. En ole kyllä ahmaakaan koskaan nähnyt, mutta ilveksestä on kyllä erittäin epävarma havainto, tosin painotus sanalla epävarma.

Toki haluaisin luonnossa jonkun noista petoeläimistämme nähdä, mutta valitettavasti he havaisevat minut paljon ennen kuin minä heidät, joten tuskinpa koskaan tulemme metsässä kohtaamaan. Tietenkään en karhua enkä muitakaan petoja kohdata niin, että ne joutuisivat itseään tai poikastaan puolustamaan, muutenhan Suomen pedot tuskin ihmistä lähestyy.

Ihan taajamissa ja keskustoissa sudet nykyään liikkuvat.

Ja koulujen ja päiväkotien pihoissa.

Susien Saalistusreviirit sellaiset nykyään 

Vierailija
38/146 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja silti otat riskin ja lähdet metsästämään, silläkin uhalla, että koiralta lähtee henki.

Vierailija
39/146 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, olen kaksi sutta nähnytkin. 

Vierailija
40/146 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan taajamissa ja keskustoissa sudet nykyään liikkuvat.

Ja koulujen ja päiväkotien pihoissa.

Susien Saalistusreviirit sellaiset nykyään 

No kuinkas monta päiväkotilasta ovat saalikseen saaneet?

Onko se suden syy, että ihminen jatkuvasti kaventaa sen elintilaa?