Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka pysytte terveenä

Vierailija
22.01.2025 |

Kertokaa mitä teette sen eteen?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän hengityssuojainta sisätiloissa. Ei ole pahemmin tarvinnut sairastaa. Puolisolla ollut aina huono vastustuskyky, ja sairastanut yleensä kaikki liikkeellä olevat taudit. Mutta suojaimen käytön aloitettuaan ei ole montaa kertaa ollut sairaana ja nekin tulleet lapselta.

Kotona myös ollaan onnistuttu estämään tautien leviäminen perheenjäseneltä toiselle, eikä ole edes kovin vaikeaa, kun on tullut rutiini.

Eli olette kotonanne hengityssuojaimet päällä?

Vierailija
22/52 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voi vaikuttaa perushyvät elintavat, riittävä uni. Ei tarkoita himoliikkumista tai itsensä rääkkiä, käsien pesu kun tulee kotiin. Oma auto, julkisista tarttuu kaikki pöpöt. Liian rankkaa työ=kokoajan kipeä.

Siinä on se, mitä voi itse vaikuttaa. No shit..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa käytännön asia, joka itselläni on tehnyt muutoksen flunssien sairastamisen suhteen on d-vitamiinin käyttö. Syön joka päivän 50 mikrogrammaa d-vitamiinia purkista talviaikaan, enkä ole sairastanut yhtäkään flunssaa sitten vuoden 2017. Sitä ennen olin sairaana noroviruksen takia n. vuonna 2008.

Aloitin d-vitamiinin säännöllisen käytön joskus 2000-luvun alussa. Sitä ennen sairastelin talvella joka vuosi, huuliherpes vaivasi säännöllisesti ja olin muutenkin aika poikki, vaikka olin nuori.

Vierailija
24/52 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä etätyölläkin ollut vaikutusta että altistuu suoranaisesti vähemmän vaikka muu perhe on ihan normaalisti ihmisjoukoissa päivittäin.

Vierailija
25/52 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avanto, liikuntaa, lusikallinen hunajaa joka päivä ja noin 100g. puolukkaa joka päivä.

Vierailija
26/52 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse voi vaikuttaa perushyvät elintavat, riittävä uni. Ei tarkoita himoliikkumista tai itsensä rääkkiä, käsien pesu kun tulee kotiin. Oma auto, julkisista tarttuu kaikki pöpöt. Liian rankkaa työ=kokoajan kipeä.

Siinä on se, mitä voi itse vaikuttaa. No shit..

Ja oma immuniteetti ja bakteerifloora vaikuttaa, perussairaudet. Jos on päiväkoti-ikäisiä lapsia, tai päiväkodissa töissä, on enemmän infektioita. Muuhun ei voi itse vaikuttaa.

Vierailija
27/52 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on geeneissä.

En juurikaan pese käsiä päivän mittaan, niistän samoihin nenäliinoihin pitkin päivää.

Olen ollut kuumeessa kaksi kertaa elämässäni, samoin poikani, joka on nyt 30 vuotias. Sai aikoinaan koulusta erityismaininnan kun ei ollut päivääkään pois koulusta :D Ei mitään lastentauteja sairastanut, ei korvia, ei noroja, ei oksennuksia..

Olen itse 60 v

Vierailija
28/52 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona-epidemian alun jälkeen olen ollut kerran kipeänä (ei ollut koronaa). En muista aikaisempaa aikaa milloin olisin ollut nuhassa tai kuumeessa, mutta ton alkamisen jälkeen vaan sen kerran. Perheenjäsenet ovat kyllä sairastaneet noin kerran-pari vuodessa.

Elän ihan tavallisesti ilman mitään kommervenkkejä. Syön liian vähän kasviksia ja kävely on nykyään ainut liikuntamuoto. Ylipainoa muutama kilo ja joskus otan viiniä.

Ainoa mitä keksin on se, että pesen kädet aina, kun tulen kotiin. 

Vierailija
29/52 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mitään. Päin vastoin, elintapani eivät kyllä ole sieltä terveimmästä päästä. Silti olen sairastanut viimeksi yli 12 vuotta sitten. Uskon, että se johtuu geeneistä. 

Yksi syy voi olla terveellinen bakteerifloora, eli elimistöllä on vastustuskykyä paljon. Tuttavaperhe on ihan hygieniafriikkejä. Ovat olleet jo 30 vuotta eli paljon ennen koronaa. Kaikki desinfioidaan ja pestään niin maan perusteellisesti. Molemmat ovat valehtelematta vähintään kuukauden verran sairaslomilla vuodessa jokaikinen vuosi. Ne saavat jokaikisen influenssan ja vatsataudin. Ja sairastavat niitä sängyn pohjalla toistaviikkoa. Ja veikkaan, että syy on se, ettei heillä ole kunnollista vastustuskykyä sen hygienian takia.

Niin, tai kumpi nyt on muna ja kumpi kana. Jos olisit itsekin jatkuvasti influenssassa ja vatsataudissa ja joka vuosi vähintään kuukauden verran sairaslomilla, voi olla, että hygienia alkaisi sinuakin kiinnostamaan.

Vierailija
30/52 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkkeilen päivittäin. Liikunnasta en pidä välipäiviä. Talvisin menen lumiseen metsään ja lyön kämmensyrjällä kuusia, mäntyjä ja potkin koivuja, niin että lumi pöllyää. Teen tän paidatta, että olisi mahdollisimman kansallisromanttista toimintaa maastohousuissa. Sitten hyppelehdin takaisin pururadalle pusakka päällä tietenkin ja lönköttelen kotia.

Talvesta saa energiaa ja kylmä tappaa pöpöt. Nyrkkien kovettaminen parantaa ääreisverenkiertoa.

Vierailija
31/52 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suurperheen äiti enkä sairasta juuri ikinä, uskon, että johtuu juurikin lapsista. Heidän kautta olen vuosien saatossa altistunut ties mille, nuorempana sairastin enenmän. Elintavat on itsellä surkeat, liikun liian vähän, syön liian huonosti ja en juuri nuku. Purkista otan rautaa ja D:tä kun muistan. 

Vierailija
32/52 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi ylihygieenisyys on huono juttu. 

Vierailija
33/52 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, olen yleensä aina terve, ei esim sairaspoissaoloja töistä.

- kasvisruoka, luomua mieluiten

-vihreä tee

-lisäravinteet, tehostan d - vit, c- vit ja sinkki jos lähellä flunssaisia, myös echinaforcea

- en juurikaan juo akoholia

-nukun riittävästi

-osaan myös laiskotella

- ulkoilen paljon, erityisesti metsässä

- uskon että suolistomikrobeilla  iso vaikutus, siksi kuitua, kasviksia, marjoja ja erityisesti hapankaalia ja kimchiä, kombutsaa ja Borisjuomaa

Vierailija
34/52 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei kertonut ikäänsä.

Mä sairastin nuorempana tosi harvoin. Nyt olen 67 v ja kipeänä melkein joka kuukausi.

Olen sairastanut koronan kaksi kertaa, ja kummallakin kerralla siitä jäi pitkäaikaisoireita, mm. neurologisia ja aisteihin liittyviä. En ole enää tullut samaan kuntoon kuin ennen koronaa, en jaksa tehdä samoja asioita kuin aiemmin.

Nytkin olen kipeänä. Vaikea arvuutella, mistä on kyse. Lääkäriin on turha mennä. Vitamiinit ym. on käytössä.

Vierailija
35/52 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pestään kädet hyvin ja vaihdetaan käsipyyhkeet n parin päivän välein. Vieraille omat pyyhkeet. Puhdistamme puhelimet aina jos on oltu kaupassa tai jossain ja siellä on puhelinta käytetty. Meillä pestään vaatteet tarpeeksi kuumassa pesussa ja pyyhkeet ja petivaatteet 90 asteessa.

ovenkahvat ja katkaisijat puhdistetaan säännöllisesti. Myös ulko-oven sisäpuolen kahva, sehän se bakteeripesäke onkin

Vierailija
36/52 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuta kuin, että syön d-vitamiinia, en näpelöi kasvoja pesemättömillä käsillä ja pesen kädet useasti JA huolellisesti (tämä unohtuu monilta pikapesijöiltä). Flunssassa olen ollu viimeksi vuonna 2023 ja vatsataudissa 2013.

37/52 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen voi lopulta ainoastaan myötävaikuttaa oman terveyden ylläpitämiseen. Antaa ns. parhaat mahdollisuudet torjua sairauksia tai selvitä niistä sellaisen sattuessa. Mutta on ihan tuurista kiinni jos joku säilyy ilman bakteerien tai virusten aiheuttamia sairauksia, etenkin jos joutuu olemaan muiden ihmisten kanssa tekemisissä. Ikinä en sairastellut niin paljon kuin yhden vanhan tavaran liikkeen kassana. Ihmiset nojaili tiskin yli yskimään suu auki, nuoli sormiaan laskeakseen oikean määrän seteleitä, jokunen asiakas jopa halusi tulla halimaan kun oli niin ystävällistä palvelua, vaikkakin siinä kohtaa piti torppailla ja rullata ystävällisyys takas säilytyslaatikkoon. Tietysti on niitä lääketieteellisiä ihme-ihmisiä joihin ei mikään tartu, mutta ei me tavan kuolevaisetkaan voida elää missään muovikuplassa jossa on oma ilmasto. Toisaalta voi ajatella että on ihan tosi ihmeellistä ettei me kaikki olla koko ajan kuolemaisillamme siitä huolimatta että joka ikinen pinta on kirjaimellisesti pa s kan peitossa. Eli ei ne kaikki pöpöt eikä aina.

On silleen ihan vähän taikauskoa ajatella että itse kaiken pahan pystyy estämään, vaikka se on tosiaan houkuttelevaa. Tästä omasta kaikkivoipaisuuden toiveesta varmaan kumpuaa myös se outo ilmiö - ihmisten tapa syyttää niitä jotka ovat sairastuneet. Pakko Villen on tehdä jotain väärin kun sillä on niin kamalaa, minulle ei tule kamalaa sillä itse teen oikein. Sellainen joku vinouma. Tämä oli sitten 100% keittiöpsykologiaa.

Mutta joo, ei ole haittaa siitä että liikkuu, syö terveellisesti ja nukkuu riittävästi. Sillä tuskin ainakaan saa mitään rikki. Ja selkeesti pitsaa syömällä ja viinaa juomalla ei välttämättä altistu flunssalle, mutta elimistöä se rasittaa pitemmän päälle. Kokemusta on.

Vierailija
38/52 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe ei ole juurikaan koskaan sairaana, lapsilla ei ole ollut yhtään antibioottikuuria ikinä, nyt jo siis täysi-ikäisiä. Itse olen ollut varmaan joskus 2000 alussa flunssassa. Ei mahatauteja ei mitään ole kellään. Meillä syödään puhdasta ruokaa, ei prosessoitua, syömme paljon proteiinia, pähkinöitä, hedelmiä, marjoja, kasviksia, kalaa, oliiviöljy ja avokadoöljy on käytössä. Voi, kananmunat, ja luomu homogenoimaton maito.  Emme syö leipää, hyvin harvoin makeisia, suklaata kylläkin. Vitamiinilisiä syömme, kuureittain myös hivenaineita. Suoliston hyvinvointiin myös biolaten tuotteita. Juomme toki alkoholia, mutta siis viiniä, vodkaa, rommia. pH tasapainoa pidetään yllä vedellä jonka pH arvo 8. Emme ole ottaneet koronarokotteita, hyvin vähän muitakaan. Liikumme normalisti, emme ole mikään " terveyden perikuva" perhe, emme vain sairastu. Normaalipainoisia, veriarvot todella hyvät.

Vierailija
39/52 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun pitkään ja hyvin= ei ole lapsia  (jos on, pieniä tai isoja m ei nuku niin hyvin,koska omista lapsistaan On aina jonkinlainen huoli vaikka oisivat aikuisia)

No, Luojan kiitos, uniongelmista huolimatta en ole juuri koskaan flunssassa, en edes muista milloin. Koronarokotuksia en ole ottanut.. vaikuttaa että niitä ottaneet on jatkuvasti pitkittyneistä flunssissa. 

N50

Vierailija
40/52 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvät pitkät yöunet ja säännöllinen unirytmi on kaiken A ja O. En käytä alkoholia tai tupakkaa. Syön terveellisesti. Harrastan säännöllisesti liikuntaa. Hyvä käsihygienia.Olen kipeä noin 3-5 vuoden välein. 

Eli syynä tähän on aamuvirkkuus. Geneettinen ominaisuutesi.