Mitä kasviksia sun lapsuuskodissa syötiin 70-80-luvuilla?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Kesällä me lapset syötiin porkkanoita suoraan kasvimaalta, hierottiin vaan nurmikkoon ja syötiin ei niitä pesty. Herneitä oli myös kasvimaalla ja lanttuja, nauriita ja keräkaalia. Tottakai perunaa. Kellariin ne talveksi varastoitiin.
Itsekkin otin vielä 90 luvun alussa porkkanan suoraan maasta ja vähän sitä pyyhkin tosiaan nurmikkoon. Oli tosi rapeita ja hyviä niin. Nyt se sama äiti joka aikanaan näytti kuinka tehdään, huutaisi kurkku suorana, että tuosta saa myyräkuumeen ja kuolee ainakin kaikkiin muihinkin bakteereihin.
Ylikeitettyä sekovihanneksia pussista...
Juuresraasteita, joskus porkkanan seassa säilykeananasta ja lantussa rusinoita. Kiinankaalia. Herne-maissi-paprikaa.
Vierailija kirjoitti:
Pääasiassa porkkanaa ja sipulia. Joskus lanttua. Kaalikääryleitä äiti teki, mutta muuten kaalia ei näkynyt, no ehkä keitossa sitten joskus.
Kiinankaali tuli pöytään 80-luvulla, siitä tehtiin kaikki salaatit. Ennen sitä ei salaattia syöty. Puolukkasurvos oli melkein joka ruuan lisuke, toisinaan mustaherukkahillo. Tomaattia ja kurkkua, etikkapunajuuria, kurpitsapikkelsiä, maustekurkkua oli. Pinaattikeittoa ja hernekeittoa tehtiin.
Mustikkahilloa, kuivattuja mustikoita, mustikkamehua oli. Älyttömästi. Myös herukkamehuja pitkälle kevääseen riitti, joskus itsetehtyä omenamehua ja - hilloa. Vispipuuroa tehtiin marjoista. Kiisseleitäkin tehtiin paljon. Pullapohjaisia marjapiirakoita tai omenahillopiirakoita tehtiin joka viikko pullan leipomisen yhteydessä.
Mansikoista äiti ei tykännyt, joten niitä ei käytetty. Vilivadelmia sen sijaan poimittiin toisinaan älyttömiä määriä, tehtiin vattumehua, vattuhilloa ja p
Unohdin kesäkeiton. Ja kaupan banaanit ym. tutut hedelmät myös, joita toki syötiin. 😅
Pirkon porkkanaa ja perunat lasketaan ennen keittämistä
Mun äiti vihasi ruoanlaittoa ja halusi päästä siitä mahdollisimman vähällä. Isä ei sen ajan miehenjääränä taas naisten hommiin koskenut, ei vaikka äiti teki paljon raskaampaa työtä kodin ulkopuolella. Äiti sitten vaan joka päivä keitti perunat, paistoi jotain lihaa siihen viereen, siivutti vähän kurkkua johonkin kippoon, ja siinä oli se ateria. Meillä ei tunnettu. muita vihanneksia kuin kurkku ja tomaatti, ja joskus sipulia johonkin lihan kastikkeeseen.
Hedelmistä oli banaania ja omenaa, eipä juuri muuta koskaan. Appelsiinia sain ekan kerran kun olin jotain 10, ja minusta se oli hurjan hapanta ja pahaa :D Samoin marjoihin en ole tottunut koskaan, kun en lapsena semmosiia maistanut, vieläkin ne on minun makuun pahoja ja kirpeitä.
Juureksia kasvatettiin itse, marjapensaita oli ja luonnon marjoja poimittiin lähes kaikkia. Kellarissa säilöttiin juurekset, marjat mehuiksi ja hilloiksi
Meillä on pieni viljelysmaa kun olin lapsi, ja siellä kasvoi normijuurekset (peruna, porkkana, lanttu, sipuli, retiisi) lisäksi salaattia, herneitä, mansikoita ja sit oli marjapensaita. Niitä syötiin tietty sit kaikkia. lisäksi äiti oli intohimoinen marjastaja, joten mustikkaa oli pakkasessa aina, samoin mansikoita. Ja sit tietty noita mustherukoita ja punaherukoita. Joka aterialla (ja meillä on AINA päivällinen klo 17, jossa oli oltava paikalla) oli vihersalaattia (salaatti/ kiinankaali tms, kurkku, paprika ja tomaatti ainakin, joskus muutakin) ja olkkarissa oli hedelmälautanen: banaania, omenaa, appelsiineja/ mandariineja, viinirypäleitä jne. Joskus oon jälkikäteen ihmetellyt, että miten toi onnistui, äiti oli pienipalkkainen yksihuoltaja, lapsilisät tuli sossusta, kun isää ei pahemmin napostellut niitä maksaa, eli nekin oli minimit. Oon siis itse syntynyt 1971.
Perunaa, perunaa ja lisää perunaa. Sitten jos tuli vieraita, äiti laittoi salaattia eli tomaatti ja kurkkua sekaisin, yleensä meillä ei semmoisia syöty vaan se oli perunaa ja lihaa jossain mauttomassa ruskeassa kastikkeessa. Joskus makkaraa. Hedelmistä banaania ja appelsiinia.
Jännä lukea näitä ihmisten kuvauksia täältä, alan vasta tajuta että meillä oli ilmeisesti poikkeuksellisen ankea ruokavalio. Olin aina kuvitellut, että sellaista se oli muillakin 1970-luvulla, että syödään pelkkää lihaa ja ruskeaa soossia päivästä toiseen, mutta näköjään ei. Esim. täällä kuvattuja porkkanoita, lanttuja, kaaleja tms. ei meillä koskaan syöty. Ekan kerran taisin maistaa noita koulun ruokailuissa ja kotitaloustunneilla.
Meillä tehtiin lapsuudenkodissa jo 70-luvulla paljon myös ruokaisia salaatteja. Esim savukalasalaatti tai kinkkusalaatti Kotilieden ohjeella. Kiinankaalia, kurkku, tomaatti, pakasteherne. Kesällä itse kasvatettuina lehtisalaatti ja muut salaattiaineet mm tomaatti, retiisi, herne, kurkku, sipuli. Joka aterialla vihanneksia. Talvella oli tarjolla omia maustekurkkuja, porkkanoita, lanttua, punajuuria , eri kaaleja ym. Kasviksia oli joka aterialla reilusti.
Paljon myös marjoja ja hedelmiä. Omena-, luumu- ja kirsikkapuita, marjapensaita. Mansikoita pellolta. Metsästä haettiin ämpärikaupalla marjoja. Sai tuoreena kesällä ja hillona, mehuna ja pakastettuna tuoreena talvella.
Olen syntynyt 1951. Meillä oli kasvimaa, jossa viljeltiin perunaa, lanttua, naurista, porkkanaa, punajuuria, joita sitten säilöttiin kellariin ja käytettiin talvella. Kellarissa oli survottua puolukkaa, viinimarjamehuja, mansikka- ja vadelmahilloa. Myös nk.talviomenia pakattiin huolellisesti yksi kerrallaan säilöön kellariin. Osa omenista kuivattiin kuten tietenkin sipulit. Kesällä kasvatettiin seinustalla lavassa tomaatteja - niin makoisia en ole sen koommin saanut.
Muistan ensimmäisen appelsiinin, jonka sain 6-vuotiaana, oli mahtava kokemus. Banaaneja en muista lapsena nähneeni, enkä viinirypäleitä, karviaisia säilöttiin kyllä purkkeihin umpioon, niitä sitten talvella popsittiin kuten vesipuolukoitakin.
Lanttua, punajuurta, kaalia, retiisiä, sipulia, kurpitsaa, kurkkua, porkkanaa, puolukkaa, mustikkaa, kurkkua, tomaattia, omenaa, appelsiinia, banaania, luumuja, päärynää ja sitruunaa ainakin. Lisäksi yrttejä kuten tilliä ja persiljaa.
Hernemaissipaprika-pussit olivat paljon käytössä, myös pakastepapupakasteet. Kesällä tuoreita herneitä, mansikoita, vadelmia, mustaherukoita, punaisia herukoita, karviaismarjoja, omenia ja luumuja. Syksyllä porkkanoita ja lanttuja. Sipulia ja perunaa kuten nykyään eli jatkuvasti. Salaattina porkkanaraastetta ja appelsiinia aika usein. Kesäisin jopa voikukan lehtiä salaattina. Meillä oli aina ruoan kanssa myös jotain salaattia. Nokkosta letuissa. Kurkkua myös säilöttiin itse talveksi, kotimaista kurkkua ei tainnut saada talvella tai se oli kallista. Muistan opettajan harmitelleen mauttomia ulkomaisia kurkkuja talvella. Parsakaalia syötiin myös pakasteena, mutta en ole varma, oliko jo 80-luvulla kun sitä alkoi saada pakastepusseissa.
Meillä ei syöty! Duunia painettiin heti koulun jälkeen pelloilla kesät talvet.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 1951. Meillä oli kasvimaa, jossa viljeltiin perunaa, lanttua, naurista, porkkanaa, punajuuria, joita sitten säilöttiin kellariin ja käytettiin talvella. Kellarissa oli survottua puolukkaa, viinimarjamehuja, mansikka- ja vadelmahilloa. Myös nk.talviomenia pakattiin huolellisesti yksi kerrallaan säilöön kellariin. Osa omenista kuivattiin kuten tietenkin sipulit. Kesällä kasvatettiin seinustalla lavassa tomaatteja - niin makoisia en ole sen koommin saanut.
Muistan ensimmäisen appelsiinin, jonka sain 6-vuotiaana, oli mahtava kokemus. Banaaneja en muista lapsena nähneeni, enkä viinirypäleitä, karviaisia säilöttiin kyllä purkkeihin umpioon, niitä sitten talvella popsittiin kuten vesipuolukoitakin.
Otsikossa luki 70-80-luvulla ja kirjoitit 50-luvusta. LOL. Lukutaito.
Mä en nyt jaksa listata kun aika samoilla linjoilla kuin edelliset vastaajat.
Mutta raparperi puuttuu listoista! Meillä syötiin paljon raparperia ihan raakana , äiti teki hilloa piirakkaa, kiisseliä jne.
Taisi olla äidin herkkua. Ja hyväähän se on, tosin raakana en enää syö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa luki 70-80-luvulla ja kirjoitit 50-luvusta. LOL. Lukutaito.
No ehkä vähän mutkan kautta ajateltuna, 50-luvulla syntyneethän oli sitten 70 - 80-luvuilla meidän 70-luvulla syntyneiden äitejä ja isiä. Ehkä kasviksissakin mitä me syötiin 70- ja 80-luvuilla lapsina oli vaikutusta vanhempiemme lapsuudenruoilla?
Retiisiä, tomaattia, kurkkua, kaalia. En muista kaikkia.
Perunaa syötiin aina. Lisäksi porkkanaa, naurista, kaalia. Salaatteja ei syöty, raasteita vain.
Omenaa ja appelsiineja oli, mutta jo viinirypäleet olivat eksoottisia ja kalliita, niitä käytettiin lähinnä kakkujen koristeina. Pensasmarjoja kuten herukoita jos oli pensaita puutarhassa. Mustikoita kerättiin itse. Joskus kesällä ostettiin mansikoita suoraan tarhalta, oli kallista herkkua.
Tomaatti, kurkku, banaani, appelsiini. Nämä oli ainoat, mitä arjessa syötiin. Ja perunaa. Joka hemmetin päivä perunaa. Usiemmiten kuoriperunaa keitettynä, joskus sunnuntaina muussia. Kaikki muut kasvikset oli tyyliin syödään kerran vuodessa jouluna, tyyliin rosollissa sitten oli punajuurta, porkkanaa yms. eksoottista.