Kuinkahan paljon ansiosidonnaisen leikkaus on nopeuttanut työttömäksi jääneiden työhön paluuta
Kommentit (206)
Edellinen viesti sympatiaa klo 5:15 herääjälle. On kovaa.
Kiinnostaisi kyllä todella. Itse sain tammikuussa runsaat 2 työpäivää! Jippii! Käteen niistä jäi 200€. Ansiosidonnaisesta jää käteen noin 650€. Laskuja on 1500€. Työhakemuksia 25 tammikuussa. Menisin töihin, mutta eipä oteta.
Kuinka paljon on tullut uusia avoimia työpaikkoja ansiosidonnaisen leikkauksen jälkeen?
Tämä on oikea kysymys, sillä eihän työtön voi mennä töihin, ei ole työpaikkaa, josta joku maksaisi palkkaa. Suurin hätä on niillä yksinhuoltajilla, joilla on lapsia ja lapsikorotus on lähtenyt.
Tämä lienee asia josta ei virallista tietoa edes jaeta. Mun tutuista ainakaan juuri kukaan ole saanut kuin korkeintaan jotain määräaikaisia hommia tai keikkatöitä. Meni hallituksen hieno idea perzeelleen. Mutta ei se mitään kunhan tunnin juna vaan saadaan kulkemaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen vielä töissä mutta konkurssikypsä firma ja puntit tutisee näin 55-vuotiaana.
Olen elänyt keskiluokkaista elämää ja matkustellutkin, nyt pitää äkkiä koittaa kerryttää säästöjä, mutta säikähdys tuli vähän turhan myöhään. Muuttui maailma muutamassa vuodessa niin kertaheitolla.
Joskus 10v sitten olin puoli vuotta lomautettuna ja sain saman verran kuussa kuin edellisessä työpaikassa palkkaa, käteen melkein 2500. Saman firman lomautettu pomo sai nettona neljä tonnia ja nautti vapaista olan takas. Semmoisesta ei pääse kukaan enää nauttimaan. Ei ehkä pidäkään, mutta tämmöinen heti vattalleen lyöminen on ihan hirveä kontrasti.
Ei ole käytännössä enää mitään ansiosidonnaista.
Noni, ei sit mennyt kuin 1,5 kk tämän kirjoittamisesta kun olen lomautettu. Ensin on 7 pv omavastuu. Sen jälkeen 8 viikkoa (2 kk) käteen noin 1600 kuukaudessa. Sen jälkeen putoaa 1280 euroon/kk. Ja tän saman sais nyt se entinen pomokin. Se siitä ansiosidonnaisesta.
MOnet luulevat että liiton anisosidonnaiseen työttömyysmaksun maksaa liitto. Ei maksa kuin noin 5 prosenttia, valtio maksaa loput. Eli sen verran enemmän heidän kuuluisi saada korvausta kuin liittoon kuulumattomien
Ei työttömyys ole kivaa, ja heilläkin on oma eliittinsä, joille maksetaan valtion rahoista suurempaa ansiosidonnaista korvausta.
No eihän se nyt ollut tarkoituskaan, vaan saada tästäkin pikkuisen pennosia sotakassaan, jotta pästään joskus tositoimiin perivihollista tuhoamaan.
Jos ansiosidonnaista olisi korotettu vaikka 300 eurolla kuussa ja 1000 päivän pituinen niin olisiko sillä ollut vaikutusta työllisyyteen. Oliko entinen ansiosidonnainen tieteellisesti tutkittu oikean suuruinen ja pituinen. Saivatko jotkut liian paljon, saivatko jotku liian vähän.
Luulisi että matala työttömyysturvan taso kannustaisi hakemaan enemmän töitä kuin korkea työttömyysturvan taso. Sitä miten työttömyysturvan leikkaus on vaikuttanut on vaikea todentaa kun lama tahtoo lisätä työttömyyttä.
Ei kai se ollut tarkoituskaan, vaan yrittää säästää edes hieman valtion rahoja. Seuraavalle demari-hallitukselle jää edelleen leikattavaa n. 10 miljardia / vuosi. On pakko leikata asumistuista, koulutuksesta ja terveydenhuollosta.
Tämänkin aika on sitten analyysiin kun on aikaa kulunut riittävästi ja analysoitavaa riittää,vielä on lyhyt aika kun muutos astui voimaan,vanhan lain aikana kyllä todettiin että ansiosidonnaisen ollessa loppumassa tuli yllättävä piikki työllistymiseen,joten seurataan miten tässä käy,näin faktapohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vielä töissä mutta konkurssikypsä firma ja puntit tutisee näin 55-vuotiaana.
Olen elänyt keskiluokkaista elämää ja matkustellutkin, nyt pitää äkkiä koittaa kerryttää säästöjä, mutta säikähdys tuli vähän turhan myöhään. Muuttui maailma muutamassa vuodessa niin kertaheitolla.
Joskus 10v sitten olin puoli vuotta lomautettuna ja sain saman verran kuussa kuin edellisessä työpaikassa palkkaa, käteen melkein 2500. Saman firman lomautettu pomo sai nettona neljä tonnia ja nautti vapaista olan takas. Semmoisesta ei pääse kukaan enää nauttimaan. Ei ehkä pidäkään, mutta tämmöinen heti vattalleen lyöminen on ihan hirveä kontrasti.
Ei ole käytännössä enää mitään ansiosidonnaista.
Noni, ei sit mennyt kuin 1,5 kk tämän kirjoittamisesta kun olen lomautettu. Ensin on 7 pv omavastuu. Sen jälkeen 8 viikkoa (2 kk) käteen noin 1600 kuu
Ihan järkyttävän hyvä ansiosidonnainen eli palkkakin sinulla lähemmäs 4000e?
Itse saan nyt porrastusten jälkeen n.990e, olen neljättä kuukautta lomautettuna enkä ole saanut vastausta yhteenkään hakemukseeni, kun ei kukaan ota edes osa-aikaisiin pätkätöihin vakituisessa työssä olevaa lomautettua.
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään kun joka paikkaan on 100 hakijaa!
Ei ole esim. hautausmaille ja puutarhoille. Ai niin, mut eihän sellaista työtä voi tehdä, kun alkaa särkeä selkää ja...
Kaupan alaa koskee potkulaki 1.1.2026.
Eivät saanaat painavaa syytä työehtosopimukseen.
Kukaan ei uskalla enää ostaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Perikunnan asuntoja tulee joka päivä myyntiin lisää ja nyt ei uskalleta enää ottaa asuntolainaa.
Asuntojen arvot tulevat romahtamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se ollut tarkoituskaan, vaan yrittää säästää edes hieman valtion rahoja. Seuraavalle demari-hallitukselle jää edelleen leikattavaa n. 10 miljardia / vuosi. On pakko leikata asumistuista, koulutuksesta ja terveydenhuollosta.
No, itse asiassa eläkeläiset meinattiin jo viime kesänä siirtää yleisen asumistuen piiriin jota ei saa omistusasuntoon.
Ja sakkomaksurahat leikataan kouluista ja päiväkodeista. Tänä vuonna tuli uudistus, että kaupunki joutuu maksamaan puolet ansiosidonnausesta tai työmarkkinatuesta jo 100 päivän työttämyyden jälkeen ja vain tes-palkkatyö kelpaa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä, työkokeilu ja kuntouttava ei enää kelpaa.
Kun työttömyystilastoja katsoo, niin näyttää siltä että ansiosidonnaisen leikkaus on hidastanut töiden vastaanottamista ja saanut entistä useammat jäämään työttömiksi.
Miten tässä nyt näin kävi?
Samalla tavalla muuten kävi Englannissa kun leikkasivat sosiaaliturvaa. Hassua että Suomessa seuraukset olivat samanlaiset. Täällähän piti käydä ihan eri tavalla. Ei tätä kukaan olisi voinut arvata 🤷
Vierailija kirjoitti:
Kaupan alan osa-aikatyöllä saa todella pienen ansiosidonnaisen, kun se menee palkan suuren mukaan ja 2400 bruttopalkalla se on porrastuksen jälkeen 800 eli saavat varmaan 600 ansiosidonnaista ja omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Eieiei, mene potkulakihullu nyt pois pilaamasta tämäkin ketju.
Voi pojat :(