Kuinkahan paljon ansiosidonnaisen leikkaus on nopeuttanut työttömäksi jääneiden työhön paluuta
Kommentit (206)
Jäin työttömäksi huhtikuussa ja onnistuin hommaamaan itselleni heti osa-aika työn ja olin tosi iloinen (ikä 59 v.). Mua sujuvasti huijattiin että mulle ei lasketa uutta (matalampaa) työttömyyspäivärahaa vaikka työssäoloehto tulee täyteen. Ajattelin että teen tätä osa-aikaa siihen asti kun jään eläkkeelle, työ on kuitenkin aika fyysistä ja kiireistä.
Näin siis huhtikuussa. Tein (ja teen) osa-aikatyötä , tunnit ihan mitä sattuu kuukaudessa. Joskus 110 joskus vaan 55 jne. ja saan soviteltua päivärahaa sen mukaan. No nyt mulle ilmoitettiin että päiväraha että lasketaankin uudelleen ja lisäksi siihen tulee porrastus. Käytännössä siis päivärahani tulee laskemaan ensin 20% ja siitä pari kuukautta niin porrastus 20% ja sitten vielä uusi porrastus 5%. Eli päivärahani pienenee melkein puolella.
Näin sitä rangaistaan kun on sentään jonkun paikan onnistunut löytämään enkä jäänyt kotiin.
Toki olen koko ajan katsellut ja hakenutkin kokoaika töitä. Mutta näillä kilometreillä ja olkapäillä se on aika toivotonta, eikä mitään paikkoja edes ole! Täytän 60 kesällä ja epäilen vahvasti että täysi tuntista työpaikkaa ei enää mun kohdalle osu.
Keski-ikäiset työttömät hakevat nyt kesätöihin ja opiskelijat ei pääse.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä näillä leikkaillaan keikkakikkailijoiden tukiveivauksia ja se on hyvä.
Ystävällisesti sitten euroistivat työssäoloehdon, mikä tekee keikkakikkailusta paljon helpompaa.
Se on vain nopeuttanut työttömäksi joutuneiden putoamista työmarkkinatuelle ja toimeentulotuelle, eli nopeuttanut äärimmäiseen köyhyyteen joutumista.
Vierailija kirjoitti:
Paluuta minne?
Niin, että sitä ollaan työttömänä nii ku virallisesti ja se työpaikka odottaa sillä välin, että milloinkas sitä työtöntä huvittaisi palata takasin työpaikalle. On ne perhanan reiluja noi työnantajat.
Kaikilla työpaikoilla ei ole työtä koko vuodeksi. Ei maailma enää pyöri niin, että kaikille on vakituinen työpaikka olemassa ja sinne mennään heti valmistumisen jälkeen ja jatketaan hautaan asti. Ihan yleistä monilla aloilla kausityövoima.
Kuinka paljon sairaspäiväraha leikkaus mahtaa tehdä työllisiä.
"Sairaspäivärahaa leikataan - Näin rajusti keskituloiset kärsivät."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/15e64082-540a-40da-813d-6b33dbbd039f
Sairaspäiväraha leikkaus tuli voimaan nyt tämän vuoden alusta.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon sairaspäiväraha leikkaus mahtaa tehdä työllisiä.
"Sairaspäivärahaa leikataan - Näin rajusti keskituloiset kärsivät."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/15e64082-540a-40da-813d-6b33dbbd039f
Sairaspäiväraha leikkaus tuli voimaan nyt tämän vuoden alusta.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Eivät ole tainneet vielä tutkia. Vaikka ei tuossa varmaan mitään tutkimista ole. Taitaa tuo töiden ja työpaikkojen määrä olla pysyvästi vähenemässä monestakin syystä. Eikä tilanne siitä muutu vaikka persut kuinka huutelisivat että "menkää töihin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paluuta minne?
Niin, että sitä ollaan työttömänä nii ku virallisesti ja se työpaikka odottaa sillä välin, että milloinkas sitä työtöntä huvittaisi palata takasin työpaikalle. On ne perhanan reiluja noi työnantajat.
Kaikilla työpaikoilla ei ole työtä koko vuodeksi. Ei maailma enää pyöri niin, että kaikille on vakituinen työpaikka olemassa ja sinne mennään heti valmistumisen jälkeen ja jatketaan hautaan asti. Ihan yleistä monilla aloilla kausityövoima.
Kenenkään ei tarvitse toimia hyppyytettävänä työvoimareservinä tuollaisille firmoille.
Niin mihin työhön paluuta? Ootko ihan Purran aivopesemä? Ei ole töitä mihin palata. Lomautettuna jo vuoden. Joka kerta sydän kurkussa kun pomo soittaa, ett nyt tulee loparit. Lomautus vaan jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäiset työttömät hakevat nyt kesätöihin ja opiskelijat ei pääse.
Opiskelijat siirretään asumislisän piiriin elokuussa eikä sitä saa kesäkuukausina eli jos työttömät vie työt niin opintolainalla pitää maksaa asumiskulut kesällä.
Potkulaki tulee keväällä voimaan.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1bc5a9d0-ce8d-4355-a05a-447ad9aaf…
Paikallinen sopiminen tuli voimaan 1.1.2025
https://valtioneuvosto.fi/-/1410877/mahdollisuudet-paikalliseen-sopimis…
Vierailija kirjoitti:
Potkulaki tulee keväällä voimaan.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1bc5a9d0-ce8d-4355-a05a-447ad9aaf…
Suomessa on työntekijän irtisanominen ollut euroopan helpointa jo ennestään mutta sillä ei ole ollut vaikutusta työttömyyteen vähentävästi, eikä tule olemaan tälläkään lailla, työttömyys pikemminkin nousee entisestään huomattavasti.
Maailmasta on tullut valmis, työt tulivat jo tehdyksi.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä näillä leikkaillaan keikkakikkailijoiden tukiveivauksia ja se on hyvä.
Höpöhöpö. Suurin osa meistä keikkailijoista ottaisi vakituisen työn vastaan, jos saisi. Olen tehnyt tammikuun aikana 9 työpäivää, ja tämän loppuviikon olen ilman töitä, jos ei ihmeitä tapahdu. Helmikuulle on varmaksi luvattu nyt 5 pv töitä.
Minä en kikkaile. Töitä ei ole. Jos käy hyvä tuuri, joku sairastuu pidemmäksikin aikaa ja saan lähes täydet työtunnit. Lyhyisiin sairauslomasijaisuuksiin ei enää helposti oteta, mutta jos jatkuu, niin sitten työnantajan kannattaa palkata. Sillä tavalla olin töissä elo-syyskuussa 8 viikkoa putkeen. Sijaistin leikkauksessa ollutta toipumisajan. Työvoimapulaa on harvalla alalla, eikä korkeakoulu takaa työpaikkaa ja säännöllisiä palkkatuloja.
Olen vielä töissä mutta konkurssikypsä firma ja puntit tutisee näin 55-vuotiaana.
Olen elänyt keskiluokkaista elämää ja matkustellutkin, nyt pitää äkkiä koittaa kerryttää säästöjä, mutta säikähdys tuli vähän turhan myöhään. Muuttui maailma muutamassa vuodessa niin kertaheitolla.
Joskus 10v sitten olin puoli vuotta lomautettuna ja sain saman verran kuussa kuin edellisessä työpaikassa palkkaa, käteen melkein 2500. Saman firman lomautettu pomo sai nettona neljä tonnia ja nautti vapaista olan takas. Semmoisesta ei pääse kukaan enää nauttimaan. Ei ehkä pidäkään, mutta tämmöinen heti vattalleen lyöminen on ihan hirveä kontrasti.
Ei ole käytännössä enää mitään ansiosidonnaista.
Ihmiset eivät varmaan hakeudu palkkatuella töihin vaan yrittävät etsiä normaali palkkausta vaikka on vaikeampi saada.
Vierailija kirjoitti:
Jäin työttömäksi huhtikuussa ja onnistuin hommaamaan itselleni heti osa-aika työn ja olin tosi iloinen (ikä 59 v.). Mua sujuvasti huijattiin että mulle ei lasketa uutta (matalampaa) työttömyyspäivärahaa vaikka työssäoloehto tulee täyteen. Ajattelin että teen tätä osa-aikaa siihen asti kun jään eläkkeelle, työ on kuitenkin aika fyysistä ja kiireistä.
Näin siis huhtikuussa. Tein (ja teen) osa-aikatyötä , tunnit ihan mitä sattuu kuukaudessa. Joskus 110 joskus vaan 55 jne. ja saan soviteltua päivärahaa sen mukaan. No nyt mulle ilmoitettiin että päiväraha että lasketaankin uudelleen ja lisäksi siihen tulee porrastus. Käytännössä siis päivärahani tulee laskemaan ensin 20% ja siitä pari kuukautta niin porrastus 20% ja sitten vielä uusi porrastus 5%. Eli päivärahani pienenee melkein puolella.
Näin sitä rangaistaan kun on sentään jonkun paikan onnistunut löytämään enkä jäänyt kotiin.
Toki o
Sama täällä. Ensi vuonna tulee 60 v. mittariin, ja olen hoitotyön aikaa sitten lopettanut terveydellisistä syistä. Kouluttauduin silloin ammatilliseksi opettajaksi, kun kroppa irtisanoi itsensä hoitoalalta (molemmat olkapäät leikattu, polvessa nivelrikko, niskassa hermo puristuksissa, kyynärpäissä kahdesti uusiutunut tenniskyynärpää). Ammatillisena opettajana en ole päivääkään ollut toistaiseksi voimassa olevassa työsuhteessa. Olen pari kertaa saanut vuoden pätkän (vuosityöajalla). Mikään työnantaja ei palkkaa enää tämän ikäistä. Tälläkin hetkellä teen työtunteja ja opetan hoitotyötä osa-aikaisena. Palkkaa tuli tammikuussa verojen jälkeen nettona 1400€. Työpaikka on kaukana. Menen ensin bussilla ja sitten lyhyen pätkän junalla. Jos opetuspäivä on 6 tuntia, matkoineen saatan olla poissa kotoa 10 tuntia. Palkka tulee kuitenkin 6 tunnin mukaan. Mikään anelu ei auta, että saisi enemmän työtunteja. Se on määräaikaista osa-aikatyötä, mihin tällainen ihminen kelpaa. Se surettaa, ettei aikoinaan tullut säästettyä. Oli kolme lasta, joilla harrastukset. Kaikille piti saada kunnon vaatteet ja kengät, ja lomamatkoillakin käytiin. Sitten kun tuli avioero, kaikki säästöt meni uuden kodin sisustamiseen ja elämän rakentamiseen, ja sitten alkoikin jo terveyshuolet. Olin paljon sairauslomilla. Eläkekertymää en uskalla edes katsoa. Luultavasti niin pieni summa tulossa, että töitä jatkettava hautaan asti, jos vaan joku suostuu palkkaamaan. Hyvää yötä kaikille, huomenna taas aamuherätys klo 05.15 ja matka kohti opetustyöpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paluuta minne?
Kenenkään ei tarvitse toimia hyppyytettävänä työvoimareservinä tuollaisille firmoille.
Parempi se on kuin jatkuva työttömyys.
Niin, ansiosidonnaisia kun saa sellaiset, jotka ovat töissä olleet ja lomautetut.
Minä jouduin lomautetuksi lokakuussa eikä ansiosidonnaisen leikkaus ole auttanut pääsemään takaisin vakituiseen työhöni, kun lähes koko firma on lomautettuna eikä töitä vain ole. Ja kyllä, olen yrittänyt löytää edes jotain pätkähommia muualta, mutta kun meitä samassa asemassa olevia vain on liikaa eikä töitä ole.
Nyt teen siis pimeitä hommia, koska se huima n.800e ansiosidonnainen ei riitä vuokraan ja laskuihin.
Järjetöntä on myös se, että lomautettuna ei ole työhönhakuvelvollisuutta kolmeen kuukauteen, mutta silti ansiosidonnainen tippuu 20%, jos töitä ei ole.