Te jotka pysytte terveenä
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Nukun pitkään ja hyvin= ei ole lapsia (jos on, pieniä tai isoja m ei nuku niin hyvin,koska omista lapsistaan On aina jonkinlainen huoli vaikka oisivat aikuisia)
No, Luojan kiitos, uniongelmista huolimatta en ole juuri koskaan flunssassa, en edes muista milloin. Koronarokotuksia en ole ottanut.. vaikuttaa että niitä ottaneet on jatkuvasti pitkittyneistä flunssissa.
N50
Luulet väärin. Mulla on 4 rokotusta, enkä ole ollut flunssassa kuin 2 kertaa viimeisten 3 vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät pitkät yöunet ja säännöllinen unirytmi on kaiken A ja O. En käytä alkoholia tai tupakkaa. Syön terveellisesti. Harrastan säännöllisesti liikuntaa. Hyvä käsihygienia.Olen kipeä noin 3-5 vuoden välein.
Epäsäännöllinen elämänrytmi, vuorotyö, nukun liian vähän, liian paljon ruutuaikaa, syön mitä sattuu, ei ystäviä. En kylläkään juo enkä polta. Ja pesen käsiä. En ole kipeä, koska syön sitruunaa ja valkosipulia, heti kun flunssa uhkaa. Kaipaan aurinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mitään. Päin vastoin, elintapani eivät kyllä ole sieltä terveimmästä päästä. Silti olen sairastanut viimeksi yli 12 vuotta sitten. Uskon, että se johtuu geeneistä.
Yksi syy voi olla terveellinen bakteerifloora, eli elimistöllä on vastustuskykyä paljon. Tuttavaperhe on ihan hygieniafriikkejä. Ovat olleet jo 30 vuotta eli paljon ennen koronaa. Kaikki desinfioidaan ja pestään niin maan perusteellisesti. Molemmat ovat valehtelematta vähintään kuukauden verran sairaslomilla vuodessa jokaikinen vuosi. Ne saavat jokaikisen influenssan ja vatsataudin. Ja sairastavat niitä sängyn pohjalla toistaviikkoa. Ja veikkaan, että syy on se, ettei heillä ole kunnollista vastustuskykyä sen hygienian takia.
Niin, tai kumpi nyt on muna ja kumpi kana. Jos olisit itsekin jatkuvasti influenssassa ja vatsataudissa ja joka
No, kun se ylihygienia ei tunnu heitä millään tavalla auttavan. Tuntuu päinvastoin, että he sairastavat vuosivuodelta vain enemmän. Varmaan eivät sairastaisi, jos linnoittuisivat steriiliin tilaan, josta eivät poistu, eikä sinne ketään tule käymään.
En tiedä. Veikkaan geenejä. Ei korona- eikä influenssarokoteita. En syö kasviksia mitenkään erityisen paljon. En tupakoi, alkoholia käytän aniharvoin. Nukun paljon ja aika säännöllisesti. Elämä on täynnä stressiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 50 v, olen käynyt lääkärissä viimeksi lukioaikana. En ole ollut töistä ikinä sairaslomalla. Edes nuhat ei tartu minuun. Mitä teen? Olen alkoholin suurkuluttaja, sairaalloisen lihava, enkä harrasta minkäänlaista liikuntaa. Ruoka on lähinnä hese-pizza-kebab-linjaa ja einesruokia joita voi mikrottaa kotona. Karkki ja sipsit maistuu myös.
Olet mies ja elinaikaa jäljellä n. 3-4v.
Minulla oli pitkään niin etten ollut koskaan kipeänä. Sitten pääsin eroon kynsien pureskelusta ja puolen vuoden välein on ollut vähintään flunssa.
Terveelliset elämäntavat, riittävä lepo, käsihygienia ja
aina maski paikoissa, joissa on huono ilmanvaihto ja/tai paljon porukkaa (kaupat, hissit, julkiset vessat, luennot, julkinen liikenne, keikat, teatteri jne jne).
Ravintolahommat hoidan kesällä terassilla.
2020-2025 ei flunssia, niiskutusta eikä vatsatauteja. Eikä koronaa.
Minulla auttoi kun jätin lihansyönnin kokonaan pois. Kanasta ja kalasta tulee kihtiä ja punainen liha ei sovi minulle alkuunkaan. Siitä nousee kolesterolit tappavalle tasolle elimistössä. Tästä varoitti lääkärikin.
Ihan välimeren ruokavaliolla mennään ja kasvisrasvoilla. Lääkärin mukaan olen nyt ylittänyt ennustetun eliniän. Niin pahaa tuhoa oli vanha ruokavalio tehnyt verisuonille ja sydämelle. Ikä on 54v.
Henki piti mennä 47v. Kolme sydänkohtausta josta kaksi nelikymppisenä. Urheileva ihminen olen, mutta eläinrasvat ei sovi mun elimistölle yhtään.
Kauppa- tai kirjastoreissun jälkeen aina vähintään puoli tuntia ulkoilua niin että hengitän syvään. Joku hengästyttävä ripeä kävely tms. Ajoitan kaupassa käymisen kaupan aukeamisaikaan tai hätätilassa sulkemisaikaan. Aina kun tulen kotiin, pesen käteni. En päästä ihmisiä metriä lähemmäksi. Lisäksi pyrin aamuin illoin vähintään puolen tunnin hengästymiseen ulkoilmassa.
Elämäntavoilla voi varmasti vaikuttaa tähän, mutta olen itse hyvä esimerkki siitä, ettei niilläkään välttämättä ole merkitystä. Osa ei syystä tai toisesta vaan sairastu kovin helposti, joku taas imuroi kaikki mahdolliset taudit ja on jatkuvasti kipeänä. Aiemmin tupakoin, käytin alkoholia joka viikonloppu, en juuri harrastanut muuta kuin hyötyliikuntaa, söin vähän miten sattuu, nukuin aika huonosti, kaiken lisäksi vielä työskentelin lasten parissa. En ollut vuosikausiin kipeänä. En sairastellut lapsenakaan juurikaan.
Nykyään elämätavat ovat jo huomattavasti terveemmät, sairastelen edelleen harvoin. Kerran vuodessa on ehkä nuha, mahautautia ei ole ollut kuin kerran aikuisiällä. Olen keski-ikäinen.
Ikä?